reservewiel

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Gebruikersavatar
OTTY
Berichten: 61
Lid geworden op: di 8 mei 2018 23:45

Re: reservewiel

Bericht door OTTY » vr 11 nov 2022 22:44

Hallo,

Onafhankelijk van de mening en reden van de voor- en tegenstanders van een reservewiel speelt een ander belangrijk punt ook nog mee.
Het is namelijk zo dat in sommige landen het verplicht is om een reservewiel of thuiskomertje, inclusief de geschikte uitrusting om het wiel te kunnen verwisselen bij je te hebben.

Omdat aanhangwagen ook onder voertuigen vallen zal het hier ook voor van toepassing zijn.
Een alternatief is een banden reparatie set, en dan natuurlijk hopen dat de band te repareren is, als je ergens langs de weg staat op een niet echt veilige locatie, en het gezag komt controleren.

Als er echter “run flat tires”, of vergelijkbare banden, gemonteerd zijn is het geen plicht om een reservewiel mee te voeren.

Landen waar een reservewiel verplicht is zijn onder andere; Kroätie, Servië, Slowakije, Spanje, Tjechië en Turkije.
Veel landen hebben hun eigen regels m.b.t. veiligheidsvestjes, brandblussers soms tot 2 kg zelfs, sleepkabel, verbanddoos, reservelampen, gevarendriehoek(en).

Groeten,

Eric-Norbert
Ik heb liever spijt van de dingen die ik heb gedaan, dan spijt van de dingen die ik niet heb gedaan.

2648

Gebruikersavatar
Daan.
Berichten: 58
Lid geworden op: wo 16 feb 2022 18:39

Re: reservewiel

Bericht door Daan. » vr 11 nov 2022 23:01

Chris schreef:
vr 11 nov 2022 19:21
[re.gif]
Enduro beugel kan dan nog steeds Wim.
Waarbij het wel belangrijk is om deze gangbaar te houden, blijkbaar niet iets dat ze standaard bij de BOVAG onderhoudsbeurten doen.

Op mijn recent aangeschafte caravan zat het reservewiel ook in een ALKO beugel onder de caravan achter de as. Toen ik deze wilde demonteren om het reservewiel naar de disselbak te verplaatsen zat deze muur maar dan ook muurvast. Logisch door al het vocht in die jaren. Uiteindelijk heb ik de houder inclusief het reservewiel van de caravan gedemonteerd en daarna het wiel er met de haakse slijper afgeslepen. Die staat nu netjes droog in de disselbak. Thuis blijft hij zeker niet, want helaas al meermaals ondervonden dat de onderdelenvoorziening in Frankrijk ronduit slecht is. Met als dieptepunt dat mijn vader vanaf de Alpe 'd Huez naar de dealer in Nederland is gereden om een nieuw wiellager+remtrommel te halen boos.gif
Renault Mégane III Estate 1.5 dCi (2014)
Knaus Azur 500 FU (2006)

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: reservewiel

Bericht door Ron » vr 11 nov 2022 23:08

Nimma schreef:
vr 11 nov 2022 17:01
Ik kampeer niet op iedere straathoek maar vooral op het platte land. Waar de band lek gaat is niet te voorspellen. Daarom mrgreen.gif
Klopt.
Maar een autoband is meestal wel op voorraad.
Dus als je die niet bij je hebt , ben je ondanks dat toch zo weer op weg.
En die klapt over het algemeen niet, en kan je die dan met een prop repareren.

Caravan band is afwijkend en zeker niet op voorraad .
Dan duurt het wel langer voor je weer op pad bent.

Dus voor de caravan heb ik een reservewiel, voor de auto dus niet.
Helaas past die van de caravan net niet op de plek waar de reserve van de auto zou kunnen liggen.
Als je zomer en winter wielen voor de auto hebt , zou ik overwegen om de winterband als reserve mee te nemen.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: reservewiel

Bericht door Nimma » vr 11 nov 2022 23:40

[re.gif] dat schrijf ik hierboven, zo'n joekel gaat hier mee.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: reservewiel

Bericht door RDDR » za 12 nov 2022 08:07

OTTY schreef:
vr 11 nov 2022 22:44
Hallo,

Onafhankelijk van de mening en reden van de voor- en tegenstanders van een reservewiel speelt een ander belangrijk punt ook nog mee.
Het is namelijk zo dat in sommige landen het verplicht is om een reservewiel of thuiskomertje, inclusief de geschikte uitrusting om het wiel te kunnen verwisselen bij je te hebben.

...

