Truma Ultraheat

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Arthurj
Berichten: 668
Lid geworden op: za 27 aug 2022 12:13

Truma Ultraheat

Bericht door Arthurj » do 13 okt 2022 21:40

Na 10 jaar gaan we volgende week donderdag weer met een caravan op pad. Herfstvakantie en fris dus even een extra gasfles gehaald. Lang geleden altijd het plan gehad een ultraheat te laten installeren in de bestaande gaskachel van Truma. Nooit van gekomen omdat we stopten met de caravan. We beginnen nu weer en opnieuw leeft het idee om dat in te laten bouwen. Maar nu is de vraag, mag je die op campings nog gebruiken gezien de huidige ontwikkelingen met de prijzen voor elektra? Geen idee dus even kijken of er ervaringen zijn hier. Niet natuurlijk alleen m.b.t. dat ultraheat maar ook elektrische kacheltjes voor voortenten [idee is soortgelijk]. Jullie begrijpen [hoop ik] wat ik bedoel. Zijn ze nog toegestaan? Als het bijna nergens meer mag heeft het ook weinig zin dat in te laten bouwen....
Knaus Südwind 460EU 60 Years Edition
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Truma Ultraheat

Bericht door Chris » do 13 okt 2022 22:04

Meer en meer campings rekenen het verbruikte vermogen af.
Dus de geconsumeerde kilowatt's.
Een ultraheat is een "dorstige" stroomverbruiker.
Beetje vergelijkbaar met nu een Dieselauto kopen.... je mag het zelf bedenken.

In Oostenrijk loop je er zelfs op leeg.
Probleem is natuurlijk dat lang niet altijd de infra structuur van campings op stroomzuipers zijn voorbereid.
En als iedereen dat maar elektrische kacheljes aansteekt gaat het financieel voor de campingbaas snel mis.
Daarom... verbruik afrekenen...eerlijk.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23435
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Truma Ultraheat

Bericht door PD » do 13 okt 2022 22:12

Waarom zou je elektrisch willen verwarmen met 500, 1.000 of 2.000 Watt terwijl je in de caravan een gaskachel hebt met een capaciteit van waarschijnlijk 4.000 Watt of zelfs 6.000 Watt ?

Verwarmen op gas is niet alleen goedkoper dan op elektra maar het is bovendien ook veel sneller en geeft een behaaglijkere warmte. Wanneer je bovendien je Ultraheat op 2.000 Watt hebt staan, trekt dit al bijna 9 A en blijft er waarschijnlijk maar weinig over voor de rest van je caravan zoals verlichting, koelkast, evt. TV etc.

In onze Brillant zit een Truma Combi 6E kachel waarvan de E-functie vergelijkbaar is met een Ultraheat maar wij gebruiken dit nooit, ook niet gedurende de periode dec-mrt wanneer we 4 maanden op DKA staan en daar elk weekend vertoeven; we verwarmen gewoon met gas.

Afgelopen weekend hadden we op de camping een nachttemperatuur van ca. 2 C en onze dochter had de gaskachel in hun nieuwe Hobby 540 KMFe op standje 1 en later in de nacht/ochtend op 1,5 en dat was ruim voldoende en behaaglijk. Onze Truma Combi 6E kun je instellen op een gewenste temperatuur en heeft ook niet veel gebrand, verwacht ik (onze gasfles wil maar niet leeg sinds maart).

Wanneer je bovendien voor je stroomverbruik moet betalen, laat je het zeker wel uit je hoofd op elektra; 2 kW per uur kost je al gauw € 1,- per uur en dat kost je gas echt niet.

Voorts ook nog eens steeds vaker het “verbod” van campings op gebruik van elektrische kachels, wat een Ultraheat ook is.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
StevenD
Berichten: 376
Lid geworden op: zo 13 apr 2014 19:08
Locatie: Tiel

Re: Truma Ultraheat

Bericht door StevenD » do 13 okt 2022 22:25

Bij een vaste elektriciteitsprijs gebruiken wij de UltraHeat om te verwarmen/om het behaaglijk te houden.
Volvo V60 Momentum 2.0 T, 203pk/320nm, met een Knaus Azur 495 TF

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11148
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Truma Ultraheat

Bericht door dieseltijger » do 13 okt 2022 22:32

Ik gebruik het ding vaak, lekker makkelijk. Je mag het gewoon gebruiken. Alleen als je bij een camping bent met 4A aansluitingen dan knijp ik het vermogen tot 500W. Als je echt miep-kniep bent....dan moet je gewoon thuis blijven.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23435
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Truma Ultraheat

Bericht door PD » do 13 okt 2022 22:38

[re.gif]
Ik zie dat toch echt anders....... zeker wanneer stroomverbruik all-in is, want dan wordt uitgegaan van Fair-Use.

