Truma Ultraheat

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11144
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Truma Ultraheat

Bericht door dieseltijger » za 15 okt 2022 00:18

Arthurj schreef:
vr 14 okt 2022 23:54
[re.gif]

<knip>
Dus in voor- en naseizoen lekker wandelen/buiten zijn en in de avond lekker binnen vertoeven. Dus ik voel wel wat voor zo'n ultraheat. En dan denk ik vooral aan de nachtelijke verwarming zonder gas, een laag pitje zeg maar.
Yep wij hebben de Ultraheat op 500 watt staan, en dat resulteert in een gelijkmatige temperatuur. De gaskachel geeft meer fluctuaties, wat logisch is met het zesvoudige vermogen. Overigens... We letten er niet zo op.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 792
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Truma Ultraheat

Bericht door WanFie » za 15 okt 2022 10:52

Chris schreef:
vr 14 okt 2022 22:35
WanFie schreef:
vr 14 okt 2022 22:16
Zo maar 'n paar:

Afbeelding

O...
De eerste is een parkeerplaats... de 2e niet... klopt.
Kijk eens achter dat gebouw.

Ik denk dat er in de toekomst gewoon geen propaan meer is, dan dus alles elektrisch op op waterstof. Maar dat zal nog wel even duren.

Alleen... een caravan elektrisch verwarmen.. Wanneer het niet te koud is zal het met zo'n Trumaheat wel lukken en vaak is het bij kouder weer toch minder druk op campings. Vermogen zal er dan wel voldoende zijn.

En voor de toekomst, moeten er deugelijke elektrische kachels met voldoende vermogen en warmteverdeling ontwikkeld worden. Én de camping moeten investeren in dikke kabels. Wat natuurlijk resulteert in betalen per kWh.
Niks mis mee.

Ik vind overigens € 550,- voor een elektrisch spiraaltje best veel geld. In een waterkoker van € 20,- zit ook zo'n ding.

Voor de voortent gebruiken wij een kwarts-straalkacheltje van 400/800W. Dat ding kostte € 12,95. En door de stralingswarmte hebben we daar best wel profijt van.

Misschien een infraroodpaneel boven de zithoek?
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Truma Ultraheat

Bericht door Ab » za 15 okt 2022 11:20

Waarom niet gewoon de perfecte, al 50 jaar doorontwikkelde gaskachel eventjes aan ? Die zit er niet voor niks.
Wat is dat toch met al die totaal overbodige elektrische verwarmings apparatuur? scratch.gif
Bang voor gas ?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 792
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Truma Ultraheat

Bericht door WanFie » za 15 okt 2022 11:25

[re.gif]
Bang dat het gas opraakt?

Maar dat is de komende jaren nog niet aan de orde.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11144
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Truma Ultraheat

Bericht door dieseltijger » za 15 okt 2022 11:33

Welnee.....de onbedwingbare reflex van "doe iets" bij onzekere situaties speelt hier op het forum ongetwijfeld een rol. En ook het rechtvaardigen van een aanschaf (lees de andere topics maar na). Net zoals een EV kopen - niet voor de lol of koopziekigheid, maar natuurlijk....omdat je verstandig bent. Compleet met het symbooltje: thumbup.gif . Moet je nu eens kijken met de kilometerkosten voor een EV als je moet laden aan een publieke paal - dan zou je de volgende symbooltjes bij jouw "verstandige" keus moeten plaatsen: awhoea.gif stom.gif

Ongein natuurlijk...we zijn gewoon koopziek - de mannelijke forummers staan vooraan volgens mij, maar we willen het niet horen. Mooi toch...
Laatst gewijzigd door dieseltijger op za 15 okt 2022 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 336
Lid geworden op: di 7 sep 2010 23:18
Locatie: IJmond

Re: Truma Ultraheat

Bericht door Storm » za 15 okt 2022 11:34

Met bijna enig gevoel van schuld dat ik een Ultra-heat als bij verwarming in de nieuwe caravan heb laten plaatsen zit ik dit topic te lezen.
Bijna schuld omdat ik niet fair zou zijn naar de camping eigenaar in verband met het extra stroom verbruik wat mijn verwarming verbruikt als ik in voor of najaar zo nu en dan mijn caravan iets behaaglijker wil hebben.

