Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?
Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?
Ik was bij een dealer voor Fendt en die adviseerde mij om een 2000kg as te nemen omdat dit beter assen zouden zijn dan de standaard as die onder de Tendenza zit. Ik meen dat die 1700 kg is maar weet ik niet zeker.
Door zijn opmerking over betere as ben ik gaan zoeken en lees ik verhalen over delta assen die vrij snel slecht zouden zijn.
Gebruikt Fendt geen Delta as meer of niet onder de caravans met 2000 kg as?
Ik ga pas over een week of 2 weer terug dus vandaar even deze vraag.
Het onderstel is Alko.
Door zijn opmerking over betere as ben ik gaan zoeken en lees ik verhalen over delta assen die vrij snel slecht zouden zijn.
Gebruikt Fendt geen Delta as meer of niet onder de caravans met 2000 kg as?
Ik ga pas over een week of 2 weer terug dus vandaar even deze vraag.
Het onderstel is Alko.
Fendt saphir
Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?
Ga er maar van uit dat ook de 2.000 kg as gewoon een delta-as is. Het enige verschil is dat deze overbemeten is tov een 1.700 kg as bij gelijke belading waardoor de asrubbers langer mee zullen gaan.
Wanneer je deze caravan echter tot 2.000 kg gaat belasten zoals je een 1.700 kg as tot zijn max van 1.700 kg belast, zal het weinig uitmaken. Uitsluitend wat extra marge dus.
Voor zover ik weet, gebruiken vrijwel alle caravanbouwers dezelfde delta assen; alleen Hobby volgens mij nog steeds niet.
Wanneer je deze caravan echter tot 2.000 kg gaat belasten zoals je een 1.700 kg as tot zijn max van 1.700 kg belast, zal het weinig uitmaken. Uitsluitend wat extra marge dus.
Voor zover ik weet, gebruiken vrijwel alle caravanbouwers dezelfde delta assen; alleen Hobby volgens mij nog steeds niet.
Laatst gewijzigd door PD op di 6 dec 2022 21:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?
Onze Knaus heeft nu 6 jaar een delta-as. Niks mis mee.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?
Fendt heeft volgens mij ( de laatste keer dat ik keek nog wel) onder alle modellen ook de Alko Delta as.
Het lijkt erop dat de 1700 en de 1800 kg Alko Delta assen idd "zwak" waren.
Zelf heb ik de 1700 Kg Delta as onder mijn hut en die is idd al voorzien van nieuw rubber.
Er zijn wel langere rubber strengen in gegaan, de as zou dus beter bestand zijn tegen zijn belasting.
Ook bij dat reparatie bedrijf zeiden ze dat je echt altijd de zwaarst mogelijke as moet kiezen.
Ook al gebruik je dat gewicht niet, toch de zwaarst mogelijke.
Reserve capacteit is hier heel goed om te hebben.
Alleen Hobby heeft geen Alko assen, zij hebben Knott.... is van Hobby zelf.
Maar ook Knott assen kunnen doorzakken.
Dus daarmee win je ook niets.
Belangrijke vuistregel.... niet overbeladen... daar kunnen ze erg slecht tegen.
De 2000Kg assen die onder o.a. Fendt gemonteerd worden schijnen minder gevoelig te zijn voor dit probleem trouwens.
Daar hoor je eigenlijk geen klachten over.
De 1700 en 1800 as schijnen de verkeerde "naam" te hebben.
Het lijkt erop dat de 1700 en de 1800 kg Alko Delta assen idd "zwak" waren.
Zelf heb ik de 1700 Kg Delta as onder mijn hut en die is idd al voorzien van nieuw rubber.
Er zijn wel langere rubber strengen in gegaan, de as zou dus beter bestand zijn tegen zijn belasting.
Ook bij dat reparatie bedrijf zeiden ze dat je echt altijd de zwaarst mogelijke as moet kiezen.
Ook al gebruik je dat gewicht niet, toch de zwaarst mogelijke.
Reserve capacteit is hier heel goed om te hebben.
Alleen Hobby heeft geen Alko assen, zij hebben Knott.... is van Hobby zelf.
Maar ook Knott assen kunnen doorzakken.
Dus daarmee win je ook niets.
Belangrijke vuistregel.... niet overbeladen... daar kunnen ze erg slecht tegen.
De 2000Kg assen die onder o.a. Fendt gemonteerd worden schijnen minder gevoelig te zijn voor dit probleem trouwens.
Daar hoor je eigenlijk geen klachten over.
De 1700 en 1800 as schijnen de verkeerde "naam" te hebben.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?
Volgens mij gebruiken caravelair en Sprite ook geen delta Assen.
Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg bj. 2024 met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.
Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?
