huisje of caravan

Gebruikersavatar
sjaak109
Berichten: 606
Lid geworden op: wo 15 jul 2015 13:03

huisje of caravan

Bericht door sjaak109 » do 10 nov 2022 13:58

twijfel twijfel.
we wilden voor het eerst in 20-30 ofzo jaar, weer eens naar Noorwegen.
volgend jaar eind mei/juni.
ik heb nu weken zitten gluren op het wereld wijde web, en vind eigenlijk weinig leuke kleine campings aan een fjord in zuid noorwegen.
iets wat op een natuurcamping lijkt zoals hier het groene boekje, dus niet op een betonplaat naast elkaar, mekaar aan zitten te gluren.(tussen de campers)(niet dat dat zo erg is maar tja)
de hoop op gegeven en dus op zoek gegaan naar een huisje bij de zee.
paar gevonden die wel aan onze eisen voldoen. niet te duur, vrijstaand, dicht bij de zee.
maarrrrr toch begint het weer te kriebelen om met de caravan te gaan. is meer ons ding.
heb alle online resources geprobeerd (anwb/maps/ asci/archies/etc) maar kon nog steeds niets leuks vinden.
als ik dan wat leuks vond was het ruim boven Bergen of in de bergen.
iemand hier tips? of ideeën hierover?
echt rond reizen wordt het niet, het is voor 10, heel misschien 14 dagen.
wilde de boot uit Eemshaven nemen. meerprijs caravan zijn precies de kosten van een huisje , dus dat maakt niet uit.
alvast bedankt...
Laro 109 6cil nissan diesel 1973
Renault megane 1.5dc bose
avanto 385
Beyerland 495 t
kip de luxe 390
Elddis 370-2 (huidige)

Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 22 mar 2021 10:26
Locatie: Maasgouw
Contacteer:

Re: huisje of caravan

Bericht door Bob Diesel » za 12 nov 2022 13:01

Misschien kan je bij deze campinginspecteur en verhuur aanbieder iets vinden scratch.gif
13 weken campings in Noorwegen bezocht ,,met verslag

https://www.waarisdemol.nl/

Suc6
Today ,is Yesterday’s Tomorrow

Hyundai-IX35 , Avento-GT430-TCB

Reizigers

Re: huisje of caravan

Bericht door Reizigers » za 12 nov 2022 15:44

Tja, de Noorse campings zijn niet te vergelijken met de Nederlandse.
Laat staan met de Spaanse mega campings met restaurants en entertainment.
Het gros van de Noorse campings is gewoon een stuk grasveld met wat stroomaansluitingen. Puur natuur.
En natuurlijk zijn er wel andere campings maar daar betaal je dan ook gelijk de hoofdprijs voor.

Gebruikersavatar
Rodo
Berichten: 963
Lid geworden op: di 23 aug 2022 13:11
Locatie: On the road somewhere

Re: huisje of caravan

Bericht door Rodo » za 12 nov 2022 16:03

Het Noorse ‘allemannsretten’.is een heilig goed in Noorwegen. Je mag vrij overnachten in de natuur zolang het niet omheind is, grofweg gezegd. Dit impliceert dat vele mensen hiervoor kiezen en de campings daardoor een stuk soberder zijn. We hebben een paar jaar geleden veelvuldig zo overnacht in alle rust. In 3 weken slechts 6x op een camping overnacht. Er zijn zelfs plaatsen buiten de campings om, waar je het toilet kunt legen.
Heerlijk in alle rust, buiten koken en de zon zien ondergaan. Drankje erbij, gaslamp aan en genieten.
Spending a fortune to live like a wanderer

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11140
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: huisje of caravan

Bericht door dieseltijger » za 12 nov 2022 17:59

Mooie link naar de blog van de camping inspecteur. Indrukwekkende natuur - maar als het regent, of mistig is .... Het onderscheid tussen het verblijf op een camping, of ergens in the middle of nowhere via het allemansrecht is inderdaad niet zo groot.