Maar al vinger wijzend vraag ik mij wel af welke electriciteit slurpende/verbruikende apparaten men zelf niet de grootste deel van tijd op de camping gebruikt.
Ik heb b.v. geen airco, tv met bijbehorende apparatuur, 1200W Senseo of magnetron in de caravan, dus . . . .

Als je het niet meer trekt, moet je duwen.


Subaru Forester 2.0i Comfort, Hobby de luxe 460 lu, Unico Torino en Bologna.
Reich EasyDriverPro 1.8 mover met Mobility Power Pack.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11144
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Truma Ultraheat

Bericht door dieseltijger » za 15 okt 2022 11:44

Niets van de vingerwapperaars en campingregelneven aantrekken. Preken doe je maar vanaf de kansel of in de Moskee. Ik moet de eerste nog maar zien die jou met open vizier er ter plekke op durft aan te spreken.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 792
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Truma Ultraheat

Bericht door WanFie » za 15 okt 2022 12:05

Tja... dit is een forum waarop iedereen zijn mening mag geven. Anders zou het als forum nutteloos zijn.

Ik voorspel al wel alvast voor volgend jaar veel verandering op tarieven gebied.

En die met de grootste mond, zijn vaak de krachtigste regelneven.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18944
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Truma Ultraheat

Bericht door Hobby Linka » za 15 okt 2022 13:06

WanFie schreef:
za 15 okt 2022 11:25
[re.gif]
Bang dat het gas opraakt?

Maar dat is de komende jaren nog niet aan de orde.
Zeker niet, Ik denk zelfs dat kampeerders slechts een klein deel van flessengas gebruikers zijn. In het bedrijfsleven wordt veel gebruik gemaakt van flessen gas.

En zeker geen schuld gevoel krijgen van de aanschaf van de Ultraheat. De een gebruikt de Ultraheat om te verwarmen, de ander zijn airco om zomers te koelen.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
sindaco
Berichten: 1109
Lid geworden op: za 13 aug 2016 18:17
Locatie: overloon

Re: Truma Ultraheat

Bericht door sindaco » za 15 okt 2022 13:25

Wij gebruiken de ultraheat al bijna 6 jaar en voornamelijk op 500 w
In het voor en najaar werkt dat prima
Op campings met kwh meter gebruiken we hem ook zolang het nog qua temp kan.. Is makkelijk en doet het al 6 jaar goed

Koelkast zetten we op gas en die kwh heb je dan 6 tot 8 uur 500 w voor

Op gas gebruikt onze koelkast 1 Spaanse 11 kg fles in 42 dagen

Als we meer vermogen verbruiken dan de 4 tot 6 kwh met de ultraheat dan betalen we iets bij
Op een campi g net als hier in Frankrijk nu is alles inbegrepen
Ook is er verschil vindt ik of iemand 22 euro vraagt of 18
Op beiden is stroom inbegrepen

Op onze wintercamping is 4kwh incl.. Rest betaal je bij of je stookt gas

Maar onze ultraheat zou ik voorlopig niet willen missen
Houdt rondom caravan net als gas lekker constant op temp
Uiteraard afhankelijk van buitentemp
cayenne 3.0 tdi v6 ( 2012 ) ..in black ..550nm.. met een fendt 540 TG ( 2013 ).

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1947
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Truma Ultraheat

Bericht door mrbullmastiff » za 15 okt 2022 13:28

Wij hebben een Ultraheat maar gebruiken hem eigenlijk niet omdat we de verwarmingscapaciteit te weinig vinden. Het gebruik van gas is efficiënter en ondertussen hebben we ook een duocontrol geplaatst zodat het al gek moet gaan dat we zonder gas vallen. Ik zou voor de prijs van de Ultraheat liever een duo control plaatsen.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4306
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Truma Ultraheat

Bericht door WillyL » za 15 okt 2022 15:23

Nu, hier is dat anders. Wij bezigen hem regelmatig, zelfs op 500w.
Die stand is bij tussenseizoen voldoende om onze verblijfplaats op 16 graden te houden, vooral 's nachts. En ook wanneer er maar 6A is.
De 1000w stand werkt om 18graden te halen of hoger te houden.
2000w gebruiken we bijna nooit.
En de beperking van beschukbare Ampères, wel, we zijn er attent op en zetten de verwarming even uit bij gebruik van grote slokoppen zoals koffiezet.
Met 6 A hebben we meer dan voldoende.