Wanneer je dan je Ultraheat op 1.000 Watt instelt en per etmaal tot wel 24 kWh voor alleen al je verwarming afneemt, vind ik dat "niet netjes" en dan druk ik me bewust zeer zachtjes uit !

Op de camping waar wij deze maand staan, is het stroomverbruik ook all-in maar ik haal het echt niet in mijn hoofd om de campingeigenaar met mijn verwarmingskosten te belasten.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11148
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Truma Ultraheat

Bericht door dieseltijger » do 13 okt 2022 22:47

Nou is mijn caravan ietwat geïsoleerd, en er zit een thermostaat op. dus er wordt echt geen 24 kWh afgenomen. Binnen no-time is de caravan smoorheet. Hoeveel ik wel gebruik? Ik zou het echt niet weten. Maak me er totaal niet druk over. Of het fixed price is, of dat ik apart moet afrekenen interesseert me evenmin.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1947
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Truma Ultraheat

Bericht door mrbullmastiff » do 13 okt 2022 23:00

Ik heb een Truma Ultraheat in de caravan maar ik zou hem niet meer installeren.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Arthurj
Berichten: 668
Lid geworden op: za 27 aug 2022 12:13

Re: Truma Ultraheat

Bericht door Arthurj » do 13 okt 2022 23:01

Al bedankt voor de reacties tot nu toe. Het is zeker niet het plan om de verwarmingskosten volledig af te wentelen op de campingeigenaar om de kosten van gasverbruik uit te sparen, dat vind ik niet absoluut niet netjes en gaat ook niet gebeuren. Maar als het nergens meer MAG heeft het geen zin het te installeren. Maar als het wel mag en ik moet het verbruik afrekenen heb ik daar geen problemen mee. Fair use policy is ook alleszins redelijk [zie mijn eerste opmerking] en daar zou ik me absoluut aan houden.

Ik heb eens gevraagd wat de kosten van inbouw zijn, misschien ben ik dan direct genezen knipoog.gif
Knaus Südwind 460EU 60 Years Edition
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Truma Ultraheat

Bericht door Ab » do 13 okt 2022 23:31

Het mag over het algemeen wel..
Maar reken dan maar vast met een euro of zelfs meer per Kw.
Gebruik maar beter gewoon propaan.
De prijs daarvan ligt inmiddels ongeveer op een derde van de prijs van aardgas..waar dan ook weer veel stroom mee gemaakt wordt..Hoewel het weer iets gedaald is.
De stroomprijs inclusief, of voor 4,50 per dag of zo, is een beetje een gepasseerd station.
Zeker op campings die in de koudere periodes ook open zijn.
Elektriciteit is kostbaar geworden zoals we allen weten.. zucht.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Arthurj
Berichten: 668
Lid geworden op: za 27 aug 2022 12:13

Re: Truma Ultraheat

Bericht door Arthurj » do 13 okt 2022 23:46

[re.gif]

Ik weet het Ab, maar als het nog toegestaan is laat ik het misschien toch inbouwen. Het zal wel 2023 worden dan want voor volgende week [herfstvakantie] gaat hem toch niet meer worden. Tijd zat om er over na te denken. En als het inbouwen te gortig is, dan kan ik er zat gas voor kopen. Ach, we zullen wel zien wat er van terecht komt.
Knaus Südwind 460EU 60 Years Edition
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)

DV_t
Berichten: 730
Lid geworden op: di 23 mei 2017 11:46

Re: Truma Ultraheat

Bericht door DV_t » vr 14 okt 2022 00:32

De vrouw vind het geen fijn gevoel om snachts een gaskachel te hebben branden dus daarom de ultraheat op 500 om de kou er uit te houden. De euro's die ik gebruik wil ik dan ook gewoon betalen.

Onze airco heeft ook een warmtepomp maar dat gebrom op het dak is het voor mij ook niet waard.