Eerlijk gezegd...ik weet niet of ik zo vrolijk zal worden van een verblijf in Noorwegen. Waardevolle informatie daarom.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 22 mar 2021 10:26
Locatie: Maasgouw
Contacteer:

Re: huisje of caravan

Bericht door Bob Diesel » za 12 nov 2022 18:21

[re.gif]

Hij heeft ook de andere vakantie landen vaker gedaan thumbup.gif
Today ,is Yesterday’s Tomorrow

Hyundai-IX35 , Avento-GT430-TCB

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18300
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: huisje of caravan

Bericht door deusjevo » za 12 nov 2022 18:22

Is wellicht een keertje een camper huren een optie?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Frup
Berichten: 367
Lid geworden op: vr 5 jun 2020 13:04
Locatie: Friesland

Re: huisje of caravan

Bericht door Frup » za 12 nov 2022 18:34

Als een naturistencamping ook een optie is, kan ik deze camping aanbevelen:
https://www.scandinavianaturist.org/isefjar/
Rustig, direct aan het fjord en kleinschalig. Je kan zo het water in duiken. Er zijn ook huisjes, maar wij stonden er met de caravan. Niet ver van Kristiansand.
Grijze auto met 4 wielen en een caravan. 4 poten, 2 kranen, toilet, bedden en nog zo wat dingetjes. scratch.gif

Robertb
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 15 nov 2020 10:55
Locatie: Karmøy, Noorwegen

Re: huisje of caravan

Bericht door Robertb » zo 13 nov 2022 09:57

In 20-30 jaar is er veel veranderd, het toerisme is sterk toegenomen, veel meer campers en dus veer meer verharding op de campings.
Aan rivier gelegen: Aurland, Sandnescamping te Mandal. Aan zee: Ølberg en Sandhåland. Aan fjord: Flåm, Geranger, Ringøy camping tussen Kinsarvik en Eidfjord, Eidfjord, Dragsvik, Vik, Kaupanger, Grinde. Varierende van eenvoudig tot meer omvattende. Kinsarvik ligt aan de erg smalle rv 13 langs Sørfjorden.
Eriba Triton 420 2021, Dacia Duster diesel 4x4 2021.

Gebruikersavatar
sjaak109
Berichten: 606
Lid geworden op: wo 15 jul 2015 13:03

Re: huisje of caravan

Bericht door sjaak109 » zo 13 nov 2022 14:48

dank allen.
heb weer wat te lezen.
ben nog steeds aan het kijken wat te doen. wil eigenlijk pas in jan/febr. beslissen waar en wat we gaan doen.
meestal gaan we gewoon op de bonnefooi. maar omdat je een boot moet boeken en ik geen zin heb om via de bruggen via zweden te rijden?
wil ik nu van te voren kijken wat er kan (of niet)
mooie site van die Mol. heb wel wat ideeën opgedaan. ik dacht eerst dat er een drukvautje bij de prijzen van sommige hutten stond 27500 kronen? dat is maar 2667,30 voor 10 nachten. euhhh dat wordt hem niet.
de campings van Robert? Ja daar zat wat tussen. grasveldje/water/ niet hutje mutje maar zoek zelf je plekje(sommige dan) mooi!
bloot campings kom ik niet op, sry. maar dat wordt hem echt niet. niet om dat ik niet zo,n verschrikkelijk goddelijk lichaam heb mrgreen.gif , maar is niet ons dingetje.
(btw. zeker niet in mei als het nog vriest misschien)
camper? hebben we al gedaan in Scandinavië. was erg leuk. mijn ouders hebben 3 campers gehad. van een oude bedford tot een omgebouwde mercedes vrachtwagen.
caravan bevalt ons beter. we trekken wel. maar staan ook graag 3-4 dagen op een plekje om de omgeving met de auto te verkennen. de lichamelijke conditie van mijn vrouw is niet zo best om te gaan wandelen of fietsen. dus beetje afhankelijk van de luxe auto toch wel.