Landen waar een reservewiel verplicht is zijn onder andere; Kroätie, Servië, Slowakije, Spanje, Tjechië en Turkije.
OK, dus in deze landen mag ik met geen van beide auto's die ik heb rijden. Net zoals 90% van het NL wagenpark. Immers: reservebanden worden al jaren amper meer geleverd. Mijn Volvo zit een kitje in en mijn Mini staat op runflat. Geen van beiden heeft een band, thuiskomer of krik aan boord.
Dan rijden vrijwel alle NL en Duitsers daar dus illegaal..... Voor mijn caravan had ik een vergelijkbaar setje (tireslime) en een accu bandenpmop tot 8 bar.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: reservewiel

Bericht door RDDR » za 12 nov 2022 08:14

[re.gif]
Ik heb het zelf maar even opgezocht (bron ANWB):
Slovenie: geen verplichting
Spanje en Kroatie:
Reservewiel - Het is verplicht een reservewiel of thuiskomertje (en de juiste uitrusting om het wiel te kunnen verwisselen) óf een bandenreparatieset in de auto te hebben. Dat is echter niet nodig als de auto rijdt op run-flat tires of vergelijkbare banden.

Daar ben ik gestopt, mede omdat ik de overige landen niet zal bezoeken. Je post is dus incorrect. Een bandenreparatie set is ook OK en die had ik altijd bij me, ook voor de caravan (tire slime sealant + bandenpomp op accu tot 8 bar).
Wettelijk zit je dan dus helemaal OK en is geen prolbeem.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Techn
Berichten: 1117
Lid geworden op: di 9 jan 2018 21:26

Re: reservewiel

Bericht door Techn » za 12 nov 2022 08:47

Let wel op dat je de auto laat lopen tijdens het proces

Het zou best kunnen dat je accu leeg is na het wisselen en dan kan de anwb nog een keer komen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Bartjebart
Berichten: 412
Lid geworden op: vr 21 okt 2022 08:52
Locatie: Coevorden

Re: reservewiel

Bericht door Bartjebart » za 12 nov 2022 10:14

RDDR schreef:
za 12 nov 2022 08:14
[re.gif]
Ik heb het zelf maar even opgezocht (bron ANWB):
Slovenie: geen verplichting
Spanje en Kroatie:
Reservewiel - Het is verplicht een reservewiel of thuiskomertje (en de juiste uitrusting om het wiel te kunnen verwisselen) óf een bandenreparatieset in de auto te hebben. Dat is echter niet nodig als de auto rijdt op run-flat tires of vergelijkbare banden.

Daar ben ik gestopt, mede omdat ik de overige landen niet zal bezoeken. Je post is dus incorrect. Een bandenreparatie set is ook OK en die had ik altijd bij me, ook voor de caravan (tire slime sealant + bandenpomp op accu tot 8 bar).
Wettelijk zit je dan dus helemaal OK en is geen prolbeem.
Dat is toch precies wat in de post van OTTY staat? Ik snap je hele post dus niet echt.
Laatst gewijzigd door Bartjebart op za 12 nov 2022 10:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt 515 SKM (2019) achter een Volvo V60 D6 (2016)

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: reservewiel

Bericht door Ab » za 12 nov 2022 10:18

Lees eerst zelf nog eens goed de tekst van OTTY..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Rene_13
Berichten: 1001
Lid geworden op: zo 21 mei 2017 15:48

Re: reservewiel

Bericht door Rene_13 » za 12 nov 2022 10:20

Bartjebart schreef:
wo 9 nov 2022 18:36
Zolang je het gewicht ook maar enigzins kan hebben; altijd doen.
Zelfs als je gewicht het niet kan hebben dan nog meenemen. Die band zal niet de doorslag geven om bij een controle het teveel uit te laden knipoog.gif
Toen ik klein was, had ik een hut en een trekker
Nu heb ik een caravan en een auto.
thumbup.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: reservewiel

Bericht door Chris » za 12 nov 2022 11:16

Daan. schreef:
vr 11 nov 2022 23:01

Waarbij het wel belangrijk is om deze gangbaar te houden, blijkbaar niet iets dat ze standaard bij de BOVAG onderhoudsbeurten doen.
Op mijn recent aangeschafte caravan zat het reservewiel ook in een ALKO beugel onder de caravan achter de as. Toen ik deze wilde demonteren om het reservewiel naar de disselbak te verplaatsen zat deze muur maar dan ook muurvast. Logisch door al het vocht in die jaren.
Het gangbaar houden, of onderhouden van welk accesoire dan ook wat niet in de Bovag of Focwa lijst staat gebeurt idd niet vanzelf.
Of opgeven bij het onderhoud dat je dat extra wilt, of zelf voor of tijdens montage en daarna zo af en toe, een lekkere lik vet geven.
Dat vergeten veel mensen idd wel.
Net als een vochtmeting... die is niet standaard bij het onderhoud....
Een Bovag of Focwa onderhoudsbeurt is dan ook geen garantie voor een goede caravan.
Technisch is ie goed...maar een rotte plek kan je toch tegenkomen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: reservewiel

Bericht door Chris » za 12 nov 2022 11:19

Techn schreef:
za 12 nov 2022 08:47
Let wel op dat je de auto laat lopen tijdens het proces