Als er gewoon nette tarieven worden berekend dan betaal ik die graag. Net als thuis

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11148
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Truma Ultraheat

Bericht door dieseltijger » vr 14 okt 2022 00:41

Zo gebruiken we de ultraheat meestal. Lage temperatuurinstelling en gecombineerd met een laag vermogen - zodat de temperatuur lekker gelijkmatig blijft. Overdag iets hogere temperatuur. In het verre voor- en naseizoen gebruiken we in de avond ook nog eens een heatek verwarmingsmat onder de tafel.

Verhip...nu ik het zo bedenk....met een maximaal vermogen van 0,5 kW dan zullen we in de praktijk op maximaal 3..4 kWh zitten per etmaal voor de Ultraheat.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

nonblond
Berichten: 1295
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Truma Ultraheat

Bericht door nonblond » vr 14 okt 2022 00:44

Op veel campings al sinds jaar en dag het verzoek om geen electrische kachels te gebruiken. Aan jou of je dat wel of niet doet. In Nederland nog niet per kwh betaald. In Duitsland en Oostenrijk iedere camping waar ik heb gestaan wordt wel per kwh afgerekend, maar zat eigenlijk altijd 4kwh bij de prijs in en betaal je alleen wat je meer gebruikt. Bij gebruik van de ultraheat stook ik eerst de kachel op met gas en als de temperatuur is bereikt houd ik die in stand met de ultraheat. De caravan is zo sneller op temperatuur en je gebruikt minder kwh. De ultraheat bevalt heel goed, zou die ook in deze tijd zo weer laten installeren.

Gebruikersavatar
Pakkie
Berichten: 1338
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 21:27
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Re: Truma Ultraheat

Bericht door Pakkie » vr 14 okt 2022 08:02

[re.gif]
Op een hier wel bekende camping in de buurt van Breda mag je gewoon 45 ct per kwh betalen dus ook in NL komt het voor. Stonden paar weken geleden op Natterersee in Oostenrijk waar men ook 4 kwh bij de prijs in had zitten. Vanaf volgend jaar stoppen ze daarmee en mag je per iedere kwh gaan betalen.

@Arthurj: je kunt de Ultraheat dus vrijwel altijd gebruiken, al dan niet betaald. Voor de inbouwkosten kun je echter heel wat gas verstoken. Ik weet niet hoeveel je weg gaat in de koude periodes maar zo enorm hard gaat het qua gasverbruik ook weer niet zo lang je niet op een vaste winterplaats staat. Wat is je argument om er wèl honderden Euro's tegenaan te gooien?
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11148
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Truma Ultraheat

Bericht door dieseltijger » vr 14 okt 2022 08:25

Ach, voor de centen moet je het niet doen of laten. Laat je nou eens 6 kWh gebruiken op een dag. Da's minder dan drie euro. Ik heb het ding nu eenmaal, en het is gerieflijk.

Als je daar over valt - dan is de camping te verkiezen waarbij de stroom inclusief is. Wel eerst even interieur inspectie door de zelfbenoemde camping regelneef laten uitvoeren en de ultra heat knop verbergen achter een nonchalant gedrapeerde theedoek. En bakkeleien of een electrische vloerverwarming niet een vergelijkbaar verbruik oplevert.

Nog even en er is een zoekoptie toegevoegd bij de camping apps of er ook een kliklijn beschikbaar is.
[tags: bemoeizucht tijdverspilling bekrompenheid afgunst]
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19763
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Truma Ultraheat

Bericht door Daphne » vr 14 okt 2022 08:49

2 caravans geleden hadden we voor het eerst Ultraheat. Tijdens een korte wintersportvakantie hebben we die gebruikt. Geen idee dat we moesten bijbetalen voor elektra. Voor een week iets van €135 [aschrik.gif] Dat was inclusief elektrische vloerverwarming. Daarna hebben we de Ultraheat niet meer gebruikt, behalve als ‘s nachts de gasfles leeg raakte dan konden we overschakelen op de Ultraheat. De warmte is niet eens lekker als je het met stoken op gas vergelijkt, zou dat wel zo zijn, vinden we veel betalen voor elektra gebruik niet erg. Maar zelfs bij een vast tarief voor elektra hebben we de Ultraheat niet meer gebruikt.

Vloerverwarming is gebleven in de 2 caravans daarna en voor de lege gasfles in de nacht hebben we Truma duo controle, dan hoef je ook niet in de sneeuw naar buiten en kunnen we de kachel onderweg naar de bestemming alvast aanzetten. Ultraheat hebben we niet gemist.

