Probleem met de omvormer

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
Hans_B
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 19 okt 2022 17:26

Probleem met de omvormer

Bericht door Hans_B » do 20 okt 2022 16:34

Probleem met binnenkomende aansluiting van de continu stroom bij de Fendt 540 (2007).

Het speelt al geruime tijd maar omdat wij de laatste jaren alleen in Nederland hebben gekampeerd, heeft het probleem geen prioriteit gehad. Voor het reizen naar buitenlandse bestemmingen echter wordt het een ander verhaal. Er blijkt namelijk een storing te zitten in de bedrading van de caravan bij de omvormer.
Het gaat om een 13 polige aansluiting. De aansluiting op de auto is 100% in orde. Deze heb ik voor alle zekerheid laten doormeten door de garage ondanks het feit, dat ik deze met een hiervoor bestemde speciale tool zelf ook al had doorgemeten.
De aansluiting op de caravan is ter hoogte van de bij de caravan binnenkomende kabelboom nog prima in orde. De aansluiting van het autocontact (pin 10) voor de koelkast is niet in gebruik. Deze is kennelijk nooit aangesloten. De 12 volt continu stroom komt binnen op het verzamel-bedrading-blok aan de voorzijde van de caravan. Hier heb ik de aansluitingen doorgemeten en daar is de vereiste 12 volt spanning (pin 9) op de constante stroomdraad aanwezig. Zodra het stekkertje voor 12 volt (naar de omvormer) op het verzamelblok wordt aangesloten wordt de spanning van de draad ineens 3,7 volt. De spanning op alle aansluitingen bij de omvormer (zie afbeelding) is dan eveneens 3,7 volt. Alle lampjes, kraantjes enz. werken dan niet meer.

Sluit ik de 220 volt stekker aan op de omvormer dan levert de omvormer op dezelfde aansluitingen netjes > 12 volt. Alle verlichting en toebehoren werken dan gewoon goed. Zodra de 220 volt wordt ontkoppeld en de stekker op de auto wordt aangesloten daalt de spanning weer naar 3,7 volt.

Wat heb ik inmiddels gedaan om het probleem te onderzoeken?
* Een kleine 12 volt accu aangesloten op de BATT aansluiting en de op de Batt aanwezige stekkertjes 1 plaats opgeschoven en alles werkt naar behoren.
* Ik heb de kabel die 12 volt levert vanaf de auto naar de ruimte onder de dekplaat van de kast waar zich de omvormer bevindt losgemaakt en meet dan 12 volt. Sluit ik het weer aan dan gaat alles weer naar 3,7 volt.

Overigens werkt de verkeersverlichting helemaal naar behoren. Het probleem zit alleen maar bij de aansluiting op de omvormer in samenhang met de continu 12 volt stroomdraad.

Heeft iemand een idee wat hier de oorzaak van kan zijn?
Bijlagen
1666255036604.jpg
aansluitingen onder het dekblad in de kast
1666255036633.jpg
aansluitingen op de omvormer

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Probleem met de omvormer

Bericht door iemand » do 20 okt 2022 16:45

Hoi Hans, welkom op het forum.

kzou zeggen overgangsweerstand ergens in traject 13 polige stekker naar omvormer

zet eens alle lampjes uit... dan zou de spanning moeten stijgen....als er geen stroom loopt

volg de kabel eens vanaf de 13 polige stekker de caravan in.
kom je vast nog ergens een verdeelblok tegen met schuif-stekkertjes (als 1e foto), of juist in dat blok scratch.gif
daar zit mogelijk het probleem.
Probleem kan in de 12volt (heen), maar ook in de massa (retour), zitten.

stekkertjes losnemen en wat aanknijpen, zodat ie er strak opgaat, is mogelijk al de oplossing
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Probleem met de omvormer

Bericht door Chris » do 20 okt 2022 18:58

Dag Hans... welkom hier en we bijten ons eens even vast in jou probleem.


Precies wat Erik al zegt.
Maar er kan ook domweg ergens een kortsluiting zitten in die 12 volt uit de jaeger.
Vage kennissenheb ik eens geholpen met een vergelijkbaar probleem.
Dat bleek uiteindelijk een schroef die ergens dwars door een kabelboom was gedraaid.... en ja, dat was ook een Fendt.

