Truma Ultraheat

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
perk
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 9 dec 2015 10:06

Re: Truma Ultraheat

Bericht door perk » vr 14 okt 2022 12:02

[re.gif]

Lees ik het correct dat je de Ultraheat EN gas op hetzelfde moment gebruikt?

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Truma Ultraheat

Bericht door Hans1954 » vr 14 okt 2022 12:44

[re.gif] Dat kan. Staat ook in de handleiding. Wordt het te warm, dan wordt de Ultraheat afgeschakeld. En met te warm bedoel ik dan te warm voor de Ultraheat zelf. Heb vaak metingen gedaan bij een uitstroomopening. Een uitstroomopening op ca. 2 meter vanaf de kachel gaf na enige tijd een temperatuur van 40 graden. Samen met gas kan dat tot ruim boven de 70 graden komen. Mijn thermometer gaat niet hoger. Vlak daarna gaan de thermostaten aan het werk en gaat het naar normaal. Opwarmen dus inderdaad samen en dat is dan 5500 watt van het gasdeel en 2000 watt van de Ultraheat. Gaat best wel snel dan.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Jekihero

Re: Truma Ultraheat

Bericht door Jekihero » vr 14 okt 2022 13:09

Wij gebruiken de Ultraheat indien nodig alleen 's nachts omdat mijn wederhelft bang is voor koolmonoxide vergiftiging.
En of ik per kWh moet afrekenen of niet is niet voor niet relevant.
Fair use? Onze katten kosten elk €5,= per dag en dan vraag ik mij ook niet af of dat fair is.

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Truma Ultraheat

Bericht door Hans1954 » vr 14 okt 2022 13:16

[re.gif] Voor koolmonoxide hoef je met de Truma op gas niet bang te zijn. De verbranding vind als het ware buiten de caravan plaats. Koken in de caravan kan meer kwaad. Net als kaarsjes e.d.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Witte yeti
Berichten: 521
Lid geworden op: ma 22 okt 2018 21:24
Locatie: Amsterdam

Re: Truma Ultraheat

Bericht door Witte yeti » vr 14 okt 2022 14:32

Het laten inbouwen van een Truma Ultraheat kost je minstens €500,- en bij gebruik ervan zal je nog wel eens moeten bij betalen voor het extra stroomverbruik. Voordat je deze investering eruit hebt kan je de gaskachel heel wat jaren laten branden.
Gr. Pim - Ford Kuga PHEV ST-line (2024) en Sprite Alpine Sport 470 CF (2018)
Sprite caravan liefhebbers - https://www.facebook.com/groups/488994278136743

iemand
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Truma Ultraheat

Bericht door iemand » vr 14 okt 2022 14:52

Of gewoon los electrisch kacneltje... liefst met 3 vermogenstanden en niet 2.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Arthurj
Berichten: 668
Lid geworden op: za 27 aug 2022 12:13

Re: Truma Ultraheat

Bericht door Arthurj » vr 14 okt 2022 21:17

Totale kosten bedragen € 550,00. Dit jaar gaat het niet meer gebeuren, bijna de stalling in. Eens laten bezinken tot het nieuwe seizoen. Of het gaat gebeuren? We zullen zien. Voor nu weet ik dat het kan en nog mag. Volgende week eerst op pad en kijken of het weer bevalt [kamperen], ik denk van wel, komt in ieder geval goed!
Knaus Südwind 460EU 60 Years Edition
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 792
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Truma Ultraheat

Bericht door WanFie » vr 14 okt 2022 21:46

Wat een onzin:
Gaswarmte is behaaglijker dan elektrische. Neem van mij aan, warmte is warmte, anders klopt de kachel niet. Al vind ik de infraroodstraling van een straalkacheltje wel lekker.
Energiebedrijven bepalen waar een campingeigenaar zijn stroom voor doorverkoopt. 90% van de campings hebben zonnepanelen. En wat wanneer de prijzen tussentijds stijgen?

En wat met de huidige mode om caravans alvast helemaal elektrisch te maken? Dus geen gas meer. Mogen die niet meer op campings?