Vorige maand stonden we in Duitsland waar 4 kWh per dag was inbegrepen (CampingCard tarief) Voor 3 nachten moesten we 11€ bijbetalen. Geen punt, vloerverwarming stond 24/7 aan en met een CampingCard tarief van €18 per nacht is dat natuurlijk een lachertje.

Of je Ultraheat moet inbouwen is geheel aan jou, wij kiezen er bewust niet voor, of het moet in een pakket zitten dat we voor een andere accessoire zouden kiezen en dan gebruiken we ‘m nog steeds niet knipoog.gif Je zou voor ongeveer dezelfde prijs kunnen kiezen voor Duo Controle met crash sensor met meer mogelijkheden.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Truma Ultraheat

Bericht door Hans1954 » vr 14 okt 2022 09:53

Even wat dingetjes. De warmte van de Ultraheat is lucht die langs de warmtewisselaar. Bij gebruik in de winter zonder gebruik van een Ultraheat is de koelkast (wanneer die op stroom werkt) verreweg de grootste verbruiker. De helft van het stroomverbruik komt voor rekening van de koelkast. Dus die werkt dan ook veel goedkoper op gas. De meeste wintersporters weten dat inmiddels wel. Dan de campingkant. Gemeten stroom mag NIET met winst doorverkocht worden. Staat in de regels van elke energieleverancier. Deze regel wordt al jarenlang omzeilt door een vast tarief per dag aan te bieden. Scheelt veel meters en discussies. Nadeel is dat grootverbruikers niet boven komen drijven. Dat probleem wordt dan weer opgelost door laag te zekeren. Medelijden met de campings heb ik niet. Dat vaste tarief zal doorgaan profijtelijk zijn. Verder zijn op veel campings nog douchemuntjes in gebruik. Als je al deze betaalde dienstverlening meeneemt, dan hou je de alleen de prijs voor het stukje grond over waar de caravan zijn plaats vind. Dat is dan vaak 40 euro per dag. Goede opbrengst nietwaar? 1200 euro per maand voor een stukje gras. Helemaal schofterig is een camping in de buurt van Vogelenzang. Die bieden een Grand-Prix arrangement aan tijdens de Grand-Prix F1. Op een caravanplaats mogen geen caravans geplaats worden. Wel tentjes als ze niet te groot zijn. Zo doende worden er op een plaat vier tentjes geplaatst. 375 euro voor 4 dagen!! Dat is dus 1500 euro voor 1 caravanplek. Het is dus jammer voor de campingbazen.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16298
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Truma Ultraheat

Bericht door Jan van Vijven » vr 14 okt 2022 09:59

Ach…. de hotel prijzen gaan bij grote evenementen ook omhoog, net als mijn B&B…
Take it or leave it.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4013
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Truma Ultraheat

Bericht door Gemineye » vr 14 okt 2022 10:03

Door de kosten van een camping terug te redeneren naar "een stukje gras" sla je de plank wel mis denk ik. Met diezelfde redenatie zou je kunnen stellen stellen dat een kop koffie bij een restaurant 50 cent zou kunnen kosten. Dat is natuurlijk niet waar, want er zijn veel meer kosten. knipoog.gif
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Truma Ultraheat

Bericht door Hans1954 » vr 14 okt 2022 10:16

Gemineye schreef:
vr 14 okt 2022 10:03
Door de kosten van een camping terug te redeneren naar "een stukje gras" sla je de plank wel mis denk ik. Met diezelfde redenatie zou je kunnen stellen stellen dat een kop koffie bij een restaurant 50 cent zou kunnen kosten. Dat is natuurlijk niet waar, want er zijn veel meer kosten. knipoog.gif
Daar ben ik niet blind voor. Maar als je voor alle basisbehoeften die rond een verblijf hangen, een prijskaartje hangt, kom je dus echt uit op alleen het stukje gras. Ik hoef vanuit mijn eigen perspectief niet naar dat van de camping te kijken. Die is ondernemer en het is zijn eigen risico.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Truma Ultraheat

Bericht door Hans1954 » vr 14 okt 2022 10:18

Jan van Vijven schreef:
vr 14 okt 2022 09:59
Ach…. de hotel prijzen gaan bij grote evenementen ook omhoog, net als mijn B&B…
Take it or leave it.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dat geldt dan nu dan ook voor campings, hotels en B&B's. Het is nu even moeilijk maar slik het maar even.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

perk
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 9 dec 2015 10:06

Re: Truma Ultraheat

Bericht door perk » vr 14 okt 2022 10:24

We hebben de Ultraheat nu in de nieuwe Fendt. Ervoor in de kleinere Caravelair gebruikten we een klein electrisch kacheltje (1300 W als ik me goed heriner).

