Onderhoud bij Dealer?

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 785
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Onderhoud bij Dealer?

Bericht door WanFie » di 1 nov 2022 11:15

Komend jaar is onze caravan weer aan een beurt toe. De caravan is dan 6 jaar oud en is tot nu toe bij de Dealer in onderhoud geweest. Dat was Van Den Elzen uit het dorp Zeeland. Daar hebben we de caravan ook nieuw gekocht. Maar die is dus geen dealer van LMC meer. Elders op dit forum is te lezen wat er met de vochtmeting mis ging (3 keer een reisje van 50 km voor uiteindelijk een geregistreerde meting ). De LMC heeft een houtvrije opbouw en heeft 12 jaar garantie op waterdichtheid mits jaarlijks door de dealer gemeten en afgemeld.

Nou het ik voor de toekomst de volgende mogelijkheden:
A. Ik blijf bij vd Elzen en laat alleen de vochtmeting bij de LMC dealer (Caravan Extra) in Oirschot doen.
B. ik laat het onderhoud incl. de vochtmeting in Oirschot doen.
C. ik ga naar het caravanbedrijf waar ik voorheen onze eerdere caravans in onderhoud had en laat de vochtmeting in Oirschot doen.

Ik neig wat naar C. omdat dit bedrijf ons altijd zeer goed vooruit heeft geholpen en ook bij schades zeer kundig is. Deze is Buerstner dealer (Van Uden uit Sint Oedenrode) wat uit dezelfde stal als LMC komt. Helaas kunnen ze de vochtmeting niet bij LMC afmelden. Dit bedrijf zit ook een stuk dichterbij wat heen en weer rijden een stuk makkelijker maakt. Geen gedoe met files b.v.

Wat is wijsheid?
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

CeesZ
Berichten: 158
Lid geworden op: do 4 sep 2008 22:34

Re: Onderhoud bij Dealer?

Bericht door CeesZ » di 1 nov 2022 11:47

Je kan natuurlijk ook vragen of jouw voorkeurdealer de vochtmeting onder zijn regie kan laten doen bij een LMC dealer. Dan hou je een aanspreekpunt en we praten natuurlijk 'maar' over 6 keer.

Gebruikersavatar
refram
Berichten: 680
Lid geworden op: wo 26 aug 2020 18:03
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Onderhoud bij Dealer?

Bericht door refram » di 1 nov 2022 11:50

Als de LMC caravan houtvrij is opgebouwd begrijp ik niet goed waarom je zoveel tijd en kosten steekt in LMC's garantiebepalingen.
In jou plaats ging ik naar een goede plaatselijke onderhoud technieker, of deed ik het zelf.
Wat is de kans dat je in een houtvrije LMC grote kosten krijgt door lekkage?

Zelf ben ik in een gelijkaardige positie. Het caravanbedrijf waar we onze Fendt kochten is gestopt. De Fendt garantie is overgenomen door een ander bedrijf dat 180km van thuis ligt.
Onze 2 jaar oude caravan staat van mei tot november thuis binnen in zijn garage, we overwinteren van november tot april in Spanje. Telkens 2X180km rijden ga ik heus niet doen voor een "garantie van 12jaar op waterschade". Ik heb zelf een vochtmeter gekocht en doe het zelf. Moest er eventueel toch iets gebeuren is een tube kit nog altijd veel voordeliger dan elk jaar op controle.
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Onderhoud bij Dealer?

Bericht door moyzo » di 1 nov 2022 11:52

Een advies: blijf voor je onderhoud bij vd Elzen zeggen wij na ervaring in Oirschot ( zijn niet voor niks naar Rosmalen gegaan met onze Eriba nadat de garantieperiode daar voorbij was
voor onderhoud)
Huidige dealer is ook vd Elzen en ben meer dan tevreden.
ps van Uden was destijds ook prima - hebben wij destijds ook onderhoud aan toenmalige Buerstner en daarna de LMC laten doen...maar is al sinds jaren overgenomen en onze eerste ervaring toen was minder maar het is een persoonlijke keuze. Ik ben zelf erg gevoelig voor service en geef er niet om als dat ergens is waar we langer voor moeten rijden.
Je leest wel dat we al heel wat verschillende merken hebben gehad.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
Chrisje113
Berichten: 397
Lid geworden op: vr 27 dec 2019 22:57
Locatie: Helmond

Re: Onderhoud bij Dealer?

