Dilemma: Powerxtreme X30 of Liontron 55Ah
Dilemma: Powerxtreme X30 of Liontron 55Ah
Dilemma,
Powerxtreme X30 of een Liontron 55Ah ter vervanging van mijn Optima AGM.
Victron PPP30 valt af doordat het laden via de polen niet zo vrij staat als de andere 2.
Powerxtreme is lichter en iets goedkoper.
Liontron schijnt nog een stuk degelijker.
Beide kunnen laden via de interne autark installatie gestuurd door een toptron EL604.
Enkel laad eigenschappen instellen op lood accu
Powerxtreme X30 of een Liontron 55Ah ter vervanging van mijn Optima AGM.
Victron PPP30 valt af doordat het laden via de polen niet zo vrij staat als de andere 2.
Powerxtreme is lichter en iets goedkoper.
Liontron schijnt nog een stuk degelijker.
Beide kunnen laden via de interne autark installatie gestuurd door een toptron EL604.
Enkel laad eigenschappen instellen op lood accu
Volvo XC90 Inscription T8 Long Range 455Pk / Fendt Tendenza 515SG Performance - Truma XT mover - Thule 6200 luifel - Fortex Circum voortent
Re: Dilemma: Powerxtreme X30 of Liontron 55Ah
Wij gebruiken de Powerextreem 30.
Deze heeft een eigen lader, alleen aansluiten op stroom is voldoende.
Deze heeft een eigen lader, alleen aansluiten op stroom is voldoende.
Re: Dilemma: Powerxtreme X30 of Liontron 55Ah
En waarom een X30 en niet een X20 ?
Ook van Liontron is er een 20 (geen smart bms) en 40 Ah variant.
Ook van Liontron is er een 20 (geen smart bms) en 40 Ah variant.
Laatst gewijzigd door iemand op ma 14 nov 2022 19:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Dilemma: Powerxtreme X30 of Liontron 55Ah
Ik heb voorde X30 gekozen juist om de ingebouwde lader. Bevalt me prima.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: Dilemma: Powerxtreme X30 of Liontron 55Ah
Enkel vanaf de 55 kom je aan de max van 150A.
De 40 haalt maar max 80A.
Er moet een XT mover op een 1700kg caravan mee bediend worden.
En die 1700 halen we zeker, zal soms ook wat meer zijn.
beide batterijen kunnen perfect opgeladen worden met het intern systeem.
Dan is het enkel oude bat uit, nieuwe erin.
De interne lader van powerxtreme mag ook aangesloten worden. Kan perfect naast elkaar laden.
Info gekregen van de fabrikant zelf.
Volvo XC90 Inscription T8 Long Range 455Pk / Fendt Tendenza 515SG Performance - Truma XT mover - Thule 6200 luifel - Fortex Circum voortent
Re: Dilemma: Powerxtreme X30 of Liontron 55Ah
Oja, lang geleden dat ik dat had gelezen.
Maar klopt daarom dan de keuze voor de hogere variant voor Liontron
De X20 is 100/200 en X30 150/300 is dus nog wat ruimer.
Maar klopt daarom dan de keuze voor de hogere variant voor Liontron
De X20 is 100/200 en X30 150/300 is dus nog wat ruimer.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Dilemma: Powerxtreme X30 of Liontron 55Ah
Je kan Ferdi eens vragen naar zijn bevindingen met de Liontron.
Hij heeft de 55Ah versie.
Het klopt dat de kleinere Liontrons de hoge startstromen niet aan kunnen, de 55 Ah kan een 150 A piekbelasting aan.
Maar...
De Victron PPP30 kan je toch perfect laden op de Solar/car input.
Als je die uit de EL 604 trekt ben je er perfect.
Een beetje fluctuatie maakt zelfs niets uit, hij mag van 11 tot 25 volt op die ingang hebben om te laden.
Perfect toch ?
Voordeel is dan dat de interne BMS het laden gebalanceerd verzorgt.
Hij heeft de 55Ah versie.
Het klopt dat de kleinere Liontrons de hoge startstromen niet aan kunnen, de 55 Ah kan een 150 A piekbelasting aan.
Maar...
De Victron PPP30 kan je toch perfect laden op de Solar/car input.
Als je die uit de EL 604 trekt ben je er perfect.
Een beetje fluctuatie maakt zelfs niets uit, hij mag van 11 tot 25 volt op die ingang hebben om te laden.
Perfect toch ?
Voordeel is dan dat de interne BMS het laden gebalanceerd verzorgt.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Dilemma: Powerxtreme X30 of Liontron 55Ah
Ik wil de EL604 net niet kwijt.
