Onderhoud bij Dealer?
Onderhoud bij Dealer?
Komend jaar is onze caravan weer aan een beurt toe. De caravan is dan 6 jaar oud en is tot nu toe bij de Dealer in onderhoud geweest. Dat was Van Den Elzen uit het dorp Zeeland. Daar hebben we de caravan ook nieuw gekocht. Maar die is dus geen dealer van LMC meer. Elders op dit forum is te lezen wat er met de vochtmeting mis ging (3 keer een reisje van 50 km voor uiteindelijk een geregistreerde meting ). De LMC heeft een houtvrije opbouw en heeft 12 jaar garantie op waterdichtheid mits jaarlijks door de dealer gemeten en afgemeld.
Nou het ik voor de toekomst de volgende mogelijkheden:
A. Ik blijf bij vd Elzen en laat alleen de vochtmeting bij de LMC dealer (Caravan Extra) in Oirschot doen.
B. ik laat het onderhoud incl. de vochtmeting in Oirschot doen.
C. ik ga naar het caravanbedrijf waar ik voorheen onze eerdere caravans in onderhoud had en laat de vochtmeting in Oirschot doen.
Ik neig wat naar C. omdat dit bedrijf ons altijd zeer goed vooruit heeft geholpen en ook bij schades zeer kundig is. Deze is Buerstner dealer (Van Uden uit Sint Oedenrode) wat uit dezelfde stal als LMC komt. Helaas kunnen ze de vochtmeting niet bij LMC afmelden. Dit bedrijf zit ook een stuk dichterbij wat heen en weer rijden een stuk makkelijker maakt. Geen gedoe met files b.v.
Wat is wijsheid?
Nou het ik voor de toekomst de volgende mogelijkheden:
A. Ik blijf bij vd Elzen en laat alleen de vochtmeting bij de LMC dealer (Caravan Extra) in Oirschot doen.
B. ik laat het onderhoud incl. de vochtmeting in Oirschot doen.
C. ik ga naar het caravanbedrijf waar ik voorheen onze eerdere caravans in onderhoud had en laat de vochtmeting in Oirschot doen.
Ik neig wat naar C. omdat dit bedrijf ons altijd zeer goed vooruit heeft geholpen en ook bij schades zeer kundig is. Deze is Buerstner dealer (Van Uden uit Sint Oedenrode) wat uit dezelfde stal als LMC komt. Helaas kunnen ze de vochtmeting niet bij LMC afmelden. Dit bedrijf zit ook een stuk dichterbij wat heen en weer rijden een stuk makkelijker maakt. Geen gedoe met files b.v.
Wat is wijsheid?
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt.
Re: Onderhoud bij Dealer?
Je kan natuurlijk ook vragen of jouw voorkeurdealer de vochtmeting onder zijn regie kan laten doen bij een LMC dealer. Dan hou je een aanspreekpunt en we praten natuurlijk 'maar' over 6 keer.
Re: Onderhoud bij Dealer?
Als de LMC caravan houtvrij is opgebouwd begrijp ik niet goed waarom je zoveel tijd en kosten steekt in LMC's garantiebepalingen.
In jou plaats ging ik naar een goede plaatselijke onderhoud technieker, of deed ik het zelf.
Wat is de kans dat je in een houtvrije LMC grote kosten krijgt door lekkage?
Zelf ben ik in een gelijkaardige positie. Het caravanbedrijf waar we onze Fendt kochten is gestopt. De Fendt garantie is overgenomen door een ander bedrijf dat 180km van thuis ligt.
Onze 2 jaar oude caravan staat van mei tot november thuis binnen in zijn garage, we overwinteren van november tot april in Spanje. Telkens 2X180km rijden ga ik heus niet doen voor een "garantie van 12jaar op waterschade". Ik heb zelf een vochtmeter gekocht en doe het zelf. Moest er eventueel toch iets gebeuren is een tube kit nog altijd veel voordeliger dan elk jaar op controle.
In jou plaats ging ik naar een goede plaatselijke onderhoud technieker, of deed ik het zelf.
Wat is de kans dat je in een houtvrije LMC grote kosten krijgt door lekkage?
Zelf ben ik in een gelijkaardige positie. Het caravanbedrijf waar we onze Fendt kochten is gestopt. De Fendt garantie is overgenomen door een ander bedrijf dat 180km van thuis ligt.
