geiser aftappen voor de winter

Alles wat betrekking heeft tot stacaravans
Plaats reactie
Lambertus1950
Berichten: 49
Lid geworden op: wo 30 dec 2020 22:47

geiser aftappen voor de winter

Bericht door Lambertus1950 » wo 16 nov 2022 22:50

Hallo,
Ik heb in onze stacaravan een TTulpe® Indoor B-6 P37 Eco ErP/NOx propaan geiser.
Maar zonder handleiding.

Heeft iemand enig idee of en hoe ik daar het water kan aftappen ivm de vorst deze winter ?

Alvast bedankt
Groet
Albert

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: geiser aftappen voor de winter

Bericht door dieseltijger » do 17 nov 2022 06:43

Ilben niet bekend met de geiser, maar ik zou het hele leidingstelsel (dus niet alleen de geiser) aftappen. Hoofdkraan dicht, bij de hoofdkraan is ook een aftap kraan die je opent.

Vervolgens alle kranen in de caravan openen, en dan loopt alles - ook jouw geiser - leeg.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Luc en Chris
Berichten: 94
Lid geworden op: zo 15 apr 2018 16:05
Locatie: Kloosterzande

Re: geiser aftappen voor de winter

Bericht door Luc en Chris » do 17 nov 2022 08:35

En leegblazen..

Bij ons komt een loodgietersbedrijf winterklaarmaken en in het voorjaar rond maart alles weer aansluiten.
De geiser/ketel wordt afgekoppeld, net zoals de thermostaatkranen. Alles wordt doorgeblazen en antivries/glycol wordt toegevoegd.

Kostprijs: € 50,-, voor dat geld begin ik er echt zelf niet aan.
Ex-camperaars die in een stacaravan zijn beland... en nu terug in een tourcaravan….
ICD-Drager sinds 20 juni 2016.

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: geiser aftappen voor de winter

Bericht door Knaus440 » do 17 nov 2022 10:24

Toen onze stacaravan nog hadden liet ik de geyser leeglopen. Aftap zat na de hoofdkraan onder de geyser. Was een boutje die je uit een houder in de leiding kon draaien(plug). Bij het leeg latenlopen deed ik de dichts bijzijnde kraan open, dan kwam er weinig water uit de aftap plug. Geyser liep dan leeg via de leiding naar de kraan.
Vervolgens liet ik het hele leiding systeem leeglopen door de aftap in de waterput open te zetten. We hadden de hoofd waterkraan in een put die ongeveer 1 meter diep was. Doorblazen kan dan via een kraan. Buren deden het ook wel dmv een tussen hoofdkraan onder de stacaravan. Ik voelde meer door lege leiding tot de aansluiting in de afgedekte put. Mijn waterleiding systeem waren geen koperen leiding maar soort neopreen oid.
Wanneer daar wat water in blijft staan is het niet zo erg, kan wat rek hebben bij bevriezen.
Ook de hele strenge winter met -15 is altijd goed gegaan.
Dat in tegenstelling tot de koperen leidingen bij de buren. Beetje vorst en ze knapten.
Ik zou voorzichtig zijn met antivries in drinkwater leiding systeem.

Ik had wel het hele waterleiding systeem, tot binnen aan de kranen, en de aanslyiting in de put, geisoleerd en omwikkeld met thermolint. Daardoor konden we er in de winter ook zijn en gebruik maken van de vaste water aansluiting.
Ik liet de leidingen pas leeg lopen wanneer we er de wintermaanden echt niet waren.
Wel elke keer de geyser leeg laten lopen.

Thermolint aanleggen was even een klus omdat de leidingen onder de stacaravan lagen.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Lambertus1950
Berichten: 49
Lid geworden op: wo 30 dec 2020 22:47

Re: geiser aftappen voor de winter

Bericht door Lambertus1950 » do 17 nov 2022 17:25

Iedereen bedankt voor de reacties.
Ik heb inmiddels een handleiding op internet gevonden.
Het is precies wat Dieseltijger adviseert (bedankt).

groet
Albert

Plaats reactie

Terug naar “Stacaravans”