Verschil tussen voor-en achterwielaandrijving

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
StevenD
Berichten: 366
Lid geworden op: zo 13 apr 2014 19:08
Locatie: Tiel

Verschil tussen voor-en achterwielaandrijving

Bericht door StevenD » zo 27 nov 2022 20:56

Beste leden,

Na jaren een auto met achterwielaandrijving hebben we sinds september de Volvo met voorwielaandrijving.
We zijn met de Volvo en caravan 1 weekend weggeweest naar Biddinghuizen.
Is er een merkbaar verschil met rijden tussen de twee soorten aandrijving met de caravan? Ik heb hier in Nederland niks gemerkt. Is er wel een merkbaar verschil in bv Frankrijk met de daling - en stijgingpercentages op de snelwegen?
Volvo V60 Momentum 2.0 T, 203pk/320nm, met een Knaus Azur 495 TF

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Verschil tussen voor-en achterwielaandrijving

Bericht door dieseltijger » zo 27 nov 2022 21:06

Nee. Wel op steile, met gras begroeide rijpaden op de camping. De voorwielen van mijn Avensis slippen dan door - waarna de traction control ingrijpt - enzovoorts. Aangedreven achterwielen zullen minder snel doorslippen in zo'n geval.

Achterwielaandrijving dan? Nee...bij sneeuw en gladheid gaat de achterzijde uitbreken bij slippende wielen - in tegenstelling tot bij voorwielaandrijving het geval is.

Ideaal? 4 wielaandrijving waar de differentieels geblokkeerd kunnen worden, zodat het slippende wiel niet als een dolle blijft ronddraaien terwijl de overige wielen hierdoor geen koppel overbrengen. Bij mijn weten heeft Subaru als een van de weinigen dit geautomatiseerd onder de knie. De RAV 4 AWD's en vele anderen laten verstek gaan bij een slippend wiel. Nadeel van Subaru: dorstig.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Bartjebart
Berichten: 412
Lid geworden op: vr 21 okt 2022 08:52
Locatie: Coevorden

Re: Verschil tussen voor-en achterwielaandrijving

Bericht door Bartjebart » zo 27 nov 2022 21:11

Hangt ook af van je caravan. Bij een flinke kogeldruk krijg je met RWD meer grip op de aangedreven wielen, bij FWD juist niet.
Een flinke kogeldruk levert ook minder druk op de voorwielen, waardoor het sturen geel soepel gaat, maar met meer kans op overstuur. Daar is RWD wat gevoeliger voor.

Uiteindelijk hangt alles af van je complete combinatie, niet alleen maar van voor- of achterwielaandrijving.
Fendt 515 SKM (2019) achter een Volvo V60 D6 (2016)

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Verschil tussen voor-en achterwielaandrijving

Bericht door Ab » zo 27 nov 2022 21:49

Minder druk op de voorwielen is verwaarloosbaar.
100 kg kogeldruk zal (beetje afhankelijk van type auto) mogelijk 20 kg minder druk op de voorwielen geven, en dat is al heel veel.
Stapt er een passagier bij in, dan is de druk op de voorwielen al weer zo goed als gelijk als wanneer je solo rijdt.
Het lijkt vaak wel zo, omdat de voorwielen eerder doorslippen met een caravan erachter.
Dat heeft echter te maken met het dubbele gewicht wat die voorwielen moeten versnellen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Verschil tussen voor-en achterwielaandrijving

Bericht door Hans1954 » zo 27 nov 2022 22:09

Ik vind dat rijomstandigheden die het vaakst voorkomen de doorslag bij de keuze moet geven. Hoewel ook niet onbelangrijk is dat je veel meer zonder dan met caravan rijdt. Doorgaans zijn wegen goed te berijden en er is geen doorslaggevende keuze voor voor-of achterwielaandrijving. Anders wordt het wanneer je uitstilstand op een helling weg moet rijden. Dan is voorwiel aandrijving in het voordeel omdat je de wielen kan laten slippen. Dat werkt beter dan een slippende koppeling en is op den duur goedkoper. Een auto zoals ik heb (traditionele vierwielaandrijver met tussenbak en sper) is helemaal niet zo fijn op een helling als je daarop weg moet rijden. Al met al zou ik voor voorwielaandrijving gaan en zeker als er ook nog een automaat in zit.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Verschil tussen voor-en achterwielaandrijving

Bericht door eurotrotter » zo 27 nov 2022 22:37

dieseltijger schreef:
zo 27 nov 2022 21:06
. Bij mijn weten heeft Subaru als een van de weinigen dit geautomatiseerd onder de knie. De RAV 4 AWD's en vele anderen laten verstek gaan bij een slippend wiel. Nadeel van Subaru: dorstig.

