Luifel voor nachtje en voor 3 week

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
Gebruikersavatar
Aernout
Berichten: 426
Lid geworden op: zo 24 feb 2008 19:00
Locatie: N-O Grunn

Luifel voor nachtje en voor 3 week

Bericht door Aernout » za 26 nov 2022 21:53

Na aanschaf van een andere caravan wil ik geen voortent meer. Ik zoek een oplossing voor een luifel voor een nachtje maar ook voor 3 week. Ik overweeg een zak luifel of dak knikarm voor de nachtjes of weekendjes (welke?) Maar wat dan voor de langere periode? Zijwanden aan zak/dak of toch een panoramaluifel (ook dan weer welke?). Een beetje diepte heb ik wel graag. 2m lijkt me al aan de korte kant. Maar ik zoek vooral gemak! Binnen een kwartier aan het 🍺

petronella
Berichten: 1681
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Re: Luifel voor nachtje en voor 3 week

Bericht door petronella » zo 27 nov 2022 09:43

Wij hebben de Thule dakluifel 6200 voor een overnachting, weekend of een paar dagen. En hebben een Unico Torino inc 2 zijwanden voor een wat langere periode. Misschien is de Verona ook een idee, iets meer werk dan de Torino maar ook wat meer beschutting.

Gebruikersavatar
Rodo
Berichten: 943
Lid geworden op: di 23 aug 2022 13:11
Locatie: On the road somewhere

Re: Luifel voor nachtje en voor 3 week

Bericht door Rodo » zo 27 nov 2022 09:58

In het verleden hadden wij een zakluifel in combinatie met een normale luifel met zijwanden.
Ik had op de bestaande luifelrail een extra rail gemonteerd waar de zakluifel in zat.
Bleven we wat langer met wat minder weer dan was de bestaande rail voor de luifel. Zakluifel op het dak klappen en de bestaande rail was vrij. Was toen voor ons de beste oplossing.
Nu, met de Unico Verona, gebruiken we enkel die. Met of zonder zijwanden. Staat erg snel en strak.
Spending a fortune to live like a wanderer

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Luifel voor nachtje en voor 3 week

Bericht door Chris » zo 27 nov 2022 12:27

Ik heb alleen een Unico Torino.
Nadeel, net effe iets meer werk met opzetten, maar een veel bredere luifel, meer oppervlak dus. ( voordeel dus)
Ik heb ook de losse zijwanden erbij, als je meer uit de wind wilt zitten.
Ook is de luifel enorm windvast, veel windvaster dan welke zak of cassetteluifel dan ook.
En optisch een fraai model met zijn boog waardoor er absoluut nooit water op kan b;ijven staan.
Zie er zo uit.. een foto met 1 zijwand ( ik heb er 2) en een zonder, met de luifel solo.
( 1e foto was de eerste keer opzetten, ik moest het nog effe leren om zonder rimpels te doen)
.
2.jpeg
IMG-20210425-WA0017_resized.jpeg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2002
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Luifel voor nachtje en voor 3 week

Bericht door doubleyou » zo 27 nov 2022 15:14

Voor een paar nachten een simpele reisluifel. Staat in 6 minuten.

Als ik langer dan een week sta dan gaat de Fortex Aronde luifel eraan. Is wel wat werk maar dan heb je ook wat :).
Bijlagen
2AD85106-892D-4C14-86AA-C72EB1074D65.jpeg
5AF69F4E-6EA5-4244-B226-6EBFEA0E7EB1.jpeg
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
Aernout
Berichten: 426
Lid geworden op: zo 24 feb 2008 19:00
Locatie: N-O Grunn

Re: Luifel voor nachtje en voor 3 week

Bericht door Aernout » zo 27 nov 2022 15:29

Dus even samenvatten.... en echte luifel met zijwanden is lekker voor het iets langere verblijf. Zo'n model met een boog staat relatief snel en stevig.

Voor het korte verblijf is een reisluifel een optie. En zakluifel is eigenlijk de luxe variant van een reisluifel. Nadeel is dat die in de rail van de gewone luifel hangt. Dus dan een casette op het dak.

