Verschil tussen voor-en achterwielaandrijving

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Lucas
Berichten: 965
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Verschil tussen voor-en achterwielaandrijving

Bericht door Lucas » vr 2 dec 2022 13:54

[re.gif]
Er is wel discussie over wegbanden en zand gaande hoor. Er zou een test zijn geweest over rijden in mul zand met terreinbanden (AT's) en wegbanden en daarbij zouden wegbanden veel beter hebben gepresteerd. Deze zouden beter "op het zand drijven". Verschillende reddingsbrigades rijden daarom bewust met wegbanden onder hun 4x4's.

Ik vind het zelf een erg twijfelachtige keuze en sowieso ziet het minder strak uit onder een 4x4 mrgreen.gif Sowieso bij nat zand (laat staan modder etc) is een terreinband onmiskenbaar in het voordeel.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Verschil tussen voor-en achterwielaandrijving

Bericht door dieseltijger » vr 2 dec 2022 16:53

Ieder z'n idee fixe. Ik heb in 30 jaar kamperen maar liefst drie keer gehad (jawel...drie keer maar liefst!!!) dat ik op een glibberig veldje niet kon wegkomen met de auto, of dat ik een paadje schuim omhoog op de camping alleen maar met een rotgang kon nemen. Voor mij zou een automaat met koppelomvormer volstaan om het hellinkje wel slechten.

Maar een Subaru spreekt mij gewoon aan: kwaliteit, compromisloze techniek, en een beetje onopvallend-grijze-muis-lelijk.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

TFJ

Re: Verschil tussen voor-en achterwielaandrijving

Bericht door TFJ » vr 2 dec 2022 17:35

Lucas schreef:
vr 2 dec 2022 13:54
[re.gif]
Er is wel discussie over wegbanden en zand gaande hoor. Er zou een test zijn geweest over rijden in mul zand met terreinbanden (AT's) en wegbanden en daarbij zouden wegbanden veel beter hebben gepresteerd. Deze zouden beter "op het zand drijven". Verschillende reddingsbrigades rijden daarom bewust met wegbanden onder hun 4x4's.

Ik vind het zelf een erg twijfelachtige keuze en sowieso ziet het minder strak uit onder een 4x4 mrgreen.gif Sowieso bij nat zand (laat staan modder etc) is een terreinband onmiskenbaar in het voordeel.
Dat zou natuurlijk best kunnen, als je de AT's op 3 bar hebt staan en die normale wegbanden op een halve bar hebt staan zodat je daar een lekker bolle wang op krijgt.
Maar zelfde auto, zelfde maat banden en zelfde druk in de band, dan gaat die wegband het in mul zand verliezen.

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Verschil tussen voor-en achterwielaandrijving

Bericht door erichendri » vr 2 dec 2022 22:00

Ik ga regelmatig greenlanen in Brabant met de subaruclub, vaak zijn die ritten 60% onverhard en 40% verhard.
Met nat weer erg blubberig en ook veel zandpaden.
Heb nooit de druk verlaagd can mijn AT banden.
Overal door heen gekomen.
Zachte banden worden warm en ook loop je kans opdat er zand tussen de band en velg komt met gevolg drukverlies.
Afgelopen rit bij 2 deelnemers gebeurt.
Daarom al houdt ik ze gewoon op 27 bar voor en achter.
Slijtage patroon is prima.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

TFJ

Re: Verschil tussen voor-en achterwielaandrijving

Bericht door TFJ » za 3 dec 2022 10:06

[re.gif]
De omstandigheden zijn voor een ieder anders. Andere auto, andere banden etc.
Bij greenlanen rijdt er van alles mee en zo heb ik altijd met veel plezier naar bijvoorbeeld die kleine Suzuki's gekeken tijdens greenlanen. Die dan met veel moeite door een stukje mul of blubber komen, of net niet mrgreen.gif, waar je zelf fluitend doorheen rijdt. Hoe groter de uitdaging, hoe groter de lol. Het vervelende van een potente auto is dat de grens een stuk verder komt te liggen, en als het dan fout gaat......

