reservewiel

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Gerrie
Berichten: 1376
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: reservewiel

Bericht door Gerrie » do 17 nov 2022 09:30

[re.gif] Gebruik je daar toch het reservewiel van de auto voor. Heb je weer meer plek in de auto. Kan je straks goed gebruiken met die duikende jonge dame. Duikpak, zwemvliezen, loodbandje en ook nog maar een duikflesje.
Ach, dat kan misschien ook wel voor in de caravan weegt al met al ook al iets.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Techn
Berichten: 1117
Lid geworden op: di 9 jan 2018 21:26

Re: reservewiel

Bericht door Techn » do 17 nov 2022 09:59

Moet het wel passen onder de auto hè???
Iets met inches, steek en et waarde…..


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gerrie
Berichten: 1376
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: reservewiel

Bericht door Gerrie » do 17 nov 2022 10:22

[re.gif] Nee, ik bedoelde in plaats van Chris zijn zak zand. Dus als extra naast zijn caravan reservewiel.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: reservewiel

Bericht door Wie-niets » do 17 nov 2022 10:35

Chris schreef:
wo 16 nov 2022 21:39
ronk schreef:
za 12 nov 2022 16:40
Alleen Chris heeft ooit eens de zandzak geopperd.
Vandaar.
Yes... me.... voor de happy kogeldruk...
Maar... ik bedenk net...
Als ik nou een 2e reservewiel in de disselbak zet heb ik geen zak zand nodig.... whistle.gif whistle.gif
Zo van... je weet maar nooit he... awhoea.gif awhoea.gif
Nu Chris ook tot pensionade club is toegetreden en langere tijd weg kan adviseer ik hem gewoon op de dissel een fietsenrek met fiets erop te nemen.
Behoef je niet voor elk lif lafje de auto te nemen en bereik je op die lange dissel met deze " nuttige" toevoeging het ideale kogeldruk gewicht, zeker bij de Knauzen 500 EU modellen.

Trouwens voel je niet verplicht hoor. Het is maar een suggestie....... als alternatief voor die zandzak. mrgreen.gif knipoog.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: reservewiel

Bericht door Chris » do 17 nov 2022 10:45

Ik heb een fietsendrager, en we hebben eens een keer onze fietsen meegenomen.
Nou zal ik wel een lui stuk vreten zijn maar die fietsen zijn toen niet veel gebruikt.
Mn dochter op ma's fiets en ik op mijn fiets een geocache route gedaan... dat was het grootste tochtje wel.

Maar..
De fietsendrager EN de fietsen zijn er nog... wie weet.... mrgreen.gif

( die zak zand houd de gelederen goed bezig he... lachen... maar 100x beter dan een of ander brok lood of gewicht..)
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

reservewiel

Bericht door Gemineye » do 17 nov 2022 10:48

Maar om kogeldruk te creëren hoef je niet per se gewicht toe te voegen hè.. het weglaten van gewicht achterin of het verplaatsen van iets van achteren naar voren heeft hetzelfde effect op kogeldruk. Ik geloof bijna niet dat er echt veel mensen zullen zijn die er baat bij hebben om onzinnig gewicht mee te zeulen.

Bij de Avento wordt de kogeldruk juist snel veel te hoog ben ik bang doordat er een vast bed en een toilet en een disselbak voorin zitten maar relatief weinig bergruimte achterin. Daar moet ik bij de eerste tocht maar eens mee puzzelen. Het reservewiel ligt nu los in de caravan maar ik denk dat ik er daarom wel baat bij zou hebben om die in een beugel onder de caravan te laten verdwijnen áchter de as.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: reservewiel

Bericht door Chris » do 17 nov 2022 11:12

Nou... ik moet wel heel veel voorin proppen hoor.
Achterin is erg leeg, en wat er ligt is lightweight spul.
De 500EU is een bekende ( lees lastige) daarmee... nog net geen negatieve kogeldruk als ie leeg is.
Dus fietsen werkt lekker... helemaal omdat ik graag 95 kg kogeldruk heb.
Alle zware zooi zit dus zo ver mogelijk naar voren.... anders kom ik er niet.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: reservewiel

Bericht door Wie-niets » do 17 nov 2022 11:31

[re.gif] [re.gif] Als dat kan zou ik zeer zeker het reservewiel in een beugel achter de caravan as plaatsen. Het is juist goed om zwaarte punten te creëren, en zeker vlak bij de as. In dit geval dan bij deze Advento een +

Overigens pas op om zomaar binnen een reserve wiel op de bodem van de caravan te leggen.
Het veroorzaakt een bruin/zwarte kring door de rubber inwerking op je "zeil" die je er niet meer uitkrijgt. [aschrik.gif]