Ideale combi: casette knikarm en een mooie boogluifel.
Waar nog wel speelt is kosten versus baten ...

Ik heb de caravan op een vaste plaats staan waar ik eigenlijk alleen weekenden ben (meestal 1 nacht). De vakanties gaan we op pad. Dan wel naar 1 plek.

Dank voor de reacties zover. Mooi te zien wat er voor verschillende oplossingen gebruikt worden.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Luifel voor nachtje en voor 3 week

Bericht door Chris » zo 27 nov 2022 15:37

En bedacht dat een zak en een cassetteluifel een stuk smaller zijn dan een boogluifel??
Zak of cassette's kunnen maar tot aan de boog of knik in het dak.
Dat zou bij mij betekenen dat het voorraam al voor de helft niet onder een luifel zit... met de Torino ben ik veel verder..
Het zal geen meter zijn, maar die kant gaat dat wel op.
En achter is het al net zo... tot de bocht.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Aernout
Berichten: 426
Lid geworden op: zo 24 feb 2008 19:00
Locatie: N-O Grunn

Re: Luifel voor nachtje en voor 3 week

Bericht door Aernout » zo 27 nov 2022 15:45

Ik zie het niet voor me dat ik voor 1 nacht de boog neer zou zetten. Een cassette lijkt me daar wel voor geschikt.

Ik begrijp dat een boog veel meer ruimte oplevert. Dat vind ik ook het prettigste, maar alleen haalbaar voor langere tijd.

Een cassette met zijwanden is misschien ook nog een optie. Heeft een casette op het dak last van de bocht in het dak, of kan ie een stukje door steken?
Of misschien niet geschikt voor wind en regen...

Keuzes .....

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Luifel voor nachtje en voor 3 week

Bericht door Chris » zo 27 nov 2022 15:56

Een cassette kan ip niet door de bocht heen steken, dus de rechte rail is de max maat.
En windvast is geen enkele luifel.... maar een torino wint ( woordgrapje) het met glans van een cassette of zak luifel, vele malen windvaster.
Waar je bij een dreigende bui met wind vaak dit soort rechte luifels als sneeuw voor de zon ingedraaid of opgerold ziet worden, daar laat ik mijn Torino gewoon lekker staan... niks aan de hand.

Ik had ook een reisluifel.... HAD... want het minder werk met opzetten is niet veel minder...verkocht dus.
De Torino heeft 4 spanbanden, een reisluifel al snel 5 scheerlijnen.
Ja, de boog er even inritsen...meer werk dan bij een reisluifel.

Kijk anders eens even op Youtube, daar staat een opzetfilmpje van de Unico Torino, van Bax... de fabrikant.
https://www.youtube.com/watch?v=JaR9mmeX0T8
https://www.youtube.com/watch?v=c9BkUWmpdv4
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Luifel voor nachtje en voor 3 week

Bericht door VIP » zo 27 nov 2022 16:41

Aernout schreef:
zo 27 nov 2022 15:45
Ik zie het niet voor me dat ik voor 1 nacht de boog neer zou zetten. Een cassette lijkt me daar wel voor geschikt.

Ik begrijp dat een boog veel meer ruimte oplevert. Dat vind ik ook het prettigste, maar alleen haalbaar voor langere tijd.

Een cassette met zijwanden is misschien ook nog een optie. Heeft een casette op het dak last van de bocht in het dak, of kan ie een stukje door steken?
Of misschien niet geschikt voor wind en regen...

Keuzes .....
De cassette kan iets overhangen boven de bocht.


Uit ervaring kan ik je zeggen dat cassetteluifel met zijwand(en) opzetten niet heel veel minder tijd inneemt dan een boogluifel:

Luifel Uitdraaien

Poten open klappen.

Grondplaten monteren met 4 schroefharingen onder de staanders

Stormbanden per staander monteren met schroefharingen

Extra dakligger

Eventueel extra staander

Zijwand monteren met ligger

Afspannen zijwand aan de slikrand.



