Hoe plan je een rondreis?

Over routes naar verschillende vakantiebestemmingen en wat je daar allemaal kunt tegenkomen.
Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Hoe plan je een rondreis?

Bericht door Chris » di 8 nov 2022 16:40

Hi all.

Ik kan best aardig campings in Europa vinden.
Maar nu willen we ( ooit) een keer een soort rondreis door (midden) Italie gaan maken.
Hoe plan je zoiets ??
Waar let je dan op ??
Slimmigheden ??
Niet te doen !!

Tips en trix zijn welkom..

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2054
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Hoe plan je een rondreis?

Bericht door Aviva » di 8 nov 2022 17:09

Mijn zwager en schoonzus pakken er vaak een ACSI of ANWB rondreis bij.
Daar staan vaak leuke stukken in waar waarmee ze (een deel) van de route mee uit stippelen met bijbehorende campings.
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19762
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Hoe plan je een rondreis?

Bericht door Daphne » di 8 nov 2022 17:52

Wij doen inspiratie op in de ACSI kampeerreizen gids. Toevallig vorige week de nieuwe ontvangen. Daarnaast zetten we op een rij welke “highlights” we per se willen zien of welke steden we willen bezoeken. We plannen niet de hele reis. Tussen de highlights die we willen zien is er ruimte om zijsprongen te maken. We reserveren ook geen campings, ook niet bij de highlights die we willen zien.
Bijvoorbeeld dit jaar wilden we Cinque Terre, Rome en San Marino bezoeken. De rest is tijdens de reis ingevuld zonder planning en de campings zijn ook ter plekke gezocht. iPad met ACSI camping app is dan m’n bron. Veel makkelijker dan een boekje.

Kan me voorstellen dat je met een meereizend kind meer wil vastleggen, dan zijn de kampeerreizen van de ANWB en ACSI heel fijn. Je zou zelfs de 2 seizoenen Italië van “We zijn bijna” kunnen kijken wat de moeite waard is om te bezoeken en de campings even te bekijken.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Hoe plan je een rondreis?

Bericht door Ab » di 8 nov 2022 18:49

Ik heb een plan.
Maak geen plan.

Dat doen wij al jaren. Kan erg verrassend zijn. knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Stigter
Berichten: 1132
Lid geworden op: ma 18 nov 2013 23:45
Locatie: Midden Nederland

Re: Hoe plan je een rondreis?

Bericht door Stigter » di 8 nov 2022 19:01

Vraag Fred en Karin eens misschien dat die een reis hebben waarbij je kan aansluiten.
Groet Arnold

Martine
Berichten: 888
Lid geworden op: do 7 apr 2011 17:18

Re: Hoe plan je een rondreis?

Bericht door Martine » di 8 nov 2022 19:18

Als je een rondreis gaat maken is de truc om niet te veel te plannen. Lijkt me voor jou best moeilijk😉 maar gewoon gaan doen. Wat Daphne schrijft kan ik me bij aansluiten.
Globaal een route en onderweg zie je hoe het precies gaat lopen. Vaak ontvang je de mooiste tips onderweg van andere rondreizenden.
Een laatste tip: neem de tijd om ook wat rust momenten te hebben.
Bürstner Averso 465 TS fifty 2012

eurotrotter
Berichten: 6221
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Hoe plan je een rondreis?

Bericht door eurotrotter » di 8 nov 2022 19:26

Realiseer je dat de meeste Italiaanse campings te vinden zijn in de bergen ,)Alpen , Piemonte ,Appenijnen ' langs de kust en aan de grote meren , Lago Maggiore,Lago dim Como,lago di Garda ,lago di Trasimeno,en rond de grote steden zoals Venetie,Rome of Napoli. In het binnenland zijn ze niet dik gezaaid.
In het seizoen )juli en augustus) is het aan te raden te reserveren,buiten deze maanden heb je dikwijls overal wel een plekje,zeker als je rond trekt en maar een of twee nachten blijft.
Bij de meeste tankstations,restaurants en supermarkten is het gebruik van de bank of creditcard algemeen aanvaard.
Voor het betalen van de autostrada is de badge van de ANWB het aangewezen betaalmiddel,dat levert je tijds winst op.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Hoe plan je een rondreis?