Onze 2 jaar oude caravan staat van mei tot november thuis binnen in zijn garage, we overwinteren van november tot april in Spanje. Telkens 2X180km rijden ga ik heus niet doen voor een "garantie van 12jaar op waterschade". Ik heb zelf een vochtmeter gekocht en doe het zelf. Moest er eventueel toch iets gebeuren is een tube kit nog altijd veel voordeliger dan elk jaar op controle.
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.
Re: Onderhoud bij Dealer?
Een advies: blijf voor je onderhoud bij vd Elzen zeggen wij na ervaring in Oirschot ( zijn niet voor niks naar Rosmalen gegaan met onze Eriba nadat de garantieperiode daar voorbij was
voor onderhoud)
Huidige dealer is ook vd Elzen en ben meer dan tevreden.
ps van Uden was destijds ook prima - hebben wij destijds ook onderhoud aan toenmalige Buerstner en daarna de LMC laten doen...maar is al sinds jaren overgenomen en onze eerste ervaring toen was minder maar het is een persoonlijke keuze. Ik ben zelf erg gevoelig voor service en geef er niet om als dat ergens is waar we langer voor moeten rijden.
Je leest wel dat we al heel wat verschillende merken hebben gehad.
voor onderhoud)
Huidige dealer is ook vd Elzen en ben meer dan tevreden.
ps van Uden was destijds ook prima - hebben wij destijds ook onderhoud aan toenmalige Buerstner en daarna de LMC laten doen...maar is al sinds jaren overgenomen en onze eerste ervaring toen was minder maar het is een persoonlijke keuze. Ik ben zelf erg gevoelig voor service en geef er niet om als dat ergens is waar we langer voor moeten rijden.
Je leest wel dat we al heel wat verschillende merken hebben gehad.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport
- Chrisje113
- Berichten: 397
- Lid geworden op: vr 27 dec 2019 22:57
- Locatie: Helmond
Re: Onderhoud bij Dealer?
Mijn keuze zou C zijn!
We hebben onze vorige caravan bij vd Heuvel in Liessel in onderhoud gehad en de vochtkeuring in Best bij de Hobby dealer. Hier ging ik bewust voor onderhoud niet naar Best toe na een mindere ervaring bij de dealer.
We hebben onze vorige caravan bij vd Heuvel in Liessel in onderhoud gehad en de vochtkeuring in Best bij de Hobby dealer. Hier ging ik bewust voor onderhoud niet naar Best toe na een mindere ervaring bij de dealer.
Renault Grand Scenic 2019
Tabbert Da Vinci 2022 met diverse opties erop(teveel om op te noemen )
Tabbert Da Vinci 2022 met diverse opties erop(teveel om op te noemen )
Re: Onderhoud bij Dealer?
Mijn onderhoud, 6 jaar op rij, bij de TEC dealer in Doetinchem gedaan ivm garantie. Toch 120 km vv.
In die 6 jaar zijn de remtrommels er niet af geweest.
Borglak was nog geheel intact.
Werd daarop het 7e jaar attent gemaakt door de Bovag garage om de hoek.
Dus sindsdien gewoon naar de bovag garage om de hoek.
Frans
In die 6 jaar zijn de remtrommels er niet af geweest.
Borglak was nog geheel intact.
Werd daarop het 7e jaar attent gemaakt door de Bovag garage om de hoek.
Dus sindsdien gewoon naar de bovag garage om de hoek.
Frans
Re: Onderhoud bij Dealer?
Ik ga ook nu naar een Bovag bedrijf voor aanhangers en caravans
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: Onderhoud bij Dealer?
Voor de vochtmeting heb je niet zoveel keuze, daarvoor zal je langs een LMC dealer moeten. Dan zal Van Elzen ook snappen.
Verder is mijn advies ga voor de dealer of onderhoudsbedrijf waar je het beste gevoel bij hebt. Is het gevoel bij Van Elzen goed daar vooral blijven.
Verder is mijn advies ga voor de dealer of onderhoudsbedrijf waar je het beste gevoel bij hebt. Is het gevoel bij Van Elzen goed daar vooral blijven.
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino
Re: Onderhoud bij Dealer?