Een boogluifel opzetten kost dus niet heel veel meer aan tijd.


Een boogluifel is veel makkelijker schoon te maken (laten hangen langs de zijwand van de caravan) dan een cassetteluifel.
Een nadeel is dat als het regent je hem nat moet meenemen.

Een voordeel van een cassetteluifel is dat je qua diepte tot 3 meter (in de praktijk maar iest van 270/280cm) kan kiezen. een boogluifel is minder diep.
En als ie nat is kun je hem indraaien en later laten drogen door hem uit te draaien.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Rodo
Berichten: 943
Lid geworden op: di 23 aug 2022 13:11
Locatie: On the road somewhere

Re: Luifel voor nachtje en voor 3 week

Bericht door Rodo » zo 27 nov 2022 16:48

“ Een voordeel van een cassetteluifel is dat je qua diepte tot 3 meter (in de praktijk maar iest van 270/280cm) kan kiezen. een boogluifel is minder diep.“

Er zijn wel degelijk uitzonderingen:
https://www.unicovoortenten.nl/producte ... verona-xl/
Spending a fortune to live like a wanderer

Robertolini
Berichten: 401
Lid geworden op: vr 23 sep 2016 16:17

Re: Luifel voor nachtje en voor 3 week

Bericht door Robertolini » zo 27 nov 2022 16:56

EBE42BFF-2104-46DB-8F96-51B228148DA2.jpeg
Nooit meer iets anders voor mij..
Unico Genua gehad voor de voorseizoensplekken, ideaal!
Unico luifel met voorwand gehad voor de zomer- en herfstvakanties…mij te veel werk…ben allergisch voor werken in m’n vakantie.

Dus nu cassette luifel met 2 voorwanden…top!
En mocht t gaan spoken draai ik m zo in…
Ford Kuga 150pk St-Line
Gechipt naar 190 pk

Hobby 540 FU 2021, lekker compleet 😋

Jekihero

Re: Luifel voor nachtje en voor 3 week

Bericht door Jekihero » zo 27 nov 2022 17:03

Op de mooiste plekjes zet ik helemaal geen luifel of voortent meer op.
Ontbijt en lunch gewoon in de schaduw, 's avonds gaan we meestal uit eten.
We hebben wel een altijd een klik-klak partytent mee van 4 x 4 meter geen idee of dat makkelijk opzetten is, nog nooit opgezet.

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2002
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Luifel voor nachtje en voor 3 week

Bericht door doubleyou » zo 27 nov 2022 18:38

Chris schreef:
zo 27 nov 2022 15:56
Ik had ook een reisluifel.... HAD... want het minder werk met opzetten is niet veel minder...verkocht dus.
De Torino heeft 4 spanbanden, een reisluifel al snel 5 scheerlijnen.
Hoezo heeft een reisluifel 5 scheerlijnen scratch.gif? Het type reisluifel dat ik gebruik heeft slechts 3 stokken :). Dat ding staat echt heel snel: 6 à 7 minuten. Dat red je met een Torino natuurlijk nooit.
Ik gebruik standaard 3 stormbanden. Mocht het onverwacht gaan waaien dan kan de reisluifel iets meer hebben. Bij veel wind zet ik ‘m sowieso niet op.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Luifel voor nachtje en voor 3 week

Bericht door Chris » zo 27 nov 2022 18:49

Beetje strak zetten was voor mij meestal een dubbele op de hoeken...op 90 graden.
Maar dat was zo'n nylon fludderding.
Rotzooi..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Davendre
Berichten: 2333
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 22:33

Re: Luifel voor nachtje en voor 3 week

Bericht door Davendre » zo 27 nov 2022 19:13

Voor de weekenden en de zomer een zakluifel. Snel op te zetten (ook voor 1 nachtje) en snel op te bergen. Is zoals Chris aangeeft wel kleiner dan een standaard luifel.

In het voorjaar gaat de voortent met luifel eraan. Iets meer werk, iets meer gemak.

