Zakluifel stormvast??

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
nonblond
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Zakluifel stormvast??

Bericht door nonblond » do 20 okt 2022 20:55

Ach, ik heb over mijn zakluifel wel windkracht 10 à 11 gehad en ook eens in de bergen een oververwacht optekende windhoos o.i.d. van 20 minuten. Maar met de nodige stormbanden en een op de Peggy peg lijkende plaat over pootvoetjes en de scheerlijnen heeft de zakluifel tot nu toe overleeft zonder schade. Konden anderen op de camping niet zeggen. Maar als ik dat kan voorkomen rol ik hem toch echt in of niet uit als hij nog opgerold is.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Zakluifel stormvast??

Bericht door PD » do 20 okt 2022 21:08

Stormvast is zeker voor een luifel zeer betrekkelijk. Uiteindelijk zal elke luifel eerder gaan "hemelen" voordat een vergelijkbare geheel gesloten voortent hetzelfde lot beschoren raakt......

Hoe lang en tot welke windkracht, met name ingeval van rukwinden de zaak overeind blijft, heeft bovendien grotendeels te maken met de hoek van windinval en eventuele beschutting/windbrekers zoals bomen en andere caravans. Daarom lijkt de schade op een camping na een storm/rukwind vaak random...

Een zakluifel zal naar mijn inschatting het snelst opgeven, daarna de cassetteluifel gevolgd door een conventionele luifel en uiteindelijk de boogluifel. Desondanks hebben wij inmiddels na 1x een Verona en 2x een Torino gekozen voor een cassetteluifel. Zeker elektrisch bediend vinden we deze comfortabeler voor onze manier van reizen en is deze snel even ingedraaid waarbij de peggypeg voetplaten en de stormharingen gewoon in de grond blijven. Uitdraaien is ook snel weer gebeurd, zeker met de AB. Wanneer we wat langer van de camping zijn en het weer niet vertrouwen, draaien we afhankelijk van de beschutting ter plaatse, de luifel snel even in.

Verankering aan de grond blijft voor alle verschijningsvormen essentieel al is dat ook niet zaligmakend. Wij hebben in Inzell in de nacht ook al eens een Verona opgeruimd nadat we deze eerst aan de wielen van de er dwars voor geplaatste LandRover hadden gebonden..... puur omdat we het niet vertrouwden en geen oog dicht deden [aschrik.gif]

Qua afwatering schat ik overigens een cassetteluifel hoger in dan een conventionele luifel; een waterzak is vrijwel onmogelijk wanneer je de (in ons geval 3) poten laat zakken en de luifel dus extra schuin naar voren staat. Overigens laten wij deze dan horizontaal over de volle 6 mtr breedte afwateren en zetten we deze juist niet schuin naar één hoek waardoor de wateropbrengst van 18 m2 gelijkmatiger verdeeld wordt en niet op één plek van de luifel afklettert.
Laatst gewijzigd door PD op do 20 okt 2022 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

nonblond
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Zakluifel stormvast??

Bericht door nonblond » do 20 okt 2022 21:14

Die windhoos o.i.d. had ik op dezelfde camping in Inzell. Vandaar dat je toen door mij gewaarschuwd bent om de Verona goed vast te zetten.

Perseo1
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 8 jan 2023 12:25

Re: Zakluifel stormvast??

Bericht door Perseo1 » do 19 jan 2023 18:24

Altijd inrollen als je weggaat

Robertolini
Berichten: 401
Lid geworden op: vr 23 sep 2016 16:17

Re: Zakluifel stormvast??

Bericht door Robertolini » vr 20 jan 2023 08:20

Perseo1 schreef:
do 19 jan 2023 18:24
Altijd inrollen als je weggaat
Bedankt voor de tip…☺️
Ford Kuga 150pk St-Line
Gechipt naar 190 pk

Hobby 540 FU 2021, lekker compleet 😋

Arthurj
Berichten: 661
Lid geworden op: za 27 aug 2022 12:13

Re: Zakluifel stormvast??

Bericht door Arthurj » wo 8 feb 2023 23:00

Perseo1 schreef:
do 19 jan 2023 18:24
Altijd inrollen als je weggaat
Net een cassetteluifel [dak] laten monteren met exact de gedachte en met het gemak zoals hier beschreven, altijd inrollen als je weggaat en sterker nog, ook als je 180 graden gaat, dan kun je rustig slapen en hoef je er niet midden in de nacht uit om hem in te rollen. Ik neem geen enkel risico. En dan hoef ik ook geen scheerlijnen of stormbanden aan te leggen. En het grote voordeel is, is dat die zo ingerold is. En een luifel is nu eenmaal geen voortent waar [voortent] de wind niet onder kan. De voortent/schuifluifel nemen we niet mee. Zoveel mogelijk lusten en zo weinig mogelijk lasten.
Knaus Südwind 460EU 60 Years Edition
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Zakluifel stormvast??