nogmaals bedankt!
Laro 109 6cil nissan diesel 1973
Renault megane 1.5dc bose
avanto 385
Beyerland 495 t
kip de luxe 390
Elddis 370-2 (huidige)

Peutje
Berichten: 644
Lid geworden op: zo 14 jul 2019 12:34

Re: huisje of caravan

Bericht door Peutje » ma 5 dec 2022 21:29

Leuke camping aan biggelandfjord, nesset.
Andere optie maar veel hoger, bud camping.
Ook heel fraai en klein, oldevatn. Meer dan prachtig gelegen.
Ik ben geen "Hobby-ist" ->
hutje is een bescheiden Knaus sudwind 450FU silver selection 2018 nieuw uit doos.
508SW 180pk/250nm

Gebruikersavatar
sjaak109
Berichten: 606
Lid geworden op: wo 15 jul 2015 13:03

Re: huisje of caravan

Bericht door sjaak109 » di 6 dec 2022 08:41

Dank!! staat in mijn favorieten nu
Laro 109 6cil nissan diesel 1973
Renault megane 1.5dc bose
avanto 385
Beyerland 495 t
kip de luxe 390
Elddis 370-2 (huidige)

Gebruikersavatar
oetsie61
Berichten: 43
Lid geworden op: di 9 apr 2013 21:46
Locatie: EIndhoven

Re: huisje of caravan

Bericht door oetsie61 » vr 9 dec 2022 17:36

kijk eens op http://valle.camping.no

Eenvoudig maak erg mooi gelegen vonden wij.
VW Touran 2.0TDI en Elddis Affinity 554 - 2020

Knaus440
Berichten: 3718
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: huisje of caravan

Bericht door Knaus440 » vr 9 dec 2022 19:55

Wij zijn jaren geleden met onze oude Bedford camper omgeving Alesund geweest. En flink wat noordelijker. Campings aan de fjorden gevonden die echt leuk waren. Bijna vissen vanaf ons plekje. Of even langs vissers lopen en vis halen/kopen.
Zal kijken of ik nog namen terug kan cinden.
Maar we vonden best leuke campings aan de fjorden. Ook lokaal even vragen.
Op de bonnefoo doen we eigenlijk altijd, maar niet in Noorwegen. Wat we daar deden was 1 dag van tevoren bellen.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
Florence
Berichten: 68
Lid geworden op: ma 28 aug 2017 21:31

Re: huisje of caravan

Bericht door Florence » zo 15 jan 2023 10:50

Wij hebben in 2020 en 2021 meerdere maanden rondgetrokken met de caravan. Campings gezocht op google maps in het gebied waar we heen wilden, wij zijn voorbij de Noordkaap gegaan tot aan de grens met Rusland. Mobiel internet is overal! Als we de camping hadden uitgezocht onderweg tanken + boodschappen opgezocht. In 2021 zijn we in het zuiden in het hoogseizoen begonnen, dat was druk en campings vol en druk. Elke camping, hoe klein ook heeft wel een website, krijg je een indruk van de omgeving. Vaak wilden campings niet eens caravans reserveren, is niet gebruikelijk…. Kom maar we vinden wel een plekje. Was soms wringen maar de Noren zijn op de camping inschikkelijker dan bv in NL, waar iedereen zijn eigen territorium heeft en verdedigt. In Noorwegen voel je het allemansrecht dan ook op de camping… Tussen half juni tot eind juli is de Noorse schoolvakantie, daarbuiten is het een stuk rustiger, behalve op de hotspots. MAAR boven Trondheim is het sowieso altijd een stuk rustiger, behalve het zuidpuntje van de Lofoten.. Ondanks dat hebben we nooit geboekt en hebben we in het drukke seizoen altijd een plek gevonden en genoten van al het moois dat Noorwegen te bieden heeft. En mobiel internet maakt het heel erg makkelijk…
Als je mooie campings aan het water zoekt is de kustwegroute een aanrader: https://kystriksveien.no/?lang=en
Ook hebben we de app park4night veel gebruikt, hier campings gevonden die niet op internet staan, en we hebben af en toe wild gestaan, in deze app staan heel veel mooie plekjes.
Gewoon gaan en doen!
Volvo V40 T3 Cross Country / Eriba Touring Familia 310 60 Edition
Happy wife, happy life!

