Zakluifel stormvast??

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
Stellingwerver
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 9 sep 2022 14:38

Zakluifel stormvast??

Bericht door Stellingwerver » wo 19 okt 2022 16:31

Bij onze caravan zit een Fiamma zakluifel. Ik heb daar niet zo’n vertrouwen in. Het geheel lijkt me niet erg wind/stormvast. Zie ik dit verkeerd? Kun je hem met een gerust hart laten staan als je tijdje weg bent?

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Zakluifel stormvast??

Bericht door Chris » wo 19 okt 2022 17:07

Nooit...
Zak en cassetteluifels zijn totaal niet windvast.
Heel goed schoren is enorm belangrijk.

Er is ergens een filmpje op YT over dit item.
Dan zie je dat dit type luifels het niet winnen.
Mja..
Wat is effe weg.... en wat is stormvast ??

Ik heb een Unico Torino luifel, die kan heel veel hebben...
Maar stormvast is die ook niet denk ik....maar ik laat hem tot op heden wel altijd staan.
Daarbij..
Het verankeren aan de grond, daar staat of valt alles mee.
Een luifel met een pennetje vast zetten is fout..... een stormharing zal het veel langer volhouden.
Maar waar is de grens.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7980
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Zakluifel stormvast??

Bericht door Ron » wo 19 okt 2022 18:11

Met de peggypegs platen en storm bandjes kan de luifel best wat hebben.
Maar een echte storm overleefd geen enkele luifel.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

iemand
Berichten: 5242
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Zakluifel stormvast??

Bericht door iemand » wo 19 okt 2022 18:17

Naast de (ruk-)wind, ook rekening houden met draagkracht scratch.gif

Altijd de voorkant aan 1 kant wat lager zetten zodat de regen naar 1 kant goed weg loopt.

Een waterzak kan die echt niet dragen.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3985
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Zakluifel stormvast??

Bericht door Gemineye » wo 19 okt 2022 18:26

Vorig jaar in Kroatië een flinke rukwind gehad. Vlakbij zee stond iemand met net zo’n luifel als wij hebben; een fiamma caravanstore. Die had m stevig vast gezet met dikke schroefharingen. Na een flinke rukwind stond het frame van die luifel nog keurig op de plek maar het doek was stuk gescheurd aan de zijde van de caravan. De onze was nog wel heel. Maar zo’n luifel kan inderdaad niet veel wind hebben.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19758
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Zakluifel stormvast??

Bericht door Daphne » wo 19 okt 2022 18:29

Wat is een tijdje weggaan? Boodschappen doen, dagje cultuur snuiven of bedoel je dagen onbeheerd achterlaten?

Een goed vastgemaakte zak- of cassetteluifel kan best blijven staan als je op pad bent. Gewoon goed naar de weersvoorspellingen kijken, ook hoe je staat is belangrijk. Sta je op een terrassen camping dan loop je meer risico als je met de open kant naar het vrije uitzicht staat dan wanneer je met de wind in de rug op een beschutte plek staat.
Een paar dagen onbeheerd laten staan zou ik nooit doen. Wij laten onze luifel gewoon staan als we een dagje op pad zijn en zijn niet bang van wind. Storm en rukwinden zijn wat anders. Maar je hoeft je ook niet bang te laten maken.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

TFJ

Re: Zakluifel stormvast??

Bericht door TFJ » wo 19 okt 2022 19:28

Over wat voor windkracht praten we eigenlijk?

Als de wind er vol op staat:
- Tot welke windkracht kan een zakluifel blijven staan.
- Tot welke windkracht kan een casetteluifel blijven staan.
- Tot welke windkracht kan een Torino (zonder zijwanden) blijven staan.
- Tot welke windkracht kan een Verona blijven staan.
- Tot welke windkracht kan een voortent blijven staan.

Wally
Berichten: 1275
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Zakluifel stormvast??

Bericht door Wally » wo 19 okt 2022 21:17

Het frame van een luifel is wel zodanig te verankeren dat het iedere storm overleeft.