OP onze Suzuki Grand Vitara 2,5 V6 kon ik het zelf inschakelen ,bij onze latere GV 2.4 was het permanente 4 WD.
Is dus niet alleen bij Subaru.
Was deze SUV,s wel allemaal met elkaar gemeen hebben is dat ze erg dorstig zijn. mrgreen.gif mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Verschil tussen voor-en achterwielaandrijving

Bericht door dieseltijger » zo 27 nov 2022 23:22

Dat is een understatement. Bij mijn huidige jaarkilometrage van 35...40k zou ik met een Subaru Outback voor 200,- per maand of meer extra verstoken aan benzine. Voor saaie woon-werk ritten. LPG is geen optie voor recente Subaru's. Tamelijk ontnuchterend

Maar niets staat mij in de weg als ik met pensioen zou zijn. Dus de Avensis mag doorkachelen totdat zij haar 20 jarige jubileum viert - en dan zien we wel verder.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
StevenD
Berichten: 366
Lid geworden op: zo 13 apr 2014 19:08
Locatie: Tiel

Re: Verschil tussen voor-en achterwielaandrijving

Bericht door StevenD » ma 28 nov 2022 07:16

Al zoekend op internet kwam ik dit filmpje tegen. Ik denk bij jullie al bekend.

https://youtu.be/EUp4BJwmeYs

Met een lagere kogeldruk was het heuveltje op rijden beter gegaan?
Volvo V60 Momentum 2.0 T, 203pk/320nm, met een Knaus Azur 495 TF

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Verschil tussen voor-en achterwielaandrijving

Bericht door Jan van Vijven » ma 28 nov 2022 07:20

Bij “normaal” gebruik merk je er niets van.
Bijvoorbeeld op een boot helling merk je wel direct verschil, dan doet een achterwiel aangedreven auto het veel makkelijker, dus ook op een steile helling met een caravan.
Het is goed te zien bij dragraces, de voorwielen komen snel los dus daar is minder grip.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Verschil tussen voor-en achterwielaandrijving

Bericht door RDDR » ma 28 nov 2022 09:02

Ik heb zowel met RWD, FWD als AWD met de caravan gereden.
Ter info: RWD was BMW X1 2.0 sDrive (E84), BMW 430D Gran Coupe en BMW 120i; AWD een Subaru Forester Turbo, FWD Ford Mondeo TDCI bi-turbo

Eerste het logische: wegrijden op een helling met slechtere ondergrond (split, gras) is de volgorde overduidelijk: AWD wint. RWD komt daar vlak achteraan en met flinke afstand FWD. Dat gezegd hebbende heb ik met geen van 3 ooit een probleem gehad om weg te komen. FWD wel eens wat kortstondige wielspin gehad, maar meer ook niet. BIj de percentages die je op snelwegen tegenkomt is er bij mij nooit een probleem geweest.

Bij normaal rijden op bijvoorbeeld een autosnelweg zat er best een verschil in de stabiliteit. Maar dat leek niet gerelateerd aan RWD / FWD / AWD.
Verschil komt meer door gewicht van de auto, overhang en stugheid van vering. Mede door het laatste waren de 2 SUV's de minder fijne trekkers. Je zou het niet zeggen, maar de 120i was stabieler dan de X1.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

TFJ

Re: Verschil tussen voor-en achterwielaandrijving

Bericht door TFJ » ma 28 nov 2022 09:03

dieseltijger schreef:
zo 27 nov 2022 21:06
Ideaal? 4 wielaandrijving waar de differentieels geblokkeerd kunnen worden, zodat het slippende wiel niet als een dolle blijft ronddraaien terwijl de overige wielen hierdoor geen koppel overbrengen. Bij mijn weten heeft Subaru als een van de weinigen dit geautomatiseerd onder de knie. De RAV 4 AWD's en vele anderen laten verstek gaan bij een slippend wiel. Nadeel van Subaru: dorstig.
Differentiëlen blokkeren als je op asfalt rijdt is geen goed plan, dan rij je namelijk alles kapot. Slip wordt door fabrikanten op diverse manieren opgelost waarbij iedereen er weer zijn eigen invulling aan geeft. Zie hieronder een filmpje van 4 oplossingen van Subaru.