Dat kacheltje maakte de caravan warm (heet) in recordtijd. Maar ja, wel iets lawaaiig en geconcentreerd rond 1 plek. Je moet ook plaats ervoor hebben op een kastje en alles vlak voor de kachel is dan zeer heet. We hebben nooit de gaskachel in de Caravelair gebruikt, die had ook geen ringverwarming en ik vertrouwde het niet zo erg vlak naast het bed.

Gisteren avond was ik de wifi aan het installeren in de Fendt en hebben we de Ultraheat voor de eerste keer geprobeerd.
Wel, dat viel eigenlijk tegen. Op 1000W merkte ik amper iets, op 2000W begon het wel warmer te worden maar zo een stroom kan ik niet trekken op de camping.
Je hoort de ventilator wel, maar ik denk dat als je het op standje 1 zet, het best gaat meevallen. Toch vergeleken met een aparte kachel.

De dealer waarschuwde me al dat het best is eerst op gas de caravan warm te stoken en daarna de Ultraheat te gebruiken, wel te verstaan met ons manier van kamperen in april-mei. We doen geen wintersport.

Zuiver financieel lijkt het best met gas te stoken want zo een Ultraheat kost wel wat bij installatie, maar ik voel me veiliger met electrische verwarming.
Een der volgende weken test ik de gas wel eens uit in de Fendt. Alles is nog nieuw en we moeten stapje voor stapje alles ontdekken.

PS, op onze camping is een forfait verbruik in de plaats gerekend, en daarboven reken je af met een meter. Limiet is 6A. Dus ik denk niet dat ik misbruik maak van het systeem. Ik ga binnekort een eigen zekeringenkastje maken met verbruiksmeter, om dit in de gaten te houden. En tegelijk de voortent veiliger te zekeren.

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Truma Ultraheat

Bericht door Hans1954 » vr 14 okt 2022 11:28

perk schreef:
vr 14 okt 2022 10:24

PS, op onze camping is een forfait verbruik in de plaats gerekend, en daarboven reken je af met een meter. Limiet is 6A. Dus ik denk niet dat ik misbruik maak van het systeem. Ik ga binnekort een eigen zekeringenkastje maken met verbruiksmeter, om dit in de gaten te houden. En tegelijk de voortent veiliger te zekeren.
Je rekent altijd over de meter af in jouw geval. Het forfait is waarschijnlijk berekent over de forfaitaire stroomkosten vermeerderd met kosten van infra e.d. Je limiet is een klein aanbod van 6 a. Dus alle kosten worden met winst op de schouders van de kampeerder gelegd. Ga er maar van uit dat de infra zich al honderden malen heeft terugbetaald. Kassa.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Truma Ultraheat

Bericht door Paul » vr 14 okt 2022 11:49

Volgens mij lopen er hier nu 2 dingen door elkaar.
De werking van een ultraheat als apparaat en hoe dat bevalt en wat de kosten zijn met de huidige energieprijzen.
Wij hadden een ultraheat in onze vorige caravan en die ook regelmatig gebruikt.
Op 500 watt doet hij niet veel en op 2000watt duurt het even voor de hut warm is maar uiteindelijk beviel hij goed.
De combi van gas en ultraheat zorgde dat de caravan in no-time warm was.
Met de huidige energie prijzen is het veel voordeliger om te verwarmen op gas en ook een stuk sneller warm.
Als je niet per kwh afgerekend wordt is het een mooi alternatief, of dat sociaal gewenst is laat ik even in het midden.

We hebben nu de truma 6E in de Fendt en die heb ik ook op elektra laten draaien en mijn conclusie is dat die veel beter werkt dan de ultraheat.
De warmte die eruit komt is warmer en hij is ook veel sneller warm.
Oorzaak zal in het ontwerp van de Combi 6E liggen die wat efficiënter is dan de ultraheat die eerst het hele blok op moest warmen van de S3004 kachel.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”