Volgens mij sinds een jaar of 1,5 - 2.
Ergens gelezen dat ze Knott opgekocht hadden.
En nog veel gekker.....
De nieuwe Knaus Azur heeft een Knott as......
Vertel het mij maar.... ik snap er geen bal van.
Maarrrrrr......
Ik steek er echt geen hand voor in het vuur hoor...
Er wordt wel meer beweerd..
Dus als ik het mis heb... sorry..
Ergens gelezen dat ze Knott opgekocht hadden.
En nog veel gekker.....
De nieuwe Knaus Azur heeft een Knott as......
Vertel het mij maar.... ik snap er geen bal van.
Maarrrrrr......
Ik steek er echt geen hand voor in het vuur hoor...
Er wordt wel meer beweerd..
Dus als ik het mis heb... sorry..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?
Klopt ik zag dat ook in de spec's in iedergeval de Knott remmen, op zich niets mis mee.Chris schreef: ↑di 6 dec 2022 22:46Volgens mij sinds een jaar of 1,5 - 2.
Ergens gelezen dat ze Knott opgekocht hadden.
En nog veel gekker.....
De nieuwe Knaus Azur heeft een Knott as......
Vertel het mij maar.... ik snap er geen bal van.
Maarrrrrr......
Ik steek er echt geen hand voor in het vuur hoor...
Er wordt wel meer beweerd..
Dus als ik het mis heb... sorry..
Wij hebben de Delta 1800 as bj2017 nu 5+ jaar geen problemen mee, maar wij reizen ook licht.
https://www.knaus.com/fileadmin/media/2 ... en-int.pdf
BMW 530i Touring + Adria Adora 613 UT
Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?
Weinsberg staat sinds dit jaar op dyonic van Knott met hun CaraOne en CaraCito en ook de nieuwe Tabbert Pep Pantiga 2023 staat op het dyonic chassis van Knott.
Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?
Opzich natuurlijk niet verkeerd dat Al-ko wat meer concurrentie krijgt van Knott.
Blijkbaar is het voor caravan fabrikanten steeds interessanter om op Knott te bouwen. Zelf vind ik het wel bijzonder dat het ene model wel op Al-ko staat en het andere niet. Waar die keuze hem dan inzit?
Ik zou ook altijd gaan voor de meest zware as. Onze caravan kochten we met 'de kop eraf' dus hadden geen keuze wat voor as, hebben nu een 1.100kg. Waren ook leverbaar met 1.300kg. Koste niet eens zoveel meer... ieder maakt daar zijn eigen keuze in.. budget is ook een keer op.
Blijkbaar is het voor caravan fabrikanten steeds interessanter om op Knott te bouwen. Zelf vind ik het wel bijzonder dat het ene model wel op Al-ko staat en het andere niet. Waar die keuze hem dan inzit?
Ik zou ook altijd gaan voor de meest zware as. Onze caravan kochten we met 'de kop eraf' dus hadden geen keuze wat voor as, hebben nu een 1.100kg. Waren ook leverbaar met 1.300kg. Koste niet eens zoveel meer... ieder maakt daar zijn eigen keuze in.. budget is ook een keer op.
Laatst gewijzigd door Aviva op wo 7 dec 2022 08:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino | in bestelling: Weinsberg CaraOne Hot Edition 480 EU
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino | in bestelling: Weinsberg CaraOne Hot Edition 480 EU
Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?
Knott is nog steeds zelfstandig! Knaus-tabbert is in samenwerking met knott een eigen as aan het ontwikkelen die dan onder het totale gamma gebruikt gaat worden. Of dit uiteindelijk de dyonic versie is? Het zal dus een iets andere as zijn die onder de hobby-fendt ligt. Sinds Alko en bpw in Amerikaanse handen zijn, is knaus (gedeeltelijk met de trigano.groep) zich al aan het oriënteren op andere leveranciers. Dat er nu al knott assen onder een knaus zitten is dus niet zo vreemd.
Laatst gewijzigd door Rodo op wo 7 dec 2022 09:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Spending a fortune to live like a wanderer
Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?
Van mijn dealer heb ik gehoord dat er een inkoper bij ALKO weg was gegaan(vrijwillig - onvrijwillig) en er gedacht was dat er nog materiaal was ingekocht wat niet zo bleek te zijn. Hierdoor was er een tekort om de caravanbouwers te voorzien van chassis en zijn er afspraken gemaakt met knott om risico´s te gaan spreiden. Eigenlijk net als dat FIAT niet meer kon leveren en camperbouwers meer zijn gaan samenwerken met Mercedes.
Volvo V90 cross country D5 / ADRIA Alpina 663 PT
Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?
Blijft dat op de vraag van TS het antwoord is dat er ALKO onder Fendt zit.