Veelal worden de remmen (individueel per wiel) gebruikt om allerlei slimmigheden toe te passen. Toyota noemt het A-trac voor hun 4x4's maar ook Porsche maakt er gebruik van voor hun PTS (torque vectoring system).

Veel 4x4 aangedreven auto's hebben standaard veelal gewoon 2 wiel aandrijving en heb je de optie om 4WD (hoog/laag) in te schakelen, permanente 4wd hebben er niet zo heel veel.






Jekihero

Re: Verschil tussen voor-en achterwielaandrijving

Bericht door Jekihero » ma 28 nov 2022 09:49

Het is mij in België op nat wegdek op de snelweg ooit overkomen met een voorwielaangedreven auto (Opel signum 3.0 V6 DTI) dat totaal onverwacht de voorwielen heftig doorslipten. Het duurde dan toch wel een hele seconde voordat ik doorhad wat er gebeurde. De electronica greep in, het had helemaal fout kunnen gaan maar we hadden geluk.
Banden waren okay daar lag het niet aan, spoorvorming was me niet opgevallen in elk geval niet zichtbaar.
Je schrikt je werkelijk een spreekwoordelijk ongeluk.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Verschil tussen voor-en achterwielaandrijving

Bericht door Ab » ma 28 nov 2022 09:51

StevenD schreef:
ma 28 nov 2022 07:16
Al zoekend op internet kwam ik dit filmpje tegen. Ik denk bij jullie al bekend.

https://youtu.be/EUp4BJwmeYs

Met een lagere kogeldruk was het heuveltje op rijden beter gegaan?
Nee, niet veel beter.
Met een lichtere caravan en een meer ervaren chauffeur wel.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Verschil tussen voor-en achterwielaandrijving

Bericht door Chris » ma 28 nov 2022 10:10

Ik rij met een behoorlijk zware caravan en FWD..
Heb idd wel eens moeders en dochter plaats laten nemen op de motorkap, boven de wielen.
Konden zich vasthouden aan de motorkaprand boven de ruitewissers en aan de voorkant bij de grill.
Nu heb ik een automaat, dat heeft dan wel een voordeel t.o.v. een schakelbak, geen koppelingsplaten maar een koppel omvormer.
Dan is rustig naar boven rijden op zo'n nat grasveld ook te doen... als het maar rustig gaat.
Geen tractie verliezen en lomp gas geven... dat verergerd het doorslippen alleen maar.
Maar zeker.... FWD is degene met de minste tractie als je in de bagger terecht komt.... alle andere aandrijvingen hebben dan voordeel.
Mja... in de winter, gladdigheid... dan heb je met FWD een groot voordeel... heel groot.
Een kennis rijd BMW.... heeft niet een keer achterstevoren gestaan...zijn vrouw rijd niet meer met gladdigheid in de Bimmer..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Verschil tussen voor-en achterwielaandrijving

Bericht door RDDR » ma 28 nov 2022 11:04

[re.gif]
Een cursus rijden is aan te bevelen voor je kennis. Na 3 BMW's heb ik 0 keer achterste voren gestaan. Zelfs niet bijna.
Met de Honda S2000 (beetje extremer) ook 0 x, wel 2 x keer bijna knipoog.gif De keren dat ik er bewust mee dwars ging tel ik niet mee.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 785
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Verschil tussen voor-en achterwielaandrijving