Maar wanneer het koud wordt, blijven wij lekker thuis. En een nachtvorstje redden we best met onze gaskachel.

Een campingeigenaar vertelde me dat ze voor de maand augustus van dit jaar een energierekening van € 15.000,- kregen. En ik neem aan dat er dan weinig kacheltjes hebben gebrand. Eerder koelkasten die overuren maken en airco's.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Truma Ultraheat

Bericht door Ab » vr 14 okt 2022 21:55

Volledig elektrisch caravans slaan niet erg aan..
Het zal me niks verbazen als die weer geruisloos van de markt verdwijnen.
Mijn persoonlijke mening is dat er meer nadelen dan voordelen zijn met een full electric caravan.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 792
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Truma Ultraheat

Bericht door WanFie » vr 14 okt 2022 22:00

[re.gif]

T lijkt mij ook helemaal niks. Nu staan we regelmatig zonder stroom. Koelkast op gas en de verlichting op de accu. Best een week uit te houden. Alleen opladen van tandenborstels is lastig. Dan maar een handschrobber.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Truma Ultraheat

Bericht door Chris » vr 14 okt 2022 22:02

@ Wanfie..

90% van de campings hebben zonnepanelen????
Dan kom ik zeker alleen op de resterende 10%.... nog nooit gezien n.l.
Vertel.... leg uit... waar zijn die campings dan?

Nog effe over gas of elektrische warmte..
Elektrisch is meestal m.b.v. een fannetje hier of daar... geblazen dus... en dat maakt de ruimte heel droog.
Droge ogen bij lensdragers is daarmee helemaal niet onbekend.
DE reden dat de verwarming van mijn dakairco nooit gebruikt wordt.

De gaskachel is meestal stralingswarmte....
Geen droge ogen etc.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 792
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Truma Ultraheat

Bericht door WanFie » vr 14 okt 2022 22:16

Zo maar 'n paar:

Afbeelding

Afbeelding

Maar b.v. ook:
De Flierweide in Bathmen
De Kienehoef in Sint Oedenrode
Het Goeie leven in Eerde
T Haller in Ruurlo
Enz.
Laatst gewijzigd door WanFie op vr 14 okt 2022 22:25, 2 keer totaal gewijzigd.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Arthurj
Berichten: 668
Lid geworden op: za 27 aug 2022 12:13

Re: Truma Ultraheat

Bericht door Arthurj » vr 14 okt 2022 22:17

Nogmaals, het zou niet om volledige vervanging gaan van de gaskachel, de vraag was of het nog mag op campings [los van de extra prijs voor elektra] zodat een wens uit het verleden misschien toch nog werkelijkheid wordt. Emotie en verstand [en andersom] zeg maar. Maar nu gaan we nog voor vol gas komende week. Gaat ook goed komen, het is al getest en werkt, geen onzekerheden vooraf.
Knaus Südwind 460EU 60 Years Edition
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19763
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Truma Ultraheat

Bericht door Daphne » vr 14 okt 2022 22:25

WanFie schreef:Wat een onzin:
Gaswarmte is behaaglijker dan elektrische. Neem van mij aan, warmte is warmte, anders klopt de kachel niet. Al vind ik de infraroodstraling van een straalkacheltje wel lekker..
Nooit Ultraheat gehad?
Het punt is dat je met Ultraheat niet zoveel warmte kunt produceren als met de gaskachel. De hoogste stand is zelden op een camping bruikbaar. Als je dan ook nog eens de ventilator laat blazen om de warmte gelijkmatig te verdelen door de caravan, voel je alleen maar afgekoelde lucht. Daarom is de Ultraheat minder behaaglijk.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 792
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Truma Ultraheat

Bericht door WanFie » vr 14 okt 2022 22:27

[re.gif]
Dus klopt de kachel niet, maar dat heeft niks met elektrisch of gas te maken.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19763
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Truma Ultraheat

Bericht door Daphne » vr 14 okt 2022 22:29

Arthurj schreef:Nogmaals, het zou niet om volledige vervanging gaan van de gaskachel, de vraag was of het nog mag op campings [los van de extra prijs voor elektra] zodat een wens uit het verleden misschien toch nog werkelijkheid wordt. Emotie en verstand [en andersom] zeg maar. Maar nu gaan we nog voor vol gas komende week. Gaat ook goed komen, het is al getest en werkt, geen onzekerheden vooraf.

