Gewicht caravan steeds te hoog

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Wally
Berichten: 1251
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Gewicht caravan steeds te hoog

Bericht door Wally » ma 24 okt 2022 23:13

[re.gif]

Eigenlijk bij iedere caravanzaak met een shop erbij, zeker die zaken die je noemt.

Frans

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Gewicht caravan steeds te hoog

Bericht door Hobby Linka » ma 24 okt 2022 23:48

WillyL schreef:
ma 24 okt 2022 23:10
Waar kan je dingen kopen zoals aluminium stokken.
Vele caravan- of kampeershops. Ene in Schijndel bv. Of Winterswijk oid.
De Wit in Schijndel en Obelink in Winterswijk zoals je zelf al aangeeft. Ik ben nog niet zolang geleden in Winterswijk geweest en daar hebben we best wel een grote sortering met (losse) stokken. Daarnaast Kampeerwereld Hendriks in Ermelo, heeft ook wel een grote sortering stokken. Maar dat is best wel een eind rijden vanuit België.

Misschien eens zoeken op de website van genoemde winkels? En er zullen best nog wel meer bedrijven zijn die iets meer keuze hebben dan de gemiddelde kampeershop van een caravan dealer.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
hoboken
Berichten: 702
Lid geworden op: zo 7 feb 2016 14:12
Locatie: Ergens tussen Antwerpen en Brussel

Re: Gewicht caravan steeds te hoog

Bericht door hoboken » di 25 okt 2022 07:45

Probeer DKW in Wevelgem eens
Mercedes Cla 220d 4matic automaat, Coachman Hylander 450, E-go mover, Ducati Hyperstrada

Gebruikersavatar
refram
Berichten: 680
Lid geworden op: wo 26 aug 2020 18:03
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Gewicht caravan steeds te hoog

Bericht door refram » di 25 okt 2022 09:28

Hoeveel weegt de zak met tentstokken?
De zak met haringen hoeft niet in de caravan, deze kan best in de auto.
Wat gaat het verschil in gewicht worden als je alle stalen tentstokken vervangt door aluminium stokken? Waarschijnlijk een dure aangelegenheid waarvan de opbrengst in verhouding nog minimaal is.

Er zijn andere, goedkopere oplossingen voorhanden.
Probeer alle zware zaken in de auto te leggen, dit zover mogelijk naar voor. Grondzeil kan aan de voeten bij de achterpassagiers (kinderen), tentstokken misschien ook. Onder de voorste zetels kunnen misschien de krik enz. Dit zijn plaatsen die je zo veel als mogelijk kunt benutten. In het midden tussen de vier wielen en zo laag mogelijk tegen de grond.

En vooral, een echte selectie maken over wat wel en niet noodzakelijk is om mee te nemen. Een combioven zou ik, zoals al eerder geschreven zeker thuislaten.
Met keuzes maken in de spullen, wegen en selecteren zul je meer bereiken dan enkel tentstokken vervangen.
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.

perk
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 9 dec 2015 10:06

Re: Gewicht caravan steeds te hoog

Bericht door perk » di 25 okt 2022 09:51

Ik zou nu geen alu stokken individueel gaan kopen op een bestaande voortent. Ga je dan niet vreselijk duur uitkomen om misschien minder dan 10kg te besparen? En dan moet het nog passen ook. Alu is lichter, maar ik dacht dat de wanddikte van de buisdikte dikker was en het dus geen gigantisch verschil geeft.

Je reservewiel weegt wellicht 20kg, heb je dat nodig? (lees, kan je het eigenlijk wel vervangen zonder speciale krik? Uiteindelijk is dit mijn 2de auto zonder reservewiel, alhoewel ik het in de caravan toch ook liever heb)

Ik ga eens mijn 30 jaar oude verzameling tentharingen opkuisen en vervangen door plastiek, goed genoeg voor Nederland en ongelofelijk veel lichter. Kost misschien 100 euro in totaal en gaat veel gewicht besparen. Ik moet de losse radio niet meer mee hebben, ik luister toch naar internet radio op de GSM. Alu stoeltjes zijn iets lichter dan de oude stalen versies, maar het blijft toch ook wegen.

De grondzeilen wegen hier echt als lood, die gingen vroeger achter de voorzetels, met de tentharingen en krik.

Mijn schoonmoeder ging kamperen met haar porceleinen servies en inox kookpotten, maar de caravan geraakte niet meer met de mover op de oprit... rara waarom.
Mijn ouders hadden zoveel bij dat ik een garagebox heb gevuld met de inhoud op het einde, en dat was maar een kleine caravan. Alleen mijn vader zijn gereedschapsbox woog misschien 15kg + de frietketel, 2de keuken, koffiezet, waterkoker, croque machien,...