Het opvolgen op de display, het automatisch schakelen tussen de paal en batterij.
Niets moeten ombouwen en gewoon de polen opnieuw aansluiten en we zijn weer vertrokken
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Het opvolgen op de display, het automatisch schakelen tussen de paal en batterij.
Niets moeten ombouwen en gewoon de polen opnieuw aansluiten en we zijn weer vertrokken
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Volvo XC90 Inscription T8 Long Range 455Pk / Fendt Tendenza 515SG Performance - Truma XT mover - Thule 6200 luifel - Fortex Circum voortent
Re: Dilemma: Powerxtreme X30 of Liontron 55Ah
Ik bedoel:
Uit de EL 604 kan je perfect de laadspanning halen om op de car/solar aansluiting aan te knopen.....
Zodra er een BMS bij betrokken is zal de accu weergave op de display denk ik toch niet meer kloppen.
Dat lijkt me met de Powerextreme X30 ook zo..
Bij de Liontron wel denk ik.... geen BMS aan boord.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Dilemma: Powerxtreme X30 of Liontron 55Ah
Dat lijkt me sterk Chris.
Een lifepo accu zonder BMS ?? Geen goed idee.
Dat heb ik ooit ook eens geprobeerd.. een 36 volt accu gebouwd uit 12 goed gebalanceerde ( dure) cellen.
Het was geen succes. De levensduur was erg kort. Nog geen 2 jaar geloof ik..
Daarna een nieuwe gemaakt met BMS.
Na 13 jaar doet ie het nog steeds uitstekend.
Een lifepo accu zonder BMS ?? Geen goed idee.
Dat heb ik ooit ook eens geprobeerd.. een 36 volt accu gebouwd uit 12 goed gebalanceerde ( dure) cellen.
Het was geen succes. De levensduur was erg kort. Nog geen 2 jaar geloof ik..
Daarna een nieuwe gemaakt met BMS.
Na 13 jaar doet ie het nog steeds uitstekend.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
- dieseltijger
- Berichten: 11148
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Dilemma: Powerxtreme X30 of Liontron 55Ah
Grapjas...de BMS zit bovenop de liggende cellen ingebouwd. Sterker nog: bij modellen vanaf 100Ah kan je als optie verwarmingselementen aansluiten op het BMS, zodat de accu tijdens het laden in de vrieskou blijft werken.Chris schreef: ↑ma 14 nov 2022 20:36
Ik bedoel:
Uit de EL 604 kan je perfect de laadspanning halen om op de car/solar aansluiting aan te knopen.....
Zodra er een BMS bij betrokken is zal de accu weergave op de display denk ik toch niet meer kloppen.
Dat lijkt me met de Powerextreme X30 ook zo..
Bij de Liontron wel denk ik.... geen BMS aan boord.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Dilemma: Powerxtreme X30 of Liontron 55Ah
Oeps... is die Liontron 55 dan een Lifepo4 ???
Zit ik mis...???
Andere cellen dus die geen hoge piekstroom leveren.... ik ging de mist in denk ik met die 55 Ah versie
fout in mijn geheugenbankje....sorry..
Zit ik mis...???
Andere cellen dus die geen hoge piekstroom leveren.... ik ging de mist in denk ik met die 55 Ah versie
fout in mijn geheugenbankje....sorry..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Dilemma: Powerxtreme X30 of Liontron 55Ah
Ik heb nu een 100Ah liontron in de caravan staan.
Na 2 zomer vakantie’s en herfstvakantie’s bevalt hij nog steeds prima.
Het laden gaat heel erg snel valt mij op als ik dit vergelijk met een lood accu.
Ik merk aan de mover dat ik meer kracht heb om een holletje te nemen.
De app is leuk om te zien hoe de cellen zich zelf balanceren en de accu bms zelf bepaald met welke stroom hij oplaad en wanneer hij stopt met laden.
Ik heb wel een 50A acculader daarom valt het misschien wel iets meer op dat de accu de laadstroom bepaalt als met een 5A lader.
Ik heb niet de artic functie ofwel de verwarming in de accu.
Als ik het ooit nodig heb stook ik de trauma kachel wel eerst op in de caravan.
In een ander post heb ik ooit geschreven dat ik een Victron lithium accu heb gekocht maar heb deze nog voor het inbouwen om geruild.
Het prijs verschil was voor mij toen groot genoeg om uiteindelijk toch voor liontron te kiezen.
Voor mij doet de accu het helemaal prima.
Hier nog een plaatje van tijdens het moveren.
Na 2 zomer vakantie’s en herfstvakantie’s bevalt hij nog steeds prima.
Het laden gaat heel erg snel valt mij op als ik dit vergelijk met een lood accu.