Stigter
Berichten: 1132
Lid geworden op: ma 18 nov 2013 23:45
Locatie: Midden Nederland

Re: Verschil tussen voor-en achterwielaandrijving

Bericht door Stigter » za 3 dec 2022 10:33


erichendri schreef: Daarom al houdt ik ze gewoon op 27 bar voor en achter.
2,7 bar mrgreen.gif
Groet Arnold

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Verschil tussen voor-en achterwielaandrijving

Bericht door Micky » za 3 dec 2022 10:57

erichendri schreef:
vr 2 dec 2022 22:00
Ik ga regelmatig greenlanen in Brabant met de subaruclub, vaak zijn die ritten 60% onverhard en 40% verhard.
Met nat weer erg blubberig en ook veel zandpaden.
Heb nooit de druk verlaagd can mijn AT banden.
Overal door heen gekomen.
Zachte banden worden warm en ook loop je kans opdat er zand tussen de band en velg komt met gevolg drukverlies.
Afgelopen rit bij 2 deelnemers gebeurt.
Daarom al houdt ik ze gewoon op 27 bar voor en achter.
Slijtage patroon is prima.

Eric
Heeft met name nut bij steile hellingen zoals dit waar ik reed:
68530ABD-9FA7-4813-9F3D-221E874AEF86.jpeg
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Verschil tussen voor-en achterwielaandrijving

Bericht door Ab » za 3 dec 2022 15:31

TFJ schreef:
za 3 dec 2022 10:06
[re.gif]
De omstandigheden zijn voor een ieder anders. Andere auto, andere banden etc.
Bij greenlanen rijdt er van alles mee en zo heb ik altijd met veel plezier naar bijvoorbeeld die kleine Suzuki's gekeken tijdens greenlanen. Die dan met veel moeite door een stukje mul of blubber komen, of net niet mrgreen.gif, waar je zelf fluitend doorheen rijdt. Hoe groter de uitdaging, hoe groter de lol. Het vervelende van een potente auto is dat de grens een stuk verder komt te liggen, en als het dan fout gaat......
Potente auto zegt niks. Veel motorvermogen heb je niks aan als het echt heel zwaar terrein wordt.
Je rijdt dan toch stapvoets in 4 laag, of zo hard mogelijk in 4 laag voor een aanloop.
In het verleden heb ik wedstrijden gereden in het terrein.
Standaardklasse, het enige wat je mocht veranderen waren de banden.
Zelf reed ik met een Daihatsu Rocky. Niet slecht, kwam ik best redelijk ver mee. Nooit kunnen winnen echter.
Er reed van alles mee, de hindernissen waren altijd dusdanig zwaar, dat van de 100 auto's er maar 1 of 2 of helemaal niet een het volledig kon halen.
Steevast was de top 10 gevuld met Suzuki Jimmy's.
Weinig motorvermogen, maar heel licht.
Dikke Jeeps met brullende 8 cylinders, en veel bredere velgen en banden eindigden onderaan.. Veel te zwaar.
Lada Niva's kwamen ook altijd ver.
Mijn Rocky was ook net iets te zwaar..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

TFJ

Re: Verschil tussen voor-en achterwielaandrijving

Bericht door TFJ » za 3 dec 2022 15:46

[re.gif]
Potent behelst wel wat meer dan alleen motorvermogen knipoog.gif
Mooi voorbeeld zijn de dikke jeeps die je aanhaalt, niet alle Jeeps hebben standaard de mogelijkheid om een differentieel vast te zetten, en dan wordt het kleinste stukje mulle zand al een uitdaging. Een Jeep is in mijn beleving dan ook zeker geen potente auto mrgreen.gif
Ondertussen heel lang geleden eens, als invite met een motorcross maatje, meegedaan aan een 4x4 event met een LJ80....werden gelijk dagwinnaar awhoea.gif
Vooral de bizarre draaicirkel van zo'n LJ80 is wat hem een geduchte tegenstander maakt.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Verschil tussen voor-en achterwielaandrijving

Bericht door Ab » za 3 dec 2022 16:52

Ja..verwonderd me niets. Vlgs mij is dat de een van de opvolgers van de Jimmy. (LJ 10 ) Zelfde concept ongeveer, en behoorlijk doorontwikkeld.
Zo' n 40 pk tjes..meer als zat.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

TFJ

Re: Verschil tussen voor-en achterwielaandrijving

Bericht door TFJ » zo 4 dec 2022 11:09

[re.gif]
Ik vind die huidige Jimny's leuke wagentjes en zou er graag eentje willen hebben.
Alles klopt eraan....behalve de prijs [aschrik.gif]