Wat voor gasfles heb je? een grote Benegaz fles til ik op met 1 hand, de ijzeren fles hier thuis moet ik met een karretje verplaatsen.

We hebben minimaal plastiek servies, maar gebruiken vooral papieren borden en bestek. (mijn inziens prima voor het mileu en je moet niet afwassen).

We hadden op de vorige caravan een verzwaarde as en ik trok me niets aan van gewicht, maar verschoot toch toen ik alles moets uitladen bij verkoop.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Gewicht caravan steeds te hoog

Bericht door Ab » di 25 okt 2022 10:25

Nog een vraag..wat is het nut van een voortent in de zomer?
Wij kochten zo'n 15 of 16 jaar geleden een nieuwe caravan.
De voortent die daarbij geleverd werd hebben we welgeteld 3 keer opgezet...1 keer om te kijken of het wel paste, en alles compleet was, 1 keer op Texel omdat schoonzoon en dochter met kleinzoon kwamen overnachten.
En nog 1 keer in de zomer. Toen waren we er meteen klaar mee, het werd veel te warm onder dat doek in de zomer.
Daarna de hele voortent afgezworen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5737
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Gewicht caravan steeds te hoog

Bericht door Morgoth » di 25 okt 2022 10:31

[re.gif]
Precies. Ik heb (blijkbaar) een Isabella Penta. Nog nooit opgezet.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Biggie
Berichten: 157
Lid geworden op: wo 12 okt 2022 19:39

Re: Gewicht caravan steeds te hoog

Bericht door Biggie » di 25 okt 2022 10:46

Ab schreef:
di 25 okt 2022 10:25
Nog een vraag..wat is het nut van een voortent in de zomer?
Wij kochten zo'n 15 of 16 jaar geleden een nieuwe caravan.
De voortent die daarbij geleverd werd hebben we welgeteld 3 keer opgezet...1 keer om te kijken of het wel paste, en alles compleet was, 1 keer op Texel omdat schoonzoon en dochter met kleinzoon kwamen overnachten.
En nog 1 keer in de zomer. Toen waren we er meteen klaar mee, het werd veel te warm onder dat doek in de zomer.
Daarna de hele voortent afgezworen.

Hey,

Ja wij gebruiken deze veel omdat wij elk weekend met onze windhond weg zijn nar de koers,en dan kan die daar vrij los lopen enzo

Volvodriver

Re: Gewicht caravan steeds te hoog

Bericht door Volvodriver » di 25 okt 2022 10:55

[re.gif] [re.gif] [re.gif]
TS gebruikt de voortent nogal veel geeft ie zelf aan. Dus weglaten lijkt mij geen optie.

Maar het vervangen van stokken door Aluminium exemplaren lijkt mij bij een bestaande tent van een (niet gangbaar) betrekkelijk onbekend voortentenmerk, niet handig.
Beste is het de tent in de auto te vervoeren.

Gebruikersavatar
cortrans
Berichten: 1265
Lid geworden op: ma 24 mei 2021 11:27
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Gewicht caravan steeds te hoog

Bericht door cortrans » di 25 okt 2022 11:09

Ab schreef:Nog een vraag..wat is het nut van een voortent in de zomer?
Wij kochten zo'n 15 of 16 jaar geleden een nieuwe caravan.
De voortent die daarbij geleverd werd hebben we welgeteld 3 keer opgezet...1 keer om te kijken of het wel paste, en alles compleet was, 1 keer op Texel omdat schoonzoon en dochter met kleinzoon kwamen overnachten.
En nog 1 keer in de zomer. Toen waren we er meteen klaar mee, het werd veel te warm onder dat doek in de zomer.
Daarna de hele voortent afgezworen.
Misschien om je spullen die je wel in je tent hebt staan droog en veilig te hebben staan mocht je even weg willen???
LMC Musica 470e (2010), Thule Omnistor 1200 zakluifel met Obelink voor- en zijwanden, Sinclair dak airco, Reich volautm. mover, Heki dakluik, Thule fietsendrager achter, Milenco spiegels, Nissan Qashqai 1.3 MHEV automaat N-Connecta uit 2022

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Gewicht caravan steeds te hoog

Bericht door Daphne » di 25 okt 2022 11:31

Even een andere optie; Heb je gekeken naar de mogelijkheid om het maximum gewicht op te hogen? Bürstner Premio 495 TK modellen hebben een technisch toegestane massa van 1500 kg. Kijk eens naar het typeplaatje op de as, mogelijk is de caravan al voorzien van een 1500 kg as.

