Weegbrug mysterie
Weegbrug mysterie
Omdat er de laatste tijd wat spullen bijgekomen zijn en de vorige wegingen ongelijk waren leek het me verstandig om weer een bezoek te brengen aan de weegbrug. Ik ben op 18 februari in Almaar geweest.
Totaal 4.940 kilo, caravan losgekoppeld 2.000 kilo
Ik vond de Marco Polo wel erg zwaar: 2.940 kilo! Volgens kenteken 2.502 kilo. Het is een importauto dus dat zou het door de RDW gewogen gewicht moeten zijn. Ik had zeker geen 440 kilo in de auto.
Dus op 21 februari met dezelfde belading de auto in Amsterdam gewogen. Resultaat:
2.760 kilo.
Ik weet niet meer of de tank vol was. Dat zou 60 kg kunnen schelen. Maar het verschil is gek.
Dus vandaag naar de weegbrug in Nijmegen. Resultaat:
Totaal: 5.240 kilo ! De caravan zou los maar liefst 2.280 kilo wegen. Aangekoppeld 2.160 kilo. Dus de Marco Polo weegt volgens hen 3.080 kilo.
Onmogelijk! Dan zou ik 500 kilo in de auto hebben! Vuilwatertank en verswatertank zijn beide nagenoeg leeg.
Dus besloot ik nog maar een keer elders te gaan wegen. Ik ben naar Venray gereden. Resultaat:
Exact hetzelfde als in Nijmegen .
Ik begrijp er helemaal niets van! Ik heb sinds februari zeker geen 300 kilo extra in de combinatie!
Dus op de camping alles gewogen wat er in caravan en de auto zit. Resultaat:
Auto: 220 kilo. En met een marge van 10% kom ik op 242 kilo. De tank is vol: 65 kilo. Dan kom ik op 2.807 kilo.
Caravan: alles uit de kasten en koelkast gehaald en gewogen. Dat komt op 290 kilo. In de disselbak zit 57 kilo (o.a. 2 grote gasflessen). De watertank was bijna leeg, de toiletcassette ook.
Volgens kenteken 1662 kilo. Dat is rijklaar. Trek ik daar een gasfles en een volle watertank (40 liter) vanaf dan kom ik op 1602 kilo.
Extra’s:
Airco 34 kilo
Mover 30 kilo
Reservewiel met houder 25 kilo
E&P. 20 kilo
Keramisch toilet. 10 kilo
Electr. Verstelbaar bed. 10 kilo
Elec opstap 10 kilo
Totaal: 1.742 kilo
Beladen: 2.089 kilo
Dat is dus totaal 4.895 kilo.
Waar zitten die 345 kilo verstopt? Ik heb extra sinds februari: Ecoflow Powerstation met 220w zonnepaneel 30 kilo. Reservewiel: 25 kilo. Doréma Mistral 16 Kilo. Dat valt weg tegen een tas met extra kleding die eruit is:. Dus 55 kilo erbij.
Morgen nog maar een andere weegbrug in Limburg proberen .
Totaal 4.940 kilo, caravan losgekoppeld 2.000 kilo
Ik vond de Marco Polo wel erg zwaar: 2.940 kilo! Volgens kenteken 2.502 kilo. Het is een importauto dus dat zou het door de RDW gewogen gewicht moeten zijn. Ik had zeker geen 440 kilo in de auto.
Dus op 21 februari met dezelfde belading de auto in Amsterdam gewogen. Resultaat:
2.760 kilo.
Ik weet niet meer of de tank vol was. Dat zou 60 kg kunnen schelen. Maar het verschil is gek.
Dus vandaag naar de weegbrug in Nijmegen. Resultaat:
Totaal: 5.240 kilo ! De caravan zou los maar liefst 2.280 kilo wegen. Aangekoppeld 2.160 kilo. Dus de Marco Polo weegt volgens hen 3.080 kilo.
Onmogelijk! Dan zou ik 500 kilo in de auto hebben! Vuilwatertank en verswatertank zijn beide nagenoeg leeg.
Dus besloot ik nog maar een keer elders te gaan wegen. Ik ben naar Venray gereden. Resultaat:
Exact hetzelfde als in Nijmegen .
Ik begrijp er helemaal niets van! Ik heb sinds februari zeker geen 300 kilo extra in de combinatie!
Dus op de camping alles gewogen wat er in caravan en de auto zit. Resultaat:
Auto: 220 kilo. En met een marge van 10% kom ik op 242 kilo. De tank is vol: 65 kilo. Dan kom ik op 2.807 kilo.
Caravan: alles uit de kasten en koelkast gehaald en gewogen. Dat komt op 290 kilo. In de disselbak zit 57 kilo (o.a. 2 grote gasflessen). De watertank was bijna leeg, de toiletcassette ook.
Volgens kenteken 1662 kilo. Dat is rijklaar. Trek ik daar een gasfles en een volle watertank (40 liter) vanaf dan kom ik op 1602 kilo.