Het mag, op een enkele camping na. En als de campings op betalen naar gebruik overstappen is er geen enkel bezwaar om elektrisch te verwarmen. Dus de vraag is of je het de investering waard vindt.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19763
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Truma Ultraheat

Bericht door Daphne » vr 14 okt 2022 22:32

WanFie schreef:[re.gif]
Dus klopt de kachel niet, maar dat heeft niks met elektrisch of gas te maken.
Dan zet je die toch op je lijstje domme dingen AfbeeldingAfbeelding

Dus ook jouw kachel Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Truma Ultraheat

Bericht door Chris » vr 14 okt 2022 22:35

WanFie schreef:
vr 14 okt 2022 22:16
Zo maar 'n paar:

Afbeelding

Afbeelding

Maar b.v. ook:
De Flierweide in Bathmen
De Kienehoef in Sint Oedenrode
Het Goeie leven in Eerde
T Haller in Ruurlo
Enz.

O...
De eerste is een parkeerplaats... de 2e niet... klopt.
Maar ik ben idd nog nooit op deze campings geweest.... kom meer in het buitenland eigenlijk...
En daar... ondanks bakken en bakken zon nog nooit gezien.
NL is denk ik weer het braafste jongetje van de klas in de eu
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Truma Ultraheat

Bericht door Paul » vr 14 okt 2022 22:43

Dit jaar op maar 1 Camping gestaan waarvan ik weet dat de eigenaar het volledige verbruik van de camping met zonnepanelen opwekt en dat was camping de eikelaar in Overasselt.
Verder zie ik wel eens zonnepanelen maar nooit zoveel dat die de hele camping kunnen voorzien.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Truma Ultraheat

Bericht door Hans1954 » vr 14 okt 2022 22:45

Daphne schreef:
vr 14 okt 2022 22:29
Het mag, op een enkele camping na. En als de campings op betalen naar gebruik overstappen is er geen enkel bezwaar om elektrisch te verwarmen. Dus de vraag is of je het de investering waard vindt.
Dat zal niet zo snel gebeuren. Om verschillende redenen niet. Netwerk waarschijnlijk te licht voor 16 A. Dus ombouwen. Bij gemeten afname moeten de infrakosten in de campingprijs ingerekend worden en waarschijnlijk de belangrijkste: bij een vaste stroomprijs per dag is er op stroom iets teverdienen.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Arthurj
Berichten: 668
Lid geworden op: za 27 aug 2022 12:13

Re: Truma Ultraheat

Bericht door Arthurj » vr 14 okt 2022 22:47

Ach ja, of het de investering waard is? Het zijn geen zonnepanelen en maar eenmalig € 550,00. Maar dat zegt niet dat we het automatisch gaan doen. Eerst laten bezinken, gevoel zegt: "DOEN!" Verstand zegt: "Even rust op de plaats!" En de gezien de tijdsspanne kan het nu toch niet. Dus geen probleem en even lekker de gaskachel gebruiken. Maar in het voorjaar [of tijdens de winterstop]... tja, kijken wat het wordt.... Caravan is hobby en dus....
Knaus Südwind 460EU 60 Years Edition
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Truma Ultraheat

