Stormbanden luifel en/of voortent

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
redriver
Berichten: 509
Lid geworden op: ma 1 aug 2022 08:40
Locatie: Noord Brabant

Stormbanden luifel en/of voortent

Bericht door redriver » ma 7 nov 2022 14:43

Wanneer ik de voortent en/of luifel opzet moet in dan beide voorzien van stormbanden of alleen het voorste deel ? In het geval van alleen luifel of alleen voortent dus alleen luifel of voortent voorzien van stormbanden en in geval van voortent+luifel alleen de luifel of ook beide ?
Skoda Octavia 3 combi <> Hobby 540 UL

CeesZ
Berichten: 168
Lid geworden op: do 4 sep 2008 22:34

Re: Stormbanden luifel en/of voortent

Bericht door CeesZ » ma 7 nov 2022 15:14

Als het een seizoensplek is zou ik mij niet schamen om zowel voortent als luifel van stormbanden te voorzien en de staanders nog eens extra met haringen vast te zetten. Als het tijdens de zomervakantieweken is zou ik alleen het voorste deel zekeren als het al nodig is. Geeft het weerbericht enige kans op onheil af, dan is het vroeg genoeg om extra stormbanden en scheerlijnen in te zetten. Hangt ook een beetje van de windrichting af.

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2524
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Stormbanden luifel en/of voortent

Bericht door SBerend » ma 7 nov 2022 15:17

Indien het mogelijk zou ik aan een luifel zou sowieso stormbanden plaatsen. Het zijn windvangers. Ik gebruik in het buitenland vaak een voortent evt zonder voorstukken. Daar gebruik ik 3 stormbanden. Indien de lsabella shadow luifel er bij aankomt gebruik ik daar aan iedere paal 2 zware lijnen en dito grondankers
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2057
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Stormbanden luifel en/of voortent

Bericht door Aviva » ma 7 nov 2022 15:32

Wat mij betreft is de keuze hoeveel stormbanden van veel factoren afhankelijk:
- Waar sta je (aan de kust of in de bossen)
- Heb je een (voor)seizoen plaats of alleen 2 weken vakantie
- Wat voor haringen heb je verder gebruikt om je tent af te spannen (passen ze bij de grondsoort)
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 792
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Stormbanden luifel en/of voortent

Bericht door WanFie » ma 7 nov 2022 15:45

Wanneer de stormbanden stevig vast aan de grond zitten (en niet de haringen maar een paar cm de grond in), dan staan de zijkanten wel stevig genoeg voor behoorlijke wind.

Maar die middenstok... dat is een andere. De wind slaat onder de luifel en de stok wordt opgetild en klapt zijdelings weg. Dan stort de hele boel in en kan de wind de boel verder slopen. Wat dan helpt, is de scheerlijn of spanband een paar keer om de stok heen wikkelen en dan pas aan de haring af te spannen. Of de onderkant van de stok met een stukje scheerlijn aan de haring vast maken. Dan kan de stok wél een klein beetje omhoog, maar klapt nooit zijdelings weg. dat omhoog kunnen voorkomt, dat de stokken uit elkaar getrokken worden.

De haringen van een stormband moeten daarom ook niet een meter van de stok staan, maar vlakbij de stok in de grond. Dit ook weer om te voorkomen dat de stokken zijdelings wegklappen.

Maar bij windkracht 9.. dan blijft geen luifel staan.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4016
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Stormbanden luifel en/of voortent

Bericht door Gemineye » ma 7 nov 2022 15:54

[re.gif]

Juist om dat laatste probleem van die middenstaander heb ik het idee van die stormbanden nooit zo heel goed begrepen. Die oefenen wel wat druk uit op de buitenste staanders, maar nauwelijks op de middelste. Ik was daarom eigenlijk altijd meer fan van een paar stevige scheerlijnen die rechtstreeks aan alle staanders zitten. Ik gebruik daarbij spanbanden met een rateltje omdat je alles daarmee muurvast kunt zetten. Zo'n band helemaal over de tent heen; je kunt het doen, kwaad kan het vast niet, maar een maximale bescherming biedt het in mijn beleving ook niet per se. Dan is het denk ik beter om de tent zélf van meer/betere haringen te voorzien en deze vooral strak op te zetten.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36134
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Stormbanden luifel en/of voortent

Bericht door Chris » ma 7 nov 2022 16:32

Net zo belangrijk als stormbanden... of misschien nog wel belangrijker... zijn de juiste haringen om alles mee vast te zetten.
Een verkeerde haring keuze houdt niets aan de grond.
Een pennetje in gras is niks...
Een V haring in zand is ook niks..
Plastic haringen ( dat T model) gooi ik gelijk bij het oude plastic.

