Gewicht caravan steeds te hoog

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7971
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Gewicht caravan steeds te hoog

Bericht door Ron » wo 16 nov 2022 18:32

Als eerste moet de as voor het hogere gewicht geschikt zijn.
Dat is te zien aan het type plaatje op de as.
Als dat zo is bij de dealer of importeur de COC duplicaat vragen/kopen
Daarmee is de caravan gehomologeerd op het hogere gewicht.
Want de caravan was ook te koop met een hoger gewicht.
Vraag het anders eens na bij de de keurings instanties in Belgie.
Zo heb ik het toendertijd ook gedaan.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Biggie
Berichten: 161
Lid geworden op: wo 12 okt 2022 19:39

Re: Gewicht caravan steeds te hoog

Bericht door Biggie » wo 16 nov 2022 18:53

Awel mijn as is inorde voor 1500kg

Maar dan is het stom om nu een coc te vragen op die 1350 terwijl ik toch naar 1500kg ga.dan vraag ik beter nu ineens het nieuwe attest en dan is het ook van de baan

Gebruikersavatar
Rodo
Berichten: 961
Lid geworden op: di 23 aug 2022 13:11
Locatie: On the road somewhere

Re: Gewicht caravan steeds te hoog

Bericht door Rodo » wo 16 nov 2022 19:09

Biggie, pak de telefoon en bel met de desbetreffende instantie, wat nu wel en niet moet. Leg duidelijk uit wat je nu hebt en wat je uiteindelijk wil.
Lijkt me gek dat je geen passende antwoorden krijgt. Kost niets, 5 - 10 minuten tijd.

Succes
Spending a fortune to live like a wanderer

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3985
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Gewicht caravan steeds te hoog

Bericht door Gemineye » wo 16 nov 2022 19:30

[re.gif]

Ik weet niet hoe het in België is, maar hier in Nederland werd ik bij de rdw goed geholpen hoor. Bij twijfel gewoon bellen en bij mij legde een hele vriendelijke dame alles met alle plezier even extra uit.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Biggie
Berichten: 161
Lid geworden op: wo 12 okt 2022 19:39

Re: Gewicht caravan steeds te hoog

Bericht door Biggie » vr 18 nov 2022 08:34

Stand van zaken

België is echt een land van veel omleidingen en onwetende ambtenaren.

1000 telefoontjes en iedereen pikt zijn graantje mee maar niemand die duidelijkheid geeft.maar we zijn bijna rond met alle info

Dus onze caravan had geen COC , maar op ons inschrijvingsbewijs staat ook dat ik deze niet nodig heb.

Burstner dealer kan mij aan een plaatje en goedkeuring geven.(goedkeuring had ik al via mail) ongeveer 200 euro

De keuring die kan hem hernieuw wegen enzo maar eerst moet ik via een externe firma gaan bv Vinçotte die doen homologaties en dergelijke.1000 euro

als deze dan de goedkeuring geven,dan mag ik de caravan laten herkeuren in een keuringcentra 20 euro

En dan zou alles inorde moeten zijn voor een hoger MTM te hebben.

En hele rompslomp voor inorde te zijn en geen zorgen te hoeven maken als we toch eens de caravan alleen moet gewogen worden.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3985
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Gewicht caravan steeds te hoog

Bericht door Gemineye » vr 18 nov 2022 09:15

Die keuring bij een externe firma begrijp ik niet. Een homologatie? Wat gaat die doen dan? Dat is in Nederland volgens mij niet zo. Als je je plaatje en document van de fabrikant eenmaal hebt dan kun je rechtstreeks naar de RDW voor een aanpassing.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Biggie
Berichten: 161
Lid geworden op: wo 12 okt 2022 19:39

Re: Gewicht caravan steeds te hoog

Bericht door Biggie » vr 18 nov 2022 09:49

Beste

In belgie is dat een externe firma die dit moet homologeren dat die 1500kg mag wegen.geen idee waarom een gewone keuringcentra dit niet kan doen.

Want die firma doet niet anders dan zo dingen blijkbaar

Wally
Berichten: 1272
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Gewicht caravan steeds te hoog

Bericht door Wally » vr 18 nov 2022 10:20

Gemineye schreef:
vr 18 nov 2022 09:15
Die keuring bij een externe firma begrijp ik niet. Een homologatie? Wat gaat die doen dan? Dat is in Nederland volgens mij niet zo. Als je je plaatje en document van de fabrikant eenmaal hebt dan kun je rechtstreeks naar de RDW voor een aanpassing.
Onder homologatie versta ik een keuring van een nieuw type voertuig waar nog geen gegevens van bekend zijn.

De gegevens van Biggie,s caravan zijn bekend. Hij krijgt op papier toestemming van de fabrikant

Dan hoeft een keuringsinstantie alleen maar te kijken of bepaalde onderdelen nog geschikt zijn voor de gewichtsverhoging.
Zoals banden, remmen, koppeling etc.
Dit zijn nl. onderdelen die kunnen zijn veranderd nadat de caravan de fabriek heeft verlaten.

In Nederland 15 minuten werk, inclusief een praatje pot met de keurmeester.
Je levert de goedkeuringslijst in bij de administratie en met een week heb je je nieuwe kentekenbewijs toegestuurd.