Andere mogelijkheid.... maak eens even een bypass.
Dus een nieuw kabeltje tussen dat verzamelblok en de omvormer.
Kijk en meet dan nog eens....
Maar ook een event bypass tussen de massa in dat verzamelblok en de omvormer.

Wat ik alleen nog niet rijm is dat je zegt dat bij 230 volt op DIEZELFDE aansluiting 12 volt gemeten wordt.
Dat is gek... want diezelfde aansluiting zit achter een relais... zou niets op moeten staan.

Even ter controle...
Die loshangende rode draad hebben we het niet over.
Je hebt het over de GROENE draad.... bij BATT +
Die komt volgens mij uit de verzameldoos alsl constante plus.

( De draden die van P1 tm P5 komen ziijn allemaal dezelfde 12 volt output uit de omvormer, enige is dat die 12 volt via de zekeringen 1-5 naar buiten komen op P1 tot P5
Batt + is de aansluiting vanaf de dissel.)
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Hans_B
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 19 okt 2022 17:26

Re: Probleem met de omvormer

Bericht door Hans_B » do 20 okt 2022 21:28

Erik en Chris bedankt voor jullie advies.

Ik ga er mee aan de slag.
Om te beginnen dan toch maar alle stekkertjes een keer loshalen.
De loshangende rode draad heeft te maken met het feit, dat ik heb uitgezocht welke aansluitingen waar naar toe gaan.
Dus alle draden zijn nu netjes gelabeld en weer vastgezet.

Als ik het goed begrepen heb mag op de Batt dus geen spanning staan wanneer 220 volt wordt aangesloten en zou voor het geval het mij niet lukt om de oorzaak te achterhalen eventueel een kleine accu kunnen worden aangesloten zonder dat deze ongewild continu wordt bijgeladen als de caravan op het elektriciteitsnet van de camping is aangesloten.
De vraag is dan natuurlijk wel wat er met de groene draad (plus) moet gebeuren.
De vaste 12 volt stroomdraad die door de caravan loopt naar het verdeelblok is in elk geval in orde.
De jaeger aansluiting heb ik inderdaad ook al gedemonteerd en nauwkeurig bekeken maar daar viel niets op aan te merken.
Alle kabels en kabelbomen heb ik voor zover mogelijk blootgelegd voor onderzoek.
Het wordt daarom nog een klusje om alles weer netjes terug te brengen in de oorspronkelijke staat wanneer ik de oorzaak een keer gevonden heb.
Ik ben al uitvoerig bezig geweest met vervangende kabeltjes om voor alle draden bypasses te maken in de hoop dat daar het probleem mee kon worden getackeld.
Helaas heeft dit geen resultaat opgeleverd. Het enige dat nog gedaan zou kunnen worden is alle stekkertjes in het verzamelblok een keer loshalen en vastzetten zoals je hebt aangegeven net zoals ik dat met de 12 volt draad voor controle heb gedaan. Omdat alles goed werkt bij het aansluiten op 220 volt moet het wel in de 12 volt aanvoer naar de omvormer zitten. En toch.. vind het maar...
Ik houd jullie op de hoogte.
Nogmaals dank voor het meedenken!

Vriendelijke groet,
Hans

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Probleem met de omvormer

Bericht door Chris » do 20 okt 2022 21:41

Hans...
Sluit de caravan aan op 230 Volt

Neem de groene draad op BATT + los.
Meet de spanning op de BATT + en een van de min aansluitingen.... die zitten eronder meen ik.
Meet op DC en meet op AC..
Meet je daar wel een spanning, dan is de dader gevonden....de omvormer maakt hier of daar sluiting.

Meet je daar GEEN spanning dan mag de accu op de BATT+ en een min aangesloten worden.
Deze zal dan ook niet bijgeladen worden.