Het zou best kunnen dat je accu leeg is na het wisselen en dan kan de anwb nog een keer komen
Wat bedoel je nou???
Accu leeg na een bandenwissel??? die snap ik echt niet.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Techn
Berichten: 1117
Lid geworden op: di 9 jan 2018 21:26

Re: reservewiel

Bericht door Techn » za 12 nov 2022 11:38

Ja Chris dat bedoel ik
Langs de weg lopen klooien met de deuren open dicht open dicht
Vervolgens de pomp aan het werk
Daarna wil je starten en wat denk je


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: reservewiel

Bericht door Chris » za 12 nov 2022 11:53

O.... scratch.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18814
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: reservewiel

Bericht door Hobby Linka » za 12 nov 2022 12:05

Techn schreef:
za 12 nov 2022 11:38

Daarna wil je starten en wat denk je
Tijd voor een nieuwe accu? weenie.gif
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: reservewiel

Bericht door Chris » za 12 nov 2022 12:06

Dat denk ik ook Andre..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Techn
Berichten: 1117
Lid geworden op: di 9 jan 2018 21:26

Re: reservewiel

Bericht door Techn » za 12 nov 2022 15:28

Het hoeft niet hoor maar onnodig lang op de vluchtstrook staan omdat je weigert een reservewiel mee te nemen ( maar wel een zak zand voor de kogelvrij) vind ik nogal gevaarlijk


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: reservewiel

Bericht door Ron » za 12 nov 2022 15:48

[re.gif]
Als je Chris bedoelt.
Die heeft gewoon een reserve wiel bij zich hoor.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Boy53
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 3 aug 2022 21:24

Re: reservewiel

Bericht door Boy53 » za 12 nov 2022 15:54

het geeft wel veel discussie wel of geen reservewiel .HAHA

Bij mij zitten er lichtmetalen velgen onder de nova en het reservewiel is een stalen wiel ;dus dan moet ik er ook nog rekening mee houden dat de wielbouten niet zomaar op de stalen velg passen.
kijken waar ik die bouten dan kan bestellen ;anders gaat het nog niet werken als ik ergens met een lekke band sta .
en het wiel meenemen in de kofferbak van mijn Mazda is ook geen optie ,de ruimte waar het reserve wiel in moet daar zit nu een boze basbox in .standaard ingebouwd
dan maar met wat extra gewicht onder het bed en een potkrik mee

al met al wel een leuk onderwerp awhoea.gif awhoea.gif

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: reservewiel

Bericht door Ron » za 12 nov 2022 16:00

De discussie komt eens in de zoveel tijd weer terug.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: reservewiel

Bericht door PD » za 12 nov 2022 16:04

Boy53 schreef:
za 12 nov 2022 15:54
Bij mij zitten er lichtmetalen velgen onder de nova en het reservewiel is een stalen wiel ;dus dan moet ik er ook nog rekening mee houden dat de wielbouten niet zomaar op de stalen velg passen.
kijken waar ik die bouten dan kan bestellen ;anders gaat het nog niet werken als ik ergens met een lekke band sta .
Als het goed is, heeft de dealer deze bouten gewoon meegeleverd met het reservewiel 👍 Bij ons in een mooi Fendt zakje.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Techn
Berichten: 1117
Lid geworden op: di 9 jan 2018 21:26

Re: reservewiel

Bericht door Techn » za 12 nov 2022 16:34

ronk schreef:[re.gif]
Als je Chris bedoelt.
Die heeft gewoon een reserve wiel bij zich hoor.
Ik bedoel niet specifiek Chris maar gewoon diegene die dingen mee sjouwen die lang niet zo belangrijk zijn als een reservewiel

Je leest hier nog wel eens verhalen ……


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: reservewiel

Bericht door Ron » za 12 nov 2022 16:40

Alleen Chris heeft ooit eens de zandzak geopperd.
Vandaar.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Henk de V
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 21 mar 2018 17:30
Locatie: Huizen N-H

Re: reservewiel

Bericht door Henk de V » wo 16 nov 2022 19:05

Deze zomer een lekke band gehad met de caravan. In de middle off nowhere in Zuid-Italië. Was was ik blij met mijn reservewiel. Auto wat schuiner gezet met een leveller en krikje eronder. Ik zou niet weten op welke wijze ik dit zonder reserveband had moeten doen. Trouwens de reserveband ligt achter in de kofferbak
Nissan QASHQAI DIG-T 160 pk met aan de haak een Eriba Feeling 470

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: reservewiel

Bericht door Chris » wo 16 nov 2022 21:39

ronk schreef:
za 12 nov 2022 16:40
Alleen Chris heeft ooit eens de zandzak geopperd.
Vandaar.
Yes... me.... voor de happy kogeldruk...
Maar... ik bedenk net...
Als ik nou een 2e reservewiel in de disselbak zet heb ik geen zak zand nodig.... whistle.gif whistle.gif
Zo van... je weet maar nooit he... awhoea.gif awhoea.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”