Reich Colorado Plus inbouwen. Wat heb ik nodig?

Over klussen, reparatie en onderhoud van alles wat bij water hoort.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arja75
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 10 aug 2018 18:16

Reich Colorado Plus inbouwen. Wat heb ik nodig?

Bericht door Arja75 » zo 30 okt 2022 14:19

Hallo allen,

Ik ben op zoek naar wat meedenkers, zodat ik niet iets over het hoofd zie.

Ik zou graag een vaste wateraansluiting willen hebben in onze caravan.
Mijn oog is gevallen op een Reich Colorado Plus aansluiting.
Als ik het goed begrijp zit hier een drukreduceerventiel op zodat de leidingen niet te veel druk krijgen en een een magneetventiel die geopend wordt als je de kraan opent. Mocht er toch lekkage op een slangaansluiting ontstaan, voorkom je hiermee een overstroming doordat de vaste aansluiting anders water blijft geven. Of wens ik nu iets wat niet zo is en loop je toch risico op overstroming bij defect in systeem?

Ik wil ook de mogelijkheid hebben om onze watertank te blijven gebruiken.
Om dit te realiseren, moet ik dan een terugslagklep voor de pomp hebben om te voorkomen dat de watertank volloopt bij waterafname via de vaste aansluiting?
Pomp moet uitgezet kunnen worden bij gebruik vaste aansluiting, maar het magneetventiel hoeft ook niet te werken als we de watertank gebruiken. Is hiervoor een handige keuzeschakelaar beschikbaar (ik zie zo'n ouderwetse wasmachine/droger keuzeschakelaar voor me.)
Verder denk ik nog een overdrukventiel (1 of 2?) nodig te hebben bij onze boiler ivm plaatsing terugslagklep bij de watertank.

https://www.dewitschijndel.nl/truma-abo ... GLEALw_wcB

Kan deze ook gebruikt worden als aftapkraan en dus in de plaats gemonteerd worden van de aftapkraantjes? En heb ik er aan 1 voldoende of moet ik er dan 2 hebben?

Sorry voor alle vragen, maar ben en blijf een vrouw die wel handig is, maar niet op alle vlakken technisch genoeg is om alle mogelijke problemen te kunnen voorzien. 😉

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Reich Colorado Plus inbouwen. Wat heb ik nodig?

Bericht door WillyL » zo 30 okt 2022 14:33

Geen idee of ik een '-plus' versie heb, maar hier zit de leiding achter de aansluiting aangeslote op ongeveer de helft van de watertank via een vlottersysteem zoals in een WCbak.
Water loopt dus in de tank vanuit de Colorado en wordt op de klassieke manier via de pomp in de caravan verdeeld.
Ik vertrouw grote druk (zelfs met reductie) niet op toestellen zoals een Trumatherm.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Arja75
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 10 aug 2018 18:16

Re: Reich Colorado Plus inbouwen. Wat heb ik nodig?

Bericht door Arja75 » do 3 nov 2022 23:47

[re.gif]
Dat wilden we eerst realiseren, maar wij hebben een vrij platte watertank, dus dat wordt lastig en er wordt geadviseerd met een dergelijke vlotter toch een overloop te realiseren voor het geval de vlotter niet 100% afsluit. Nu zagen we dus die plus uitvoering en dat leek ons een mooie oplossing.
Buiten het ingebouwde reduceerventiel hebben we ook nog een losse die er nog extra tussen kan en vanwege het magneetventiel staat er ook niet continu lage druk op het systeem...

Verder niemand met ervaringen of andere ideeën?

Gebruikersavatar
Xecto
Berichten: 652
Lid geworden op: do 13 mei 2021 15:30
Locatie: tussen Vallei en Heuvelrug

Reich Colorado Plus inbouwen. Wat heb ik nodig?

Bericht door Xecto » vr 4 nov 2022 12:10

Ik wil ook een vaste wateraansluiting maken. Met de Plus is het inderdaad zo dat er een knip wordt gemaakt op de aansturing van de pomp: met t magneetventiel er in reageert het ventiel op het bedienen van een kraan, zonder dat magneet ventiel reageert de dompelpomp in de tank.

Bij de Plus is dus geen vlotter in de tank en heb je een extra ventiel met connector die je in moet steken voor je de vaste aansluiting aansluit.