Gebruikersavatar
cortrans
Berichten: 1264
Lid geworden op: ma 24 mei 2021 11:27
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Verschil tussen voor-en achterwielaandrijving

Bericht door cortrans » zo 4 dec 2022 11:15

Ab schreef:
za 3 dec 2022 15:31
TFJ schreef:
za 3 dec 2022 10:06


Potente auto zegt niks. Veel motorvermogen heb je niks aan als het echt heel zwaar terrein wordt.
Je rijdt dan toch stapvoets in 4 laag, of zo hard mogelijk in 4 laag voor een aanloop.
In het verleden heb ik wedstrijden gereden in het terrein.
Standaardklasse, het enige wat je mocht veranderen waren de banden.
Zelf reed ik met een Daihatsu Rocky. Niet slecht, kwam ik best redelijk ver mee. Nooit kunnen winnen echter.
Er reed van alles mee, de hindernissen waren altijd dusdanig zwaar, dat van de 100 auto's er maar 1 of 2 of helemaal niet een het volledig kon halen.
Steevast was de top 10 gevuld met Suzuki Jimmy's.
Weinig motorvermogen, maar heel licht.
Dikke Jeeps met brullende 8 cylinders, en veel bredere velgen en banden eindigden onderaan.. Veel te zwaar.
Lada Niva's kwamen ook altijd ver.
Mijn Rocky was ook net iets te zwaar..
Klopt helemaal.
Ik heb in mijn jeugd, nu toch wel een jaar of 40 geleden trail gereden met een Suzuki SJ410 met een 1.3 motortje, en trok menig geen met dikke Mercedessen jeeps en Land Rovers er uit in de blubber....
LMC Musica 470e (2010), Thule Omnistor 1200 zakluifel met Obelink voor- en zijwanden, Sinclair dak airco, Reich volautm. mover, Heki dakluik, Thule fietsendrager achter, Milenco spiegels, Nissan Qashqai 1.3 MHEV automaat N-Connecta uit 2022

Gebruikersavatar
cortrans
Berichten: 1264
Lid geworden op: ma 24 mei 2021 11:27
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Verschil tussen voor-en achterwielaandrijving

Bericht door cortrans » zo 4 dec 2022 11:17

Ab schreef:
za 3 dec 2022 16:52
Ja..verwonderd me niets. Vlgs mij is dat de een van de opvolgers van de Jimmy. (LJ 10 ) Zelfde concept ongeveer, en behoorlijk doorontwikkeld.
Zo' n 40 pk tjes..meer als zat.
Nee tussen de LJ 80 en de Jimny zat nog de SJ 410/413.
ik reed toen met een SJ 410, met een 1,3 motor uit een Swift, deed het prima, mede doordat ze zo licht en behendig waren.
LMC Musica 470e (2010), Thule Omnistor 1200 zakluifel met Obelink voor- en zijwanden, Sinclair dak airco, Reich volautm. mover, Heki dakluik, Thule fietsendrager achter, Milenco spiegels, Nissan Qashqai 1.3 MHEV automaat N-Connecta uit 2022

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Verschil tussen voor-en achterwielaandrijving

Bericht door witjesm » ma 5 dec 2022 11:10

Ab schreef:
zo 27 nov 2022 21:49
Minder druk op de voorwielen is verwaarloosbaar.
100 kg kogeldruk zal (beetje afhankelijk van type auto) mogelijk 20 kg minder druk op de voorwielen geven, en dat is al heel veel.
Stapt er een passagier bij in, dan is de druk op de voorwielen al weer zo goed als gelijk als wanneer je solo rijdt.
Het lijkt vaak wel zo, omdat de voorwielen eerder doorslippen met een caravan erachter.
Dat heeft echter te maken met het dubbele gewicht wat die voorwielen moeten versnellen.
Idd het gewicht op de voorwielen verminderd niet zo veel. Maar daarentegen is het gewicht op de achterwielen bij 100kg kogeldruk 80kg meer! Dus die merk je echt wel en is zeker een reden waarom een achterwiel aandrijver meer grip heeft.
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Lucas
Berichten: 965
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Verschil tussen voor-en achterwielaandrijving

