Ervaringen ferry Barcelona - Civitavecchia

Over routes naar verschillende vakantiebestemmingen en wat je daar allemaal kunt tegenkomen.
Plaats reactie
Caravelair_PT
Berichten: 120
Lid geworden op: di 2 nov 2021 17:42

Ervaringen ferry Barcelona - Civitavecchia

Bericht door Caravelair_PT » zo 13 nov 2022 19:05

Beste forumleden,

Komend voorjaar gaan we voor het eerst met een ferry. Van Barcelona naar Civitavecchia met Grimaldi lines.

Nu ben ik benieuwd, als newbe wat ferries betreft, wat we kunnen verwachten. Mag bijvoorbeeld de caravan aan de auto gekoppeld blijven? Of wordt de caravan apart gezet (en er misschien zelfs apart opgereden)? En is er stroom of moet de koelkast uit? En heeft iemand deze overtocht gedaan en tips, bijvoorbeeld voor de aanrij route naar de terminal?

Alle info is welkom en alvast bedankt!

eurotrotter
Berichten: 6215
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Ervaringen ferry Barcelona - Civitavecchia

Bericht door eurotrotter » zo 13 nov 2022 19:52

Dat de caravan afgekoppeld word of apart aan boord word gereden heb ik nog nooit van gehoord.
Het enige wat door de maatschappij aan boord gereden word zijn onbegeleide trailers.
Of je aan de stroom kunt weet ik niet ,indien niet zul je je koelkast ook niet op gas mogen laten werken(hoewel ???).
Voor het boarden flink koud stoken en zo weinig mogelijk openen ,ook een paar flessen bevroren water erin helpt we ,de overtocht duurt slechts 21 uur.
Grimaldi geeft op hun site wel aan dat ,indien je een auto hebt met een gas installatie ,je dit aan moet geven voor het aan boord rijden ,daar zijn n.l aparte plaatsen voor voorzien aan boord.
Laatst gewijzigd door Ab op di 15 nov 2022 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2018
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Ervaringen ferry Barcelona - Civitavecchia

Bericht door doubleyou » zo 13 nov 2022 21:21

Je gasflessen moeten aan boord dicht. En als er op de website niets staat over de mogelijkheid van aansluiten op 230v dan mag je ervan uitgaan dat die mogelijkheid er niet is. Dat betekent dat je koelkast aan boord uit staat. Dus zorg dat je niets in je vriezer hebt. Het is op een ferry onderdeks vaak flink warm. Na 21 uur zijn de vriezer en de inhoud aardig ontdooid. Ik kon na 14 uur op de ferry Kiel- Göteborg een groot deel van de inhoud van de vriezer weggooien. Zorg ook voor zo min mogelijk snel bederfelijk spul in je koelkast. Ook met flessen bevroren water/pakken vruchtensap houdt je koelkast de boel niet koud genoeg na 21 uur.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Caravelair_PT
Berichten: 120
Lid geworden op: di 2 nov 2021 17:42

Re: Ervaringen ferry Barcelona - Civitavecchia

Bericht door Caravelair_PT » ma 14 nov 2022 09:34

Bedankt voor de tips!

Dat wordt dan inderdaad koelkast uit, want het is een compressor koelkast dus gas werkt sowieso niet.

En iemand ervaring met de aanrij route daar in Barcelona? Kan er op de site of Google niets over vinden. Moet je eerst ergens inchecken en daarna je ergens met de auto en caravan opstellen?

eurotrotter
Berichten: 6215
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Ervaringen ferry Barcelona - Civitavecchia

Bericht door eurotrotter » ma 14 nov 2022 10:02

Caravelair_PT schreef:
ma 14 nov 2022 09:34
Bedankt voor de tips!

Dat wordt dan inderdaad koelkast uit, want het is een compressor koelkast dus gas werkt sowieso niet.

Als je een goede H.H. accu hebt kun je een compressorkoelkast gewoon aan laten staan.
Zeker als je maar 21 vaart.
Voorde zekerheid kun je ook daar flessen bevroren water in leggen,hoe minder zo een koelkast aanspringt des te minder energie gebruikt hij
In de vrachtwagens waar ik mee gereden heb zaten ook altijd compressorkoelkasten en die zette ik nooit uit ,ook niet als ik een weekend van vrijdag tot maandag thuis was.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6215
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Ervaringen ferry Barcelona - Civitavecchia

Bericht door eurotrotter » ma 14 nov 2022 10:06

doubleyou schreef:
zo 13 nov 2022 21:21
Je gasflessen moeten aan boord dicht.
Dat is nog geen gelopen race ;dit jaar zijn wij overgevaren van Rostock naar Nynamshavn,die vaart ook 18 uur.
Nergens staat ,of niemand zei iets over het afschakelen van de gasfles.
In tegenstelling tot zowat alle Noorse pontjes ,waar je gewoon op een open bovendek staat ,daar staan overal grote borden dat de gasfles dicht moet.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Rodo
Berichten: 957
Lid geworden op: di 23 aug 2022 13:11
Locatie: On the road somewhere