Bericht door SBerend » di 8 nov 2022 20:02

1e kijk of de camping goed bereikbaar is. Rij niet veel kilometers op binnen wegen. Vaak van slechtere kwaliteit. De Appijnen oversteken van de ene naar andere kant kan een dingetje zijn. Bekijk zonodig Google Maps Streetview. Ook staat van diverse campings opgave hoe je naar de camping moet rijden. Neem dit advies aan als de beste route.
2e. Wat zijn je wensen.en welk gebied wil je zitten. Wil je grotere plek of volsta je met kleinere plek.. Toscane fantastisch. Genoeg te zien, maar met caravan kan dat richting Siena een dingetje zijn. Wij staan in September in Casale Marittimo op camping Valle Gaia. Met ACSi en ANWB met korting. Geen reserveringkosten.. Goed bereikbaar en je kunt toch veel mooie toeristische plaatsen bezoeken. In September nog met de trein naar Rome geredem vanuit Cecina. Richting Meer van Trasimeno zitten ook nog thermenbaden.
3e prijskaartje. Zitten jullie in hoogseizoen of voor-naseizoen. Naseizoen zijn sommige campings niet meer vanaf half september geopend.
4e Podere Sei Poorte hebben hoger gelegen plekken. Deze zijn met eigen auto moeilijk tot niet bereikbaar. Wifi ligt tijdens avond opening restaurant eruit. Slechte toegangsweg
Camping Chiociola in Bucine en camping Le Ginestre in Arezzo zijn op een klein stukje na goed bereikbaar.
Camping Il Borgo bij Guardistello moet je met de caravan niet zijn. Zeer smalle en stijle paden. Brn je slecht te been dan is lopen avonds niet te doen.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Hoe plan je een rondreis?

Bericht door Chris » di 8 nov 2022 20:19

Paar kreten die zo uit de losse pols hier thuis uit de achterban komen..
Milaan, Florance, Piza....Rome met het Forum Romanum en het Coloseum... en Pompei...
Ik kan me daar zeker wel mee vinden.... iets minder steden mag van mij wel.
Wellicht niet alles in een keer.
Pompei is trouwens 1900 km voor ons...mooi zat.

Wat ik een beetje distileer uit jullie adviezen is:
Zoek een paar "vaste" campings om de gekozen highlights aan te doen.
En gebruik ACSI om de rest er tussen te vinden.
En neem de tijd... alle tijd.
( die "we zijn er bijna" reizen is een leuk idee..)

Een beetje het idee om dit met alleen mijn vrouw te gaan doen. ( tuurlijk mag Lucy onze mini blaf ook mee)
Masha zal vermoedelijk volgend jaar in Eindhoven studeren... dan hebben wij "onze handen vrij" om te doen en laten wat we willen.
Buiten het seizoen dus.
Ook slim ivm de ANWB en ACSI kortingen... thumbup.gif
Laatst gewijzigd door Chris op di 8 nov 2022 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Hoe plan je een rondreis?

Bericht door Chris » di 8 nov 2022 20:21

Daphne schreef:
di 8 nov 2022 17:52
Wij doen inspiratie op in de ACSI kampeerreizen gids. Toevallig vorige week de nieuwe ontvangen.
Die zal ik eens even opzoeken.... thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Hoe plan je een rondreis?

Bericht door Chris » di 8 nov 2022 20:23

Stigter schreef:
di 8 nov 2022 19:01
Vraag Fred en Karin eens misschien dat die een reis hebben waarbij je kan aansluiten.
Dat is nou eigenlijk weer niet wat we willen.
Wel leuk dat alles geregeld is... maar alles is dan ook zo geregeld he..snappie??
JE moet dan weer... whistle.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Fred N
Berichten: 1873
Lid geworden op: zo 22 mar 2009 07:50
Locatie: Bleiswijk aan de Rotte
Contacteer:

Re: Hoe plan je een rondreis?