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11140
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: huisje of caravan

Bericht door dieseltijger » zo 15 jan 2023 10:54

Een leuk en waardevol draadje.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
sjaak109
Berichten: 606
Lid geworden op: wo 15 jul 2015 13:03

Re: huisje of caravan

Bericht door sjaak109 » zo 15 jan 2023 12:17

Alweer bedankt,

ik schrok eerst even. op die website https://kystriksveien.no/?lang=en. ze waren op de fiets!!!!!!!!!
heb 1 x bij Bergen gefietst en die fiets heeft het niet overleefd.
Kwam denk ik ook omdat mijn collega's racefietsen hadden en ik een dikke banden fiets met bagagedrager waar een doos bier op zat.
(terug weg fietste het lichter)

onze plannen zijn intussen geheel veranderd, ik hoop dat we dit jaar nog weg kunnen.
de vrouw is gevallen met de fiets en knap beroerd terecht gekomen. kon wel eens een paar maanden gaan duren.
ons gewone bed kan ze al niet in liggen, dus laat staan de caravan.

ik blijf wel kijken en uitzoeken natuurlijk want plannen maken is "bijna" net zo leuk als echt weg. :(
Laro 109 6cil nissan diesel 1973
Renault megane 1.5dc bose
avanto 385
Beyerland 495 t
kip de luxe 390
Elddis 370-2 (huidige)

Henny
Berichten: 1398
Lid geworden op: do 30 okt 2008 11:38

Re: huisje of caravan

Bericht door Henny » zo 15 jan 2023 12:37

Op de 1e plaats natuurlijk beterschap aflower.gif voor je vrouw !! Succes met de planning , "wat gaan we doen " . Volgens mij afwachten en kijken hoe het in mei / juni met haar gaat, september is ook een mooie maand om op pad te gaan !! Al zou ik dán kiezen voor een zuidelijker land.

Wij zijn in 2018 in Noorwegen geweest ( de hele maand juni) en willen nu vanaf half juni ( kunnen deze keer niét eerder weg )tot half juli, wéér naar Noorwegen, nu tot aan Alesund.
Maar kan zomaar een andere route worden want niéts staat vast, leve de vrijheid met de caravan. thumbup.gif
Gaan via Hirtshals heen maar zijn er nog niet over uit of we via Zweden afzakken en bij Kopenhagen terug het "vaste "land op gaan.....

In 2018 o.a de Preikestoel beklommen, wat een prachtige tocht, wat een ervaring. Zijn toen via de fjorden tot aan het Sognefjord gegaan en via het midden terug naar Kristiansand om weer over te steken naar Hirtshals. Twee dagen in Denemarken en toen naar huis.

We zien wel hoe we het nu allemaal gaan doen...............altijd leuk de voorbereidingen . knipoog.gif
Avento 420 / XC70....

Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: huisje of caravan

Bericht door Taan » ma 16 jan 2023 14:12

Dit is ook een beetje de vraag waar ik voor sta. We willen graag naar Noorwegen dit jaar in de zomervakantie.
2 ouders en 2 jongens van 13 en 14.

