( t'is gewoon een lomperik.... bewijst het wel..)
Verschil tussen voor-en achterwielaandrijving
Re: Verschil tussen voor-en achterwielaandrijving
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
-
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: Verschil tussen voor-en achterwielaandrijving
Rechtdoor rijdend kan je best wel ff de lockers inschakelen of je starre 4wd.
Zijn er zat die dat op een boothelling ff doen + low gear.
Ga je sturen dan stop je vanzelf, gaat niks kapot aan als dan niet forceert.
Heb ik ook gehad met mijn subaru legacy automaat, deze heeft een 4wd koppeling die wel eens in foutmodus ging.
Kon je niet meer keren op de weg.
Eric
Zijn er zat die dat op een boothelling ff doen + low gear.
Ga je sturen dan stop je vanzelf, gaat niks kapot aan als dan niet forceert.
Heb ik ook gehad met mijn subaru legacy automaat, deze heeft een 4wd koppeling die wel eens in foutmodus ging.
Kon je niet meer keren op de weg.
Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Re: Verschil tussen voor-en achterwielaandrijving
Dat klopt. Ik heb verschillende keren 4WD low gebruikt met mijn RAM. Om bomen uit de grond te trekken bijv.
Bij 4WD low gear is alles gespert.
Rechtdoor gaat dat best. Sturen gaat niet op verharde weg.
In het terrein wel, dan is er voldoende slip.
Bij 4WD low gear is alles gespert.
Rechtdoor gaat dat best. Sturen gaat niet op verharde weg.
In het terrein wel, dan is er voldoende slip.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Verschil tussen voor-en achterwielaandrijving
Als je alleen maar rechtuit rijdt, heb je helemaal geen differentieel nodig
- dieseltijger
- Berichten: 10952
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Verschil tussen voor-en achterwielaandrijving
Wat merk je als je toch gaat sturen op verharde ondergrond? Zwaar sturen of lawaai uit de banden/het onderstel?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Verschil tussen voor-en achterwielaandrijving
Dat je geen bocht om komt, alles vast loopt en waarschijnlijk op een goed moment de motor afslaat. Maar zolang je rechtuit gaat, is er niets aan de hand. In 4 hoog werkt de sper ook bij mij, maar die gaat weg boven 30 km/h.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.
Re: Verschil tussen voor-en achterwielaandrijving
Dat ligt een beetje aan de combinatie grip van je banden en hoe sterk je motor is.dieseltijger schreef: ↑wo 30 nov 2022 08:43Wat merk je als je toch gaat sturen op verharde ondergrond? Zwaar sturen of lawaai uit de banden/het onderstel?
Het geleverde vermogen moet ergens heen, kan het niet weg in slip van je banden en levert je motor (te)veel vermogen, dan rij je je aandrijving kapot.
Re: Verschil tussen voor-en achterwielaandrijving
Op mijn auto staat rechtstreeks vanuit de fabriek RBS en LBS.
En tot nu toe nergens last van gehad.
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.
Re: Verschil tussen voor-en achterwielaandrijving
Ja en wat ook enorm helpt is lucht uit de banden veel lucht dan heb je ineens een wereld aan grip, echter denken mensen er niet aanTFJ schreef:Wat ik een beetje mis in de discussie zijn de banden, want dat kan ook een wereld van verschil opleveren.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
- dieseltijger
- Berichten: 10952
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Verschil tussen voor-en achterwielaandrijving
Thx, ik zit al een beetje te droogn**ken op het Subaruforum - begrijp de theorie, maar het is duidelijk dat het zwaar gaat wringen.TFJ schreef: ↑wo 30 nov 2022 09:30Dat ligt een beetje aan de combinatie grip van je banden en hoe sterk je motor is.dieseltijger schreef: ↑wo 30 nov 2022 08:43Wat merk je als je toch gaat sturen op verharde ondergrond? Zwaar sturen of lawaai uit de banden/het onderstel?
Het geleverde vermogen moet ergens heen, kan het niet weg in slip van je banden en levert je motor (te)veel vermogen, dan rij je je aandrijving kapot.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Verschil tussen voor-en achterwielaandrijving
In de Dakar rally wél. Daar gaat dat zelfs tijdens het rijden.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt.