Een MTM van 1350 kg voor zo'n caravan is eigenlijk niet meer van deze tijd. weenie.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Biggie
Berichten: 157
Lid geworden op: wo 12 okt 2022 19:39

Re: Gewicht caravan steeds te hoog

Bericht door Biggie » di 25 okt 2022 11:37

Daphne schreef:
di 25 okt 2022 11:31
Even een andere optie; Heb je gekeken naar de mogelijkheid om het maximum gewicht op te hogen? Bürstner Premio 495 TK modellen hebben een technisch toegestane massa van 1500 kg. Kijk eens naar het typeplaatje op de as, mogelijk is de caravan al voorzien van een 1500 kg as.

Een MTM van 1350 kg voor zo'n caravan is eigenlijk niet meer van deze tijd. weenie.gif
En als dat gaat,wat moet ik dan doen om deze naar 1500kg te krijgen?

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Gewicht caravan steeds te hoog

Bericht door Daphne » di 25 okt 2022 11:51

Biggie schreef:
di 25 okt 2022 11:37
Daphne schreef:
di 25 okt 2022 11:31
Even een andere optie; Heb je gekeken naar de mogelijkheid om het maximum gewicht op te hogen? Bürstner Premio 495 TK modellen hebben een technisch toegestane massa van 1500 kg. Kijk eens naar het typeplaatje op de as, mogelijk is de caravan al voorzien van een 1500 kg as.

Een MTM van 1350 kg voor zo'n caravan is eigenlijk niet meer van deze tijd. weenie.gif
En als dat gaat,wat moet ik dan doen om deze naar 1500kg te krijgen?
Als ik het goed heb dan kom jij uit België. Daar ken ik de regels niet van. Wellicht dat een landgenoot kan reageren die het wel weet.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Volvodriver

Re: Gewicht caravan steeds te hoog

Bericht door Volvodriver » di 25 okt 2022 11:58

[re.gif] [re.gif]
Ab, Biggie heeft de tent gewoon nodig geeft ie aan. Klaar toch?. Met name voor de hond.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5737
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Gewicht caravan steeds te hoog

Bericht door Morgoth » di 25 okt 2022 12:06

Daphne schreef:
di 25 okt 2022 11:51
Biggie schreef:
di 25 okt 2022 11:37
Daphne schreef:
di 25 okt 2022 11:31
Even een andere optie; Heb je gekeken naar de mogelijkheid om het maximum gewicht op te hogen? Bürstner Premio 495 TK modellen hebben een technisch toegestane massa van 1500 kg. Kijk eens naar het typeplaatje op de as, mogelijk is de caravan al voorzien van een 1500 kg as.

Een MTM van 1350 kg voor zo'n caravan is eigenlijk niet meer van deze tijd. weenie.gif
En als dat gaat,wat moet ik dan doen om deze naar 1500kg te krijgen?
Als ik het goed heb dan kom jij uit België. Daar ken ik de regels niet van. Wellicht dat een landgenoot kan reageren die het wel weet.
Mag de auto dit trekken en heb je een BE rijbewijs?
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Biggie
Berichten: 157
Lid geworden op: wo 12 okt 2022 19:39

Re: Gewicht caravan steeds te hoog

Bericht door Biggie » di 25 okt 2022 12:08

Morgoth schreef:
di 25 okt 2022 12:06
Daphne schreef:
di 25 okt 2022 11:51
Biggie schreef:
di 25 okt 2022 11:37


En als dat gaat,wat moet ik dan doen om deze naar 1500kg te krijgen?
Als ik het goed heb dan kom jij uit België. Daar ken ik de regels niet van. Wellicht dat een landgenoot kan reageren die het wel weet.
Mag de auto dit trekken en heb je een BE rijbewijs?

Ik heb een B

Maar de wagen mag tot 1888kg gaan en als de caravan 1500kg zou wegen dan blijf ik onder de 3500kg

Gebruikersavatar
refram
Berichten: 680
Lid geworden op: wo 26 aug 2020 18:03
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Gewicht caravan steeds te hoog

Bericht door refram » di 25 okt 2022 12:09

Biggie schreef:
di 25 okt 2022 11:37
En als dat gaat,wat moet ik dan doen om deze naar 1500kg te krijgen?
Om zeker geen foutieve informatie te krijgen ga je best eens naar de stationschef van je autokeuring, deze kan je de juiste procedure uitleggen.
Niet alles wat in Nederland mogelijk is kan bij ons in België.
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.