Om te voorkomen dat water naar je pomp loopt inderdaad een terugslagklep plaatsen tussen de pomp en de intakking van de Colorado Plus. Ik heb hiervoor een Reich terugslagventiel gehaald, kost ongeveer €6. In de Colorado zit naast een reduceer ook al een terugslagklep om te voorkomen dat je water naar buiten pompt bij gebruik van de tank.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Reich Colorado Plus inbouwen. Wat heb ik nodig?

Bericht door Daphne » vr 4 nov 2022 12:20

Even uit nieuwsgierigheid. Gebruiken jullie zoveel water in de caravan dat het water voldoende ververst wordt? Het water dat buiten in slang blijft en in de zon ligt, komt wel in de tank als je water in de caravan pakt als ik het goed begrijp.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Xecto
Berichten: 652
Lid geworden op: do 13 mei 2021 15:30
Locatie: tussen Vallei en Heuvelrug

Re: Reich Colorado Plus inbouwen. Wat heb ik nodig?

Bericht door Xecto » vr 4 nov 2022 13:32

Met 3 kinderen verbruik je veel water ja vandaar inmiddels ook een afvoerslang want elke 2 dagen die hele container leeggooien was ik ook klaar mee Wat het voordeel is van de Plus versie is dat je je tank omzeilt: de Waterslang van buiten takt in na de dompelpomp. Je kunt dus dat eerste beetje wat in de slang lag buiten gewoon doorspoelen tot er koud water uit de kraan komt.

Voorheen vulde ik bijna iedere dag de tank bij met 10ltr. Als dat de hele dag in de tank zit, is t ook niet meer zo fris


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Reich Colorado Plus inbouwen. Wat heb ik nodig?

Bericht door Gemineye » vr 4 nov 2022 13:35

Dat laatste klopt wel Xecto, maar in die tank bereikt het niet snel temperaturen van een graad of 40/50, wat het wél haalt als ie in de zon ligt. En die temperatuur lijkt me dus zelf ook niet heel gezond. Maar inderdaad; doorspoelen tot het water koud is lost het dan wel op.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Xecto
Berichten: 652
Lid geworden op: do 13 mei 2021 15:30
Locatie: tussen Vallei en Heuvelrug

Reich Colorado Plus inbouwen. Wat heb ik nodig?

Bericht door Xecto » vr 4 nov 2022 13:38

Ik speel trouwens met het idee om een Fawo Citywater aansluiting te pakken, zelf een magneetventiel toevoegen en een schakelaar aan de buitenkant om te kiezen tussen tank en slang.

Kost ongeveer hetzelfde als de Reich, maar de klep ziet er dan tzelfde uit als dezelfde kleppen of je hoeft niet onder de caravan te kruipen waar je de Reich in de bodem zou kunnen zetten.

Geen geklooi met een los magneetventiel, alleen t knopje om. Kunnen kinderen en vrouw ook de was doen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Laatst gewijzigd door Xecto op vr 4 nov 2022 13:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Reich Colorado Plus inbouwen. Wat heb ik nodig?

Bericht door Daphne » vr 4 nov 2022 13:44

Xecto schreef:
vr 4 nov 2022 13:32
Met 3 kinderen verbruik je veel water ja Afbeelding vandaar inmiddels ook een afvoerslang want elke 2 dagen die hele container leeggooien was ik ook klaar mee Afbeelding Wat het voordeel is van de Plus versie is dat je je tank omzeilt: de Waterslang van buiten takt in na de dompelpomp. Je kunt dus dat eerste beetje wat in de slang lag buiten gewoon doorspoelen tot er koud water uit de kraan komt.

Voorheen vulde ik bijna iedere dag de tank bij met 10ltr. Als dat de hele dag in de tank zit, is t ook niet meer zo fris Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk


Oké helder. Betekent dat dan dat je geen warm water hebt als je dus rechtstreeks uit de campingkraan tapt? Of vul je die ook rechtstreeks zonder tussenkomst van de watertank?

Tja het is voor ons al een hele tijd geleden dat de kinderen meegingen. De jongste is 26 mrgreen.gif We maakten het ons wel makkelijk. We leefden voornamelijk buiten, water pakken deden we aan de campingkraan. Dat had ik liever dan dat de kinderen binnen water haalden met alle zand dat dan mee naar binnen ging.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Reich Colorado Plus inbouwen. Wat heb ik nodig?