Ik zet nooit een stormband direct vast bij het opzetten van mijn spul, maar zorg wel dat er een zeer goede haringkeuze is.
Die is bij mij eerder wel wat overdreven, maar beter te goed dan fout..
De stormband ligt wel altijd klaar, zo voor het grijpen... en een paar ( 5 ) speciaal bijgezochte/samengestelde haringen ook.
Zie foto...
Maar... de stormband gaat er in de breedte overheen... ik span bij sterke windverwachting aan/op de middenpaal ook nog 2 sterke scheerlijnen in een V hoek uit... in het midden dus.
Die middenstok heb ik ook een RVS bus voor gemaakt waar die in kan staan.
Mocht die middenpaal toch nog iets opwippen, dan kan hij nooit opzij wegschieten, maar blijft altijd in die bus.
Ook een foto van gemaakt.

Normaal staat ook de midden paal niet onder de luifel... al die extra's komen pas als het nodig is...
Elke lijn is een struikeldraad vind ik... dus beter de basis al goed vastzetten..
.
Haring met harpje2.jpg
Haring met harpje.jpg
pootbus.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36134
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Stormbanden luifel en/of voortent

Bericht door Chris » ma 7 nov 2022 16:36

O ja...

Nog effe een tip voor een stormband...
Draai er een of twee slagen in, dat voorkomt klapperen.
En event. als je over het dak moet met de band, doe dat daar ook.
En op de hoeken is pijp-isolatie een mooie bescherming tegen doorslijten.
( die grijze foam tube's bij de bouwmarkt)
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 792
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Stormbanden luifel en/of voortent

Bericht door WanFie » ma 7 nov 2022 18:07

Slim ding... Die "vuurpijl".
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36134
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Stormbanden luifel en/of voortent

Bericht door Chris » wo 9 nov 2022 21:33

[re.gif]

Nu je het zegt.... idd... mrgreen.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Knaussudwind420qd
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 13 dec 2021 20:37

Re: Stormbanden luifel en/of voortent

Bericht door Knaussudwind420qd » zo 13 nov 2022 00:21

Voor de stormbanden van de Thule luifel zet ik op elke hoek 2 banden .Dit heeft tot gevolg dat de stokken in willen zakken bij het aanspannen .
Daar heb ik een mooie oplossing van een mede kampeerder voor gezien en dat doe ik nu ook in de staander van de Thule luifel boor je een gaatje een splitveer er in en hij zakt niet meer in werkt prima.
Audi Q2 Quattro S Line 2.0 TSI 192 pk

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11152
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Stormbanden luifel en/of voortent

Bericht door dieseltijger » zo 13 nov 2022 01:42

De beste remedie tegen storm is: geen aanhangsels aan de caravan knopen. En als je dat wel wil: Een afgesloten, goed afgespannen voortent.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Reizigers

Re: Stormbanden luifel en/of voortent

Bericht door Reizigers » zo 13 nov 2022 07:04

Wij hadden vorige week een nachtje storm.
Windkracht 10, dus 100 Km/u.
Stormbanden, haringen of niet, na een uurtje het geschut gevoeld te hebben de luifel toch maar ingedraaid en lekker slapen.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11152
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Stormbanden luifel en/of voortent

Bericht door dieseltijger » zo 13 nov 2022 07:18

OK, dan helpen stormbanden dus blijkbaar wel: normaal was jouw luifel bij een dergelijke windkracht beschadigd.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Reizigers

Re: Stormbanden luifel en/of voortent

Bericht door Reizigers » zo 13 nov 2022 08:02

[re.gif]
Nee, er zaten wel stormbanden aan.
Maar ik was eerder bang dat het doek bij de camper zou afscheuren.
En het stevig geklapper was ook niet alles.
Om 02.00u s’nachts toch maar ingerold.
En met mij nog meer mensen bezig. Ook voortenten werden afgebroken.
Tafels lagen verderop in de boomgaard.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11152
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Stormbanden luifel en/of voortent

Bericht door dieseltijger » zo 13 nov 2022 08:13

Dat had ik begrepen, en het effect verrast me in positieve zin. Had niet gedacht dat het zo goed zou helpen.

Voortenten (mits goed afgespannen, en dichtgeritst) doorstaan zo'n storm. Een stuk of 40 haringen vangen via de zijwanden het dak en de middenstuk in bedwang.

Dat is een van de redenen waarom we geen luifel hebben gekocht: we hebben al 40 kg doek en stokken aan boord: als we een luifel willen laat ik de zijwanden weg, wil ik een voortent gaan de zijwanden erin. Je kan er kortom alle kanten mee op. Opzetten is wel meer werk dan een uitdraai luifel of een prachtige Unico, maar tijd heb je op vakantie in overvloed.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”