Om nou de omvormer gelijk te controleren kan je even de 230 volt CEE losnemen.
Dan MOET die accu de hut van 12 volt gaan voorzien... niet eerder en niet later.
Als dan ook de spanning inzakt... dan is Of de accu stuk, Of de omvormer maakt ergens kortsluiting.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Probleem met de omvormer

Bericht door Ab » vr 21 okt 2022 00:35

De accu stuk geloof ik niet..
Dan zou de auto ook niet starten.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Probleem met de omvormer

Bericht door Paul Vingerhoets » vr 21 okt 2022 05:15

[re.gif]
Denk dat er een losse accu bedoeld wordt in de caravan rechtstreeks op de Batt+ aansluiting van de omvormer
Wel de draad komende vanaf de jeager stekker los laten liggen alsook de massa aansluiting die naar de jeager gaat loshalen en daar de massa (-) van de accu op aansluiten
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Hans_B
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 19 okt 2022 17:26

Re: Probleem met de omvormer

Bericht door Hans_B » vr 21 okt 2022 09:57

Denk dat er een losse accu bedoeld wordt in de caravan rechtstreeks op de Batt+ aansluiting van de omvormer
Wel de draad komende vanaf de jeager stekker los laten liggen alsook de massa aansluiting die naar de jeager gaat loshalen en daar de massa (-) van de accu op aansluiten


Dat klopt. De autoaccu is 100%. Ik heb de test in de caravan uitgevoerd met behulp van een 12 volt motorfietsaccu die ik een keer heb vervangen.
Inderdaad is het een goede tip om de aanvoerleiding van permanente stroom los te halen wanneer ik zou besluiten om de stroom maar niet meer van de auto te laten komen. Mocht het niet lukken om het probleem op te lossen, dan wordt dit de volgende optie.
In plaats daarvan kan namelijk een kleine lithium accu uitkomst bieden. Zeker nu alle gloedraadlampjes zijn vervangen door ledlampjes.
Een lithium ion accu (motorfiets-accu) weegt slechts 400 gram, heeft een lange levensduur tot soms wel 10 jaar of langer, is inmiddels goedkoop geworden (rond €50,- / €100,- zo blijkt na wat speurwerk op het internet), mag diep ontladen worden en levert ruim voldoende stabiele stroom voor langere tijd. Wel moet de oplader aan bepaalde eisen voldoen zoals een maximum laadstroom van 14 volt en uitschakeling wanneer de accu is opgeladen.
Blijft over de koelkast die tijdens een lange reis onderweg wel moet blijven koelen.
Dat kan eventueel op gas.
Ik heb gezien dat hiervoor een Truma Control (€125,- bij Obelink) kan worden gemonteerd die ervoor zorgt dat de toevoer naar apparatuur wordt afgesloten bij onverhoopte calamiteiten zoals een ongeval.
Maar ik ga eerst maar eens aan de gang met de gegeven adviezen waarvoor dank.
Laatst gewijzigd door Hans_B op vr 21 okt 2022 10:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Probleem met de omvormer

Bericht door Ab » vr 21 okt 2022 10:31

Een auto accu of een losse accu maakt niks geen verschil toch.?
Het zit op dezelfde stroomdraad. Die op pool 9 van de stekker, die weer aangesloten zit bij de omvormer.
Het enige wat je weet als je een accu in de caravan aansluit, en het werkt wel, dat de storing in bet traject vanaf de omvormer naar de auto zit.
Persoonlijk verdenk ik de stekker/stekkerdoos.
En met name de massa.
Sterker..dat weet ik bijna zeker.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Hans_B
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 19 okt 2022 17:26

Re: Probleem met de omvormer

Bericht door Hans_B » vr 21 okt 2022 11:38

Het zou inderdaad de massa kunnen zijn.
Vanaf de stekker tot aan het verzamelpunt in de caravan waar alle draden samenkomen is de spanning van de permanente stroomdraad 12 volt.
Dit verzamelpunt bestaat uit een doorverbinding van alle draden waarvoor zich aan beide zijden stekkers bevinden (zie foto).
1666344375684.jpg
Deze foto bevat de aansluiting direct voorin de caravan waar de kabel vanaf de auto binnenkomt.Zodra ik de draad die op de foto los erbij hangt aansluit op het blok zakt de spanning naar 3,7 volt.
Dit is de draad die naar het verzamelblok onder de omvormer loopt.
Wanneer ik de draad losmaak van het verzamelblok onder de omvormer geeft deze ook hier 12 volt af.
Sluit ik de stekkertjes van deze draad weer aan op het verzamelblok onder de omvormer dan zakt de spanning weer naar 3,7 volt.
Voor alle duidelijkheid, de 12 volt draad gaat niet rechtstreeks naar de omvormer terwijl ik de hulpaccu wel direct op de Batt aansluit.
Hij is aangesloten op een verzamelpunt onder de omvormer van waaruit weer draden naar de omvormer lopen.