Re: Verschil tussen voor-en achterwielaandrijving
Is ook de betere optie denk ik. Met doorslippende wielen laat je van het gras weinig soeps over en je weet ook niet wat je tegen je caravan aanslingert allemaal. Met onze Jeep (4x4, low gear en terreinbanden) stond ik vorig najaar te popelen om de ruim 2 ton zware sleurhut van de modderige campingplek te trekken. Maar na zacht aandringen van de campingeigenaar toch maar hem met zijn JCB dit klusje laten opknappen, met een trekhaak op het einde van de "arm" van de JCB. Die trok de caravan met zoveel beleid eruit, dat dát op zichzelf al indrukwekkend was. Dat had ik zelfs met de Jeep niet kunnen evenaren.Paul schreef: ↑ma 28 nov 2022 21:28Nu met AWD uiteraard ook geen grip problemen, duidelijk meer grip op een nat grasveld, je kan dan met wat minder beleid wegrijden.
Met RWD op een nat veld ook nooit problemen gehad, met FWD wel waarbij ik zelfs een keer door de camping eigenaar van het veld getrokken moest worden.
Re: Verschil tussen voor-en achterwielaandrijving
Gisteren nog naar de truck van het Firemen team staan te kijken.
Zie zijn de laatste loodjes aan het inpakken.
De enorme servicetruck zit bomvol spullen, de enorme campertruck die ze hebben ook.
Daarbij is de wedstrijdtruck klein, maar wel met de grootste motor... gewoon echt grappig.
Als ik de kans krijg zal ik een foto maken van de racetruck op de speciale oplegger... mooie combi is dat.
Daar zie je het banden aflaat systeem gewoon zitten..hard op de weg en heel zacht in het zand.
De jongens van het Firemen team ken ik allemaal... Richard, de driver al heel lang zelfs..
Leuk koppel.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Verschil tussen voor-en achterwielaandrijving
Het bedrijf waar ik werkte was ook sponsor van het team van Jan en later Gerard de Rooij. Onze chef werkplaats heeft de rally zelfs in de technische wagen meegereden. Ik weet nog dat hij zijn blauwe borst liet zien... van de gordel zei hij. Rij maar eens met 160 km/uur over een tankbaan..!!
De wagens werden indertijd voor een deel in onze werkplaats geprepareerd en gebouwd. Het eerste luchtaflaatsysteem zat aan de buitenkant en de leidingen kon je aan de buitenkant zien. Dit bleek toch wel erg kwetsbaar en werd later ingebouwd. Het grootste probleem zijn altijd de schokbrekers geweest. Daar werden super geavanceerde dempers voor gebouwd, maar tegen het geweld van Jan was weinig opgewassen.
Alle wagens hadden natuurlijk AWD. Zelfs die met de dubbele cabine (die helemaal niet andersom gereden kon worden). Met FWD of RWD rij je in die zandbakken nog geen 10 m. En zelfs met AWD, regelmatig de wagen uitgraven.
En die hebben er dan zelfs geen caravan aan hangen.
De wagens werden indertijd voor een deel in onze werkplaats geprepareerd en gebouwd. Het eerste luchtaflaatsysteem zat aan de buitenkant en de leidingen kon je aan de buitenkant zien. Dit bleek toch wel erg kwetsbaar en werd later ingebouwd. Het grootste probleem zijn altijd de schokbrekers geweest. Daar werden super geavanceerde dempers voor gebouwd, maar tegen het geweld van Jan was weinig opgewassen.
Alle wagens hadden natuurlijk AWD. Zelfs die met de dubbele cabine (die helemaal niet andersom gereden kon worden). Met FWD of RWD rij je in die zandbakken nog geen 10 m. En zelfs met AWD, regelmatig de wagen uitgraven.
En die hebben er dan zelfs geen caravan aan hangen.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt.
Re: Verschil tussen voor-en achterwielaandrijving
Een AWD of 4x4 (niet hetzelfde) vastrijden is veel makkelijker dan veel mensen denken. Mij in ieder geval vaak gelukt Met name in het zand (Dakar) is het probleem dat een auto op zijn bodem gaat "liggen" en dan is uitgraven of eruit trekken hetgeen overblijft. Overigens doen de 2WD's het in Dakar altijd erg goed, het bewijs dat je met een goed uitgedacht 2WD-concept ook ver kan komen. Ik dacht wel RWD's allemaal, met de motor achterin. Of het FWD met de motor vóórin ook zou kunnen, geen idee.