Ik ben het helemaal eens met de vorige schrijvers dat het een goeie zaak is dat de hegemonie van Alko doorbroken wordt.
Er is kilometers papier geschreven over de problemen met de Alko assen.... en Alko was echt nooit thuis.
Wat ik ook realiseer is dat de huidige caravans veel zwaarder geworden zijn, dus er wordt ook meer gevraagd van assen.
Valt daardoor die 1700 en 1800 Kg as door de mand?
Want..
Wat ik wel heel frappant vond is dat de nieuwe rubber strengen die bij Triorep in mijn as geperst werden, een stuk langer waren dan de strengen die er uit kwamen.
Dat geeft wel heel erg te denken want elke centimeter meer rubber in die as is een versterking van zijn capaciteit....
Ik ben het helemaal eens met de vorige schrijvers dat het een goeie zaak is dat de hegemonie van Alko doorbroken wordt.
Er is kilometers papier geschreven over de problemen met de Alko assen.... en Alko was echt nooit thuis.
Wat ik ook realiseer is dat de huidige caravans veel zwaarder geworden zijn, dus er wordt ook meer gevraagd van assen.
Valt daardoor die 1700 en 1800 Kg as door de mand?
Want..
Wat ik wel heel frappant vond is dat de nieuwe rubber strengen die bij Triorep in mijn as geperst werden, een stuk langer waren dan de strengen die er uit kwamen.
Dat geeft wel heel erg te denken want elke centimeter meer rubber in die as is een versterking van zijn capaciteit....
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?
Dit vind ik een wat gevaarlijke aanname; voor je het weet papegaait iedereen deze informatie zonder onderliggende onderbouwing en krijgen 2 gewichtsklasses een bovenmatig (onterechte) slechte naam..... terwijl ook de lichtere versies "gewoon" doorzakken.
Zelf vermoed ik dat het aantal klachten bij 2.000 kg assen lager ligt, simpelweg omdat deze zwaardere as veel minder wordt toegepast/verkocht dan zijn lichtere broertjes en zusjes Onder een type 560 of vergelijkbaar zal een 2.000 kg as waarschijnlijk vergelijkbaar worden belast als een 1.700 kg as onder een type 500 oid, maar er rijden nu eenmaal minder wat grotere 560's.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?
De Knaus Azur krijgt inderdaad een licht eigen ontwikkeld chassis met een Knott as. Inclusief lichtgewicht kunststof zwarte uitdraaipoten.
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk
Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?
@ PD
Mijn "gevoel" berust idd op gelezen berichten van gebruikers hier en op andere sociale media.
Daar kwam "mijn" as ruim in voor... want..... daar zocht ik simpelweg op.
Of dat kwam omdat die mensen klaagden en de 2000Kg as-eigenaren niet.... dat weet ik niet.
Je hebt wel gelijk dat de "klagers" zich melden en de tevreden bezitters dat niet doen.
Jou insteek over de 2000Kg as-eigenaren aantallen... weet ik niet... ik denk dat er ondertussen heel veel 2000Kg assen besteld worden.
Mijn "gevoel" berust idd op gelezen berichten van gebruikers hier en op andere sociale media.
Daar kwam "mijn" as ruim in voor... want..... daar zocht ik simpelweg op.
Of dat kwam omdat die mensen klaagden en de 2000Kg as-eigenaren niet.... dat weet ik niet.
Je hebt wel gelijk dat de "klagers" zich melden en de tevreden bezitters dat niet doen.
Jou insteek over de 2000Kg as-eigenaren aantallen... weet ik niet... ik denk dat er ondertussen heel veel 2000Kg assen besteld worden.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?
Of gewoon niet leverbaar.
Net als bij campers die bijna standaard op Fiat chassis stonden.
Zie je ook daar door o.a leverings problemen een verschuiving naar Mercedes en Ford
EDIT: Scout was me al voor.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?
Zoals we weten heeft Hobby niets van ALKO.
Hobby heeft al decennia zijn eigen Chassisfabriek en typegoedkeuringen.
De assen zijn van KNOTT
De stabilisatorkoppeling die ze hadden was van Winterhoff, dat is sinds vorig jaar een KNOTT koppeling geworden. (Winterhoff is sinds een jaar of 1,5 / 2 ook van ALKO).
Hobby heeft al decennia zijn eigen Chassisfabriek en typegoedkeuringen.
De assen zijn van KNOTT
De stabilisatorkoppeling die ze hadden was van Winterhoff, dat is sinds vorig jaar een KNOTT koppeling geworden. (Winterhoff is sinds een jaar of 1,5 / 2 ook van ALKO).
Porsche + Tabbert
Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?