Het probleem zit dus ergens in het traject van de aansluiting onder de omvormer.
Laatst gewijzigd door Hans_B op vr 21 okt 2022 11:50, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Probleem met de omvormer

Bericht door Ron » vr 21 okt 2022 11:44

Heeft het ooit wel gewerkt ?

Je hebt het getest met een motorfiets accu en toen werkte het wel goed ?
Bij mijn nieuwe caravan zat de + en - komende van de auto verwisseld op de omvormer.
Had soortgelijke vreemde storingen.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Probleem met de omvormer

Bericht door iemand » vr 21 okt 2022 11:49

Juis dit verdeelblok bedoelde ik.

Je kunt er misschien met de meetpennen net bij, maar meet maar per doorverbinding hoeveel spanning er over staat.

Dit blok is alleen maar handig bij assemblage van de caravan.

Heb je daar een slechte overgang, dan zou ik die draden uitnemen en gewoon aan elkaar solderen.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Hans_B
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 19 okt 2022 17:26

Re: Probleem met de omvormer

Bericht door Hans_B » vr 21 okt 2022 12:00

De aansluiting vanaf de auto is gecontroleerd.
Wanneer de min en plus worden verwisseld bij de Batt aansluiting dan brandt de zekering boven de Batt aansluiting door zo heb ik zelf ondervonden tijdens het testen.
De permanente stroomdraad naar het verzamelpunt onder de omvormer levert zoals vermeld netjes 12 volt totdat deze wordt aangesloten op het verzamelblok onder de omvormer. Hier gaat het dus pas mis en niet bij de binnenkomende bekabeling.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Probleem met de omvormer

Bericht door Chris » vr 21 okt 2022 12:27

MAAR MAAR MAAR.........

De huidige aansluiting op de omvormer die van de Jaeger afkomt is op de omvormer een GROENE draad....

Ik zie je alleen maar prutsen met rood -zwarte bedrading...

Als je die motorfiets accu aan gaat sluiten moet dat op de plek van die groene.... en die groene MOET dan los..
Dat schreef ik gisteren ook al.

en...
Weet je zeker dat die MF accu goed is???
Want zo op de polen kan je best 12 volt meten maar blijft dat ook 12 volt als je die accu belast ????


Kortom..
Ik snap dat het niet helemaal je "ding" is die elektrotechniek.
Want met wat logisch meten wordt je wijzer.
Als je niet weet wat je meet dan wordt het alleen maar onduidelijker.


Gisteren vroeg ik om de groene draad los te nemen van de omvormer.
Meet dan de spanning die op die aansluiting staat nog eens.... mag echt niks op staan... geen DC en geen AC...
Kan je daar een antwoord op geven.....????
.
.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Hans_B
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 19 okt 2022 17:26

Re: Probleem met de omvormer

Bericht door Hans_B » vr 21 okt 2022 15:31

Het zou inderdaad handig geweest zijn om de ondernomen acties als gevolg op de adviezen even te delen.
Dus dat doe ik nu alsnog.

Als je die motorfiets accu aan gaat sluiten moet dat op de plek van die groene.... en die groene MOET dan los..
Dat schreef ik gisteren ook al.

Antwoord: Dat is gebeurd en dat werkt ook.

Gisteren vroeg ik om de groene draad los te nemen van de omvormer.
Meet dan de spanning die op die aansluiting staat nog eens.... mag echt niks op staan... geen DC en geen AC...
Kan je daar een antwoord op geven.....????

Antwoord: Dat heb ik gedaan en daar blijkt geen spanning op te staan.
Dus dat klopt helemaal.

en...
Weet je zeker dat die MF accu goed is???
Want zo op de polen kan je best 12 volt meten maar blijft dat ook 12 volt als je die accu belast ????