-
- Berichten: 6188
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Verschil tussen voor-en achterwielaandrijving
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
-
- Berichten: 6188
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Verschil tussen voor-en achterwielaandrijving
Daar hoef je niet voor naar Dakar,,het eerste de beste grotere landbouwmachine kan dat ook.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Verschil tussen voor-en achterwielaandrijving
hier ook, ik spreek uit ervaring en rij geen Dakar ik kwam met de Range Rover op zomer Michelin banden niet boven (terrein rijden), te glibberig, de wachter achter mij gaf dat advies, sindsdien weet ik het, maar met de caravan niet nodig gehad, vele jaren met AWD getrokken en dat ging moeiteloos over nat gras enz.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Verschil tussen voor-en achterwielaandrijving
Er zit bruikbare informatie tussen . Ik ben selectief
Volvo V60 Momentum 2.0 T, 203pk/320nm, met een Knaus Azur 495 TF
Re: Verschil tussen voor-en achterwielaandrijving
Mijn ervaring is, dat je met een 4WD veel vaker vast komt te zitten dan met een gewone auto. Klinkt gek, maar is toch echt waar.
Gewoon, omdat je het met een normale auto wel uit je hoofd laat om door mul zand, vette blubber, of dikke sneeuw te gaan rijden..
Ook 4WD kent grenzen. Die kunnen best ver weg liggen, maar iets over de grens, en je komt je gewoon muurvast te staan.
Gewoon, omdat je het met een normale auto wel uit je hoofd laat om door mul zand, vette blubber, of dikke sneeuw te gaan rijden..
Ook 4WD kent grenzen. Die kunnen best ver weg liggen, maar iets over de grens, en je komt je gewoon muurvast te staan.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Verschil tussen voor-en achterwielaandrijving
In de eerste antwoorden was het antwoord op zijn vraag al wel duidelijk. En zoals op elk forum komt daarna het zijdelingse verhaal. Maar ook dat is informatief.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt.
-
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: Verschil tussen voor-en achterwielaandrijving
Klopt Ab, en groffe banden graven zich sneller in dan gewone banden.
Die zand fonteinen zijn wel mooi om te zien.
Eric
Die zand fonteinen zijn wel mooi om te zien.
Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Re: Verschil tussen voor-en achterwielaandrijving
Ben ik toch niet met je eens. Ook in los zand werken echte terreinbanden het best. Wegbanden doen weinig voor de grip.
Grof profiel banden doen het ook veel beter op natte bouwterreinen. Modder of sneeuw.
Daar heb ik jaren mee gereden, omdat ik daar veel moest zijn met aanhangers en hoogwerkers.
Op asfalt is het eigenlijk weer helemaal niks, veel meer geluidsproductie, en minder grip. Hard door een bocht kan je ook vergeten.
Maakte niet veel uit..ik mocht met aanhanger toch niet harder dan 80 km, later 90.
Maar echt fijn rijden op de weg is het niet.
Als je zandfonteinen ziet, zit er een onervaren chauffeur achter het stuur, die denkt dat veel gasgeven helpt..
Dat doet het dus absoluut niet. Integendeel.
Zodra banden gaan doorslaan/slippen verlies je grip.
Grof profiel banden doen het ook veel beter op natte bouwterreinen. Modder of sneeuw.
Daar heb ik jaren mee gereden, omdat ik daar veel moest zijn met aanhangers en hoogwerkers.
Op asfalt is het eigenlijk weer helemaal niks, veel meer geluidsproductie, en minder grip. Hard door een bocht kan je ook vergeten.
Maakte niet veel uit..ik mocht met aanhanger toch niet harder dan 80 km, later 90.
Maar echt fijn rijden op de weg is het niet.
Als je zandfonteinen ziet, zit er een onervaren chauffeur achter het stuur, die denkt dat veel gasgeven helpt..
Dat doet het dus absoluut niet. Integendeel.
Zodra banden gaan doorslaan/slippen verlies je grip.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.