Bericht door Lucas » ma 5 dec 2022 11:31

TFJ schreef:
vr 2 dec 2022 17:35
Dat zou natuurlijk best kunnen, als je de AT's op 3 bar hebt staan en die normale wegbanden op een halve bar hebt staan zodat je daar een lekker bolle wang op krijgt.
Maar zelfde auto, zelfde maat banden en zelfde druk in de band, dan gaat die wegband het in mul zand verliezen.
Helemaal met jou eens, maar de heren in kwestie van de reddingsbrigade bleven volhouden dat uit de test wel degelijk bleek dat de AT/terreinband zich veel meer ingroef dan de wegband. Helaas kreeg ik geen enkel inzicht in hoe die test was uitgevoerd (had me graag laten overtuigen) dus blijft een moeilijk te controleren verhaal. Maar feit is dat er om die reden dus kennelijk reddingsbrigades bewust met wegbanden op het strand rijden scratch.gif

Las hierboven ook iets over bandenspanning verlagen, volgens mij komen AT's pas goed tot hun recht onder de 2 bar. Daarboven lopen ze snel vol met modder en / of sneeuw en kunnen ze niet goed "lossen". Met de verstevigde wangen kunnen ze lagere spanning zeker aan. Zelf wel eens tot 0,8 gegaan en dat maakt veel uit, op de weg kun je daar niet mee rijden natuurlijk.
TFJ schreef:
za 3 dec 2022 15:46
[re.gif]
Mooi voorbeeld zijn de dikke jeeps die je aanhaalt, niet alle Jeeps hebben standaard de mogelijkheid om een differentieel vast te zetten, en dan wordt het kleinste stukje mulle zand al een uitdaging. Een Jeep is in mijn beleving dan ook zeker geen potente auto mrgreen.gif
Niet mee eens. Volgens mij hebben juist nagenoeg alle "normale" Jeeps de mogelijkheid het middendif te locken en low gear in te schakelen. Veel Jeeps beschikken standaard over een zeer potent 4x4-systeem (Quadradrive o.a.).

@Ab mooi dat je wedstrijden hebt gereden, prachtige ervaring lijkt me dat. Zeker in zo'n standaardklasse waar de strijd toch een soort van gelijk is. Dat die Jimny's het goed deden verrast mij niet (jou vast ook niet). mrgreen.gif

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Verschil tussen voor-en achterwielaandrijving

Bericht door Ab » ma 5 dec 2022 19:21

Nee niet meer. knipoog.gif

Maar als het gaat om caravantrekkers, dan is de volgorde van beste aandrijving ongeveer zo:
Het beste is 4 WD met inschakelbare sper. ( alleen zelden of nooit nodig)
Goede 2e 4WD, al of niet elektrisch of hybride, zonder sper.
3 e Achterwielaandrijving.
4e Voorwielaandrijving.

In de praktijk maakt het echter allemaal niet zo heel veel uit.
Je komt altijd wel op je bestemming.
Al of niet met hulp.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

TFJ

Re: Verschil tussen voor-en achterwielaandrijving

Bericht door TFJ » ma 5 dec 2022 19:31

Ik vind het mooi om te lezen dat hier zoveel 4x4 liefhebbers zijn die daadwerkelijk met hun auto de blubber in gaan thumbup.gif
Want de meeste van de 4WD's zien helaas alleen maar asfalt....

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Verschil tussen voor-en achterwielaandrijving

Bericht door Ab » ma 5 dec 2022 19:39

Die van mij heeft ook weinig blubber gezien hoor..
Echt terreinrijden doe ik al heel wat jaren niet meer.
Vandaag wel de hele dag in Automatisch 4WD gereden met een grote aanhanger. De voorwielen komen erbij als er achter slip optreedt.
Nat weer en niet veel druk op de achterwielen gaf toch teveel slip op de achterwielen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Lucas
Berichten: 965
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Verschil tussen voor-en achterwielaandrijving

Bericht door Lucas » ma 5 dec 2022 21:23

Mijn Jeep ziet nog wel eens modder, maar ook veel minder dan ik zou willen. Om verschillende redenen. Wil je het spul in goede staat houden staat daar na een ritje ook ontzettend veel poetswerk tegenover, want modder kruipt overal en dan gaat de roest snel. En dan laat ik de diepe modderputten en ander geweld nog links liggen, ik houd zelf veel meer van het beheerste werk maar ook dan moet je wielkasten zorgvuldig uitspuiten etc. Daarnaast hebben een paar 4x4-maatjes de afgelopen jaren de pijp aan Maarten gegeven, wegens veranderde regelgeving waardoor het plezier eraf was. In je eentje de grenzen opzoeken moet je niet doen, voor je het weet ga je net iets te ver en sta je uren te scheppen (ook ervaring mee). Binnenkort doe ik met de oudste hier thuis mee aan een georganiseerde 4x4-toertocht, eens kijken hoe dat bevalt en dat belooft toch wel wat uitdaging onderweg.
De vierwielaandrijving staat wel standaard aan bij de mijne, is niet uit te schakelen mrgreen.gif