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: reservewiel

Bericht door Gemineye » do 17 nov 2022 11:46

[re.gif] en [re.gif] [re.gif]

Ah oke, nou we gaan het zien. Het is altijd bij een nieuwe caravan weer wat puzzelen wat de handigste verdeling van de spullen is. Ik heb de caravan natuurlijk leeg opgehaald en de caravan reed toen voorbeeldig. Toen heb ik alle spullen uit de oude caravan gehaald en in de Avento gedaan op een manier wat mij heel logisch leek, maar toen niet per se op kogeldruk gelet. Toen ik hem naar de stalling bracht en hier voor in de wijk de doorgaande weg op wilde rijden viel me toch wat veel wielspin op dus ik vermoed dat de kogeldruk wel echt (te) hoog was.

Verschil tussen verschillende caravanmodellen is soms wel lastig daarin; Ik zie bij jouw indeling dat je de WC in het midden hebt en daardoor alleen twee bedden aan de voorzijde. Dat is al wel duidelijk minder gewicht aan de voorzijde ten opzichte van een fransbed indeling met toilet voorin.

Volgend seizoen maar eens puzzelen en meten.

Ik heb al wel even gegoogled naar een reservewielbeugel voor ALKO, maar om te beginnen weet ik (nog) niet welke ik precies nodig heb en ik schrok ook wel wat van de prijzen eerlijk gezegd. Maar goed; Eigenlijk wil ik dat ding wel graag onder de caravan inderdaad.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: reservewiel

Bericht door Jan van Vijven » za 20 mei 2023 07:40

Vroeger wist ik het zeker, altijd een reserve wiel mee!
Maar nu weet ik het niet meer zo zeker, m’n huidige auto heeft er geen meer, wat nu?

Hangt de WW ook een thuisbrenger onder de caravan?
Beetje zinloos om wel een reserve wiel voor de caravan mee te nemen en niet voor de auto, zeg het maar?
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: reservewiel

Bericht door Hans 555 » za 20 mei 2023 07:53

Hier ook al 2 auto's gehad zonder reservewiel en eerlijk gezegd ook nog nooit gemist. Wel eens een lekke band gehad met de auto maar zelf gerepareerd met een plug wat heel goed ging. Hetzelfde geldt voor de caravan, in 30 jaar eigen caravanbezit nog nooit een reservewiel hoeven te gebruiken, ook nog nooit een lekke band gehad. Voor onze huidige caravan heb ik nog een reservewiel bijgekocht maar straks bij de Fendt geen reservewiel meer. We zijn voor alles en nog wat verzekerd dus we zien het wel. Laat me wel wegslepen in geval van een lekke band. thumbup.gif
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: reservewiel

Bericht door Ron » za 20 mei 2023 07:55

Een lastige Jan.
Ik zit met hetzelfde dilemma.
De extra kilogrammen die het reserve wiel weegt kan ik heel goed gebruiken.
In al die jaren heb het reserve wiel eenmaal nodig gehad.
toen op een rit binnen 100 km zelfs 2 klapbanden (slechte serie banden) .
Toen zat ik bij de 2e ook zonder reserve wiel.
En ook dat is goed gekomen.
Halve dag later aangekomen op de camping in zuid Frankrijk.

Ik twijfel ook .
Maar als je de ruimte in je laad vermogen hebt.
En een plek , zou ik hem geloof ik wel meenemen.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: reservewiel

Bericht door Jan van Vijven » za 20 mei 2023 07:59

Gewicht en ruimte is eigenlijk geen probleem, ik wil dat plekkie eventueel gebruiken voor de airco.
In dat geval gaat het wiel in de auto of in de schuur.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: reservewiel

Bericht door Ron » za 20 mei 2023 08:20

Uiteindelijk wordt je altijd wel met een lekke band geholpen.
Het kost hooguit wat extra tijd en eurootjes.
En als je geen goed plekje hebt.
Thuislaten.
Het zou zomaar kunnen zijn dat ik dat ook ga doen.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: reservewiel

Bericht door Nimma » za 20 mei 2023 08:31

Jan van Vijven schreef:
za 20 mei 2023 07:40
Vroeger wist ik het zeker, altijd een reserve wiel mee!
Maar nu weet ik het niet meer zo zeker, m’n huidige auto heeft er geen meer, wat nu?

