Gewicht caravan steeds te hoog
Re: Gewicht caravan steeds te hoog
Als eerste moet de as voor het hogere gewicht geschikt zijn.
Dat is te zien aan het type plaatje op de as.
Als dat zo is bij de dealer of importeur de COC duplicaat vragen/kopen
Daarmee is de caravan gehomologeerd op het hogere gewicht.
Want de caravan was ook te koop met een hoger gewicht.
Vraag het anders eens na bij de de keurings instanties in Belgie.
Zo heb ik het toendertijd ook gedaan.
Dat is te zien aan het type plaatje op de as.
Als dat zo is bij de dealer of importeur de COC duplicaat vragen/kopen
Daarmee is de caravan gehomologeerd op het hogere gewicht.
Want de caravan was ook te koop met een hoger gewicht.
Vraag het anders eens na bij de de keurings instanties in Belgie.
Zo heb ik het toendertijd ook gedaan.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Gewicht caravan steeds te hoog
Awel mijn as is inorde voor 1500kg
Maar dan is het stom om nu een coc te vragen op die 1350 terwijl ik toch naar 1500kg ga.dan vraag ik beter nu ineens het nieuwe attest en dan is het ook van de baan
Maar dan is het stom om nu een coc te vragen op die 1350 terwijl ik toch naar 1500kg ga.dan vraag ik beter nu ineens het nieuwe attest en dan is het ook van de baan
Re: Gewicht caravan steeds te hoog
Biggie, pak de telefoon en bel met de desbetreffende instantie, wat nu wel en niet moet. Leg duidelijk uit wat je nu hebt en wat je uiteindelijk wil.
Lijkt me gek dat je geen passende antwoorden krijgt. Kost niets, 5 - 10 minuten tijd.
Succes
Lijkt me gek dat je geen passende antwoorden krijgt. Kost niets, 5 - 10 minuten tijd.
Succes
Spending a fortune to live like a wanderer
Re: Gewicht caravan steeds te hoog
Ik weet niet hoe het in België is, maar hier in Nederland werd ik bij de rdw goed geholpen hoor. Bij twijfel gewoon bellen en bij mij legde een hele vriendelijke dame alles met alle plezier even extra uit.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF
Re: Gewicht caravan steeds te hoog
Stand van zaken
België is echt een land van veel omleidingen en onwetende ambtenaren.
1000 telefoontjes en iedereen pikt zijn graantje mee maar niemand die duidelijkheid geeft.maar we zijn bijna rond met alle info
Dus onze caravan had geen COC , maar op ons inschrijvingsbewijs staat ook dat ik deze niet nodig heb.
Burstner dealer kan mij aan een plaatje en goedkeuring geven.(goedkeuring had ik al via mail) ongeveer 200 euro
De keuring die kan hem hernieuw wegen enzo maar eerst moet ik via een externe firma gaan bv Vinçotte die doen homologaties en dergelijke.1000 euro
als deze dan de goedkeuring geven,dan mag ik de caravan laten herkeuren in een keuringcentra 20 euro
En dan zou alles inorde moeten zijn voor een hoger MTM te hebben.
En hele rompslomp voor inorde te zijn en geen zorgen te hoeven maken als we toch eens de caravan alleen moet gewogen worden.
België is echt een land van veel omleidingen en onwetende ambtenaren.
1000 telefoontjes en iedereen pikt zijn graantje mee maar niemand die duidelijkheid geeft.maar we zijn bijna rond met alle info
Dus onze caravan had geen COC , maar op ons inschrijvingsbewijs staat ook dat ik deze niet nodig heb.
Burstner dealer kan mij aan een plaatje en goedkeuring geven.(goedkeuring had ik al via mail) ongeveer 200 euro
De keuring die kan hem hernieuw wegen enzo maar eerst moet ik via een externe firma gaan bv Vinçotte die doen homologaties en dergelijke.1000 euro
als deze dan de goedkeuring geven,dan mag ik de caravan laten herkeuren in een keuringcentra 20 euro
En dan zou alles inorde moeten zijn voor een hoger MTM te hebben.
En hele rompslomp voor inorde te zijn en geen zorgen te hoeven maken als we toch eens de caravan alleen moet gewogen worden.