Zo weten we allemaal dat Hobby en Fendt broertjes en zusjes zijn.
En daarom meer frappant dat Fendt wel op Alko staat terwijl er geen alko schroefje in de hele hobby fabriek te vinden is.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?
Ik vind dat niet zo vreemd hoor, het concern heeft een tweetal merken met (ook geografisch) gescheiden fabrieken en die richten zich afzonderlijk op verschillende doelgroepen, elk met hun eigen eisen en wensen.
Een Hobby dealer verkoopt niet altijd ook Fendt zoals ook andersom niet altijd het geval is....... bijv. Linberg in Molenschot verkoopt Hobby en Knaus, maar geen Fendt en bij Hobby-dealer Coppens in Best kun je ook geen Fendt bestellen.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?
En Meerkerk
Fendt en Knaus maar weer geen Hobby.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?
Een L.A.T. relatie dus...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?
Diezelfde verschillen zie je bijv. ook bij Knaus en Tabbert.... wel dezelfde moeder maar verschillende doelgroepen en lang niet altijd gedeelde dealers.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?
Weer OT.
Ingegeven door deze discussie volg ik met meer dan gemiddelde interesse dit "issue" over de Alko Delta as. Ik controleer daarom de staat van de banden en de hoogte van caravan als deze voor vochtcontrole en onderstelbeurt naar de dealer gaat. Ik weet dan dat het gewicht steeds hetzelfde is omdat de caravan steeds leeg is.
Nu na bijna 28.000 km is de hoogte van de caravan niets afgenomen en de bandenslijtage is nog steeds nauwelijks te meten. Dat zegt niets over de toekomst maar geeft wel een indicatie. Ons "ventje" heeft een 1.700 kg as en weegt tijdens de reis totaal ca. 1.650 kg, we rijden met 75 kG kogeldruk waarmee de as op 1.575 kG belast wordt. Dat is ruim binnen de marge. Bij Fendt is het maximumgewicht van de caravan altijd gelijk aan de max. aslast alsof ook zonder kogeldruk gereden wordt en daarmee wordt het lastig de as te zwaar te belasten. De kogeldruk is dan de marge.
Mede hierdoor begin ik zo langzamerhand geloof te hechten aan het verweer van de dealers die steevast overbelading als schuldige van het doorzakken van de assen aanwijzen. Kwaliteit van assen is geen toeval, ze zijn allemaal hetzelfde als ze de fabriek verlaten en daarmee is het gebruik de enige variabele. Soms staan oudere caravans, ik kijk eigenlijk louter naar Fendt, inderdaad erg laag bij de grond. Zo laag zelfs dat lijkt alsof echt al het rubber uit de assen is verdwenen.
Verkopers van gebruikte caravans laten ze er soms fris uitzien door de as iets te ontlasten waardoor de caravan hoger komt te staan. Wees daar kien op ik heb dat afgelopen weekend zelf geconstateerd.
Ingegeven door deze discussie volg ik met meer dan gemiddelde interesse dit "issue" over de Alko Delta as. Ik controleer daarom de staat van de banden en de hoogte van caravan als deze voor vochtcontrole en onderstelbeurt naar de dealer gaat. Ik weet dan dat het gewicht steeds hetzelfde is omdat de caravan steeds leeg is.
Nu na bijna 28.000 km is de hoogte van de caravan niets afgenomen en de bandenslijtage is nog steeds nauwelijks te meten. Dat zegt niets over de toekomst maar geeft wel een indicatie. Ons "ventje" heeft een 1.700 kg as en weegt tijdens de reis totaal ca. 1.650 kg, we rijden met 75 kG kogeldruk waarmee de as op 1.575 kG belast wordt. Dat is ruim binnen de marge. Bij Fendt is het maximumgewicht van de caravan altijd gelijk aan de max. aslast alsof ook zonder kogeldruk gereden wordt en daarmee wordt het lastig de as te zwaar te belasten. De kogeldruk is dan de marge.
Mede hierdoor begin ik zo langzamerhand geloof te hechten aan het verweer van de dealers die steevast overbelading als schuldige van het doorzakken van de assen aanwijzen. Kwaliteit van assen is geen toeval, ze zijn allemaal hetzelfde als ze de fabriek verlaten en daarmee is het gebruik de enige variabele. Soms staan oudere caravans, ik kijk eigenlijk louter naar Fendt, inderdaad erg laag bij de grond. Zo laag zelfs dat lijkt alsof echt al het rubber uit de assen is verdwenen.
Verkopers van gebruikte caravans laten ze er soms fris uitzien door de as iets te ontlasten waardoor de caravan hoger komt te staan. Wees daar kien op ik heb dat afgelopen weekend zelf geconstateerd.