Bericht door Chrisje113 » di 1 nov 2022 12:14

Mijn keuze zou C zijn!
We hebben onze vorige caravan bij vd Heuvel in Liessel in onderhoud gehad en de vochtkeuring in Best bij de Hobby dealer. Hier ging ik bewust voor onderhoud niet naar Best toe na een mindere ervaring bij de dealer.
Renault Grand Scenic 2019
Tabbert Da Vinci 2022 met diverse opties erop(teveel om op te noemen whistle.gif )

Wally
Berichten: 1251
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Onderhoud bij Dealer?

Bericht door Wally » di 1 nov 2022 12:39

Mijn onderhoud, 6 jaar op rij, bij de TEC dealer in Doetinchem gedaan ivm garantie. Toch 120 km vv.
In die 6 jaar zijn de remtrommels er niet af geweest.
Borglak was nog geheel intact.

Werd daarop het 7e jaar attent gemaakt door de Bovag garage om de hoek.

Dus sindsdien gewoon naar de bovag garage om de hoek.


Frans

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Onderhoud bij Dealer?

Bericht door Nimma » di 1 nov 2022 13:31

Ik ga ook nu naar een Bovag bedrijf voor aanhangers en caravans 👍
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2036
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Onderhoud bij Dealer?

Bericht door Aviva » di 1 nov 2022 14:14

Voor de vochtmeting heb je niet zoveel keuze, daarvoor zal je langs een LMC dealer moeten. Dan zal Van Elzen ook snappen.
Verder is mijn advies ga voor de dealer of onderhoudsbedrijf waar je het beste gevoel bij hebt. Is het gevoel bij Van Elzen goed daar vooral blijven.
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Onderhoud bij Dealer?

Bericht door Jan Br » di 1 nov 2022 15:31

Volgens mij mag vd Elzen nog steeds de vochtmeting voor LMC verzorgen
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 785
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Onderhoud bij Dealer?

Bericht door WanFie » di 1 nov 2022 15:54

[re.gif]
Nee dus, we stonden daar met onze caravan en de monteur was al met de meting begonnen, toen de werkplaatschef er bij kwam en zei, dat de vochtmeting wel kon, maar afmelden niet meer.
Garantiegevallen afhandelen kan nog, maar na 3 jaar al geen LMC dealer meer, is dat ook niet meer echt aan de orde.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 785
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Onderhoud bij Dealer?

Bericht door WanFie » di 1 nov 2022 16:02

CeesZ schreef:
di 1 nov 2022 11:47
Je kan natuurlijk ook vragen of jouw voorkeurdealer de vochtmeting onder zijn regie kan laten doen bij een LMC dealer. Dan hou je een aanspreekpunt en we praten natuurlijk 'maar' over 6 keer.
Dat is een prima oplossing, maar na overleg met van Uden is dat niet mogelijk.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 785
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Onderhoud bij Dealer?

Bericht door WanFie » di 1 nov 2022 16:08

refram schreef:
di 1 nov 2022 11:50
Als de LMC caravan houtvrij is opgebouwd begrijp ik niet goed waarom je zoveel tijd en kosten steekt in LMC's garantiebepalingen.
In jou plaats ging ik naar een goede plaatselijke onderhoud technieker, of deed ik het zelf.
Wat is de kans dat je in een houtvrije LMC grote kosten krijgt door lekkage?