Blijft over het zwakste punt, nl het doek.
Sta je beschut of krijgt het de volle laag?

Bij de juiste rukwind zal het finaal kunnen afscheuren.

3 of 4 spanbanden erover?

Wat is het einde met het vast zetten?

Doen wat de fabrikant voorschrijft en daar zelf een uiterste aangeven van wat nog moet kunnen.

Frans

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Zakluifel stormvast??

Bericht door Chris » wo 19 okt 2022 21:34

Voor mijn torino deze bij me..en dat vind ik echt genoeg.
Nog meer .... beter de luifel weghalen dan..
.
Haring met harpje2.jpg
Haring met harpje.jpg
Haring 40 cm.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Wally
Berichten: 1275
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Zakluifel stormvast??

Bericht door Wally » wo 19 okt 2022 23:45

[re.gif]

Nog nooit nodig gehad?

Frans

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3697
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Zakluifel stormvast??

Bericht door Niels83 » do 20 okt 2022 07:44

Nee een luifel in zijn algemeen is niet gebouwd om in de storm te blijven staan. Je kunt dit uitstellen door hem goed vast te zetten.
Bij een luifel komt de wind er onder en kan het luifel optillen.
Kamperen is vooruitzien dus houdt de weerberichten in de gaten. Ga je weg en is er harde wind voorspeld dan kun je hem voor je gemoedsrust maar beter in draaien. Maar in Zuid Europa is het soms lastig te voorspellen.

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2521
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Zakluifel stormvast??

Bericht door SBerend » do 20 okt 2022 08:04

Ik heb geen zakluifel maar een voortent waarvan het voorste deel er niet tijd in zit. Daar standaard 3 van die ankers er aan zitten. Ook in september gezien dat zowel vaste als zakluifels die onvoldoende gezekerd waren door plotseling opkomend slecht weer kapot zijn gegaan of op dak lagen.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

Gebruikersavatar
Sytske01
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 27 aug 2014 19:51
Locatie: Friesland

Re: Zakluifel stormvast??

Bericht door Sytske01 » do 20 okt 2022 09:59

Wij hebben een Thule zakluifel. Wij zetten de pootjes vast met haringen en als het nodig is de stormbanden er aan. Een zakluifel zit in de pees, dus ik denk altijd dat het wel heel raar moet gaan, voordat ie daar uit komt. Afgelopen jaar hadden wij de luifel ook zo vast, omdat het erg hard waaide (meerdere dagen achter elkaar).
Hierdoor is 1 pootje krom getrokken. We hadden veel moeite om hem weer in te rollen. Nooit bij stil gestaan dat dit kon gebeuren, maar als je er over nadenkt wel logisch. De pootjes kunnen geen kant op, maar ze zijn niet berekend op deze krachten. En daar zijn ze ook niet voor bedoeld natuurlijk.
Wij rollen hem in het vervolg wel op als het hard waait.

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2024
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Zakluifel stormvast??

Bericht door doubleyou » do 20 okt 2022 11:05

in Portugal zag ik de kwetsbaarheid van een cassetteluifel met eigen ogen. De eigenaren van een camper waren met de fiets op pad. Er stond best een stevige wind en af en toe was ie krachtig, maar het stormde niet Ik had mijn reisluifel met stormbanden vast staan en overwoog vanwege het geklapper om ‘m eraf te halen. Deze mensen stonden ook nog eens pal op de wind. Ze hadden alleen 2 haringen en scheerlijnen gebruikt om de cassetteluifel vast te zetten. 1 flinke windvlaag en ik zag de luifel zo over de camper waaien.
Bijlagen
F77BDA7E-C8DE-41B1-80F0-24641C4F7F9A.jpeg
1DBEA0AF-6322-4951-8C00-A1781EB98064.jpeg
43D44AD5-E087-4932-91CC-EE1E00A2180A.jpeg
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1670
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Zakluifel stormvast??

Bericht door thmeyer » do 20 okt 2022 11:13

Er bestaan geen stormvaste zak - of casseteluifels, waar de wind onder kan komen.