De rondreis van scanbrit langs vakantiehuisjes lijkt ons perfect, maar dan zit je wel tegen de €5000 aan veerboot en overnachtingen. (paar extra overnachtingen bedacht) https://www.buroscanbrit.nl/vakantie/no ... eis/ingunn

Met de caravan verwacht ik ongeveer €2000.
Dat bestaat uit retour veerboot kristiansand €600
ca 20 overnachtingen à €50 = €1000
Meerkosten diesel 4000km = €400

€3000,= verschil dus. Dat vind ik toch wel pittig. Daar krijg je natuurlijk ook wat voor.
Veel makkelijker reizen
Minder werk aan kamperen
Minder stress bij de vrouw
Meer tijd op bestemming want heenreis in 1 etappe ipv 2

Wat zijn jullie ervaringen met rondreizen in het fjordengebied (met caravan)?
Hoe zit het met de breedte van de wegen? Mijn vrouw is hier huiverig voor.
Is het makkelijk om mooie vrije kampeerplaatsen te vinden?
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

Gebruikersavatar
yarrah
Berichten: 511
Lid geworden op: za 25 feb 2012 21:39

Re: huisje of caravan

Bericht door yarrah » ma 16 jan 2023 15:01

Frafjord camping. Heel klein zit tegen het einde van een fjord. Prachtige uitzichten, maar in ons geval met tent. Ging het aan het eind van de dag vreselijk waaien en regenen. Dan zit in aan zo’n fjord niet ideaal. Midden in de nacht hebben we alles in gepakt en in de auto geslapen. Als we een caravan hadden bleven we daar echt meerdere dagen.
You only live once! Nope,… you only die once….live every day!!

Henny
Berichten: 1398
Lid geworden op: do 30 okt 2008 11:38

Re: huisje of caravan

Bericht door Henny » ma 16 jan 2023 15:41

Zal een beetje proberen info te geven. Wij, wat ouder, ( jonge 70 ers) zónder kinderen die al héél erg lang niét meer meegaan, gaan nooit meer in het hoogseizoen op vakantie, dáár kan ik je dus geen info over geven. Wij waren in juni (2018) in Noorwegen mét caravan. De wegen zijn uitstekend en de Noren zijn echt vriendelijk in het verkeer. Tenminste zo hebben wij het ervaren. Zijn niét bij bv Oslo geweest !
Hebben toen het fjordengebied tot aan ongeveer Bergen gereden en door het binnenland terug naar Kristiansand.
Reden met caravan voornamelijk over de E wegen, hadden routekaart van ANWB . Maar soms een stuk "gewone" weg en ook dat was geen probleem !! We zetten de caravan ergens neer voor dag of 3 tot 8 dagen, dán van daar uit de omgeving bkijken. Zo gaat dat véél gemakkelijker.

Hebben toen alleen de 1e camping in Mandal besproken omdat we s'nachts aankwamen, vanaf boot nog bijna 1 u rijden, was géén probleem. Er kwamen er meer s'nachts aan hoor!!
Vanaf daar naar Stavanger, bleven daar 3 dagen om o.a de Preikestoel te beklimmen. Een flinke klim maar absoluut de moeite waard . Kinderen wel goed bij je houden...... knipoog.gif knipoog.gif 600 mtr kijk je naar beneden. !!!
Via nog een andere camping kwamen we bij deze camping aan het Sognefjord. daar dag of 8 gestaan, er is zoveel te zien. https://www.laerdalferiepark.com/en/

Alleen de Leardal tunnel van 24 km is al een beleving. Je kunt onderweg stoppen bij inhammen , natuurlijk alleen om even een foto te nemen. Via Aurland naar de hoogvlaktes, komen eerst nog bij schitterend uitkijkpunt "Stegastein"
Via de hoogvlaktes om terug naar de camping te gaan zijn zo prachtig !! Het is de oude bergpasweg van Bergen naar Oslo. Daar ook wat wandelingen gemaakt . Je stopt zo dikwijls onderweg. Dat is dus géén weg om met caravan te doen.....!!!!!