Volgens mij mag vd Elzen nog steeds de vochtmeting voor LMC verzorgen
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties
Re: Onderhoud bij Dealer?
Nee dus, we stonden daar met onze caravan en de monteur was al met de meting begonnen, toen de werkplaatschef er bij kwam en zei, dat de vochtmeting wel kon, maar afmelden niet meer.
Garantiegevallen afhandelen kan nog, maar na 3 jaar al geen LMC dealer meer, is dat ook niet meer echt aan de orde.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt.
Re: Onderhoud bij Dealer?
Dat is een prima oplossing, maar na overleg met van Uden is dat niet mogelijk.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt.
Re: Onderhoud bij Dealer?
Ik heb in het verleden een paar projecten voor Chateau caravans gedaan. Ondanks dat ze daar hun stinkende best deden om goede caravans te bouwen ging het soms mis. En het probleem met de voorfronten voorop natuurlijk.refram schreef: ↑di 1 nov 2022 11:50Als de LMC caravan houtvrij is opgebouwd begrijp ik niet goed waarom je zoveel tijd en kosten steekt in LMC's garantiebepalingen.
In jou plaats ging ik naar een goede plaatselijke onderhoud technieker, of deed ik het zelf.
Wat is de kans dat je in een houtvrije LMC grote kosten krijgt door lekkage?
Zelf ben ik in een gelijkaardige positie. Het caravanbedrijf waar we onze Fendt kochten is gestopt. De Fendt garantie is overgenomen door een ander bedrijf dat 180km van thuis ligt.
Onze 2 jaar oude caravan staat van mei tot november thuis binnen in zijn garage, we overwinteren van november tot april in Spanje. Telkens 2X180km rijden ga ik heus niet doen voor een "garantie van 12jaar op waterschade". Ik heb zelf een vochtmeter gekocht en doe het zelf. Moest er eventueel toch iets gebeuren is een tube kit nog altijd veel voordeliger dan elk jaar op controle.
Daar komt bij dat ik niet al te veel vertrouwen in het consequent produceren. Een patroon verkeerde kit, even niet opletten of ongeintereseerdheid komen pas jaren later aan het licht.
En ook al is hij houtvrij, natte isolatie zorgt ook voor aluminiumrot.
Zelf onderhouden en meten is ook een oplossing, maar hoe met gescheurde plastic delen en ramen?
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt.
Re: Onderhoud bij Dealer?
Het blijft een hoop gedoe.. dealers die opeens geen dealer meer zijn.
Je ziet het met auto's en caravans... soms erg vervelend..
Heb je een goede band opgebouwd met je dealer kun je er opeens niet meer voor van alles terecht om ze geen dealer schap niet meer hebben. Soms eigen bewuste keuze soms de keuze van de importeur/fabriek.
Wat mij vooral bij de Erwin Hymer groep verbaast (en een beetje irritant vind) is dat de caravans van één fabrikant komen maar dat je niet bij het ene merk de vochtmeting kan laten doen van het andere merk. Dat zou toch gewoon moeten kunnen... met auto's is dat gelukkig beter geregeld je kan naar elke dealer voor onderhoud mits voldaan word aan het onderhoudsschema van de fabrikant. Misschien zou dit ook een oplossing zijn voor de caravan markt.
Je ziet het met auto's en caravans... soms erg vervelend..
Heb je een goede band opgebouwd met je dealer kun je er opeens niet meer voor van alles terecht om ze geen dealer schap niet meer hebben. Soms eigen bewuste keuze soms de keuze van de importeur/fabriek.
Wat mij vooral bij de Erwin Hymer groep verbaast (en een beetje irritant vind) is dat de caravans van één fabrikant komen maar dat je niet bij het ene merk de vochtmeting kan laten doen van het andere merk. Dat zou toch gewoon moeten kunnen... met auto's is dat gelukkig beter geregeld je kan naar elke dealer voor onderhoud mits voldaan word aan het onderhoudsschema van de fabrikant. Misschien zou dit ook een oplossing zijn voor de caravan markt.
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino
Re: Onderhoud bij Dealer?
Het zijn bijna allemaal verschillende, en min of meer zelfstandige fabrieken in de Edwin Hymer groep.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Onderhoud bij Dealer?