Bericht door WillyL » vr 4 nov 2022 14:10

Tegen het opwarmen van de waterslang leg ik die zo veel als mogelijk in de schaduw en het overblijvende stukje onder wat plankjes (enkel tijdens warme zonnige zomerse dagen).

Die Plus-versie is relatief nieuw denk ik. Mooi alternatief op te gewone!
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Xecto
Berichten: 652
Lid geworden op: do 13 mei 2021 15:30
Locatie: tussen Vallei en Heuvelrug

Re: Reich Colorado Plus inbouwen. Wat heb ik nodig?

Bericht door Xecto » vr 4 nov 2022 14:12

Als je warm water tapt loopt t water gewoon via de boiler: de slang na de dompelpomp vult de boiler, die staat dus altijd gevuld met warm water. Als jij heet water tapt komt dat van bovenuit de boiler en wordt tegelijkertijd koud water vanonder weer bijgevuld.

Er is geen ingewikkelde regeling: elke kraan geeft de pomp stroom zodat ie loopt (of t ventiel van de Reich open gaat) en water neemt de weg van de minste weerstand: waar t open staat komt t uit


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!

Gebruikersavatar
Arja75
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 10 aug 2018 18:16

Re: Reich Colorado Plus inbouwen. Wat heb ik nodig?

Bericht door Arja75 » vr 4 nov 2022 19:20

Ik denk dus iig de goede kant op. 😉
Zit ik alleen nog met de vraag of het nodig is een overdrukventiel te plaatsen na de boiler. Ik begreep dat door het opwarmen van het water de druk in het systeem oploopt en deze wordt opgevangen door terugloop in de watertank. Plaats je daar echter een terugslagventiel, dan lukt dat niet meer.
In mijn openingspost staat al een link voor deze overdrukventielen. Kunnen deze op de plek van de huidige aftapkraantjes?

Gebruikersavatar
Xecto
Berichten: 652
Lid geworden op: do 13 mei 2021 15:30
Locatie: tussen Vallei en Heuvelrug

Re: Reich Colorado Plus inbouwen. Wat heb ik nodig?

Bericht door Xecto » vr 4 nov 2022 23:51

Oh, die vraag heb ik overheen gelezen: dat is wel een goede!

Het lijkt me vanwege de kleine volumes en flexibele slangen niet direct nodig, maar het kan natuurlijk nooit kwaad. Het zou ook je systeem in geval van falen van de reduceer beschermen. Ik zou m dan in plaats van de koud water drain zetten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Reich Colorado Plus inbouwen. Wat heb ik nodig?

Bericht door Ab » za 5 nov 2022 10:31

Dan mis je wel de mogelijkheid om af te tappen.
Beter er naast zetten in dat geval.
Tenzij de overdrukklep ook drukloos open kan.
Wat er wel op lijkt, door het heveltje wat er bovenop zit overigens.
Ik denk het wel eigenlijk.
Elke boiler, ook thuis, heeft zo'n overdrukventiel nodig.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Xecto
Berichten: 652
Lid geworden op: do 13 mei 2021 15:30
Locatie: tussen Vallei en Heuvelrug

Re: Reich Colorado Plus inbouwen. Wat heb ik nodig?

Bericht door Xecto » za 5 nov 2022 13:40

Volgens de beschrijving kan dat inderdaad. In dat geval moet je wel 1 zijde afdoppen natuurlijk. Een gaatje door de bodem is snel gemaakt, dan kan ie in lijn worden geplaatst. Dat is waarschijnlijk minder werk dan het huidige ventiel verwijderen… en er dan achterkomen dat de diameter van t gat te klein is


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!

Gebruikersavatar
Arja75
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 10 aug 2018 18:16

Re: Reich Colorado Plus inbouwen. Wat heb ik nodig?

Bericht door Arja75 » ma 7 nov 2022 21:51

Soms denk je dat je echt niets over het hoofd ziet met de voorbereidingen.... En dan wordt er geroepen dat je 1 kant moet afdoppen.... stom.gif Zo fijn dat er mensen meedenken knipoog.gif
Verkeerde diameter uitboren vind ik niet zo'n probleem. Daar had ik ook al een beetje rekening mee gehouden.
Dat ie er echt tussen moet ga ik ook niet meer in twijfel trekken. Helder bij risico van oplopende druk en op een waterballet in de caravan zitten we niet te wachten.

Plaats reactie

Terug naar “Water”