Bericht door Chris » wo 8 feb 2023 23:33

[re.gif]
En dan laat je het meubilair wat ook buiten staat gewoon staan???
Want je rolt hem in omdat je minder goed weer verwacht....zonde van de spullen buiten dus.
Onze Torino blijft gewoon staan hoor..moet wel heel erg gek gaan wil ik die weghalen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Zakluifel stormvast??

Bericht door Gemineye » wo 8 feb 2023 23:39

Dat zou ik dan wel doen Chris. Of desnoods iets in de auto leggen, dat kan natuurlijk ook. Maar het is wel afhankelijk wat je zoal buiten hebt staan. Als wij een zak luifel opzetten dan hebben we maar weinig buiten staan doorgaans.

Het is in al die jaren maar 1x voorgenomen dat ik de luifel ingerold heb tijdens vakantie dus het valt heus wel mee. Dat was in Kroatië toen we een paar dagen weer naar Nederland moesten ivm een overlijden.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Arthurj
Berichten: 661
Lid geworden op: za 27 aug 2022 12:13

Re: Zakluifel stormvast??

Bericht door Arthurj » do 9 feb 2023 00:25

Chris schreef:
wo 8 feb 2023 23:33
[re.gif]
En dan laat je het meubilair wat ook buiten staat gewoon staan???
Want je rolt hem in omdat je minder goed weer verwacht....zonde van de spullen buiten dus.
Onze Torino blijft gewoon staan hoor..moet wel heel erg gek gaan wil ik die weghalen.
Dat gaat in het serviceluik. Maar het gaat om het grote risico dat die luifel [kwetsbaarder] kapot waait. Zeker meubilair kan ook kapot waaien natuurlijk. Maar afgelopen seizoen [oktober] stopten wij tafel en stoelen ook even in het serviceluik, snel gebeurd dus geen probleem. En ook voor de nacht, vochtig, de ochtend daarop lekker droog dus buiten een kop koffie met een sigaar mrgreen.gif
Knaus Südwind 460EU 60 Years Edition
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Zakluifel stormvast??

Bericht door Chris » do 9 feb 2023 10:03

Dat is dus een verschil...
Wij gaan doorgaans wonen onder de luifel.
Koelbox, wasrek aan de ene kant en wij... 3 stoelen, tafel met bende aan de andere kant...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Zakluifel stormvast??

Bericht door Daphne » do 9 feb 2023 10:16

Arthurj schreef:
wo 8 feb 2023 23:00
Perseo1 schreef:
do 19 jan 2023 18:24
Altijd inrollen als je weggaat
Net een cassetteluifel [dak] laten monteren met exact de gedachte en met het gemak zoals hier beschreven, altijd inrollen als je weggaat en sterker nog, ook als je 180 graden gaat, dan kun je rustig slapen en hoef je er niet midden in de nacht uit om hem in te rollen. Ik neem geen enkel risico. En dan hoef ik ook geen scheerlijnen of stormbanden aan te leggen. En het grote voordeel is, is dat die zo ingerold is. En een luifel is nu eenmaal geen voortent waar [voortent] de wind niet onder kan. De voortent/schuifluifel nemen we niet mee. Zoveel mogelijk lusten en zo weinig mogelijk lasten.
Ben benieuwd hoe lang je dit volhoudt. Wij draaien de luifel vrijwel nooit in, alleen als we weer naar de volgende camping gaan (max 3 nachten) of bij hele harde windstoten. Bij flinke wind is het niet eens nodig als de luifel goed vast staat.

Van de afgelopen 15 jaren kunnen we het indraaien van de luifel voor de zekerheid op 1 hand tellen. Iedere nacht indraaien moet ik niet aan denken. [aschrik.gif]
Laatst gewijzigd door Daphne op do 9 feb 2023 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Jeffr
Berichten: 852
Lid geworden op: do 18 feb 2016 15:42

Re: Zakluifel stormvast??

Bericht door Jeffr » do 9 feb 2023 10:31

Afgelopen jaar voor het eerst met de zakluifel op pad gegaan (Kroatië).