Bericht door WanFie » ma 28 nov 2022 11:31

Wat met slippende voorwielen ook meespeelt, is het startkoppel van de motor naar de wielen. Bij de meeste auto's moet je gas geven om de auto niet af te laten slaan bij het wegrijden op een helling. Daardoor krijg je een ruk aan het wiel bij het loslaten van de koppeling. Dit is ons meerdere malen gebeurd.
Bij een automaat en bij elektrisch aangedreven auto's heb je dat niet. Daar loopt het koppel bijna vanaf stilstand al flink op. Bij een ouderwetse automaat door de vloeistofkoppeling, bij een elektrisch aangedreven auto omdat de elektromotor het vanaf 0 keurig oppakt.
Onze hybride Niro rijdt altijd elektrisch zonder slippen weg. Niet lomp gas geven zoals Chris zegt, maar rustig aan en de auto komt soepel in beweging. Zelfs op zeer steile hellingen.
Dit vind ik een van de grootste voordelen van elektrisch rijden met de caravan.

Het heeft eigenlijk niks met FWD of RWD te maken, maar wél een voordeel van moderne FWD auto's.
Maw, RWD heb je tegenwoordig minder nodig om zonder slippen weg te rijden.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Verschil tussen voor-en achterwielaandrijving

Bericht door Ron » ma 28 nov 2022 11:37

Er zijn maar een aantal merken die nog met achterwiel aangedreven worden.
Over het algemeen zijn dat de wat sportievere merken.

Soms is het doorslippen prettig om de koppeling te sparen.
Maar op nat gras slippen de banden bij mij zo door .
Daar hoef ik geen moeite voor te doen.
En dat ligt echt niet aan de kogeldruk , maar meer aan het gewicht wat je moet meeslepen .
Dat ook nog eens ingezakt op het natte gras staat.
Wat nou beter is bij normaal gebruik , geen idee

Wat op het circuit leuker is weet ik wel.
Dat is achterwiel aandrijving.
De Porsche met 325 pk reed leuker dan de 4 wiel aangedreven 525 pk Lamborgini op Zandvoort.
De 2 wieler BMW S1000RR in race trim was nog leuker. mrgreen.gif mrgreen.gif love.gif blij.gif
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Verschil tussen voor-en achterwielaandrijving

Bericht door Knaus440 » ma 28 nov 2022 13:15

Gisteren moest ik met de Honda over een flink stuk berm/gras. De weg was afgesloten ivm ongeval.
Aantal auto draaiden daarom om.
De Honda ging in het gras, en inderdaad niet lomp gas geven maar iets meer dan stationair. Ik voelde 1 voorwiel door gaan slippen. Dit was eigenlijk de eerste keer in de 3 jaar dat we de CRV hebben, dat ik bewust merkte dat voor een wat langer stuk rijden, de 4 wiel aandrijving, en het voertuig stabilisatie assistentie aan het werk ging. Heerlijk om te voelen die overgang, even de slip voelen en dan schokloos opeens gewoon door rijden!
Met de caravan op campings wel eens gemerkt dat het rustig doorrijden prima ging, maar het was nu zo te merken.
Wel jammer dat Honda er geen manueel te schakelen systeem van heeft gemaakt.

We hebben bijna altijd auto's met voorwiel aandrijving gehad. En de Honda is normaal ook voorwiel aangedreven.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

TFJ

Re: Verschil tussen voor-en achterwielaandrijving

Bericht door TFJ » ma 28 nov 2022 14:47

Wat ik een beetje mis in de discussie zijn de banden, want dat kan ook een wereld van verschil opleveren.

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Verschil tussen voor-en achterwielaandrijving

Bericht door JanPunne » ma 28 nov 2022 15:13

RDDR schreef:
ma 28 nov 2022 09:02
Ik heb zowel met RWD, FWD als AWD met de caravan gereden.
Ter info: RWD was BMW X1 2.0 sDrive (E84), BMW 430D Gran Coupe en BMW 120i; AWD een Subaru Forester Turbo, FWD Ford Mondeo TDCI bi-turbo

Eerste het logische: wegrijden op een helling met slechtere ondergrond (split, gras) is de volgorde overduidelijk: AWD wint. RWD komt daar vlak achteraan en met flinke afstand FWD. Dat gezegd hebbende heb ik met geen van 3 ooit een probleem gehad om weg te komen. FWD wel eens wat kortstondige wielspin gehad, maar meer ook niet. BIj de percentages die je op snelwegen tegenkomt is er bij mij nooit een probleem geweest.