Zowel in auto land als in caravan land zal er gesneden gaan worden in het dealer netwerk, dat is niets nieuw en is al jaren gaande.
Importeur zal altijd kijken of er een alternatieve dealer is, dat wij als klanten daar kilometers voor om moeten rijden dat nemen zij voor lief.
Als de importeur zijn of haar verantwoording zal nemen als er probleem bij vocht dan is een vochtmeeting niet meer nodig .
Re: Onderhoud bij Dealer?
bij lmc is het iets anders, kijk naar de verkoop cijfers van het merk de laatste 10 jaar, dan snap je direct dat meer dan de helft van het dealer korps ermee is gestopt.
(en ze zijn gestopt in de al weer wat beter wordende verkoop jaren).
de meeste fabrikanten doen hun best goede wagens te produceren, en omdat ze weinig problemen hebben geven ze meer vocht garantie, maar garantie is ook een klantenbinder en die gebruiken ze natuurlijk, dit is overgens gewoon bedacht in de auto industrie.
(en ze zijn gestopt in de al weer wat beter wordende verkoop jaren).
de meeste fabrikanten doen hun best goede wagens te produceren, en omdat ze weinig problemen hebben geven ze meer vocht garantie, maar garantie is ook een klantenbinder en die gebruiken ze natuurlijk, dit is overgens gewoon bedacht in de auto industrie.
Re: Onderhoud bij Dealer?
Er zijn 2 verschillende garantiebepalingen die door elkaar worden gehaald.
1e is de wettelijke garantie. Zolang een caravan word onderhouden (door welke dealer dan ook) blijft de wettelijke garantie van kracht, zeker als dit een Bovag dealer is. Hieronder valt hoofdzakelijk het technische gedeelte.
Ten 2e is er de fabrieksgarantie. Hieronder valt hoofdzakelijk de vocht meting. Deze is wel dealer afhankelijk.
Toch zou ik wel eens willen weten hoe sterk een fabrikant staat als er door een erkende, andere dealer vocht metingen zijn gedaan, probleemloos. En na 6 jaar is er een vochtprobleem. De fabrikant zal claims afwijzen, maar een rechter……….?
1e is de wettelijke garantie. Zolang een caravan word onderhouden (door welke dealer dan ook) blijft de wettelijke garantie van kracht, zeker als dit een Bovag dealer is. Hieronder valt hoofdzakelijk het technische gedeelte.
Ten 2e is er de fabrieksgarantie. Hieronder valt hoofdzakelijk de vocht meting. Deze is wel dealer afhankelijk.
Toch zou ik wel eens willen weten hoe sterk een fabrikant staat als er door een erkende, andere dealer vocht metingen zijn gedaan, probleemloos. En na 6 jaar is er een vochtprobleem. De fabrikant zal claims afwijzen, maar een rechter……….?
Spending a fortune to live like a wanderer
Re: Onderhoud bij Dealer?
Ik denk dat je voor het hekje op basis van een ondeugdelijk product heel ver komt juridisch, maaaaar vaak laat de fabrikant het niet zover komen anders is er namelijk jurisprudentie. Tikken ze dan zonder tussenkomst van een rechter af met een geheimhouding verklaring.
Re: Onderhoud bij Dealer?
Dat de vochtmetingen niet veel meer zijn dan een lekkageverzekering is wel duidelijk.
Maar zou ik met betrekking tot het andere onderhoud bij een niet LMC dealer, gezeur van de mensen die de vochtkeuring doen kunnen krijgen?
Ik bedoel... na 10 jaar en nog 4 vochtmetingen blijkt er ergens wat te lekken. Dan moet ik dus naar de LMC dealer die alleen de vochtmetingen mocht doen. Ik vrees dat hij er dan ook onderuit probeert te komen.
En ik heb al te veel lekke/half verrotte caravans gezien om te zeggen "dit gaat waarschijnlijk ons toch niet gebeuren".
Maar zou ik met betrekking tot het andere onderhoud bij een niet LMC dealer, gezeur van de mensen die de vochtkeuring doen kunnen krijgen?
Ik bedoel... na 10 jaar en nog 4 vochtmetingen blijkt er ergens wat te lekken. Dan moet ik dus naar de LMC dealer die alleen de vochtmetingen mocht doen. Ik vrees dat hij er dan ook onderuit probeert te komen.