Gebruikersavatar
sjaak109
Berichten: 599
Lid geworden op: wo 15 jul 2015 13:03

Re: Verschil tussen voor-en achterwielaandrijving

Bericht door sjaak109 » di 6 dec 2022 08:51

Op het moment niet. maar ik zit regelmatig in de prut.
sinds corona niet meer, maar ik deed zowiezo meerdere keren per jaar ritten met kinderen (zieke) of ritten om geld in te zamelen voor kinderambulance of iets dergelijks.
ook gaan we een paar keer per jaar "greenlanen" maar dat woord wil je eigenlijk niet gebruiken in Nederland.
zoeken routes via wikilocs.
en als we op vakantie gaan met de 109 van bijna 50 jaar oud, zoek ik ook altijd een gebied met 4x4 mogelijkheden.
zo zijn we in Duitsland (donnersberg) Denemarken(het strand aan de noordzee) Belgie (ardenen) en Frankrijk(buurt Calais) geweest.
ook in Nl. regelmatig weekendje weg met de caravan om even te spelen waar het nog mag.
Afbeelding
Afbeelding
Laro 109 6cil nissan diesel 1973
Renault megane 1.5dc bose
avanto 385
Beyerland 495 t
kip de luxe 390
Elddis 370-2 (huidige)

Hobbyrijder
Berichten: 96
Lid geworden op: wo 20 apr 2022 15:00

Re: Verschil tussen voor-en achterwielaandrijving

Bericht door Hobbyrijder » di 6 dec 2022 10:08

Met de elektronisch afgeregelde aandrijvingen van het laatste decennium is het verschil tussen de aandrijf vormen m.i. minder geworden. Wij hebben onze Forester vooral voor de lol. Het "als op rails" gevoel onder alle omstandigheden vind ik verslavend. Zelfs provocerend rijden brengt de caravan niet aan het slingeren.
En af en toe lachen op campings om de verbaasde gezichten van de buren als je de combinatie bijna zonder gas geven op een ietwat onmogelijke plaats weg zet.
Een paar jaar geleden op een Bretonse camping hadden we een plekje uitgekozen. Terug bij de receptie zei de man in zijn beste Engels: "Du yu have a muver?" Op ons ontkennen zei hij: "Zen it is at yur own riske!" Geen punt voor de Forester, natuurlijk cool.gif
Of die andere keer op een glad en ongelijk veld waar serieus gemanoeuvreerd moest worden en de buurvrouw enigszins verontrust stond te piepen waarop haar man met een aardappel in de keel riep: "Die mansen habben een vierwiel áángedreven auto. Dat komt héélemaal goed!"

Maar echt nodig? Mwa....

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Verschil tussen voor-en achterwielaandrijving

Bericht door Morgoth » di 13 dec 2022 11:43

Vroeger met de VW Ruska ook veel terrein gereden. Over 4x4 rijders zeiden ze in de buggy club: "het is niet erg dat ze mee rijden, maar het houdt zo op" mrgreen.gif
Zo'n verhoogde 500kg zware Buggy met alleen achterwielaandrijving kwam vrijwel overal waar een 4x4 ook kon komen.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Hobbyrijder
Berichten: 96
Lid geworden op: wo 20 apr 2022 15:00

Re: Verschil tussen voor-en achterwielaandrijving

Bericht door Hobbyrijder » di 13 dec 2022 14:11

De Ruska buggy..... Prachtig.... haphop.gif

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Verschil tussen voor-en achterwielaandrijving

Bericht door Morgoth » wo 14 dec 2022 08:37

[re.gif]
Ja, had ik hem maar nooit verkocht.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Hobbyrijder
Berichten: 96
Lid geworden op: wo 20 apr 2022 15:00

Re: Verschil tussen voor-en achterwielaandrijving

Bericht door Hobbyrijder » wo 14 dec 2022 10:32

De standaardzin voor liefhebbers van voertuigen op twee en vier wielen.... awhoea.gif

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”