Bericht door Fred N » di 8 nov 2022 21:04

Niets moet Chris knipoog.gif , deelnemers boeken een reis omdat je dat deel van Europa wil bekijkenen wij ontzorgen alleen.
Vraag Fred en Karin eens misschien dat die een reis hebben waarbij je kan aansluiten.
Wij doen drie reizen dit jaar Fietsreis Alpen & Adria in juni (vol) 24 dagen
Grand Tour Spanje in september nog 3 plekjes (was afgelopen jaar op MAX) 34 dagen
In februari naar Algarve & Alentejo 45 dagen
Druk druk mrgreen.gif

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1947
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Hoe plan je een rondreis?

Bericht door mrbullmastiff » di 8 nov 2022 21:30

Dat zijn mooie reizen, hoe groot is het gezelschap normaal wat deelneemt?
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Reizigers

Re: Hoe plan je een rondreis?

Bericht door Reizigers » di 8 nov 2022 21:34

@Chris.

Zoals je weet zijn we vorig jaar tot onderin de hak van Italië geweest.
Hoe wij plannen:
Wij bezoeken veel open tuinen, werelderfgoed Unesco plaatsen. En rijden zo van plaats naar plaats.
Onderweg kijkt Marja op diverse app’s of er een camperplaats of camping in de buurt is.
En dan stop je tegen de tijd dat je bij die tuin of Unesco bent.
Maar ook een mega shoppingmall slaan we niet vaak over.
En dat is alles wat wij plannen.
Dat doen we nu met de camper zo, maar in de tijd van de Caravan deden we dat ook zo.
4 Weken door Engeland en Wales. Om de twee, drie dagen weer verder.
En altijd de voortent eraan.
Als Marja voor het avondeten ging zorgen zette ik effe de voortent op.
Nog geen uurtje werk en beiden tegelijk klaar.
Afgelopen augustus ook zo door Zweden getoerd.

Je kan natuurlijk alles op een kaart uitstippelen en dan thuis al campings gaan uitzoeken.
Maar wij houden niet van die vastomlijnde planning.
Zoals in mijn onderschrift staat “reizen en ontdekken”.

In Amerika wel eens een mega camper van 11 meter gehuurd.
En daar hadden we wel een “vaste” route.
Moet ook wel want je moet op een bepaalde datum op het vliegveld voor de terugreis zijn.
Maar dat vonden wij lastig hoor. Dus de diverse keren daarna in USA geen camper meer maar hier en daar een hotel.
Veel losser in de planning.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Hoe plan je een rondreis?

Bericht door Chris » di 8 nov 2022 22:06

Fred N schreef:
di 8 nov 2022 21:04
Niets moet Chris knipoog.gif , deelnemers boeken een reis omdat je dat deel van Europa wil bekijkenen wij ontzorgen alleen.
Vraag Fred en Karin eens misschien dat die een reis hebben waarbij je kan aansluiten.
Wij doen drie reizen dit jaar Fietsreis Alpen & Adria in juni (vol) 24 dagen
Grand Tour Spanje in september nog 3 plekjes (was afgelopen jaar op MAX) 34 dagen
In februari naar Algarve & Alentejo 45 dagen
Druk druk mrgreen.gif
Ik wil je niet kwetsen hoor Fred... helemaal niet zelfs.
Alleen is ons idee wat anders.... denk ik.
En gelukkig mag dat vast wel.

Fietsen valt voor mij al af.... met reuma is dat maar effen leuk.... korte stukjes.
Spanje.... land naast Italie met een stuk zee ertussen..
En de hoek Kroatie... we hebben Istrie al geplanned voor 2023.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19762
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Hoe plan je een rondreis?

Bericht door Daphne » di 8 nov 2022 22:31

Chris schreef:
di 8 nov 2022 20:19

Wat ik een beetje distileer uit jullie adviezen is:
Zoek een paar "vaste" campings om de gekozen highlights aan te doen.
En gebruik ACSI om de rest er tussen te vinden.
En neem de tijd... alle tijd.
( die "we zijn er bijna" reizen is een leuk idee..)