En ik heb al te veel lekke/half verrotte caravans gezien om te zeggen "dit gaat waarschijnlijk ons toch niet gebeuren".
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt.
Re: Onderhoud bij Dealer?
Je moet nu niet een oplossing gaan bedenken voor een probleem wat er niet is toch?
Mooi de vochtmeeting netjes blijven uitvoeren bij de LMC dealer en rustig zonder zorgen verder leven.
Re: Onderhoud bij Dealer?
Verrotte caravans hebben al jaaarenlange lekkage.
Een houten latje van 30 x 30 mm rot echt niet in 1 jaar weg. Al leg je die 3 jaar lang buiten in het natte gras, of sla je die in de grond, dan kan je die daarna nog steeds niet zo maar doormidden breken. Nog lang niet verrot. Ik weet dat van piketpaaltjes die lang blijven staan.
Bijtijds lekkage vinden beperkt de schade bijna altijd tot een dotje kit aanbrengen.
Een vochtmeter kopen voor een paar tientjes en daarmee een paar keer per jaar door de caravan lopen en meten, en de resultaten ook noteren, geeft je meer zekerheid dan een jaarlijkse vochtmeting.
Misschien wel een bewering die vreemd overkomt bij velen, maar ik meen het echt, en ben hier ook volledig van overtuigd.
De caravanbouwers ook..die weten ook dat na een jaar lekkage, wat altijd gaat om niet merkbare druppeltjes, het simpel met wat kit te herstellen is.
Geen groot risico voor 10 jaar dichtheidsgarantie..waarvan de kosten bij een lekje door de dealer gedragen worden..
Kan ook goed uit. 1 op de 1000 caravans met een lekje..
1000 x iets van minimaal 50 euro verdiend met de vochtmeting door de jongste bediende.
Een houten latje van 30 x 30 mm rot echt niet in 1 jaar weg. Al leg je die 3 jaar lang buiten in het natte gras, of sla je die in de grond, dan kan je die daarna nog steeds niet zo maar doormidden breken. Nog lang niet verrot. Ik weet dat van piketpaaltjes die lang blijven staan.
Bijtijds lekkage vinden beperkt de schade bijna altijd tot een dotje kit aanbrengen.
Een vochtmeter kopen voor een paar tientjes en daarmee een paar keer per jaar door de caravan lopen en meten, en de resultaten ook noteren, geeft je meer zekerheid dan een jaarlijkse vochtmeting.
Misschien wel een bewering die vreemd overkomt bij velen, maar ik meen het echt, en ben hier ook volledig van overtuigd.
De caravanbouwers ook..die weten ook dat na een jaar lekkage, wat altijd gaat om niet merkbare druppeltjes, het simpel met wat kit te herstellen is.
Geen groot risico voor 10 jaar dichtheidsgarantie..waarvan de kosten bij een lekje door de dealer gedragen worden..
Kan ook goed uit. 1 op de 1000 caravans met een lekje..
1000 x iets van minimaal 50 euro verdiend met de vochtmeting door de jongste bediende.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Onderhoud bij Dealer?
Ik vraag me af hoeveel vochtmetingen er door een dealer correct en juist worden uitgevoerd.
Het zal in veel gevallen gewoon een wassen neus zijn.
Hoe vaak zal er uit de uitgevoerde metingen, tijdens de garantie periode, een lekkage te voorschijn komen? 1 op de 1000 metingen of minder?
Het is dus gewoon kassa, 50 Euro of meer.
Frans
Het zal in veel gevallen gewoon een wassen neus zijn.
Hoe vaak zal er uit de uitgevoerde metingen, tijdens de garantie periode, een lekkage te voorschijn komen? 1 op de 1000 metingen of minder?
Het is dus gewoon kassa, 50 Euro of meer.
Frans
Re: Onderhoud bij Dealer?
De vochtmetingen wil ik toch wel door laten gaan. Ook al in geval van gescheurde kunststof delen.
Maar het onderhoud persé door de LMC dealer uit laten voeren..? Daar twijfel ik dus over.
Maar het onderhoud persé door de LMC dealer uit laten voeren..? Daar twijfel ik dus over.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt.