reservewiel

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: reservewiel

Bericht door eurotrotter » do 10 nov 2022 16:21

Hans 555 schreef:
do 10 nov 2022 14:33
Ik heb de afgelopen 21 jaar nog nooit een lekke band gehad tijdens de (vakantie-) ritten met de caravan, zowel met de auto als met de caravan niet.
Resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: reservewiel

Bericht door RDDR » do 10 nov 2022 17:02

Ik heb gereden zonder en werd enigszins voor gek verklaard hier.

Ik ga niet met 25kg ballast rond rijden voor de lol. Heb in meer dan 25 jaar autorijden met aardig wat km pas 3 keer een lekke band gehad. En een auto heeft 4 van die dingen, een caravan maar 2 meestal.
In de 6 jaar caravan + vouwwagen exact 0 lekke banden gehad.

Had op het laatst wel TPMS (Tiremoni) gemonteerd en alijd een reparatiekitje bij me. Zo'n groene fles een een Makita bandenpomp, gezien ik toch al een Makita accuboor bij me had voor de pootjes. Zelfde accu.

Langs de snelweg is er geen haar op mijn hoofd die eraan denkt dat om zelf zo'n wiel te wisselen op een vluchtstrook. Dus moet toch hulp inschakelen. De horrorverhalen van 48 uur wachten en zo zijn extreem zeldzaam. Met die gedachte kan je heel veel andere dingen verzinnen die ooit op aarde gebeurd zijn. De lijst met reserveonderdelen wordt dan wel heel lang.

Oftewel: niet bij me gehad en als ik weer zou gaan kamperen wordt dat weer zonder reservewiel.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: reservewiel

Bericht door Gemineye » do 10 nov 2022 18:37

Hm als ik de laatste opmerkingen lees zou ik beter kunnen investeren in een tpms en een anwb pechhulpdienst dan in een extra beugel voor het reservewiel.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: reservewiel

Bericht door PD » do 10 nov 2022 18:45

[re.gif]
TPMS is altijd verstandig; de vervolgschade van een lekke band kan aanzienlijk zijn en die voorkom je ermee.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Rodo
Berichten: 943
Lid geworden op: di 23 aug 2022 13:11
Locatie: On the road somewhere

Re: reservewiel

Bericht door Rodo » do 10 nov 2022 18:58

RDDR schreef:
do 10 nov 2022 17:02
IDe horrorverhalen van 48 uur wachten en zo zijn extreem zeldzaam. Met die gedachte kan je heel veel andere dingen verzinnen die ooit op aarde gebeurd zijn. De lijst met reserveonderdelen wordt dan wel heel lang.
Uiteraard ben je vrij in je keus en die 48 uur zal wel overtrokken zijn. Zelf was ik ooit ook zo eigenwijs. 7 jaar geleden sta ik op 30km van huis om 19.20uur langs de snelweg met een lekke band onder de hut. De wegenwacht was er in 20 minuten. Mooi, band eraf………en toen bellen waar de WWer terecht kon voor een andere band. Lang verhaal kort, om 00.45 uur kon ik weer gaan rijden, nadat de WWer terug was met een andere band. Ook nog een met een 9 jaar oude dotcode.
Heb me toen voorgenomen: nooit meer.
Spending a fortune to live like a wanderer

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18184
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: reservewiel

Bericht door deusjevo » do 10 nov 2022 23:59

RDDR schreef:
do 10 nov 2022 17:02

Langs de snelweg is er geen haar op mijn hoofd die eraan denkt dat om zelf zo'n wiel te wisselen op een vluchtstrook.
Nee moet je ook niet doen, gewoon langzaam doorrijden met die lekke band en op een veilige plaats (pechhaven, benzinepomp, afrit) de boel stilzetten en wiel wisselen.
Die lekke band is meestal toch ten dode opgeschreven
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: reservewiel

Bericht door RDDR » vr 11 nov 2022 08:16

[re.gif] [re.gif]
Zeker een eigen keuze. Vreemd genoeg bevestigd jouw verhaal precies mijn idee.
Je hebt 1 keer, inmiddels 7 jaar geleden (en daarvoor waarschijnlijk HEEL veel jaren geen defecte banden gehad) een extra reistijd gehad van nog geen 5 uur.

Daarbij was dat zonder TPMS, waarbij de kans aanwezig was dat je de lekke band veel eerder opmerkt en een reparatie kitje voldoende was geweest.
Voor dit risico ga ik niet met een band van 25kg rond leuren.

Heb het idee dat die banden van oudsher (kwam toen wellicht vaker voor?) in de hoofden van mensen zit. Ik heb wel een keer een gescheurd raam gehad in mijn Eriba. Gelukkig niet het raam aan de voorkant. Want dan was rijden ook lastig geweest en geen ANWB'er die een reserve raam meeneemt. Ik zou dan dus voor de zekerheid ook maar een reserveraam moeten meenemen toch? Je weet immers nooit. Ik zie van dit soort dingen het nut niet. We lossen het wel op als het zover is.
Reserveband in een auto hebben we immers ook al vele jaren niet meer en ook daar nooit gemist.