Bericht door Hans1954 » vr 14 okt 2022 23:02

Daphne schreef:
vr 14 okt 2022 22:25
Nooit Ultraheat gehad?
Het punt is dat je met Ultraheat niet zoveel warmte kunt produceren als met de gaskachel. De hoogste stand is zelden op een camping bruikbaar. Als je dan ook nog eens de ventilator laat blazen om de warmte gelijkmatig te verdelen door de caravan, voel je alleen maar afgekoelde lucht. Daarom is de Ultraheat minder behaaglijk.
Ik denk dat het eerder het gevolg is van het systeem met de buizen. Per centimeter nemen druk en temperatuur af. Ook bij gasgebruik. Het klopt dat de Ultraheat minder warmte produceert. Maar toch niet zoveel minder dan dat je denkt. De Truma 3000 levert 3000 watt met een enkele brander. De 5000 levert 5500 watt met 2 branders. Dan moet hij wel hoger staan dan stand 6, want andes brandt maar 1 brander. Dus dan ook 2750 watt. Dus maar 750-1000 watt meer dan de Ultraheat. Die Ultraheat doet er wat langer over, maar gaat het uiteindelijk wel redden.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11147
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Truma Ultraheat

Bericht door dieseltijger » vr 14 okt 2022 23:39

@Arthurj: Verstandig. Je MOET niets kopen. Je hebt al een kachel, en een Ultraheat is geen hemel op aarde. Even out of the box denkend: ga je ook in het Voor-of naseizoen op pad met een voortent?

Wellicht is het verwarmen daarvan een grotere functionele verbetering dan een Ultraheat.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Arthurj
Berichten: 668
Lid geworden op: za 27 aug 2022 12:13

Re: Truma Ultraheat

Bericht door Arthurj » vr 14 okt 2022 23:54

[re.gif]

Geen idee. We gaan nu nog om hem/haar uit te proberen na aanschaf en voor stalling. We zijn gek op wandelen en dus buiten vertoeven, dus ik acht de kans groot dat we zowel in voor- en naseizoen weer gaan. Best het overwegen waard dus. Maar eerst maar eens bekijken of we er nog net zoveel plezier aan beleven als voorheen. Ik denk van wel, nu lekker met zijn tweetjes, geen zorgen meer over de kinderen. Voortent gaan we niet doen [er ligt nog wel een berg aan spullen die erbij zaten na aankoop] want we willen veel lusten en weinig lasten. Dus in voor- en naseizoen lekker wandelen/buiten zijn en in de avond lekker binnen vertoeven. Dus ik voel wel wat voor zo'n ultraheat. En dan denk ik vooral aan de nachtelijke verwarming zonder gas, een laag pitje zeg maar.
Knaus Südwind 460EU 60 Years Edition
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Truma Ultraheat

Bericht door Ab » vr 14 okt 2022 23:55

Hans1954 schreef:
vr 14 okt 2022 23:02
Daphne schreef:
vr 14 okt 2022 22:25
Nooit Ultraheat gehad?
Het punt is dat je met Ultraheat niet zoveel warmte kunt produceren als met de gaskachel. De hoogste stand is zelden op een camping bruikbaar. Als je dan ook nog eens de ventilator laat blazen om de warmte gelijkmatig te verdelen door de caravan, voel je alleen maar afgekoelde lucht. Daarom is de Ultraheat minder behaaglijk.
Ik denk dat het eerder het gevolg is van het systeem met de buizen. Per centimeter nemen druk en temperatuur af. Ook bij gasgebruik. Het klopt dat de Ultraheat minder warmte produceert. Maar toch niet zoveel minder dan dat je denkt. De Truma 3000 levert 3000 watt met een enkele brander. De 5000 levert 5500 watt met 2 branders. Dan moet hij wel hoger staan dan stand 6, want andes brandt maar 1 brander. Dus dan ook 2750 watt. Dus maar 750-1000 watt meer dan de Ultraheat. Die Ultraheat doet er wat langer over, maar gaat het uiteindelijk wel redden.
Ja..als je 'm kunt gebruiken.. mrgreen.gif
Op 2000 watt heb je al minimaal 10 A nodig, met een boiler, koelkast, en af en toe een kofiemachine kon het wel eens gebeuren dat je de 16 A aantikt..of er zelfs overheen gaat.
16 A. is lang niet overal beschikbaar.

Mijn Alde verwarming kan ook op stroom.
We gebruiken het echter maar zelden.
Stomweg omdat de stroompaal het heel vaak niet aankan.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”