Ik heb van dichtbij mijn overbuurman en zijn zoon tijdens een fikse storm aan de stangen zien hangen.
Eén flinke windvlaag en de luifel scheurde netjes bij de naad van de zakluifel af.

Opmerking: Ik heb wel wat bij van deze overbuurman gezien.
Om niet helemaal de zakluifel af te moeten rollen bij monteren van de luifel op de caravan, had hij had hoger en in het verlengde van de rail met een railruimer ruimte gemaakt. haphop.gif
Laatst gewijzigd door thmeyer op do 20 okt 2022 11:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3985
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Zakluifel stormvast??

Bericht door Gemineye » do 20 okt 2022 11:15

Tja alles kan stuk… hij hebben ooit een voorseizoenplek gehad en daar ook best wat schade gezien door wind regen en sneeuw. Maar “gek” genoeg; het waren steeds dezelfde. Mensen die hun tentdoek als losse vodden over hun frame heen gooien en dan vervolgens verbaasd zijn als het instort. Of een etuiluifel vastzetten met twee kleine scheerlijntjes met spijkerharingen, en waar die haringen wat lastig de grond in gaan dan steken ze gerust nog 10cm boven de grond uit. Dat doet dus helemaal niets.

Met het goede materiaal en een beetje aandacht voor je spul valt het allemaal wel een beetje mee. Maar een etuiluifel zal nooit heel stormbestendig worden.

Weet dat, en ga er dan met beleid mee om. Je moet dan dus een beetje anticiperen op het weer.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

TFJ

Re: Zakluifel stormvast??

Bericht door TFJ » do 20 okt 2022 11:36

Ik ben zo benieuwd over wat voor windkracht jullie het hebben.
Wat de een een briesje vind, vind de ander al een stevige wind.

RDDR
Berichten: 2790
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Zakluifel stormvast??

Bericht door RDDR » do 20 okt 2022 11:47

Zelf meegemaakt op Alpencamping Nenzing in Oostenrijk. Dagje met heerlijk weer gehad. In de namiddag waren wij op de camping waarbij de lucht van blauw naar bijna zwart veranderde in 10 minuten tijd. Gevolgd door hevige regen met serieuze windvlagen. Na een kwartietje was het over en na een half uur scheen de zon weer.

Bij aanvang hebben wij onze Isabella Shadow snel uit de pees getrokken en in de kofferbak van de auto gemikt, samen met de 3 staanders. De haringen en lijnen laten zitten / liggen.

Rondje camping leverde zo hier en daar luifels op die nog prima stonden, ook een aantal die ingezakt waren, totdat ik op het pad kwam waar een cassetteluifel op het dak van een caravan lag, met flinke schade aan de caravanwand en dak. Luifel totalloss. Mensen waren op pad en niemand had het gezien (of wel gezien, maar niets gedaan). Camping heeft gehlpen met dat ding demonteren.

In dat soort gebieden zou ik een cassetteluifel altijd indraaien. Gaat juist zo makkelijk. Een los flapje zoals een Shadow kan aanzienlijk minder schade aanrichten. Een zakluifel is dan best onhandig nu ik erover nadenk. De metalen rol levert potentieel veel schade op, maar echt makkelijk op te bergen is zo'n ding ook niet.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Zakluifel stormvast??

Bericht door Chris » do 20 okt 2022 12:14

Wally schreef:
wo 19 okt 2022 23:45
[re.gif]

Nog nooit nodig gehad?

Frans
Nee....pas 1x gebruikt...was overbodig zelfs.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Wally
Berichten: 1275
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Zakluifel stormvast??

Bericht door Wally » do 20 okt 2022 12:31

RDDR schreef:
do 20 okt 2022 11:47
Zelf meegemaakt op Alpencamping Nenzing in Oostenrijk. Dagje met heerlijk weer gehad. In de namiddag waren wij op de camping waarbij de lucht van blauw naar bijna zwart veranderde in 10 minuten tijd. Gevolgd door hevige regen met serieuze windvlagen. Na een kwartietje was het over en na een half uur scheen de zon weer.
Inderdaad, typisch Oostenrijk.