[re.gif]
Klopt, met het risico dat je je velg (tegenwoordig vaak lichtmetaal, ook bij caravan) ook de vernieling in helpt. Wordt het een duur tochtje.

Algeemeen on topic: Ik zou wel eens de poll willen doen hier wie in de afgelopen 3 jaar daadwerkelijk een defecte band heeft gehad zodanig dat je zonder reservewiel een probleem had gehad.

Maar voor TS: inderdaad eigen keuze. Er is een klein risico dat je wel of niet wil nemen. De meesten nemen een reserveband mee, een beperkt aantal forum leden (waaronder ikzelf dus) doen dat niet. Ligt wellicht ook een beetje aan de omstandigheden. Wij reizen als koppel en maken ons niet snel druk. Nachtje in een hotel omdat de hut naar een dealer wordt vervoerd kan ik niet van wakker liggen.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18184
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: reservewiel

Bericht door deusjevo » vr 11 nov 2022 08:25

[re.gif]

Die velg vind ik totaal niet boeiend eerlijk gezegd.
Van die vluchtstrook af vind ik veel belangrijker.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: reservewiel

Bericht door Gemineye » vr 11 nov 2022 10:12

Hm tja ik zit nu ook wel echt na te denken wat wijs is eigenlijk. Ik sleep dat reservewiel altijd mee, maar tegelijkertijd denk ik ook; Ik kampeer al van kleins af aan met mijn ouders en ik heb werkelijk nog nooit een lekke band gehad. Met de auto wel een keer op de snelweg. Ik heb het wel eens meegemaakt met schoonzus en zwager die 2x vlak achter elkaar klapband hadden met een vouwwagen, maar dat waren dan ook banden die dusdanig oud waren dat dat niemand echt verbaasde. Ook het reservewiel was al 15 jaar oud ofzo en was bovendien bijna leeg.

Ik zit dan ook even logisch na te denken; zou een TPMS (heb ik nu niet op de hut) + reparatiesetje (heb ik nu ook niet) + compressortje tot minstens 4 barg (heb ik nu denk ik ook niet) niet een veel betere maatregel zijn dan een compleet reservewiel? Dat weegt een fractie van het alternatief. En dan natuurlijk nog een ANWB aanhanger service voor als het echt ooit eens mis mocht gaan.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18184
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: reservewiel

Bericht door deusjevo » vr 11 nov 2022 10:25

Propsetje heb je alleen wat aan bij een beperkt gaatje in het loopvlak.
Klapband of beschadiging aan zijkant door bijv stoeprand kan je dat niet mee repareren
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: reservewiel

Bericht door Chris » vr 11 nov 2022 10:27

Helemaal jou keuze natuurlijk...
Ik heb die TPMS, propsetje en compressor ook altijd bij me... maar ook een reservewiel in de disselbak.
Dubbelop????
Ik weet het niet... nu kan ik kiezen naar gelang de situatie.

Met lekke banden ben ik dan wat ongelukkiger geweest.
Mn vorige caravan 1 keer in DL.
Mn 1e Knaus in 23 jaar wel een keer of 5 samen.
Toen waren er nog geen propsetjes en compressortjes... je band ging ook gewoon aan flarden.
Het was toen ook nog "gewoon" om banden met een te lage load index te monteren die dan als compensatie harder opgepompt werden..
Toen ook altijd een reservewiel bij me... en mee gered.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Pakkie
Berichten: 1335
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 21:27
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Re: reservewiel

Bericht door Pakkie » vr 11 nov 2022 11:26

Ieder zijn keuze uiteraard, maar die 25 kg lijkt me ook wat zwaar aangezien mijn exemplaar met stalen velg 17,1 kg weegt.
En meeslepen? Je hoeft hem toch niet op schoot mee te nemen en iedere keer te de- of monteren? knipoog.gif. Ding hangt ergens onder de hut of staat in de disselbak wat me nou niet echt de plek lijkt waar je heel veel komt. Als het je om de kilo's te doen is, kun je die band van de velg trekken en neem je uitsluitend die 8-9 kg rubber mee zodat je niet afhankelijk bent van de beschikbaarheid van een band. En nee die 48 uur (ook al is het een uitzondering) was zeker niet overtrokken: op vrijdagmiddag lek en op ma.ochtend een vervangende band.