Re: Gewicht caravan steeds te hoog
Die keuring bij een externe firma begrijp ik niet. Een homologatie? Wat gaat die doen dan? Dat is in Nederland volgens mij niet zo. Als je je plaatje en document van de fabrikant eenmaal hebt dan kun je rechtstreeks naar de RDW voor een aanpassing.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF
Re: Gewicht caravan steeds te hoog
Beste
In belgie is dat een externe firma die dit moet homologeren dat die 1500kg mag wegen.geen idee waarom een gewone keuringcentra dit niet kan doen.
Want die firma doet niet anders dan zo dingen blijkbaar
In belgie is dat een externe firma die dit moet homologeren dat die 1500kg mag wegen.geen idee waarom een gewone keuringcentra dit niet kan doen.
Want die firma doet niet anders dan zo dingen blijkbaar
Re: Gewicht caravan steeds te hoog
Onder homologatie versta ik een keuring van een nieuw type voertuig waar nog geen gegevens van bekend zijn.
De gegevens van Biggie,s caravan zijn bekend. Hij krijgt op papier toestemming van de fabrikant
Dan hoeft een keuringsinstantie alleen maar te kijken of bepaalde onderdelen nog geschikt zijn voor de gewichtsverhoging.
Zoals banden, remmen, koppeling etc.
Dit zijn nl. onderdelen die kunnen zijn veranderd nadat de caravan de fabriek heeft verlaten.
In Nederland 15 minuten werk, inclusief een praatje pot met de keurmeester.
Je levert de goedkeuringslijst in bij de administratie en met een week heb je je nieuwe kentekenbewijs toegestuurd.
Frans
Re: Gewicht caravan steeds te hoog
Exporteren naar NL, bij RDW laten omkeuren en weer importeren in Belgie is bijna makkelijker en goedkoper
Maar serieus: je ben dadelijk 1220 Euro kwijt, zonder een echte garantie dat het zeker goed komt. Wellicht inruilen op een andere caravan toch een optie?
Maar serieus: je ben dadelijk 1220 Euro kwijt, zonder een echte garantie dat het zeker goed komt. Wellicht inruilen op een andere caravan toch een optie?
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60
Re: Gewicht caravan steeds te hoog
Dat was ook mijn gedachte.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Gewicht caravan steeds te hoog
De caravan weg doen is nu geen optie
Maar ja waarom moet het ook allemaal zo omslachtig zijn in belgie.als de fabrikant nu akkoord gaat,en alles geeft wat nodig is.dan is het toch de keuring die dan alles controleerd of het klopt en klaar.
Maar hier blijft er veel geld aan veel mensen hun handen plakken.
Maar ja waarom moet het ook allemaal zo omslachtig zijn in belgie.als de fabrikant nu akkoord gaat,en alles geeft wat nodig is.dan is het toch de keuring die dan alles controleerd of het klopt en klaar.
Maar hier blijft er veel geld aan veel mensen hun handen plakken.
Re: Gewicht caravan steeds te hoog
De reden dat er een externe firma wordt genomen is omdat burstner een akkoord geeft voor de gewichtsverhoging te doen,maar een echte goedkeuring die krijg je enkel via zo een externe instantie.dus ja risico's inovervloed met een heen en weer geloop en handen vol geld kwijt zonder zekerheden uiteindelijk
Re: Gewicht caravan steeds te hoog
Ik begrijp niet waarom de 1ste eigenaar van deze Bürstner de caravan heeft ingeschreven met een lager MTM (Technisch noemt dit F1).
Eigenlijk zou iedereen deze altijd moeten inschrijven met hoogste MTM (dus max as last).
Wanneer je rijbewijs niet voldoende is dan kan je hem eventueel administratief aflasten via F2 (Technisch toegelaten masse). Mag je auto de MTM niet trekken? dan gewoon minder beladen.
@Biggie: kost wel wat die nieuwe COC / Nieuwe keuring. In België kennen ze er wat van - ik ken het - ook belg.
Is het uiteindelijk in orde gekomen die gewichtverhoging?
