Derde rem licht en led strip

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
Wimmie
Berichten: 2
Lid geworden op: di 8 nov 2022 12:54

Derde rem licht en led strip

Bericht door Wimmie » wo 9 nov 2022 08:25

Mannen,

Laat ik als eerste schrijven dat ik al vele uren leesplezier heb mogen ervaren hier op uwer allen gezellige forum. Waar opvalt dat vragen welke wederom worden gesteld door (nieuwe) leden immer met dezelfde passie en enthousiasme worden beantwoord en onderbouwd als de eerste maal. Dit toont m.i. de 'geest' van dit forum.
Mijn naam is Wim, resideer, zoals dat zo mooi heet, in het Westland, Zuid Holland en ben met het gezin immer nog aan het speuren naar de juiste sleurhut die aan al onze eisen voldoet.
MAAR.. waar alle bescheidenheid mij niet weerhoud te melden dat ik wel aardig 'handig' ben is elektronica echt niet mijn ding. En 'bijna' alle post hieromtrent te hebben gelezen is het mij nog steeds niet duidelijk. Reden van deze post in Elektra ik loop tegen een probleem aan met de elektra van mijn honden aanhangwagen. Deze heeft een derde remlicht welke, brand maar niet wanneer ik rem! Dan gaat deze juist uit. Tweede is dat ik in de vakken een led verlichting wil laten branden, constant zodra de auto draait/loopt. Vanaf de auto loopt de 13 polige kabel onder de aanhanger en gaat daar over in een kroonsteen vanwaar verder naar de verlichting, en air fan in het dak. Waar en op welke wijze sluit ik het derde remlicht op aan en kan ik voor de led strip/lampje(moet ik nog aanschaffen dus wat het beste werkt, aftakken van de stroom die de ventilator krijgt?

Ondanks alle scholing doet u mij in deze met 'Jip en Janneke" een grooooot plezier!!

Alvast bedankt

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Derde rem licht en led strip

Bericht door Paul Vingerhoets » wo 9 nov 2022 09:02

Controleer even waar de massa en de spanning van het derde remlicht op aangesloten is zoals ik het nu lees zit de massa van je derde remlicht op de plus aansluiting van de remlichten aangesloten en de spanning op of de verlichting of een andere constant spanning voerende aansluiting.

De binnenverlichting zou je op de geschakelde spanning aan kunnen sluiten of de constante spanning als die aanwezig is op je trekhaak.
Als de fan draait op de juiste momenten als ook de verlichting moet branden zou je de verlichting bij de fan aan kunnen sluiten
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Derde rem licht en led strip

Bericht door Chris » wo 9 nov 2022 20:12

Ik denk ook aan een bedradingsfout... ook het 3e remlicht niet op pen 6 ( + ) en 3 ( - )
Pen 3 kan ook nog wel eens aan het chassis geknoopt zijn en slecht kontakt maken.
Wat Paul al denkt idd... de mindraad op een verkeerde aansluiting.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”