Zoals Cruijf zei: “ Elk voordeel hep zijn nadeel”. mrgreen.gif
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Luifel voor nachtje en voor 3 week

Bericht door PD » zo 27 nov 2022 20:36

Na 1x een Unico Verona en 2x een Unico Torino, zijn wij door voortschrijdend inzicht verknocht geraakt aan een elektrisch bediende Thule 9200 cassetteluifel van 6,0 x 3,0 mtr thumbup.gif

Door de elektrische bediening en het gebruik van Peggypeg grondplaten voor de staanders is deze luifel zeer gebruiksvriendelijk en eventueel snel tijdelijk in te draaien en daarna ook weer snel uit te zetten, ook door 1 persoon. Voordeel bij ons is wel de toepasbare breedte van 6 mtr; ingeval van bijv. tot 4 mtr breedte lijken me aanvullende zijwanden wel gewenst maar dat heb je eigenlijk bij alle luifels van die beperkte breedte om ingeval van neerslag en wind droog te kunnen zitten.
Bijlagen
IMG_1040crop2.jpg
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Luifel voor nachtje en voor 3 week

Bericht door Ab » zo 27 nov 2022 21:34

Wij hebben al vele jaren, eerst op de caravans, daarna op de campers, uitsluitend een cassetteluifel, en eerst een etuiluifel.
Door voortschrijdend inzicht zoals vorige schrijvert al treffend schreef, knipoog.gif gebruiken we de luifel alleen nog maar als het nodig is.
Dus alleen als het regent, of dreigt te gaan regenen.
Of als het echt heel heet is, en er geen schaduw is te vinden is.
Alleen functioneel dus.
Bij temperaturen onder de 25 graden zitten we liever in de zon dan onder een luifel.
De luifel blijft dus vaker in de cassette dan dat ie uit staat.
Zijwanden hebben we vlgs mij mogelijk nog wel ergens liggen, maar die gaan ook al vele jaren niet meer mee.
Als het hard waait en tegelijk regent, vinden wij het geen weer om buiten te zitten.
Zie bovenstaande foto van een Fendt. Wat voor nut dient de luifel daar eigenlijk?
Wie het weet mag het zeggen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 785
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Luifel voor nachtje en voor 3 week

Bericht door WanFie » ma 28 nov 2022 11:44

Afhankelijk wat we gaan doen, nemen we mee wat uitkomt. Met de kleinkinderen of vroeg in het voorjaar de voortent. In de zomer een Panorama lufel meestal zonder zijwanden. En voor doortrek en een kort weekendje een Isabella Sun-Z luifeltjes. De laatste geeft aan de zijkant ook nog wat beschutting en kan met minimaal twee haringen worden opgezet. Maar meestal zetten we er nog een paar scheerlijntjes aan.Jammer is, dat hij maar 2 m diep is. Wij zijn graag zo veel mogelijk buiten.

Afbeelding
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Luifel voor nachtje en voor 3 week

Bericht door Ron » ma 28 nov 2022 11:56

Wij hebben voor de weekendjes een zakluifel.
En voor de langere vakanties waar we 2 of 3 weken staan een Unico Verona met eventuele voorwanden.
Waar we nog een extra luifel aan kunnen ritsen voor extra schaduw voor de honden
Dus kunnen we alle kanten op.
De kale Verona staat ook binnen 30 minuten.
Waar de zakluifel binnen 5 minuten staat.

Voordeel zakluifel : Nat opruimen is geen probleem. Zit al in de rail.
Voordeel Verona: meer beschutting , beter bestand tegen slecht weer, storm en wind.
Meer ruimte .
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3237
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: Luifel voor nachtje en voor 3 week

Bericht door Leentje » wo 30 nov 2022 19:10

Ook hier een cassette luifel die lang niet altijd gebruikt wordt, zie vorige posts. Er gaat wel 1 zijwand mee. Aan de kust kan dat net het verschil maken met de wind. We laten wel tochtstroken vrij zodat het geen vlieger wordt 😅.
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

Gebruikersavatar
Aernout
Berichten: 426
Lid geworden op: zo 24 feb 2008 19:00
Locatie: N-O Grunn

Re: Luifel voor nachtje en voor 3 week

Bericht door Aernout » wo 30 nov 2022 23:01

Wat ik ook opmaak uit de verschillende posts is dat keuze (logischerwijs) erg afhankelijk van het beoogde gebruik.
Ik zal eens voor mijzelf in kaart moeten gaan brengen wat nou het echte gebruik gaat worden.