Extra’s:
Airco 34 kilo
Mover 30 kilo
Reservewiel met houder 25 kilo
E&P. 20 kilo
Keramisch toilet. 10 kilo
Electr. Verstelbaar bed. 10 kilo
Elec opstap 10 kilo
Totaal: 1.742 kilo
Beladen: 2.089 kilo
Dat is dus totaal 4.895 kilo.
Waar zitten die 345 kilo verstopt? Ik heb extra sinds februari: Ecoflow Powerstation met 220w zonnepaneel 30 kilo. Reservewiel: 25 kilo. Doréma Mistral 16 Kilo. Dat valt weg tegen een tas met extra kleding die eruit is:. Dus 55 kilo erbij.
Morgen nog maar een andere weegbrug in Limburg proberen .
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16324
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Weegbrug mysterie
Als je dan toch bezig blijft…
Weeg de hut en de auto eens echt leeg, reserve wiel(en) en matrassen er ook uit, dus echt alles er uit. Tijdens wegen blijf zelf er dan ook uit.
Daarna alles wegen en inrichten, dan moet het klaar zijn.
Wat waren dat voor weegbruggen? Een paar honderd kilo verschil op een slordige 50 ton’s weegbrug is mogelijk.
Bij ons bij de gemeente stort is het altijd vrij juist, van de week bracht ik +/- tien kilo weg (auto vol met beddengoed) toen klopte dit vrij aardig qua verschil vol/leeg. Maar ik weet niet of de beginstand juist is, ik keek alleen naar het verschil.
Daarom stel ik voor eerst leeg wegen en daarna nog eens vol, als je dan alles zelf gewogen hebt zou dit overeen moeten komen.
Btw: mijn auto’s zijn ook altijd een paar honderd kilo zwaarder dan op papier, veel accessoires die niet mee geteld zijn.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weeg de hut en de auto eens echt leeg, reserve wiel(en) en matrassen er ook uit, dus echt alles er uit. Tijdens wegen blijf zelf er dan ook uit.
Daarna alles wegen en inrichten, dan moet het klaar zijn.
Wat waren dat voor weegbruggen? Een paar honderd kilo verschil op een slordige 50 ton’s weegbrug is mogelijk.
Bij ons bij de gemeente stort is het altijd vrij juist, van de week bracht ik +/- tien kilo weg (auto vol met beddengoed) toen klopte dit vrij aardig qua verschil vol/leeg. Maar ik weet niet of de beginstand juist is, ik keek alleen naar het verschil.
Daarom stel ik voor eerst leeg wegen en daarna nog eens vol, als je dan alles zelf gewogen hebt zou dit overeen moeten komen.
Btw: mijn auto’s zijn ook altijd een paar honderd kilo zwaarder dan op papier, veel accessoires die niet mee geteld zijn.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
-
- Berichten: 2427
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: Weegbrug mysterie
Ga er maar alvast vanuit dat de gegevens op kenteken niet correct zijn bijna altijd lager dan het daadwerkelijk gewicht.
Neem wel een gekeurde weegbrug.
Neem wel een gekeurde weegbrug.
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
- dieseltijger
- Berichten: 11209
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Weegbrug mysterie
Ik meen dat er decennia terug het leeggewicht van een caravan werd gewogen zonder koelkast e. d. Wellicht is dit een onderdeel van de verklaring.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Weegbrug mysterie
1% tolerantie bij een 50 tons weegbrug zijn veel meer kilo's dan 1% tolerante van een 5 tons weegbrug.
Hier ook al eens gewogen bij 2 bruggen in de buurt, een 5 en een 50 tons...
Bij die 50 tons schrik je meestal.
Hier ook al eens gewogen bij 2 bruggen in de buurt, een 5 en een 50 tons...
Bij die 50 tons schrik je meestal.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Weegbrug mysterie
Ja, een brug bedoeld voor vrachtwagens heeft een enorme foutmarge bij een gewicht waarvoor de brug niet bedoeld is. Dat heb ik ook eens meegemaakt. De brug van de vuilstort hier vlakbij was veel nauwkeuriger, omdat je dan weegt in het bereik waar hij voor bedoeld is.
Mijn ervaring tot nu toe; als je weegt valt het eigenlijk alleen maar tegen, nooit mee.
Mijn ervaring tot nu toe; als je weegt valt het eigenlijk alleen maar tegen, nooit mee.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF
Re: Weegbrug mysterie
Als je toch ergens in Limburg gaat wegen, bezoek dan een RDW station.
Die zitten in Elsloo en Venlo.
Loop naar een roldeur of keurmeester en leg het hem/haar kort uit en vraag of ze het gewicht uit verkeersveiligheid even voor je willen controleren.
Die zitten in Elsloo en Venlo.
Loop naar een roldeur of keurmeester en leg het hem/haar kort uit en vraag of ze het gewicht uit verkeersveiligheid even voor je willen controleren.
Porsche + Tabbert
Re: Weegbrug mysterie
Een gekalibreerde weegbrug.