Re: Ervaringen ferry Barcelona - Civitavecchia

Bericht door Rodo » ma 14 nov 2022 10:40

Ervaring met deze ferry heb ik niet, wel met vele andere in EU. Gasflessen dicht is standaard. Stroom koppelen aan de caravan ben ik nog nooit tegen gekomen, ook nooit naar gevraagd, eerlijk gezegd. Gewoon de caravan aangekoppeld te laten staan, auto in 1e versnelling en handrem erop.in principe overal standaard. Soms zijn er per rederij nog wat extra regeltjes. Afhankelijk van de duur overtocht het al dan niet, tussentijds, bereiken van auto. Heeft veelal te maken met de waterdichte compartimenten.
Dat het vies benauwd kan zijn op zo’n benedendek is gegeven. Jaren geleden had ik de keus in Hollyhead-Dublin om in het benedendek of het bovendek (open) te gaan staan. Bovendeks dus! Overtocht van 4 uur in de frisse lucht.
Spending a fortune to live like a wanderer

eurotrotter
Berichten: 6215
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Ervaringen ferry Barcelona - Civitavecchia

Bericht door eurotrotter » ma 14 nov 2022 21:15

Rodo schreef:
ma 14 nov 2022 10:40
Afhankelijk van de duur overtocht het al dan niet, tussentijds, bereiken van auto. Heeft veelal te maken met de waterdichte compartimenten.
IK heb ook zo nogal eens een bootje moeten nemen in Europa ,maar ro/ro schepen met waterdichte schotten bestaan niet ,althans niet op het autodeck.
Dat je het autodeck niet mag betreden heeft te maken met veiligheid ,wel eens de ravage gezien op zo een deck na een storm op zee ,als er dan voertuigen gaan schuiven ,of vrachtwagens verliezen lading ,moet je daar niet tussen willen lopen.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Rodo
Berichten: 957
Lid geworden op: di 23 aug 2022 13:11
Locatie: On the road somewhere

Re: Ervaringen ferry Barcelona - Civitavecchia

Bericht door Rodo » di 15 nov 2022 09:02

[re.gif]
Schotten niet te letterlijk nemen! Maar de deuren die naar het autodeck gaan zijn waterdicht. Na de ramp met de Herald of free Enterprise is dat een van de genomen veiligheidsmaatregelen.
Laatst gewijzigd door Ron op di 15 nov 2022 09:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: onnodig quoten van voorafgaand bericht
Spending a fortune to live like a wanderer

eurotrotter
Berichten: 6215
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Ervaringen ferry Barcelona - Civitavecchia

Bericht door eurotrotter » di 15 nov 2022 21:16

Rodo schreef:
di 15 nov 2022 09:02
[re.gif]
Schotten niet te letterlijk nemen! Maar de deuren die naar het autodeck gaan zijn waterdicht. Na de ramp met de Herald of free Enterprise is dat een van de genomen veiligheidsmaatregelen.
Dat noemt men geen schotten ,maar boegdeuren . mrgreen.gif
Die kende men lang voor de Herald al ,maar sinds men ze daar vergat te sluiten houden ze ze beter in de gaten.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Ervaringen ferry Barcelona - Civitavecchia

Bericht door PMT » wo 16 nov 2022 20:01

Bij de ferry vanaf Italië naar Griekenland kan je altijd je caravan aansluiten op 230V, dus geen problemen met de koelkast. Ben beide keren niet gecontroleerd of de gasflessen dicht stonden.
De eerste keer naar Griekenland "caravan on board" geboekt. Dat betekent dat je gewoon in je caravan mag slapen. Dit zijn speciale open dekken en je krijgt een speciale keycard om naar de hoger gelegen dekken te kunnen voor de restaurants ed. Niet alle Ferry maatschappijen bieden deze mogelijkheid aan. De vrachtwagens op hetzelfde dek worden allemaal meervoudig aan de wielen vastgesjord.
Op de overtocht naar Corsica konden we niet bij de caravan blijven en ging het dek "op slot", wel kregen we de mogelijkheid om de caravan aan te sluiten op 230V maar wie later kwam had pech. Ook op de ferry van Ancona naar Zadar krijg je gewoon elektra, maar mag je niet in je caravan blijven.
Ik denk dat bij lange overtochten overal wel de mogelijkheid geboden wordt om elektra te krijgen.
Bij de ferries die ik de laatste jaren heb gehad ging je aan de achterkant van het schip erop en er ook weer af. Gewoon voorin ruimte genoeg om weer om te draaien zonder te hoeven steken. De boeg gaat dus niet meer open.
InCollage_20221116_195652262.jpg
Op de heenreis ingesloten op het dek naast een groot open "patrijsraam" een op de terugreis achter op het geheel open dek.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Ervaringen ferry Barcelona - Civitavecchia

Bericht door PMT » wo 16 nov 2022 20:55

De haven in Barcelona is erg makkelijk aan te rijden als je uit de richting van Girona of Callela (camping voor overnachting?) komt. Wij zijn een keertje vanaf een camping met de auto naar de Zoo van Barcelona geweest. Die ligt feitelijk tegen de havens aan en er staan overal borden naar de ferries.
Grimaldi vaart af vanaf 41.365189,2.174362 (coord maps) mogelijk moet je vooraf nog ergens naar een ticket office om je digitale tickets te bevestigen maar dat hoor je wel bij je bevestiging.
Veel plezier met de planning.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Caravelair_PT
Berichten: 120
Lid geworden op: di 2 nov 2021 17:42

Re: Ervaringen ferry Barcelona - Civitavecchia

Bericht door Caravelair_PT » wo 16 nov 2022 21:20

Allen bedankt voor de reacties!

Mooi dat het aanrijden in de haven eenvoudig lijkt en ieder geval goed is aangegeven. Super ook de coördinaten van het afvaart punt. Bedankt hiervoor.

We hebben al digitaal de veerboot tickets ontvangen, dus we gaan er maar vanuit daarmee rechtstreeks naar de boot te kunnen.

Plaats reactie

Terug naar “Routes”