Als ik het bijvoorbeeld over een weekje herfst heb en dan geen zin heb in veel bouwerij, dan kan ik natuurlijk denken dat ik hooguit droog naar binnen wil kunnen, Je zit dan of buiten in het zonnetje, of binnen lekker behaaglijk.

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Luifel voor nachtje en voor 3 week

Bericht door RDDR » do 1 dec 2022 08:23

[re.gif]

Gebruik is zeker belangrijk. Wij hebben geen kinderen en de hond gaat niet mee op vakantie. Dus een 2 persoons koppel. We hebben nooit de lol gezien van het zitten in een voortent. En trekken graag rond. Stonden dus 1 tot max 5 dagen op 1 plek. Als het te koud is of regent: lekker in de caravan.
De luifel was voor ons voornamelijk tegen de zon en bij lichte regen.

Een Isabella Shadow gehad die uitstekend beviel, super snel, licht, maar wel wat ondiep waardoor je bij de 'foute' stand van de zon nog niet volledig in de schaduw kon zitten. Later een diepere variant gehad (merkloos) maar die stond weer niet lekker. Zou nu denk ik voor een Torino gaan of een Dometic/Kampa Air luifel.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19708
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Luifel voor nachtje en voor 3 week

Bericht door Daphne » do 1 dec 2022 10:40

Aernout schreef:
wo 30 nov 2022 23:01
Wat ik ook opmaak uit de verschillende posts is dat keuze (logischerwijs) erg afhankelijk van het beoogde gebruik.
Ik zal eens voor mijzelf in kaart moeten gaan brengen wat nou het echte gebruik gaat worden.

Als ik het bijvoorbeeld over een weekje herfst heb en dan geen zin heb in veel bouwerij, dan kan ik natuurlijk denken dat ik hooguit droog naar binnen wil kunnen, Je zit dan of buiten in het zonnetje, of binnen lekker behaaglijk.
Zo staan wij er ook in en hebben daarom ook niets anders dan een vaste luifel. Wij staan sowieso nooit 3 weken aaneengesloten op een camping en buiten de seizoenen is voor ons een luifel ook voldoende. Ik heb nooit begrepen waarom de caravan niet vaker wordt gebruikt om lekker in te zitten als het weer het niet toelaat om buiten te zitten. Wanneer het om gezinnen met kleine kinderen gaat snap ik het dan weer wel, als de kinderen eerder naar bed gaan dan de ouders.

Voor de wintersportvakanties hebben we wel een wintertent dat puur is bedoeld om beschut in en uit de caravan te kunnen stappen en spullen droog te kunnen opslaan buiten de caravan. Maar ook die zetten we niet altijd op, zeker niet als we korter dan een week staan. Teveel gedoe met die stokken in de kou mrgreen.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Hannibalb
Berichten: 296
Lid geworden op: wo 8 aug 2018 15:00

Re: Luifel voor nachtje en voor 3 week

Bericht door Hannibalb » di 10 jan 2023 21:36

Wij hebben na de nodige jaren voortenten besloten om nooit meer een voortent te nemen,

Er komt een casetteluifel op het dak over de volle lengte.
Lekker weer? Zitten we in het zonnetje.
Ruk weer? Zitten we in de caravan.

Luifel is enkel voor als we denken wat schaduw nodig te hebben, afgelopen zomer hadden we geen schaduw dan is het wel fijn als je wel schaduw kunt genereren en waar toch de wind onderdoor kan,
Fendt saphir

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”