Kortom, tijd te weinig !! Doe niets gehaast, dan maar weer een keer gaan. Wij willen in juni ook weer gaan.....dan nog wat noordelijker.

Via camping in Roldal : Hyttegrend, beginnen we aan de terugweg. Vanaf 5 dgn op deze prima camping maken we flinke wandelingen op het geweldig grote natuurgebied : Hardangervidda !! En zo zakken we weer af naar Kristiansand. Ook de moeite waard !!

Fijne tijd en absoluut ...de wegen zijn niét eng !!! thumbup.gif
Avento 420 / XC70....

Henny
Berichten: 1398
Lid geworden op: do 30 okt 2008 11:38

Re: huisje of caravan

Bericht door Henny » ma 16 jan 2023 17:28

...zie dat op de site van de camping aan het Sognefjord Leardal, er nu wél heel veel te doen is.....dat was juni 2018 absoluut niet zo. Enkel de camping was toen redelijk bezet ( nog niet eens "vol " ) en een paar huisjes . Hoe het in het hoogseizoen op de campings is , dáár kan ik geen oordeel over geven.
Zag op de kaart dat wij in het midden, weg nr 9 ( geen E weg dus ) recht naar beneden hebben gevolgd, mét caravan, uitstekende , mooie weg !! whistle.gif
Avento 420 / XC70....

Retrospect
Berichten: 128
Lid geworden op: di 21 jul 2020 19:51

Re: huisje of caravan

Bericht door Retrospect » ma 16 jan 2023 17:58

Ik heb iets van 8 jaar geleden een trektocht door Noorwegen gedaan. 4 huisjes op 4 hele verschillende plekken. Vaak een huisje in een skidorp waarvan wat huisjes verhuurd worden in de zomer. Prachtig land. Zou er zo naar teruggaan. Maar met caravan zou ik zeker niet alle routes rijden die ik toen heb gereden. Dat zou ik niet aandurven. En onderweg op routes bij toeristische plekken ben je zeker beperkt in of je kan stoppen of niet met caravan.
Trigano Itinea GL

Gebruikersavatar
Techman
Berichten: 255
Lid geworden op: zo 12 jan 2014 15:55

Re: huisje of caravan

Bericht door Techman » ma 16 jan 2023 20:03

Wij hebben in 2019 vier weken door Noorwegen/Zweden gereist met de caravan. Via Kiel /göteburg naar het Saab Museum in Trolhatten. Omhoog door Zweden en vervolgens dwars door Noorwegen. Lillehammer, Laerdal en bergen om vervolgens af te dalen naar de prekistolen en terug via Oslo. Het was fantastisch! Goed te rijden met een 2,30mtr brede caravan....maar je moet geen haast hebben en de nodige rijervaring is wel vereist. We hebben wegen gereden waar je niet langs elkaar kunt. Hou je van een beetje uitdaging? Vooral doen.

Verstuurd vanaf mijn SM-A326B met Tapatalk

Knaus Azur 500 EU bj 2007
Saab 9-3 Cabrio 1.8t bj 2008

Gebruikersavatar
Florence
Berichten: 68
Lid geworden op: ma 28 aug 2017 21:31

Re: huisje of caravan

Bericht door Florence » ma 16 jan 2023 20:45

Nu zie ik het ook, fietsen. Nou wij hebben het met de auto en caravan gedaan. Wij hadden fietsen mee maar niet gebruikt… We zijn ook wandelaars. Hoewel we eerder ook wel een fietsvakantie met tent in het zuiden van Noorwegen hebben gedaan. Zoek maar eens op weg nr 17 in Noorwegen en droom alvast van je volgende reis…. Ook van mij heel veel beterschap en vooral: blijf fietsen!
Volvo V40 T3 Cross Country / Eriba Touring Familia 310 60 Edition
Happy wife, happy life!

Plaats reactie

Terug naar “Noorwegen”