Nu blijkt dat je dochter niet meegaat zou ik ook het reserveren van campings bij de highlights achterwege laten. Je bent dan de vrijheid kwijt om het op eigen tempo te doen. Bij reserveren moet je thuis al beslissen wanneer je ergens aankomt. Terwijl je misschien onderweg nog zoveel andere leuke dingen tegenkomt, maar dan moet je verder omdat je hebt gereserveerd. Of je wil juist al eerder naar die plek en moet je je tijd door zien te komen (kan me niet voorstellen, maar je begrijpt denk ik wel wat ik bedoel)
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Hoe plan je een rondreis?

Bericht door Ab » wo 9 nov 2022 00:13

thumbup.gif Het beste plan..


Geen plan. knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1964
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Hoe plan je een rondreis?

Bericht door moyzo » wo 9 nov 2022 08:09

We hebben ook al diverse rondreizen gepland en gemaakt in Italie ( bloemenriviera-cinqueterre- toscane-rome) bijv. maar in Toscane bleek het weer om te slaan en zijn we overgestoken naar de Adriatische kust (achteraf goede keuze want in Toscane was het slecht)
ook al eens lago maggiore- regio venetie- rome -toscane, samen met dochter- heel veel gezien- heel vermoeiend wel maar was mooi.
ook milaan-toscane-rome
Ik ga ze allemaal nog uitwerken zoals al mijn andere reizen vanuit mijn reisdagboek- naar mijn pindat-account ( prive) deze winter om ze vervolgens op te kunnen zoeken online.
Allen gemaakt buiten hoogseizoen, zonder echte planning, wel wat hoogtepunten en verder af laten hangen van hoe de wind waaide ( oftewel hoe de zon scheen)
Voor ons was het belangrijk waar we met hond welkom waren- we houden er ook van om tussendoor lekker naar het strand te gaan en honden zijn helaas niet overal welkom. Ook lucy kunnen ze weigeren... dus dat wel even goed bekeken.
Kan je tzt nog wel wat leuke campings door geven.
Komend voorjaar (eind mei) naar de hak via de Adriatische kant heen en waarschijnlijk via de middelandse zee kant terug.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

RDDR
Berichten: 2791
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Hoe plan je een rondreis?

Bericht door RDDR » wo 9 nov 2022 09:32

Wij boeken niets, maar maken (voorheen met hut, nu in hotels exact zo) een soort van plan. Beetje losjes, maar afgelopen jaar wilde ik graag de Stelvio pas een keer rijden en hebben een route met wat interessante tussenstops verzonnen. Gewoon google op bezienswaardigheden die min of meer op de route ligt.

Veelal hebben we een 2de en of 3de optie, waarbij we de definitieve keuze onderweg maken afhankelijk van het weer, zin om korter of langer te rijden en het soort bezienswaardigheden.

Bij die route zoeken we dan vooraf wat campings / hotels die ons goed passen. Eventueel een 2de optie.

Boeken doen we maar 1 camping / hotel vooruit. Dus 's avonds beaplen we het definieve plan voor die dag daarna en boeken dan voor die avond. Zit iets vol, heb je tijd genoeg om wat anders te zoeken (kwam zelden voor, zowel met hotels als campings).
Met hotels zijn we vaak nog wat losser en boeken we pas een paar uurtjes voor aankomst. Dit omdat we onderweg (geen hut erachter) makkelijker dingen bezichtigen. Afhankelijk van hoe leuk iets is, blijven we er langer en boeken we iets dat past.

Ons bevalt deze combinatie van vrijheid, maar wel enigszins een doel / richting en wat voorwerk uitstekend.

Toevoeging: 1 jaar dat ACSI ding gekocht met boek en zo, maar vond het maar gedoe om niets. Je slaat veel mooie campings over die amper duurder zijn.
Laatst gewijzigd door RDDR op wo 9 nov 2022 09:54, 1 keer totaal gewijzigd.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

eurotrotter
Berichten: 6221
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Hoe plan je een rondreis?

Bericht door eurotrotter » wo 9 nov 2022 09:44

Reizigers schreef:
di 8 nov 2022 21:34
@Chris.