Bij normaal rijden op bijvoorbeeld een autosnelweg zat er best een verschil in de stabiliteit. Maar dat leek niet gerelateerd aan RWD / FWD / AWD.
Verschil komt meer door gewicht van de auto, overhang en stugheid van vering. Mede door het laatste waren de 2 SUV's de minder fijne trekkers. Je zou het niet zeggen, maar de 120i was stabieler dan de X1.
RDDR, RWD, FWD, AWD, RWD, BMW, BMW, BMW, AWD, FWD, TDCI, AWD,RWD, FWD, FWD,RWD /FWD,/AWD. SUV’s ..
Zomaar een paar afkortingen in 1 verhaal..😅
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Verschil tussen voor-en achterwielaandrijving

Bericht door RDDR » ma 28 nov 2022 16:23

[re.gif]
Zegt iemand met in alleen al zijn footer VW, TSI, Kw, PK, DSG en SE
Als je ze al gebruikt dan doe het wel correct: het is kW en niet Kw knipoog.gif

Maar mocht je een van de afkortingen niet begrijpen, dan stel het als vraag en krijg je een net antwoord. Met uitzondering van mijn forumnaam. Daar ga je namelijk onterecht vanuit dat ook dat een afkorting is.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Verschil tussen voor-en achterwielaandrijving

Bericht door Knaus440 » ma 28 nov 2022 17:32

Ik weet de afkorting RDDR en van BMW niet. De rest is duidelijk mrgreen.gif

En ik mis CRV nog whistle.gif
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
StevenD
Berichten: 366
Lid geworden op: zo 13 apr 2014 19:08
Locatie: Tiel

Re: Verschil tussen voor-en achterwielaandrijving

Bericht door StevenD » ma 28 nov 2022 18:26

Zou je de caravan als trekkend voertuig ook kunnen gebruiken om de aangekoppelde auto uit een bv drassige te trekken als de auto geen tractie heeft? Heeft iemand dit wel eens gedaan?
Volvo V60 Momentum 2.0 T, 203pk/320nm, met een Knaus Azur 495 TF

mark m
Berichten: 496
Lid geworden op: wo 24 jun 2020 19:57

Re: Verschil tussen voor-en achterwielaandrijving

Bericht door mark m » ma 28 nov 2022 20:26

[re.gif]

Nee. Dat wil niet… Dat trekt de mover niet…
Vorig jaar moesten we vertrekken van een zeiknat veld. Het stond gewoon helemaal blank. Met de auto (FWD) had ik helemaal geen grip, ik kwam geen centimeter van de plek…

Dus de combinatie weer losgekoppeld, de auto naar de andere kant van het veld gereden en maar gaan moveren. Dat ging prima! Maar dat duurde een eeuwigheid natuurlijk, in de stromende regen…
Toen ben ik maar op het bed in de caravan gaan zitten, gordijntjes wat aan de kant geschoven en moveren maar!!

Gelukkig had ik weinig ‘toeschouwers’.
Alfa Romeo Stelvio Super 2.0T Q4, '17

Met daarachter

Knaus Sport Silver Selection 540 FDK, '21
Met Unico Genua + Torino

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Verschil tussen voor-en achterwielaandrijving

Bericht door Paul » ma 28 nov 2022 21:28

Ik heb zowel met FWD als RWD als met AWD met de caravan gereden.
Met droog weer maakt het allemaal niet zoveel uit.
Bij nat weer en een beetje heuvel (bijvoorbeeld bij een oprit) op met FWD duidelijk minder grip en regelmatig merkte ik dat de wielen doorslipte.
Met RWD veel meer grip en nooit een moment gehad dat ik het idee had dat de wielen doorslipten.
Nu met AWD uiteraard ook geen grip problemen, duidelijk meer grip op een nat grasveld, je kan dan met wat minder beleid wegrijden.
Met RWD op een nat veld ook nooit problemen gehad, met FWD wel waarbij ik zelfs een keer door de camping eigenaar van het veld getrokken moest worden.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”