We hebben hem 2x ingerold ivm weers waarschuwing voor harde wind etc.
Met ze 2e binnen 3min ingerold. Spullen eventueel in de auto,dissel en service luik.
De koelbox staat in zijn eigen tentje awhoea.gif

We proberen deze manier van kamperen ivm het gemak.
Dit jaar naar 2 campings ipv in in de zomervakantie dan is dit extra makkelijk thumbup.gif
thumbup.gif
Geen Caravan.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Zakluifel stormvast??

Bericht door PD » do 9 feb 2023 11:26

Arthurj schreef:
wo 8 feb 2023 23:00
Net een cassetteluifel [dak] laten monteren met exact de gedachte en met het gemak zoals hier beschreven, altijd inrollen als je weggaat en sterker nog, ook als je 180 graden gaat, dan kun je rustig slapen en hoef je er niet midden in de nacht uit om hem in te rollen. Ik neem geen enkel risico. En dan hoef ik ook geen scheerlijnen of stormbanden aan te leggen.
Ik vind het onverstandig om geen stormbanden aan te leggen, zoals jij dat noemt. Ongeacht het weer (wind) houdt mijn vrouw de balk van de cassetteluifel vrijwel altijd vast tot het moment dat de stormbanden gemonteerd zijn. Bij ons staat de luifel dan ook altijd vast met peggypeg grondplaten onder de staanders en met stormbanden (in ons geval 3 vanwege de breedte van 6 mtr). Kleine moeite en tussentijds indraaien (in ons geval elektrisch) gaat zeer snel wanneer je de grondplaatjes openschuift en de stormbanden loshaakt terwijl deze wel aan de schroefharingen blijven zitten.
Een onverwachte windvlaag kan een boel ellende veroorzaken en dat voorkom je hiermee knipoog.gif

Overigens draaien wij de cassetteluifel tussentijds vrijwel nooit in, ook niet wanneer we gaan slapen; hooguit wanneer we langer van de camping zijn en er kans is op wind en/of onweer. Met de grondplaten en stormbanden staat de luifel (in ons geval 18 m2) echt goed vast, heel kleine moeite, groot plezier.
Bij regen zetten we de cassetteluifel overigens bewust NIET schuin naar één kant; dan valt er voor 18 m2 regenwater op één punt op de grond en dat is ongewenst... bij extreme regen zetten we eventueel de cassetteluifel in zijn geheel wat lager maar nog steeds met horizontale balk zodat het afvallende water zich beter verdeelt.
Bijlagen
Brillant met cassetteluifel.jpg
Casseteluifel met 3 peggypeg grondplaten en 3 stormbanden
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Zakluifel stormvast??

Bericht door Jaap van Duijn » do 9 feb 2023 12:04

Eigenlijk topic titel ZAKLUIFEL STORMVAST??

Wij hadden 10 jaar een zak luifel op de caravan - gebruikt in voorjaar, zomer en najaar.
Toch kwamen er scheurtjes aan de beide uiteinden na verloop van tijd.
Dit opgelost met DENSO tape en tot verkoop geen hinder meer ondervonden.
We halen altijd ook nu met cassette deze in als we weggaan van de hut luifel, niets verradelijk als het weer zegt men.
En daar denken en houden we dan ons ook aan.
In de jaren genoeg luifels zien "vliegen".

Groeten Jaap van Duijn

Arthurj
Berichten: 661
Lid geworden op: za 27 aug 2022 12:13

Re: Zakluifel stormvast??

Bericht door Arthurj » do 9 feb 2023 20:07

Zolang wij bij de caravan zijn zie ik de noodzaak niet om stormbanden etc. te plaatsen. En even inrollen is een minuut [twee?] werk, dus dat zie ik niet als een last. Wat ik wel als een last zie is een kapotgewaaide luifel en alle bijkomende regelpraktijken. En ja, met stormbanden voorkom je dat, maar met even inrollen ook. Ach, ieder heeft zijn voorkeur, en zoals Chris het zegt; "wij leven onder die luifel", wij niet, enkel er onder vertoeven met tafel en stoelen en opruimen als we niet aanwezig of paraat zijn.
Knaus Südwind 460EU 60 Years Edition
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Zakluifel stormvast??

Bericht door Chris » do 9 feb 2023 20:58

Kijk even naar mijn avatar.
Net voor de foto een heel klein vlaagje wind door het bos daar.
De buurman dacht net als jij, cassetteluifel vastzetten.... hier niet nodig....ik sta midden in een bos.
Was daarna ook niet meer nodig...hij kon zo de bak in, op z'n dak en gebroken liggers.
M.a.w. je bent zeker altijd te laat....het kalf is al verdronken voor jij in kan grijpen.
Als er ook maar een verkeerd "woeitje" langs komt, en jij staat toevallig net op het herentoilet.... kan je rekenen op een schade.
Niet verstandig om een luifel niet vast te zetten... onverstandig zelfs...
Hele zeilboten komen vooruit door zo'n lap stof...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Arthurj
Berichten: 661
Lid geworden op: za 27 aug 2022 12:13

Re: Zakluifel stormvast??

