Hoe vaak caravan servicebeurt

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Hoe vaak caravan servicebeurt

Bericht door Ab » za 5 nov 2022 15:26

Ik kwam nooit bij mijn dealer met mijn caravans, alleen bij schade en verzekeringswerk.
Nu had ik voor onderhoud dan zelf ook heel goede mogelijkheden en ruimte, ook om eronder te werken, en deed dat ook al tientallen jaren met mijn diverse aanhangers.
Die luxe, spullen en tijd daarvoor heeft niet iedereen.
Elk jaar gingen de trommels eraf, voor schoonmaken, inspectie en een likje vet op de bewegende delen.
Meestal was er niet veel aan de hand, alleen schoonmaken, afstellen, en een keer de wiellagers vervangen bij de laatste caravan. De remkabels smeren of vervangen was ook een vast puntje. Nieuwe remschoenen ook 1 keer, na te veel passen rijden waren ze verglaasd, anders hadden ze langer meegegaan denk ik.
Gemiddeld reed de caravan iets van 8000 km per jaar.
Met een paar uitschieters naar boven en naar beneden.
Voor de rest niet veel onderhoud nodig gehad.
De kachel schoonmaken deed ik meteen als de caravan toch al in de lucht hing, samen met de onderstelbeurt. Effe de onderkant eraf is dan 2 tellen werk.
Voor de rest eigenlijk niks..alleen gasslangen vervangen als het tijd daarvoor was. Loskomende schroefjes werden onderweg wel effe aangedraaid. Ook 1 keer de koelkast eruit gehaald, omdat het verwarmingselement 230 volt kapot was. Meteen ook de brander gereingd.
Beide waterpompjes ook vervangen.
De wc cassette 1 keer uit elkaar gehad en voorzien van nieuwe pakkingen. In 12 of 13 jaar met dezelfde caravan valt het dus best mee. Oh, ook 2 sets verse banden. Kon ik (of mijn maatje) ook zelf.

De aanhangers reden veel meer, en hadden een zwaarder leven.
Die kregen ook veel vaker onderhoud.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Hoe vaak caravan servicebeurt

Bericht door eurotrotter » za 5 nov 2022 15:38

Hans1954 schreef:
wo 2 nov 2022 13:17
Voorbeeld: Mijn boottrailer stond altijd in een loods. Kwam er alleen maar uit als ik ging varen en dan hoefde ik maar 125 meter met de trailer te rijden. Zelden een wat langer stuk. Toch elke 5 jaar de lagers kapot.
Dat verwonderd me niks........ bij een boot trailer.
Als je tenminste iedere keer die boot te water laat door de trailer van een helling te rijden ,de hele remmerij en het inwendige van de remtrommels komen dan onder water te staan ,dan zou er zo maar water tot de lagers door kunnen dringen.
Zeker als je dan ook nog "budget lagers "geplaatst hebt.

Bij een caravan die slechts enkele honderd wegkilometers maakt per jaar is dat risico niet zo groot.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Hoe vaak caravan servicebeurt

Bericht door Ab » za 5 nov 2022 16:29

Dat klopt..
Ik had eens een splinternieuwe as onder mijn boottrailer gezet.
Ook beide lagers kapot, en ik wilde een wat zwaardere as.
Mee naar Kroatie gereden.
De trailer op de helling in het water gereden.
Op de terugweg bij Neurenberg ... lagers kapot. Zout water is nog erger dan zoet water.a2
Dat is heel lang geleden..
Na die tijd altijd een kraan de boot in het water laten takelen.
Ook in Nederland.
15 of 20 jaar geen probleem meer gehad.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Hoe vaak caravan servicebeurt

Bericht door Hans1954 » za 5 nov 2022 17:20

eurotrotter schreef:
za 5 nov 2022 15:38
Dat verwonderd me niks........ bij een boot trailer.
Als je tenminste iedere keer die boot te water laat door de trailer van een helling te rijden ,de hele remmerij en het inwendige van de remtrommels komen dan onder water te staan ,dan zou er zo maar water tot de lagers door kunnen dringen.
Zeker als je dan ook nog "budget lagers "geplaatst hebt.

Bij een caravan die slechts enkele honderd wegkilometers maakt per jaar is dat risico niet zo groot.
Ik wilde eigenlijk meer zeggen dat stilstand achteruitgang betekent. Mijn boottrailer had (voor wat het waard is) waterdichte lagers. We vaarde ook niet heel vaak. Soms enkele jaren door omstandigheden helemaal niet. Een eerdere caravan met conische lagers kon ik elke 2 jaar ook intellen voor nieuwe lagers. Reden is volgens mij toch het langdurige stilstaan.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Hoe vaak caravan servicebeurt

Bericht door Ab » za 5 nov 2022 19:17

Daar kunnen lagers best tegen, lange stilstand.
Vocht en roest zijn grotere vijanden.
Vet voorkomt dat grotendeels.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Hoe vaak caravan servicebeurt

Bericht door Morgoth » di 15 nov 2022 10:50

jessedew schreef:
vr 4 nov 2022 14:42
...als ik naar het buitenland zou gaan zou ik sowieso wel een nieuwere caravan willen, (bijvoorbeeld rit door de bergen)...
Joh, mijn caravan is nog eens 10 jaar ouder dan de jouwe. Ik heb speciaal een kleinere caravan omdat ik gek ben op het rijden van smalle bergweggetjes en bergpassen. Dat kan heel goed met een oude caravan.
Ik heb de caravan toen ik hem kreeg doorgesmeerd (ik heb een staalgeveerde as) en lagers, remmen, banden, oploopdemper en slingercups vernieuwd. Als je de boel goed voor elkaar hebt kun je er probleemloos mee de bergen in.
Ik doe al het onderhoud zelf.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Hoe vaak caravan servicebeurt

Bericht door Ab » di 15 nov 2022 18:30

Mee eens. Een heel oude of een nieuwe caravan maakt wat dat betreft niks uit.
Na een goed uitgevoerde onderhoudsbeurt aan lagers, remmen banden, koppeling en verlichting rijdt een 40 jaar oude caravan weer net zo goed als een nieuwe.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”