Zelf ben ik in een gelijkaardige positie. Het caravanbedrijf waar we onze Fendt kochten is gestopt. De Fendt garantie is overgenomen door een ander bedrijf dat 180km van thuis ligt.
Onze 2 jaar oude caravan staat van mei tot november thuis binnen in zijn garage, we overwinteren van november tot april in Spanje. Telkens 2X180km rijden ga ik heus niet doen voor een "garantie van 12jaar op waterschade". Ik heb zelf een vochtmeter gekocht en doe het zelf. Moest er eventueel toch iets gebeuren is een tube kit nog altijd veel voordeliger dan elk jaar op controle.
Ik heb in het verleden een paar projecten voor Chateau caravans gedaan. Ondanks dat ze daar hun stinkende best deden om goede caravans te bouwen ging het soms mis. En het probleem met de voorfronten voorop natuurlijk.

Daar komt bij dat ik niet al te veel vertrouwen in het consequent produceren. Een patroon verkeerde kit, even niet opletten of ongeintereseerdheid komen pas jaren later aan het licht.
En ook al is hij houtvrij, natte isolatie zorgt ook voor aluminiumrot.

Zelf onderhouden en meten is ook een oplossing, maar hoe met gescheurde plastic delen en ramen?
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2036
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Onderhoud bij Dealer?

Bericht door Aviva » di 1 nov 2022 16:17

Het blijft een hoop gedoe.. dealers die opeens geen dealer meer zijn.
Je ziet het met auto's en caravans... soms erg vervelend..
Heb je een goede band opgebouwd met je dealer kun je er opeens niet meer voor van alles terecht om ze geen dealer schap niet meer hebben. Soms eigen bewuste keuze soms de keuze van de importeur/fabriek.

Wat mij vooral bij de Erwin Hymer groep verbaast (en een beetje irritant vind) is dat de caravans van één fabrikant komen maar dat je niet bij het ene merk de vochtmeting kan laten doen van het andere merk. Dat zou toch gewoon moeten kunnen... met auto's is dat gelukkig beter geregeld je kan naar elke dealer voor onderhoud mits voldaan word aan het onderhoudsschema van de fabrikant. Misschien zou dit ook een oplossing zijn voor de caravan markt.
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Onderhoud bij Dealer?

Bericht door Ab » di 1 nov 2022 16:40

Het zijn bijna allemaal verschillende, en min of meer zelfstandige fabrieken in de Edwin Hymer groep.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

workel

Re: Onderhoud bij Dealer?

Bericht door workel » di 1 nov 2022 18:29

[re.gif]
Zowel in auto land als in caravan land zal er gesneden gaan worden in het dealer netwerk, dat is niets nieuw en is al jaren gaande.

Importeur zal altijd kijken of er een alternatieve dealer is, dat wij als klanten daar kilometers voor om moeten rijden dat nemen zij voor lief.

Als de importeur zijn of haar verantwoording zal nemen als er probleem bij vocht dan is een vochtmeeting niet meer nodig knipoog.gif .

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Onderhoud bij Dealer?

Bericht door BertJan » di 1 nov 2022 18:52

bij lmc is het iets anders, kijk naar de verkoop cijfers van het merk de laatste 10 jaar, dan snap je direct dat meer dan de helft van het dealer korps ermee is gestopt.
(en ze zijn gestopt in de al weer wat beter wordende verkoop jaren).

de meeste fabrikanten doen hun best goede wagens te produceren, en omdat ze weinig problemen hebben geven ze meer vocht garantie, maar garantie is ook een klantenbinder en die gebruiken ze natuurlijk, dit is overgens gewoon bedacht in de auto industrie.

Gebruikersavatar
Rodo
Berichten: 943
Lid geworden op: di 23 aug 2022 13:11
Locatie: On the road somewhere

Re: Onderhoud bij Dealer?

Bericht door Rodo » di 1 nov 2022 19:54

Er zijn 2 verschillende garantiebepalingen die door elkaar worden gehaald.
1e is de wettelijke garantie. Zolang een caravan word onderhouden (door welke dealer dan ook) blijft de wettelijke garantie van kracht, zeker als dit een Bovag dealer is. Hieronder valt hoofdzakelijk het technische gedeelte.
Ten 2e is er de fabrieksgarantie. Hieronder valt hoofdzakelijk de vocht meting. Deze is wel dealer afhankelijk.