En hier sla je de spijker op zijn kop! Niet wat betreft de mf accu want deze kan, zo blijkt, in de caravan de volledige belasting aan van alle apparatuur nadat ik deze had aangesloten zoals je had aangegeven.
Omdat dit zo goed uitpakte heb ik de mf accu vandaag ook maar eens aangesloten helemaal aan het begin waar de draad de caravan binnenkomt.
Misschien had ik dat beter gelijk kunnen doen want nu blijkt dat alles gewoon werkt.
Dus hoewel blijkt dat pin 9 aan de stekker van de auto netjes 12 volt permanente stroom afgeeft verandert dit dramatisch zodra deze belast wordt!
De reden waarom ik verder niet heb getwijfeld aan de aansluiting van de auto is het gevolg van het feit, dat de hele aansluiting anderhalf jaar geleden door mijn garage voor alle zekerheid is vervangen.
Bovendien heb ik met een speciale tool de aansluitingen doorgemeten en gemeend dat het daarom wel goed zat.
tool.jpg
Ik ga alles weer netjes opruimen en aansluiten en mijn garage maar eens een bezoekje brengen.

Heel veel dank voor alle support!

Hans

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Probleem met de omvormer

Bericht door iemand » vr 21 okt 2022 15:43

Oeps, de andere kant op en de oorzaak toch in de auto scratch.gif

Misschien kun je het de garage demonstreren door een belasting (lees lamp) aan pen 9 te hangen.

Tja ik heb ook zo'n test-kastje met leds, en daarmee vind je het probleem dan niet. Want er loopt weinig stroom. weenie.gif
Maar ik heb ook een 12 volt spannnigszoeker. Zit een 12 volt lampje in en bovenop een snoertje die je dan aan massa houdt.
Die zou dan bij jou auto mogelijk niet fel maar matig branden en daarmee toon je het dan aan whistle.gif

Nog ff een tip... zoek in de auto de zekering op. Mogelijk zit de overgangsweerstand daar, vanwege een matig contact.
Laatst gewijzigd door iemand op vr 21 okt 2022 15:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Probleem met de omvormer

Bericht door Chris » vr 21 okt 2022 15:45

Kijk... de dader opgespoord....super... thumbup.gif thumbup.gif

Vaak is het moeilijk, en een stel vragen heen en weer, om een beeld te krijgen van wat er is en wat er gebeurd.
Ik denk dat ik aardig weet hoe elektrische installatie's van caravans in elkaar zit, het is geen rocket science tenslotte.
Maar logisch denken en uitsluiten van mogelijkheden is vaak lastig met of door de gegeven info.
Een techneut denkt technisch anders gewoon..blijkt hier ook weer.

Mja... je ziet gelijk dat het forum lekker meedenkt dan...en er reacties zat komen
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Hans_B
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 19 okt 2022 17:26

Re: Probleem met de omvormer

Bericht door Hans_B » vr 21 okt 2022 17:23

iemand schreef:
vr 21 okt 2022 15:43
Oeps, de andere kant op en de oorzaak toch in de auto scratch.gif

Misschien kun je het de garage demonstreren door een belasting (lees lamp) aan pen 9 te hangen.

Tja ik heb ook zo'n test-kastje met leds, en daarmee vind je het probleem dan niet. Want er loopt weinig stroom. weenie.gif
Maar ik heb ook een 12 volt spannnigszoeker. Zit een 12 volt lampje in en bovenop een snoertje die je dan aan massa houdt.
Die zou dan bij jou auto mogelijk niet fel maar matig branden en daarmee toon je het dan aan whistle.gif

Nog ff een tip... zoek in de auto de zekering op. Mogelijk zit de overgangsweerstand daar, vanwege een matig contact.
De oude spullen doen het zo gek nog niet...

Hans_B
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 19 okt 2022 17:26

Re: Probleem met de omvormer

Bericht door Hans_B » vr 21 okt 2022 20:24

iemand schreef:
vr 21 okt 2022 15:43
Nog ff een tip... zoek in de auto de zekering op. Mogelijk zit de overgangsweerstand daar, vanwege een matig contact.
Dat is een goed idee. De draad voor de permanente stroom loopt rechtstreeks vanaf de accu en is apart gezekerd.
Misschien gaat het bij de zekering al fout.
Chris schreef:
vr 21 okt 2022 15:45
Mja... je ziet gelijk dat het forum lekker meedenkt dan...en er reacties zat komen
Absoluut! En de support wordt ook zeer gewaardeerd!

Fijn weekend en nogmaals iedereen bedankt voor de ondersteuning!

Hans

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”