Is het echt koud dan warmen we even op met gas, daarna op niveau houden met de ultraheat.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4306
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Truma Ultraheat

Bericht door WillyL » za 15 okt 2022 15:24

Oh ja, We zijn thuis wel een koele 19 a 20 graden gewoon, ook reeds van vorige winter...
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Truma Ultraheat

Bericht door Hans1954 » za 15 okt 2022 17:27

[re.gif] Het is net als met andere grootverbruikers. Af en toe moet je de een uitzetten, om de andere aan te doen. Mijn caravan is met 13 A gezekerd.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Franswa
Berichten: 118
Lid geworden op: wo 14 dec 2016 19:36

Re: Truma Ultraheat

Bericht door Franswa » za 15 okt 2022 18:46

Ik heb 2 jaar geleden mijn Ultraheat zelf ingebouwd en had dat jaren eerder moeten doen. We gebruiken hem voor het voor- en na seizoen en vinden het erg prettig / gemakkelijk.
Zweedse auto, Duitse caravan.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4306
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Truma Ultraheat

Bericht door WillyL » za 15 okt 2022 18:55

Ik had wel een probleem met de beveiliging voor overheating. In een ander draadje kan je het relaas lezen.
Ik ben wel blij met de ultraheat maar gebruik die vrijwel niet in combinatie met de ringventilatie. Dat vind ik pas een onding... whistle.gif Ik heb daar een 230v versie van en vind dat gebrom er van echt verschrikkelijk storend.
Nu met de Maxxfan, wat een zaligheid in vergelijking...
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Tabbertman54
Berichten: 97
Lid geworden op: do 26 mei 2022 12:57
Locatie: Heel (Limburg)

Re: Truma Ultraheat

Bericht door Tabbertman54 » zo 16 okt 2022 13:51

Wij hebben de Ultra Heat laten inbouwen in onze Tabbert. Eerder hadden we die in onze Eriba. Een hele aangename warmte in combinatie met de vloerverwarming. Vorige maand waren we op een camping (10amp). Na de wandeling de vloerverwarming aan. En 's avonds de U-H op 500 watt. Ging prima. Het is al eerder gezegd, bij veel campings zit 4 Kw in de prijs inbegrepen. Kom je door welke verbruikers dan ook, daarboven, moet je bijbetalen. Logisch. Trouwens, het achteraf inbouwen van de Ultra Heat kostte ons in juli dit jaar, bij onze dealer, € 480.00.
De meningen zijn verdeeld. Ik vind het fijn dat ik de keuze van 2 energie bronnen heb. Succes met je besluit!
Het was nooit zo donker, of het werd weer licht.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Truma Ultraheat

Bericht door Chris » zo 16 okt 2022 18:34

En met deze meter kan je je verbruik in de gaten houden.
( Daar is ie weer.... en al velen hebben hem ingebouwd... super simpel gewoon en kost geen fluit bijna.. € 10,- oid. )
( P.s. normaal is de background verlichting uit.... druk op het knoppie en het brand)
.
centrale met verlichting.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Arthurj
Berichten: 668
Lid geworden op: za 27 aug 2022 12:13

Re: Truma Ultraheat

Bericht door Arthurj » zo 16 okt 2022 20:53

De stalling kan pas vanaf 1 november, dus wie weet toch nog even snel inbouwen voor de winterstop... love.gif
Knaus Südwind 460EU 60 Years Edition
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Truma Ultraheat

Bericht door Chris » zo 16 okt 2022 21:54

Nou....snel bestellen bij Tante Ali... awhoea.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Arthurj
Berichten: 668
Lid geworden op: za 27 aug 2022 12:13