Hangt de WW ook een thuisbrenger onder de caravan?
Beetje zinloos om wel een reserve wiel voor de caravan mee te nemen en niet voor de auto, zeg het maar?
Daarom gaat er altijd een winterwiel mee, we hebben ruimte zat in de auto en waar ik waarschijnlijk een lekke band krijg verkopen ze geen autobanden.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gerrie
Berichten: 1376
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: reservewiel

Bericht door Gerrie » za 20 mei 2023 08:43

Ik snap best wel dat het een lastige keuze is. Zo vaak heb je geen lekke band. Maar gebeurd het wel een keer, dan vind ik het toch wel heel fijn dat ik me kan redden . Ik had ook in jaren geen lekke band gehad. Meerdere auto’s gehad maar hij nooit gebruikt is. Echter kort geleden in onze woonplaats een dikke bout er in, in een rotonde. We konden gelukkig nog bij de bandenboer komen.
Maar voor reparatie moest wel de band van het wiel. Niet van buiten te repareren met een plug van de buitenkant.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: reservewiel

Bericht door Hans 555 » za 20 mei 2023 08:56

Buiten het gewicht van een reservewiel bespaar je ook nog eens gewicht op een krik en (eventueel) een reservewieldrager.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Ron van den Elskamp
Berichten: 188
Lid geworden op: za 6 mei 2023 22:50
Locatie: Hoorn

Re: reservewiel

Bericht door Ron van den Elskamp » za 20 mei 2023 14:41

Waar de topicstarter mee begon: reservewiel voor de caravan mee, ja of nee ?
Ik zeg luid en duidelijk ' JA, natuurlijk !!!'
Ik wel, in ieder geval. Er staat er bij mij 1 in het vooronder. De auto heeft uiteraard ook een reservewiel, die hangt eronder.
Het liefst neem ik 6 reserve wielen mee. mrgreen.gif Je weet maar nooit ! Ik kom het liefst niet voor verrassingen te staan. Hou ik niet van.
Maar ik heb makkelijk lullen, natuurlijk.......ik heb een bus ! blij.gif
Jumpy Südwind

Gebruikersavatar
redriver
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 1 aug 2022 08:40
Locatie: Noord Brabant

Re: reservewiel

Bericht door redriver » za 20 mei 2023 21:16

Zonder reservewiel in de disselbak is de kogeldruk te laag dus altijd mee, ook voor het geval ik met een lekke band kom te staan thumbup.gif
Skoda Octavia 3 combi <> Hobby 540 UL

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: reservewiel

Bericht door dieseltijger » za 20 mei 2023 21:20

Conclusie: iedereen moet het zelf weten. Je moet niks. Reparatiesetjes voldoen, en de kans op een platvoet is klein.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: reservewiel

Bericht door meeder » za 20 mei 2023 21:31

Wij hebben een reservewiel en ik ga nog een setje met proppen kopen.
De auto had geen reservewiel maar daar ligt nu een thuiskomer in. Het reparatieset van de auto zal alleen in uiterste noodzaak gebruikt worden, de velg is daarna bijna niet meer schoon te krijgen en de band is niet meer te plakken daarna.

Zelfs de leasemij geeft nadrukkelijk aan het reparatieset van de auto niet te gebruiken en gewoon de pechservice te bellen (tenzij je in het holst van de nacht in the middle of nowhere staat).

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: reservewiel

Bericht door dieseltijger » za 20 mei 2023 21:43

Hm. Dat is wel slim. Een setje met proppen oid (bij de garage hebben ze sliertjes en boren ze het gat uit) als eerste keus, en de reserveband als het niet anders kan.

Die anti lek zooi, inclusief het los- en weer vastschroeven van een minuscuul ventiel klepje zie ik mezelf niet doen in ongunstige omstandigheden.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2455
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: reservewiel

Bericht door SBerend » za 20 mei 2023 21:45

Vanmiddag nieuwe buren op Kaiser Camping gekregen. Hebben in Slovenië een kapot ventiel gehad. Dan werkt een pompje ook niet. Gelukkig hadden ze een reservewiel bij de caravan. Caravan is betrekkelijk nieuw en had originele banden af fabriek. Hetzelfde heb ik ergens in 2012 gehad.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: reservewiel

Bericht door dieseltijger » za 20 mei 2023 21:51

Tip van lid PD: neem stalen ventielen. Zeker bij het gebruik van externe druksensoren. Rubber ventielen gaan in de loop van de tijd scheuren vertonen. Is mij overkomen: de banden boer had ze niet vervangen. Verkeerde zuinigheid.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: reservewiel

Bericht door meeder » za 20 mei 2023 22:03

Stalen ventielen hebben wij ook laten monteren op de caravan.
De auto heeft ze af fabriek al.

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”