Bericht door Arthurj » do 9 feb 2023 21:05

[re.gif]

Ik wil hem best vastzetten Chris, maar niet met stormbanden, dan ga je voor een langere termijn. Aan de voetjes met een haring wil ik best doen [als je hem ook handig weer los kunt halen, dus niet steeds opnieuw hameren op haringen] maar hele tuigages voel ik dan weer weinig voor. Hier thuis hebben we ook een luifel [zonnescherm] aan de gevel en daar handel ik hetzelfde. Als ik het idee heb dat de wind/bries te gortig wordt gaat ie direct naar binnen.
Knaus Südwind 460EU 60 Years Edition
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2455
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Zakluifel stormvast??

Bericht door SBerend » do 9 feb 2023 21:12

Een paar jaar geleden. Mensen zaten er onder. Even wat wind en binnen no-time lag de luifel op dak van hun camper. Voor een luifel is het altijd verstandig om stormlijnen te gebruiken.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Zakluifel stormvast??

Bericht door Daphne » do 9 feb 2023 21:17

Arthurj schreef:
do 9 feb 2023 21:05
Aan de voetjes met een haring wil ik best doen [als je hem ook handig weer los kunt halen, dus niet steeds opnieuw hameren op haringen.

Neem Peggy Pegs. Meest handige systeem. thumbup.gif Kleur moet je even doorheen kijken, uiteindelijk ook wel fijn dat je ze niet over het hoofd ziet als je de luifel hebt ingedraaid.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Arthurj
Berichten: 661
Lid geworden op: za 27 aug 2022 12:13

Re: Zakluifel stormvast??

Bericht door Arthurj » do 9 feb 2023 21:26

Tweemaal een camper gehuurd met zo'n cassetteluifel en hetzelfde behandeld als wat nu mijn plan is met de caravan. Heb ik dan zoveel geluk gehad of denk ik nu gewoon te makkelijk met mijn plan? In de ons vorig caravanleven ook een luifel gehad [die dan weer aan de voortent ging, een Dorema President Plus] en die zette ik vast met scheerlijnen, nooit problemen gehad [ook niet met de Mistral in de Drome].

Ik begin te denken dat een luifel in de pees minder risicovol is dan een cassetteluifel?
Knaus Südwind 460EU 60 Years Edition
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Zakluifel stormvast??

Bericht door Chris » do 9 feb 2023 21:34

Een luifel met een pees staat zowiezo vast aan de grond.
Bij mij met 4 spanbanden, 2 aan de voorkant en 2 naast de caravan.
Heel goed windvast, nog nooit afgebroken voor wind...ook niet voor de Tramontana in Spanje.
En... 2e niet onbelangrijke.... kan geen regen op blijven liggen omdat het een boogluifel is.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Zakluifel stormvast??

Bericht door Daphne » do 9 feb 2023 21:37

Arthurj schreef:
do 9 feb 2023 21:26
Tweemaal een camper gehuurd met zo'n cassetteluifel en hetzelfde behandeld als wat nu mijn plan is met de caravan. Heb ik dan zoveel geluk gehad of denk ik nu gewoon te makkelijk met mijn plan? In de ons vorig caravanleven ook een luifel gehad [die dan weer aan de voortent ging, een Dorema President Plus] en die zette ik vast met scheerlijnen, nooit problemen gehad [ook niet met de Mistral in de Drome].

Ik begin te denken dat een luifel in de pees minder risicovol is dan een cassetteluifel?
Als je bedoelt het niet vastzetten, dan heb je gewoon altijd goede omstandigheden gehad. Het gaat 100 x goed en het hoef maar 1 x mis te gaan.

Wij zaten in Berchtsgaden een keer lekker in het zonnetje te relaxen en 5 minuten later hing ik aan de luifel in een storm en verzoop bijna door de regen. Zonder enige waarschuwing vooraf. Blij dat er stormbanden aan hingen. Vergeet het nooit meer, het was de zomer van 2016.