Je kan natuurlijk alles op een kaart uitstippelen en dan thuis al campings gaan uitzoeken.
Maar wij houden niet van die vastomlijnde planning.
Wij hadden voor onze reis naar de Noordkaap ,dit voorjaar ,het roadbook van de NKC gekocht (pdf,iets van € 9,00)
Het enige wat bij ons vaststond was de ferryboat van Rostock naar Nynashamn.
Een van de dingen die wij beslist wilden bezoeken was het ,op de poolcirkel gelegen, Santa Claus village,even ten noorden van Rovaniemi in Fins Lapland,en de Saltstraumen bij Bodo.
Voor de rest hebben we campings genomen zo hoe t uitkwam.
Voor de rest hebben we ons eigen ding gedaan ;soms een hot spot uit de gids,soms iets waar we zelf tegenaan liepen.

Meestal staat de route globaal vast ,maar word het doel pas beslist wanneer we wegrijden en nemen de beslissing als we onze wijk uitrijden ( links af richting Antwerpen of rechtsaf richting Venlo )dikwijls afhankelijk van wat de weersverwachtingen zijn.

Wij doen altijd wel iets aan voorbereiding ,als je dat niet doet reis je als een kip zonder kop en kom je er later achter dat je mooie dingen gemist hebt op je route.

En het spreekwoord zegt: Vakantie is niet alleen het doel maar ook de reis er heen.
En ook aan de voorbereiding beleef ik veel plezier.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
GSAndre
Berichten: 1018
Lid geworden op: ma 19 mar 2012 22:20
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: Hoe plan je een rondreis?

Bericht door GSAndre » wo 9 nov 2022 10:13

Ieder doet het op zijn manier knipoog.gif

Heb reeds twee maal rondreis door Engeland/Schotland gedaan.
Ik bepaal eerst welk gedeelte van het land ik wil zien.
Dan (vele avonden) zoek ik naar voor ons, leuke of interessante plaatsen, van watervallen, kastelen, Outlet centra, musea, dorpjes, etc etc.
vele uren Google geven mij al veel voorpret.
Vanuit daar ga ik samen met de kaart een route maken, waarbij er al van alles afvalt (kill your darlings)
Hierna ga ik de zoektocht beginnen naar campings, waardoor de route nog weleens wijzigt.

Al met al, heb ik dan een reis, waarbij ik denk, dat ik het meest belangrijke voor mij (ons) ga zien

Beleef veel plezier aan het uitzoeken en onderzoeken, en ja .........de reis ligt grotendeels vast, maar dat vind ik fijn
Kamperen voegt geen jaren aan je leven toe, maar leven aan je jaren !

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Hoe plan je een rondreis?

Bericht door Chris » wo 9 nov 2022 10:28

Goeie ideeen allemaal.... thanx thumbup.gif

Dat "niks plannen" spreekt mij ook wel aan... maar ik moet mijn vrouw nog overtuigen.
Juist afgelopen zomer op de heenweg gelazer met het vinden van een overnachtings-camping gehad in Zuid Duitsland.... net verwacht dat het daar zo idioot druk zou zijn... mja.. dat was hoogseizoen.
Daar hoef ik dan geen rekening meer mee te houden... dat maakt het allemaal veel "vrijer" om te doen en laten wat we willen...
Goeie tips mensen... thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Rodo
Berichten: 964
Lid geworden op: di 23 aug 2022 13:11
Locatie: On the road somewhere

Re: Hoe plan je een rondreis?