Toch zou ik wel eens willen weten hoe sterk een fabrikant staat als er door een erkende, andere dealer vocht metingen zijn gedaan, probleemloos. En na 6 jaar is er een vochtprobleem. De fabrikant zal claims afwijzen, maar een rechter……….?
Spending a fortune to live like a wanderer

workel

Re: Onderhoud bij Dealer?

Bericht door workel » di 1 nov 2022 21:19

[re.gif]

Ik denk dat je voor het hekje op basis van een ondeugdelijk product heel ver komt juridisch, maaaaar vaak laat de fabrikant het niet zover komen anders is er namelijk jurisprudentie. Tikken ze dan zonder tussenkomst van een rechter af met een geheimhouding verklaring.

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 785
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Onderhoud bij Dealer?

Bericht door WanFie » wo 2 nov 2022 18:47

Dat de vochtmetingen niet veel meer zijn dan een lekkageverzekering is wel duidelijk.

Maar zou ik met betrekking tot het andere onderhoud bij een niet LMC dealer, gezeur van de mensen die de vochtkeuring doen kunnen krijgen?
Ik bedoel... na 10 jaar en nog 4 vochtmetingen blijkt er ergens wat te lekken. Dan moet ik dus naar de LMC dealer die alleen de vochtmetingen mocht doen. Ik vrees dat hij er dan ook onderuit probeert te komen.

En ik heb al te veel lekke/half verrotte caravans gezien om te zeggen "dit gaat waarschijnlijk ons toch niet gebeuren".
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

workel

Re: Onderhoud bij Dealer?

Bericht door workel » wo 2 nov 2022 20:18

[re.gif]

Je moet nu niet een oplossing gaan bedenken voor een probleem wat er niet is toch?

Mooi de vochtmeeting netjes blijven uitvoeren bij de LMC dealer en rustig zonder zorgen verder leven.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Onderhoud bij Dealer?

Bericht door Ab » wo 2 nov 2022 20:45

Verrotte caravans hebben al jaaarenlange lekkage.

Een houten latje van 30 x 30 mm rot echt niet in 1 jaar weg. Al leg je die 3 jaar lang buiten in het natte gras, of sla je die in de grond, dan kan je die daarna nog steeds niet zo maar doormidden breken. Nog lang niet verrot. Ik weet dat van piketpaaltjes die lang blijven staan.

Bijtijds lekkage vinden beperkt de schade bijna altijd tot een dotje kit aanbrengen.
Een vochtmeter kopen voor een paar tientjes en daarmee een paar keer per jaar door de caravan lopen en meten, en de resultaten ook noteren, geeft je meer zekerheid dan een jaarlijkse vochtmeting.
Misschien wel een bewering die vreemd overkomt bij velen, maar ik meen het echt, en ben hier ook volledig van overtuigd.

De caravanbouwers ook..die weten ook dat na een jaar lekkage, wat altijd gaat om niet merkbare druppeltjes, het simpel met wat kit te herstellen is.
Geen groot risico voor 10 jaar dichtheidsgarantie..waarvan de kosten bij een lekje door de dealer gedragen worden.. mrgreen.gif
Kan ook goed uit. 1 op de 1000 caravans met een lekje..
1000 x iets van minimaal 50 euro verdiend met de vochtmeting door de jongste bediende. knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Wally
Berichten: 1251
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Onderhoud bij Dealer?

Bericht door Wally » wo 2 nov 2022 21:03

Ik vraag me af hoeveel vochtmetingen er door een dealer correct en juist worden uitgevoerd.
Het zal in veel gevallen gewoon een wassen neus zijn.

Hoe vaak zal er uit de uitgevoerde metingen, tijdens de garantie periode, een lekkage te voorschijn komen? 1 op de 1000 metingen of minder?

Het is dus gewoon kassa, 50 Euro of meer.

Frans

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 785
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Onderhoud bij Dealer?

Bericht door WanFie » wo 2 nov 2022 21:33

De vochtmetingen wil ik toch wel door laten gaan. Ook al in geval van gescheurde kunststof delen.

Maar het onderhoud persé door de LMC dealer uit laten voeren..? Daar twijfel ik dus over.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”