Tri-gas alarm : waar reageert deze allemaal op bij u?

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Tri-gas alarm : waar reageert deze allemaal op bij u?

Bericht door moyzo » za 29 okt 2022 17:55

scratch.gif
We wisten al dat we met de bus deo, haarlak en haarschuim naar buiten moeten om te voorkomen dat onze tri-gas alarm ( met extra sensor) gelijk reageert.

Vorige keer viel me op dat de koelkast die paar dagen uit en dicht was geweest ook onze grote vriend alarm liet slaan, waarschijnlijk de gassen die daar uit kwamen. Nu hebben we de koelkast in de deuropening en de trigas en sensor op korte afstand daar tegenover.

Maar vannacht werd ik gepest door een mug en heb met de deur van de badkamer open me ingesmeerd met een anti muggen roller en ja hoor ; bingo ( even indrukken en alarm hield gelukkig op )

Op zich natuurlijk wel een teken dat de melder goed z’n werk doet.

Wat is jullie ervaring - waar moeten we mee oppassen ?
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10950
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Tri-gas alarm : waar reageert deze allemaal op bij u?

Bericht door dieseltijger » za 28 jan 2023 07:38

Hmmm....dit zo lezende .... Dit illustreert mijn (ongetwijfeld overtrokken aversie) tegen sommige veiligheids- en comfortverhogende voorzieningen.

Prima als bijvoorbeeld de brandmelder afgaat als de tosti smeulend in de oven zit - maar ik zie het nut niet bij een toepassing in een ruimte van 4 x 2 meter (of van 7 x 2.5 meter).
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Tri-gas alarm : waar reageert deze allemaal op bij u?

Bericht door iemand » za 28 jan 2023 08:26

ik wel... s'nachts... dat ding reageert sneller dan jij. thumbup.gif

maar op de verpakking stond vast wel waar die op reageert.

wat voor sensor zit er in ?
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Ab
Moderator
Berichten: 26556
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Tri-gas alarm : waar reageert deze allemaal op bij u?

Bericht door Ab » za 28 jan 2023 09:33

Soms word je gek van die dingen..
Ooit, in een gehuurde camper in Canada, die vol hing met die sensors, heb ik eens met een kwade kop een schroevedraaier door het ding boven het bed geramd.
Die bleef maar irritant afgaan om de 10 minuten...
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Tri-gas alarm : waar reageert deze allemaal op bij u?

Bericht door meeder » za 28 jan 2023 09:45

Het soort sensoren dat gebruikt wordt heeft altijd een kruisgevoeligheid naar andere gassen.

Voor mijn werk heb ik een persoonlijke gasmonitor die reageert op zuurstof, H2S, CO en er zit een LEL sensor in.

Als je net je handen ingesmeerd hebt met desinfecterende gel en je beweegt je hand langs de gasmonitor dan gaat de CO sensor compleet door het dak.

Zo heeft elke sensor een bepaalde kruisgevoeligheid. Een fabrikant van dit soort sensoren zou zo op moeten kunnen geven voor welke gassen een sensor allemaal gevoelig is.

Gebruikersavatar
Rodo
Berichten: 942
Lid geworden op: di 23 aug 2022 13:11
Locatie: On the road somewhere

Re: Tri-gas alarm : waar reageert deze allemaal op bij u?

Bericht door Rodo » za 28 jan 2023 09:51

dieseltijger schreef:
za 28 jan 2023 07:38
Hmmm....dit zo lezende .... Dit illustreert mijn (ongetwijfeld overtrokken aversie) tegen sommige veiligheids- en comfortverhogende voorzieningen.
Prima als bijvoorbeeld de brandmelder afgaat als de tosti smeulend in de oven zit - maar ik zie het nut niet bij een toepassing in een ruimte van 4 x 2 meter (of van 7 x 2.5 meter).
Mijn idee ook. Zo’n melder moet dan ook nog eens laag bij de grond wil het effect hebben. Propaan en ook butaan zijn zwaarder dan lucht en ‘kruipt’ dus over de grond. Hoger dan 20cm en het effect is weg. In de disselbak zitten de roosters ook onderin voor die reden.
Je kunt veel voorkomen met wat gezond verstand, alles proberen te voorkomen is onbegonnen werk. Maar………ieder zijn ding.
Spending a fortune to live like a wanderer

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10950
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Tri-gas alarm : waar reageert deze allemaal op bij u?

Bericht door dieseltijger » za 28 jan 2023 14:07

Nu ja, begrijp me goed: Thuis kan een fikje op de begane grond even lekker de tijd krijgen om zich lekker uit te breiden en de vluchtwegen versperren en nog meer ellende. Hier heeft een brandmelder toegevoegde waarde. Vals alarm treedt alleen op als de cake is aangebrand of als ik te fanatiek bezig ben met de onkruidbrander met de voordeur open.

Maar ieder z'n ding inderdaad. Voor mij aub geen gedoe op vakantie.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”