Je kunt geluk hebben en hem nooit nodig hebben, maar zoals ik al schreef heb ik hem de afgelopen 5 jaren twee keer nodig gehad. De rest van mijn leven dus niet meer haphop.gif
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: reservewiel

Bericht door Gemineye » vr 11 nov 2022 11:30

Hm tja wat is wijsheid he. Het feit dat ik nog nooit een lekke band met caravan heb gehad vertroebelt wellicht enigszins mijn beeld op dit probleem
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: reservewiel

Bericht door eurotrotter » vr 11 nov 2022 11:47

Gemineye schreef:
vr 11 nov 2022 11:30
Hm tja wat is wijsheid he. Het feit dat ik nog nooit een lekke band met caravan heb gehad vertroebelt wellicht enigszins mijn beeld op dit probleem
[re.gif] dat vrees ik ook.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: reservewiel

Bericht door Ron » vr 11 nov 2022 12:59

[re.gif]
Aan de andere kant.
Ik had er 2 achter elkaar.
En uiteindelijk is dat ook opgelost.
Hoewel ik het geluk had dat er bij de 2e 3 km verderop een afslag zat.
Daar ben ik heen gehobbeld over de vluchtstrook.
Daar zat een hypermarche met een banden zaak
Het was vrijdag om19;00 dus deze ging net dicht.
Op zaterdag morgen was ik om 9:00 de eerste die geholpen werd met 2 nieuwe banden.
De overnachting hebben we op de parkeerplaats van de hypermarche gedaan.
Je wil alleen niet weten wat daar s'nachts voor gespuis langskomt.
Maar zaterdag om 11:00 waren we weer op weg .
https://www.google.com/maps/dir/49.2399 ... m2!4m1!3e0
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: reservewiel

Bericht door Nimma » vr 11 nov 2022 15:15

Rondzeulen met een reservewiel, da's ook niet leuk. Bij mij staat ie gewoon muurvast in de disselbak, moet je ook doen knipoog.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
cortrans
Berichten: 1266
Lid geworden op: ma 24 mei 2021 11:27
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: reservewiel

Bericht door cortrans » vr 11 nov 2022 15:31

Tja met een laadvermogen van maar 200 kg en een dakairco en mover is elke kg minder meeslepen winst
LMC Musica 470e (2010), Thule Omnistor 1200 zakluifel met Obelink voor- en zijwanden, Sinclair dak airco, Reich volautm. mover, Heki dakluik, Thule fietsendrager achter, Milenco spiegels, Nissan Qashqai 1.3 MHEV automaat N-Connecta uit 2022

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: reservewiel

Bericht door Nimma » vr 11 nov 2022 15:34

Wij reizen nog maar met z'n tweetjes😄
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
VAM
Berichten: 171
Lid geworden op: do 28 jun 2018 09:29

Re: reservewiel

Bericht door VAM » vr 11 nov 2022 15:52

Kogeldruk voldoende en ik zit nog lang niet aan de max. voor het gewicht van de caravan zelf. Samengesteld zelfs ruim onder de 3.500 kg.
Ik heb dus gewichts "speel-ruimte" genoeg. Die kilo's zijn voor mij zeker geen reden om het reservewiel wel of niet mee te nemen.

Better "safe" than "sorry".
Mazda CX5 met Kip Kompakt Travel 2019

Gerrie
Berichten: 1376
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: reservewiel

Bericht door Gerrie » vr 11 nov 2022 16:05

Het klopt inderdaad dat men niet zo vaak een lekke band heeft. Echter een band is wel een heel essentieel onderdeel onder een auto of caravan. Zonder gaat echt niet. Dus bij ons gaan ze, zowel auto als caravan, mee.
Ik laat dan liever veel andere onzinnige en onnodige dingen voor in de caravan thuis.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: reservewiel

Bericht door Nimma » vr 11 nov 2022 16:55

Mijn RAV heeft geen reservewiel, daarom op vakantie een winterwiel mee, plek zat.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: reservewiel

Bericht door Ron » vr 11 nov 2022 16:58

De auto heeft geen reservewiel.
Maar daar voor is op iedere straathoek wel een band leverbaar voor.
Voor de caravan wordt dat al wat lastiger.
Die heeft niet iedere banden per op voorraad.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: reservewiel

Bericht door Nimma » vr 11 nov 2022 17:01

Ik kampeer niet op iedere straathoek maar vooral op het platte land. Waar de band lek gaat is niet te voorspellen. Daarom mrgreen.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

sailor wim
Berichten: 2665
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: reservewiel

Bericht door sailor wim » vr 11 nov 2022 18:21

In de trekker een full size reserve wiel en waarschijnlijk die van de caravan ook.
Bij de vorige caravan lag het wiel in een bed achter de as, bij de LMC zijn de bedden aan de voorzijde en zit achter de mover in de weg.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: reservewiel

Bericht door Chris » vr 11 nov 2022 19:21

[re.gif]
Enduro beugel kan dan nog steeds Wim.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”