En of je nu elke avond de luifel gaat indraaien en voor elk boodschapje ook, moet je helemaal zelf weten. Gewoon een kwestie van proberen, je merkt snel genoeg of dit de manier is hoe jullie het prettig vinden. Maar zoals al door anderen is gezegd, luifelpoten vast en stormbanden eraan is het minste wat je zou moeten doen en het is echt geen gedoe. Wij vinden het meerdere keren in- en uitdraaien meer gedoe dan even stormbanden eraan doen. Stormbanden die je in de gleuf van de voorbalk schuift vinden wij het meest handig. We hebben alle varianten al gehad, maar deze zijn al jaren in gebruik, de rest is weggedaan.

En een etuiluifel is meer gevoelig voor wind dan een cassetteluifel. Alleen wanneer het mis gaat, is het kostenplaatje anders.
Laatst gewijzigd door Daphne op do 9 feb 2023 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Zakluifel stormvast??

Bericht door VIP » do 9 feb 2023 21:39

Arthurj schreef:
do 9 feb 2023 21:26
Tweemaal een camper gehuurd met zo'n cassetteluifel en hetzelfde behandeld als wat nu mijn plan is met de caravan. Heb ik dan zoveel geluk gehad of denk ik nu gewoon te makkelijk met mijn plan? In de ons vorig caravanleven ook een luifel gehad [die dan weer aan de voortent ging, een Dorema President Plus] en die zette ik vast met scheerlijnen, nooit problemen gehad [ook niet met de Mistral in de Drome].

Ik begin te denken dat een luifel in de pees minder risicovol is dan een cassetteluifel?
Er komt een dag dat je denkt had ik maar stormbanden gebruikt.
Porsche + Tabbert

Arthurj
Berichten: 661
Lid geworden op: za 27 aug 2022 12:13

Re: Zakluifel stormvast??

Bericht door Arthurj » do 9 feb 2023 21:48

Daphne schreef:
do 9 feb 2023 21:37
Arthurj schreef:
do 9 feb 2023 21:26
Tweemaal een camper gehuurd met zo'n cassetteluifel en hetzelfde behandeld als wat nu mijn plan is met de caravan. Heb ik dan zoveel geluk gehad of denk ik nu gewoon te makkelijk met mijn plan? In de ons vorig caravanleven ook een luifel gehad [die dan weer aan de voortent ging, een Dorema President Plus] en die zette ik vast met scheerlijnen, nooit problemen gehad [ook niet met de Mistral in de Drome].

Ik begin te denken dat een luifel in de pees minder risicovol is dan een cassetteluifel?
Als je bedoelt het niet vastzetten, dan heb je gewoon altijd goede omstandigheden gehad. Het gaat 100 x goed en het hoef maar 1 x mis te gaan.

Wij zaten in Berchtsgaden een keer lekker in het zonnetje te relaxen en 5 minuten later hing ik aan de luifel in een storm en verzoop bijna door de regen. Zonder enige waarschuwing vooraf. Blij dat er stormbanden aan hingen. Vergeet het nooit meer, het was de zomer van 2016.

En of je nu elke avond de luifel gaat indraaien en voor elk boodschapje ook, moet je helemaal zelf weten. Gewoon een kwestie van proberen, je merkt snel genoeg of dit de manier is hoe jullie het prettig vinden. Maar zoals al door anderen is gezegd, luifelpoten vast en stormbanden eraan is het minste wat je zou moeten doen en het is echt geen gedoe. Wij vinden het meerdere keren in- en uitdraaien meer gedoe dan even stormbanden eraan doen. Stormbanden die je in de gleuf van de voorbalk schuift vinden wij het meest handig. We hebben alle varianten al gehad, maar deze zijn al jaren in gebruik, de rest is weggedaan.

En een etuiluifel is meer gevoelig voor wind dan een cassetteluifel. Alleen wanneer het mis gaat, is het kostenplaatje anders.
Helder Daphne, en welke gebruiken jullie nu dan? Is dat een accessoire van Thule [jij hebt toch ook zo'n Thule] of een universeel product [niet dat universeel minder zou zijn van kwaliteit]?
Knaus Südwind 460EU 60 Years Edition
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Zakluifel stormvast??

Bericht door Daphne » do 9 feb 2023 22:02

[re.gif]

Wij hebben 2 versies. Een universele waarvan ik het merk niet weet (ooit bij de Wit gekocht), en ook Peggy Peg luifelbevestiging. En natuurlijk de ankerplaten van Peggy.

Zoiets maar dit zijn ze niet, ik denk dat wij een hele oude versie hebben. https://www.dewitschijndel.nl/haba-thu- ... banden-set

https://peggypeg.com.au/blogs/peggys-wo ... g-products
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”