Bericht door Rodo » wo 9 nov 2022 10:33

Sluit me bij Ab aan whistle.gif

Plannen zijn er om van afgeweken te worden…….. het enigste wat wij voor vertrek plannen is het land/regio waar we naar toe willen c.q. beginnen. De echt toeristische attracties laten we links liggen. (b.v. Ben in Pisa geweest maar de toren niet gezien) Vaak is via campingeigenaar of andere gasten wat bijzonders te achterhalen. Mede bepaald door weer en drukte bepalen we de volgende stap, waar te gaan en zien. Moet ik er wel bij vertellen dat we grote steden zoveel mogelijk vermijden. Uitzonderingen bevestigen wel de regel.
Ooit, long time ago, hadden we een rondreis tot in de puntjes uitgevogeld, de eerste. Door drukte en enigszins het weer is alleen dag 1 uitgekomen. Daarna nooit meer diepgaand plannen gemaakt. Wij reserveren nooit, in het verleden ook niet in het hoogseizoen. Voor een paar dagen is er altijd wel plaats. Wij vinden het leuk om te beslissen als het moment (voor ons gevoel) daar is. Kan na 2 nachten of 5. Zijn we in een regio niet uitgekeken als de terugreis roept, komt er gegarandeerd een volgende keer de voortzetting.
Het voordeel van kamperen, vrijheid blijheid waarin iedereen zijn eigen invulling aan geeft!
Laatst gewijzigd door Rodo op wo 9 nov 2022 10:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Spending a fortune to live like a wanderer

Wim Verso
Berichten: 6519
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Hoe plan je een rondreis?

Bericht door Wim Verso » wo 9 nov 2022 10:35

Ja ja Chris, een reis organiseren is niet zomaar wat, wij zijn daar altijd een jaar mee bezig.
Voorheen toen ik nog werkte en vier weken op vakantie ging en na de vakantie weer terug kwam, begon ik alweer uit te zoeken voor de zomervakantie voor het volgende jaar, zocht alles tot in de treure uit, omgevingen waar ik heen wilde, wat er te doen was en geschikte campings die ik altijd reserveerde, ik had nog wel wat eisen voor onze plek en vandaar die reservering, overigens nooit geen spijt van gehad.
Nu pluk ik de vruchten van al dat werk toen, nu ik voor onze caravanclub samen met Corrie reizen mag organiseren en met een groep moet je wel organiseren, Wij doen ook net als Daphne, kijken in de kampeerreizengids van de Acsi en de ANWB, kijken naar welke campings ze gaan en wat voor soort excursies ze organiseren. Overigens voor volgend jaar juni 2023 hebben we geen campings uit die Kampeergidsen gehaald.
Hoewel we veel van Internet halen, koop ik ook altijd een reisgids van het betreffende land waar we heen gaan en kamperen meestal met de Acsi Camping Card, hoewel die plaatsen per jaar duurder worden, we staan volgend jaar o.a. op Camping Lampele aan de Ossiachersee, 29 euro per nacht met de Card, is te begrijpen gezien de huidige prijzen van deze dure tijd.
Maar b.v Camping Mark in Weer Tirol, betalen we 18 euro per nacht. We reserveren eerst alle campings, drie in Oostenrijk en een aan de Bodensee in Duitsland, en blijven 7 nachten per camping. later volgend jaar, dan gaan we de route's uitstippelen.
Ook de excursies zijn nu al bekend en de maaltijden en lunches zijn nu al geboekt.
Wij reizen met een groep in de leeftijd van 60 t/m 85 jaar.

Voor jou Chris ligt het iets anders, jullie hoeven geen campings te reserveren en excursies kan je ter plaatse boeken, net zoals de maaltijden en lunches.
Wat ook belangrijk is, koop een paar gedetailleerde kaarten van het land waar je heen gaat en de route kaarten van de ANWB, die vind ik onmisbaar.
Alleen met de Tom Tom kom je er niet!!
Wij wensen je veel Succes en Wijsheid toe en Goede Reis.
Laatst gewijzigd door Wim Verso op wo 9 nov 2022 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

RDDR
Berichten: 2791
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Hoe plan je een rondreis?

Bericht door RDDR » wo 9 nov 2022 10:35

[re.gif] [re.gif]
Hoogseizoen of voor/na is een wereld van verschil.

We hebben dit 6 jaar zo gedaan met een caravan of vouwwagen en nu 2 jaar naar hotels.
In die 6 jaar tijd 2 x een camping gebeld die vol zat, 1 x een camping waar we langer wilden blijven, maar niet konden verlengen.
In de 2 jaar hotels 0 x vol, 1 x verlengen niet mogelijk in de door ons gewenste kamer categorie.

En ik kan je vertellen: we zijn best wel kritisch bij zowel campings als hotels. Ik betaal graag meer om iets echt goeds te hebben.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Plaats reactie

Terug naar “Routes”