Daar heb je ook bij prachtig weer, maar te pas en onpas rond 17.00 zomaar een uur buien met zwaar onweer en de nodige rukwinden.

Frans

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2024
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Zakluifel stormvast??

Bericht door doubleyou » do 20 okt 2022 12:40

Soms blijkt de voorspelling minder erg dan de realiteit. Zware hoosbuien waren voorspeld en ik had de luifel zo laten zakken dat het water er goed af kon lopen. Maar dat daar ook nog rukwinden bij zouden komen was niet echt voorspeld. Opeens begon het naast de stortregen ook enorm te waaien. Met 2 man hielden we de schuifluifel vast maar er was bijna geen houden aan. Er kwam een enorme windvlaag en ik riep: nu naar binnen! De luifel vloog over de caravan, die van mijn vrienden naast mij ook. Wonder boven wonder: geen schade! Zelfs het frame was nog heel! Alles was doorweekt, overal dreven spullen en onze plek stond 24 uur lang blank…..
Bijlagen
11A24D45-6C95-468A-9C87-D4145150C1CC.jpeg
57106F0C-CF55-4310-AFBE-F2C62A91DA23.jpeg
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3697
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Zakluifel stormvast??

Bericht door Niels83 » do 20 okt 2022 15:31

TFJ schreef:
do 20 okt 2022 11:36
Ik ben zo benieuwd over wat voor windkracht jullie het hebben.
Wat de een een briesje vind, vind de ander al een stevige wind.
Dat is zo lastig te bepalen. Want het gaat behalve windkracht ook over de duur van de wind, de windrichting en hoe het is opgezet. Een harde windvlaag die onder het luifel weg kan is wat anders dan een aanhoudende wind die tegen de caravan omhoogbotst.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Zakluifel stormvast??

Bericht door Morgoth » do 20 okt 2022 17:04

Ik stond twee jaar geleden op Langenwald. Kwam er een oetlul met een huurcamper tegenover ons staan. In de stromende regen de cassetteluifel uit zonder scheerlijnen en haringen en vervolgens binnen aan het bier. In de luifel kwam een behoorlijke waterzak. Toen de buurman maar even gewaarschuwd dat ie hem schuin moest zetten vanwege het water. Een andere buurman leende hem twee scheerlijnen om de luifel vast te zetten.
Saillant detail: De buurman van de scheerlijnen kreeg de volgende dag als dank een fles wijn, tegen mij heeft hij nooit meer iets gezegd.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4303
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Zakluifel stormvast??

Bericht door WillyL » do 20 okt 2022 19:53

Ik zet mijn gewone luifel bij verwacht harde wind enkel wanneer die of van opzij of van de linkerkant (dus niet deur) komt.
Laatst draaide die wel in de foute richting maar de luifel hield het maar slapen was heel onrustig. De caravan daverde op zijn grondvesten. Gelukkig hielden de stormankers en de sterk aangespannem luifel het - geen oprobare om duidelijkheid te zijn.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3985
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Zakluifel stormvast??

Bericht door Gemineye » do 20 okt 2022 20:15

[re.gif] [re.gif]

Nou wees blij dat hij het überhaupt als iets positiefs zag. Ik heb vorig jaar in Grolloo bij een tent waar ik vaak voorlangs liep meerdere keren een waterzak uit de luifel gedrukt gedurende de week. De mensen waren er toen niet. In het weekend waren ze er weer en ik vertelde ze dat ze er even op moeten letten. Ik zal de exacte bewoording niet citeren, want die was niet heel vriendelijk, maar of ik wel van hun tent af wilde blijven want die stond prima en was niks mis mee.

Moraal van het verhaal; de week er na liep de luifel weer goed vol en niemand durfde hem aan te raken. Zo tegen het weekend waren zowel tent als luifel en elkaar gezakt en onherstelbaar beschadigd.

Ik heb ze niet meer gesproken na die tijd.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”