Ik merk aan de mover dat ik meer kracht heb om een holletje te nemen.
De app is leuk om te zien hoe de cellen zich zelf balanceren en de accu bms zelf bepaald met welke stroom hij oplaad en wanneer hij stopt met laden.
Ik heb wel een 50A acculader daarom valt het misschien wel iets meer op dat de accu de laadstroom bepaalt als met een 5A lader.
Ik heb niet de artic functie ofwel de verwarming in de accu.
Als ik het ooit nodig heb stook ik de trauma kachel wel eerst op in de caravan.
In een ander post heb ik ooit geschreven dat ik een Victron lithium accu heb gekocht maar heb deze nog voor het inbouwen om geruild.
Het prijs verschil was voor mij toen groot genoeg om uiteindelijk toch voor liontron te kiezen.
Voor mij doet de accu het helemaal prima.
Hier nog een plaatje van tijdens het moveren.
Vw T5gp 2.0tdi met een Fendt Platin 540 TG.
Re: Dilemma: Powerxtreme X30 of Liontron 55Ah
Thx, daar kunnen we wat mee.
Duidelijke info.
De Victron zal wel een goede accu zijn.
Maar de aansluitklemmen en de aparte dongle doen me deze niet kiezen.
Voordelen van de powerxtreme:
Goedkoper en lichter in gewicht.
Voordelen van de liontron:
Robuustere uitvoering. Extra Ah voor een weinig extra budget.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Duidelijke info.
De Victron zal wel een goede accu zijn.
Maar de aansluitklemmen en de aparte dongle doen me deze niet kiezen.
Voordelen van de powerxtreme:
Goedkoper en lichter in gewicht.
Voordelen van de liontron:
Robuustere uitvoering. Extra Ah voor een weinig extra budget.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Volvo XC90 Inscription T8 Long Range 455Pk / Fendt Tendenza 515SG Performance - Truma XT mover - Thule 6200 luifel - Fortex Circum voortent
- Bartjebart
- Berichten: 412
- Lid geworden op: vr 21 okt 2022 08:52
- Locatie: Coevorden
Re: Dilemma: Powerxtreme X30 of Liontron 55Ah
Dan is de vraag hoe belangrijk gewicht voor je is en dan is dat min of meer doorslaggevend lijkt mij. Als je de 55Ah mee kan nemen, zou ik dat doen.
Wel flink prijzig: voor hetzelfde geld bouw je ook een 105Ah accu, maar die is wel weer zwaarder natuurlijk.
Wel flink prijzig: voor hetzelfde geld bouw je ook een 105Ah accu, maar die is wel weer zwaarder natuurlijk.
Fendt 515 SKM (2019) achter een Volvo V60 D6 (2016)
Re: Dilemma: Powerxtreme X30 of Liontron 55Ah
Het is de Liontron geworden.
Mooie deal met Ralf kunnen maken.
Nu wachten tot ze thuis voor de deur staat om in te bouwen.
Mooie deal met Ralf kunnen maken.
Nu wachten tot ze thuis voor de deur staat om in te bouwen.
Volvo XC90 Inscription T8 Long Range 455Pk / Fendt Tendenza 515SG Performance - Truma XT mover - Thule 6200 luifel - Fortex Circum voortent
Re: Dilemma: Powerxtreme X30 of Liontron 55Ah
Toppie...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Dilemma: Powerxtreme X30 of Liontron 55Ah
de postduif is al ingehuurd .
ik heb tegenwoordig tapatalk dan krijg ik berichten als iemand wat schrijft als pb .
ik zit vaak in stealh modus .
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier
Re: Dilemma: Powerxtreme X30 of Liontron 55Ah
Batterij stond vanavond aan de voordeur.
Uitgepakt en plug and Play aangesloten.
Systeem pakt de batterij direct op en het laden is begonnen.
Morgen verder opladen tot volledig vol.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Uitgepakt en plug and Play aangesloten.
Systeem pakt de batterij direct op en het laden is begonnen.
Morgen verder opladen tot volledig vol.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Volvo XC90 Inscription T8 Long Range 455Pk / Fendt Tendenza 515SG Performance - Truma XT mover - Thule 6200 luifel - Fortex Circum voortent
Re: Dilemma: Powerxtreme X30 of Liontron 55Ah
55ah aangekocht maar blijkt volgens de app 62ah te hebben.
Dit weekend dan ook eens mee moveren.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Dit weekend dan ook eens mee moveren.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Volvo XC90 Inscription T8 Long Range 455Pk / Fendt Tendenza 515SG Performance - Truma XT mover - Thule 6200 luifel - Fortex Circum voortent