Frans

RDDR
Berichten: 2787
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Gewicht caravan steeds te hoog

Bericht door RDDR » vr 18 nov 2022 10:20

Exporteren naar NL, bij RDW laten omkeuren en weer importeren in Belgie is bijna makkelijker en goedkoper mrgreen.gif

Maar serieus: je ben dadelijk 1220 Euro kwijt, zonder een echte garantie dat het zeker goed komt. Wellicht inruilen op een andere caravan toch een optie?
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19754
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Gewicht caravan steeds te hoog

Bericht door Daphne » vr 18 nov 2022 10:44

RDDR schreef:
vr 18 nov 2022 10:20
Exporteren naar NL, bij RDW laten omkeuren en weer importeren in Belgie is bijna makkelijker en goedkoper mrgreen.gif
Dat was ook mijn gedachte.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Biggie
Berichten: 161
Lid geworden op: wo 12 okt 2022 19:39

Re: Gewicht caravan steeds te hoog

Bericht door Biggie » vr 18 nov 2022 10:57

De caravan weg doen is nu geen optie 😁

Maar ja waarom moet het ook allemaal zo omslachtig zijn in belgie.als de fabrikant nu akkoord gaat,en alles geeft wat nodig is.dan is het toch de keuring die dan alles controleerd of het klopt en klaar.

Maar hier blijft er veel geld aan veel mensen hun handen plakken.

Biggie
Berichten: 161
Lid geworden op: wo 12 okt 2022 19:39

Re: Gewicht caravan steeds te hoog

Bericht door Biggie » vr 18 nov 2022 13:25

De reden dat er een externe firma wordt genomen is omdat burstner een akkoord geeft voor de gewichtsverhoging te doen,maar een echte goedkeuring die krijg je enkel via zo een externe instantie.dus ja risico's inovervloed met een heen en weer geloop en handen vol geld kwijt zonder zekerheden uiteindelijk

Gebruikersavatar
4Motion
Berichten: 892
Lid geworden op: wo 13 sep 2017 19:58

Re: Gewicht caravan steeds te hoog

Bericht door 4Motion » do 9 mar 2023 11:43

Ik begrijp niet waarom de 1ste eigenaar van deze Bürstner de caravan heeft ingeschreven met een lager MTM (Technisch noemt dit F1).

Eigenlijk zou iedereen deze altijd moeten inschrijven met hoogste MTM (dus max as last).
Wanneer je rijbewijs niet voldoende is dan kan je hem eventueel administratief aflasten via F2 (Technisch toegelaten masse). Mag je auto de MTM niet trekken? dan gewoon minder beladen.

@Biggie: kost wel wat die nieuwe COC / Nieuwe keuring. In België kennen ze er wat van - ik ken het - ook belg.
Is het uiteindelijk in orde gekomen die gewichtverhoging?

Indien niet : Misschien te overwegen: Onze Dethleffs CGO 495 QSK uit 2017 komt half april te koop. Met 400 kg laadvermogen op 1700 kg as max as. Cassetteluifel - Airco - 30Ah Lithium batterij - Volautomatische mover - fietsrek aan een scherpe prijs. Leeggewicht 1300 kg. Stuur PM bij interesse.
Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4x4 MY2019
Adria Adora 573 PT 2023

Ab
Moderator
Berichten: 26695
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Gewicht caravan steeds te hoog

Bericht door Ab » do 9 mar 2023 13:31

De meeste auto's hebben een paar honderd kilo laadvermogen.
Probleem opgelost.
Een caravan is geen pakezel..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

NN

Re: Gewicht caravan steeds te hoog

Bericht door NN » ma 3 apr 2023 07:44

Het is natuurlijk al een wat oudere topic en weet niet hoe het afgelopen is.
In ieder geval heeft een caravan in Belgie wel een COC nodig, zou anders ook niet weten hoe jij aan je nummerplaat bent geraakt.
Dat is wat het voor ons Belgen ook moeilijker maakt om een tweedehands te kopen in NL.
In Duitsland hebben ze dat document eveneens automatisch erbij.
Dat caravans niet standaard op het hoogste gewicht afgeleverd worden is omdat dit geld kost, reken snel maar op een 400-500,- extra.
Dat heet dan de optie gewichtsverhoging al dan niet met een andere as.
Commercieel dingetje zeker... mrgreen.gif

Biggie
Berichten: 161
Lid geworden op: wo 12 okt 2022 19:39

Re: Gewicht caravan steeds te hoog

Bericht door Biggie » vr 7 apr 2023 11:52

sardonis schreef:
ma 3 apr 2023 07:44
Het is natuurlijk al een wat oudere topic en weet niet hoe het afgelopen is.
In ieder geval heeft een caravan in Belgie wel een COC nodig, zou anders ook niet weten hoe jij aan je nummerplaat bent geraakt.
Dat is wat het voor ons Belgen ook moeilijker maakt om een tweedehands te kopen in NL.
In Duitsland hebben ze dat document eveneens automatisch erbij.
Dat caravans niet standaard op het hoogste gewicht afgeleverd worden is omdat dit geld kost, reken snel maar op een 400-500,- extra.
Dat heet dan de optie gewichtsverhoging al dan niet met een andere as.
Commercieel dingetje zeker... mrgreen.gif


Op mijn papieren staat,niet onderworpen aan COC

Maar wat de aanpassing betreft,deze hebben we zo gelaten,het werk,de rijd en de centen die je er moet voor ophoesten is zo schandalig.en dan valt het nog af te wachten of die dat de verzwaring controleert,hem dan ook goed wil keuren.we hebben alles nagezien,en alles is naar de normen om deze op 1500kg te keuren.dus in ons ogen zou dit makkelijk kunnen.werkelijkheid is het heel ander paar mouwen.vooral dan het papierwerk en het heen en weer ritsen voor alles

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”