Volvodriver

Re: Gewicht caravan steeds te hoog

Bericht door Volvodriver » di 25 okt 2022 13:08

[re.gif]
Leuk hè, één Europa met al die per land verschillende regels.

Zoals nu voor de derde keer (door mij) wordt gezegd zou ik in België de juiste instanties daar voor raadplegen.
De Belgische situatie is vele malen verschillend (en bureaucratischer) dan voor Nederland.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Gewicht caravan steeds te hoog

Bericht door WillyL » di 25 okt 2022 13:26

Is je caravan gewogen in het keuringstation? Die tarra zou dan op het inschrijvingsformulier moeten ingevuld zijn.
Ze kennen dan ook het maximum toegelaten gewicht een zo weet je wat toegelaten is en je kunt laden.
Gewicht op trekhaak zit bij mij weten in België bij gewichtt van aanhangwagen en niet de auto.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Gewicht caravan steeds te hoog

Bericht door RDDR » di 25 okt 2022 13:57

Ik heb in mijn caravan als eerste het reservewiel en de daarbij behorende spullen verwijderd.
Scheelt zomaar 25 kg en ik ga echt niet langs de autosnelweg een wiel vervangen. Reparatiekitje ervoor terug en tiremoni sensoren geplaatst, zodat je ziet dat een band leeg loopt.

Daarbij in 6 jaar caravannen + 2 jaar vouwwagen exact 0 kapoote banden gehad.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Biggie
Berichten: 157
Lid geworden op: wo 12 okt 2022 19:39

Re: Gewicht caravan steeds te hoog

Bericht door Biggie » di 25 okt 2022 20:03

Net even op de buik gelegen voor de as te controleren en op het indentificatieplaatje staat 1500kg dus ik zou deze kunnen verhogen van 1350 naar 1500kg

peter stupers
Berichten: 92
Lid geworden op: ma 14 feb 2011 21:18

Re: Gewicht caravan steeds te hoog

Bericht door peter stupers » di 25 okt 2022 20:31

Ja verhogen kan maar dit moet via een caravandealer die de papieren bij de fabrikant op moet vragen, dan kun je een keuring aanvragen bij de RDW.
Die stuurt de bevindingen naar het hoofdkantoor van de RDW en die geeft de definitieve goedkeuring.
Ik had dit afgelopen voorjaar ook gedaan en schrik niet de hele handel heeft mij ruim €400 gekost.
Dealer 120- keuring 57 en de definitieve goedkeuring 212 eurootjes. Dus niet echt effe goedkoop voor 150 kg meer op je kentekenbewijs.
Maar ja beter dit dan wat bekeurinkjes en onderweg je caravanspullen overladen in je auto.
In de auto laad ik altijd de accu"s van de fietsen, fietstassen, tentstokken, voortent, grondzeil, tas met haringen en toebehoren, jassen en kussens, kratje met leesmateriaal en laptop, kratje met voedsel voor de eerste 2 dagen ( niet direct boodschappen hoeven te doen), verlengsnoeren.
Laatst gewijzigd door peter stupers op di 25 okt 2022 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten uit Tilburg. Peter.

Volvodriver

Re: Gewicht caravan steeds te hoog

Bericht door Volvodriver » di 25 okt 2022 20:34

[re.gif]
Voor Biggie geldt helaas het Nederlandse "gemak" niet. Ik vrees dat het heel wat meer bureaucratie, keuringen en Euro's kost

Biggie
Berichten: 157
Lid geworden op: wo 12 okt 2022 19:39

Re: Gewicht caravan steeds te hoog

Bericht door Biggie » di 25 okt 2022 21:01

Volvodriver schreef:
di 25 okt 2022 20:34
[re.gif]
Voor Biggie geldt helaas het Nederlandse "gemak" niet. Ik vrees dat het heel wat meer bureaucratie, keuringen en Euro's kost

Hahaha,in dit land is niks gemakkelijk,laat staan bijna gratis

perk
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 9 dec 2015 10:06

Re: Gewicht caravan steeds te hoog

Bericht door perk » di 25 okt 2022 21:22

Ik heb spijtig genoeg in Belgie al vaak verkeerd advies gehad van allerlei soorten dealers en instanties. We hebben elke 4 jaar een andere auto en over de jaren een aantal boten en andere zaken getrokken. Het is pas recent dat ik via de Vlaamse Kampeertoeristen een correcte uitleg kreeg, en die kwam overeen met wat de Fendt dealer dit jaar zei.

Ik zou proberen via een merkdealer eens te horen wat mogelijk is .

lager blijkt te kunnen : https://www.gocavlaanderen.be/detail-pa ... gere-massa
maar hoger zou tegen het COC zijn vrees ik.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”