Re: Truma Ultraheat

Bericht door Arthurj » zo 16 okt 2022 22:05

[re.gif]

Niet bij tante Ali hoor maar gewoon bij het caravancentrum, heb al een mail gestuurd of het kan, geen express aan mijn deur knipoog.gif
Knaus Südwind 460EU 60 Years Edition
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)

Gebruikersavatar
Ad
Berichten: 1916
Lid geworden op: vr 19 mar 2004 20:26
Locatie: 't Gooi

Re: Truma Ultraheat

Bericht door Ad » di 18 okt 2022 14:58

Wij hadden in onze laatste caravan (hebben nu een camper) een Ultraheat laten inbouwen. Achteraf zonde van het geld. Als we ooit weer aan de caravan zouden gaan, laten we er geen meer inbouwen. Deze stroomslurper maakt de kast waaronder hij zit warmer dan de rest van de caravan. Volgens mij is hij bedoeld als extra verwarming om de gasverwarming te ondersteunen en niet als hoofdverwarming. De 2000Watt stand kun je bijna nergens gebruiken. Een simpele Tristar elektrische kachel die op 400 en 800 Watt kan geeft betere resultaten want je kunt hem neerzetten waar je warmte nodig hebt en is voor minder dan twee tientjes te koop in Winterswijk. Overigens nemen wij in onze buscamper geen extra kachel meer mee, de gas(ring)verwarming die hierin zit is vele malen beter dan de verwarmingen die wij in al onze caravans hebben gehad.
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Truma Ultraheat

Bericht door Chris » di 18 okt 2022 16:11

Arthurj schreef:
zo 16 okt 2022 22:05
[re.gif]

Niet bij tante Ali hoor maar gewoon bij het caravancentrum, heb al een mail gestuurd of het kan, geen express aan mijn deur knipoog.gif
Ha....
En nou eerlijk...
Waar denk je dat die bij het caravan centrum vandaan komen ??? Juist...!!!


Mooi voorbeeld.
Bij een grote witte kampeer grootgrutter in het zuiden van ons landje zag ik een opbouw LED dimmer..
Die beige die we hier en-masse voorbij zien komen.
Bijna € 25,-
Die zelfde, om niet te zeggen exact dezelfde LED dimmer kost bij tante Ali net 2 euro.
Ik heb ze beide open gezien..geen verschillen..
Zelfs de foto had die kampeer grootgrutter van tante Ali gebruikt..
Lekker verdien model....
Ik gun ze echt een goed leven bij die witte.... maar zelf ben ik handig genoeg (om af en toe) zelf bij tante Ali te bestellen.
Net 2 van die dimmers binnen, en LED lampjes ... voor mijn buitenlamp.
Tuurlijk maar 1 dimmer nodig... maar ik heb meer reserve zooi op voorraad..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Arthurj
Berichten: 668
Lid geworden op: za 27 aug 2022 12:13

Re: Truma Ultraheat

Bericht door Arthurj » di 18 okt 2022 19:49

[re.gif]

Dus zo'n Ultraheat komt van Ali? Origineel Truma? Geen idee, iets anders dan een ledje lijkt mij.

Maar goed, ze hadden nu geen tijd en geen idee wanneer die Ultraheat leverbaar is. Ik heb hem maar even doorgeschoven naar 2023. Dan opnieuw bekijken. Vanaf donderdag dus enkel gas, we zullen niet bevriezen [en zeker niet als het niet vriest] mrgreen.gif
Knaus Südwind 460EU 60 Years Edition
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11144
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Truma Ultraheat

Bericht door dieseltijger » di 18 okt 2022 20:51

Ik zou het nu ook niet meer inbouwen. En aangezien we zo min mogelijk zooi willen meenemen, wordt het dus de gaskachel. Maar omdat we 'm nu eenmaal toch hebben...staat het ding in het voor- en naseizoen op 500W vermogen. En dan heb je een gelijkmatige temperatuur. Maar het is noch "Hemel op aarde" of "heerlijk" . Het is warmte. punt. En de ringverwarming voert de warmte prima af - dus als alleen de omkasting heeft wordt, dan is er een ander probleem.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”