Indien niet : Misschien te overwegen: Onze Dethleffs CGO 495 QSK uit 2017 komt half april te koop. Met 400 kg laadvermogen op 1700 kg as max as. Cassetteluifel - Airco - 30Ah Lithium batterij - Volautomatische mover - fietsrek aan een scherpe prijs. Leeggewicht 1300 kg. Stuur PM bij interesse.
Eigenlijk zou iedereen deze altijd moeten inschrijven met hoogste MTM (dus max as last).
Wanneer je rijbewijs niet voldoende is dan kan je hem eventueel administratief aflasten via F2 (Technisch toegelaten masse). Mag je auto de MTM niet trekken? dan gewoon minder beladen.
@Biggie: kost wel wat die nieuwe COC / Nieuwe keuring. In België kennen ze er wat van - ik ken het - ook belg.
Is het uiteindelijk in orde gekomen die gewichtverhoging?
Indien niet : Misschien te overwegen: Onze Dethleffs CGO 495 QSK uit 2017 komt half april te koop. Met 400 kg laadvermogen op 1700 kg as max as. Cassetteluifel - Airco - 30Ah Lithium batterij - Volautomatische mover - fietsrek aan een scherpe prijs. Leeggewicht 1300 kg. Stuur PM bij interesse.
Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4x4 MY2019
Adria Adora 573 PT 2023
Adria Adora 573 PT 2023
Re: Gewicht caravan steeds te hoog
De meeste auto's hebben een paar honderd kilo laadvermogen.
Probleem opgelost.
Een caravan is geen pakezel..
Probleem opgelost.
Een caravan is geen pakezel..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Gewicht caravan steeds te hoog
Het is natuurlijk al een wat oudere topic en weet niet hoe het afgelopen is.
In ieder geval heeft een caravan in Belgie wel een COC nodig, zou anders ook niet weten hoe jij aan je nummerplaat bent geraakt.
Dat is wat het voor ons Belgen ook moeilijker maakt om een tweedehands te kopen in NL.
In Duitsland hebben ze dat document eveneens automatisch erbij.
Dat caravans niet standaard op het hoogste gewicht afgeleverd worden is omdat dit geld kost, reken snel maar op een 400-500,- extra.
Dat heet dan de optie gewichtsverhoging al dan niet met een andere as.
Commercieel dingetje zeker...
In ieder geval heeft een caravan in Belgie wel een COC nodig, zou anders ook niet weten hoe jij aan je nummerplaat bent geraakt.
Dat is wat het voor ons Belgen ook moeilijker maakt om een tweedehands te kopen in NL.
In Duitsland hebben ze dat document eveneens automatisch erbij.
Dat caravans niet standaard op het hoogste gewicht afgeleverd worden is omdat dit geld kost, reken snel maar op een 400-500,- extra.
Dat heet dan de optie gewichtsverhoging al dan niet met een andere as.
Commercieel dingetje zeker...
Re: Gewicht caravan steeds te hoog
sardonis schreef: ↑ma 3 apr 2023 07:44Het is natuurlijk al een wat oudere topic en weet niet hoe het afgelopen is.
In ieder geval heeft een caravan in Belgie wel een COC nodig, zou anders ook niet weten hoe jij aan je nummerplaat bent geraakt.
Dat is wat het voor ons Belgen ook moeilijker maakt om een tweedehands te kopen in NL.
In Duitsland hebben ze dat document eveneens automatisch erbij.
Dat caravans niet standaard op het hoogste gewicht afgeleverd worden is omdat dit geld kost, reken snel maar op een 400-500,- extra.
Dat heet dan de optie gewichtsverhoging al dan niet met een andere as.
Commercieel dingetje zeker...
Op mijn papieren staat,niet onderworpen aan COC
Maar wat de aanpassing betreft,deze hebben we zo gelaten,het werk,de rijd en de centen die je er moet voor ophoesten is zo schandalig.en dan valt het nog af te wachten of die dat de verzwaring controleert,hem dan ook goed wil keuren.we hebben alles nagezien,en alles is naar de normen om deze op 1500kg te keuren.dus in ons ogen zou dit makkelijk kunnen.werkelijkheid is het heel ander paar mouwen.vooral dan het papierwerk en het heen en weer ritsen voor alles