Ook al is deze bestemd voor vrachtwagens van 70 ton heeft geen afwijking van 1%.
Maar zijn ze veel nauwkeuriger.
Als ik bij ons op het werk op de weegbrug ga staan geeft deze 100 kg aan.
Nu zijn dat in stappen van 10 kg.
Maar dit haal ik van de site van Mettler Toledo af.
Als je een keer in de buurt van Gorinchem bent. (in het weekend)
En ik ben aan het werk mag je er van mij betreft hier wel eens meten.
Die van ons is gekalibreerd voor handels doeleinden.
Ook al is deze bestemd voor vrachtwagens van 70 ton heeft geen afwijking van 1%.
Maar zijn ze veel nauwkeuriger.
Als ik bij ons op het werk op de weegbrug ga staan geeft deze 100 kg aan.
Nu zijn dat in stappen van 10 kg.
Maar dit haal ik van de site van Mettler Toledo af.
Als je een keer in de buurt van Gorinchem bent. (in het weekend)
En ik ben aan het werk mag je er van mij betreft hier wel eens meten.
Die van ons is gekalibreerd voor handels doeleinden.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Weegbrug mysterie
Ik weet niet waar je je nu ergens bevindt, maar je zou hem op deze gratis weegbrug achter het Esso-tankstation op de N275 nabij Nederweert kunnen wegen. Is vlakbij mijn huis en daar heb ik mijn Fendt gewogen nadat ik hem elders had gewogen en ik kwam beide keren op exact hetzelfde gewicht. Hij lijkt dus redelijk betrouwbaar.
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S
Re: Weegbrug mysterie
Wat betreft het aangegeven gewicht op het kenteken, dit kan/mag 5% meer of minder zijn.
Frans
Frans
Re: Weegbrug mysterie
Ik weeg altijd bij de weegbrug aan de A28 bij de lichtmis, Lichtmisweg 3 Rouveen, Is de afslag van de watertoren aan de A28.
Kun je 24 uur wegen, 7 dagen in de weeg, overdekt je weegbrief halen en pinnen.
Ik vul altijd een excel bestand met de spullen die in de caravan gaan en weeg die appart, maak daarna een schatting en rij naar de weegbrug, De Hobby 495, Knaus 500 en Fendt 465 TG allemaal gewogen en dat komt aardig overeen met kenteken gewicht incl. extra's en spullen die in de caravan gaan.
Mocht je in de buurt zij rij daar eens langs
Kun je 24 uur wegen, 7 dagen in de weeg, overdekt je weegbrief halen en pinnen.
Ik vul altijd een excel bestand met de spullen die in de caravan gaan en weeg die appart, maak daarna een schatting en rij naar de weegbrug, De Hobby 495, Knaus 500 en Fendt 465 TG allemaal gewogen en dat komt aardig overeen met kenteken gewicht incl. extra's en spullen die in de caravan gaan.
Mocht je in de buurt zij rij daar eens langs
Re: Weegbrug mysterie
Ik heb alles uit de caravan gehaald (dus ook gasflessen, reservewiel etc), alle vloeistoffen eruit en ben toen naar de weegbrug gereden. Da's hetgeen wat voor mij leading is en niet een "papieren" gewicht ondanks dat het bij de Fendt aardig overeen kwam: gewogen - accessoires zoals luifel, mover kwam ik op 1.820 kg terwijl de brochure 1.810 aangeeft. Vervolgens alles wat erin gaat minitieus gewogen en in Excel gezet. Nogmaals naar de weegbrug gereden en het klopte gelukkig
Weet nu dan ook vrij exact hoe zwaar de caravan is waarmee ik op pad ben. Er zit wel wat variatie in aangezien bijvoorbeeld voor een weekend minder kleding mee gaat dan voor 3 weken. Daarnaast rij ik zomers niet rond met twee grote gasflessen en de tapijtset van 14 kg.
Weet nu dan ook vrij exact hoe zwaar de caravan is waarmee ik op pad ben. Er zit wel wat variatie in aangezien bijvoorbeeld voor een weekend minder kleding mee gaat dan voor 3 weken. Daarnaast rij ik zomers niet rond met twee grote gasflessen en de tapijtset van 14 kg.
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S
Re: Weegbrug mysterie
Wat kost dat wegen?
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.
-
- Berichten: 6225
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Weegbrug mysterie
Ligt eraan bij wie ;ik betaal € 10,00 of een pak koffiekoeken
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Weegbrug mysterie
Helemaal gratis? Wat een service. Is de waarde 24x7 af te lezen of enkel via de shop?Pakkie schreef:Ik weet niet waar je je nu ergens bevindt, maar je zou hem op deze gratis weegbrug achter het Esso-tankstation op de N275 nabij Nederweert kunnen wegen. Is vlakbij mijn huis en daar heb ik mijn Fendt gewogen nadat ik hem elders had gewogen en ik kwam beide keren op exact hetzelfde gewicht. Hij lijkt dus redelijk betrouwbaar.
Re: Weegbrug mysterie
Jazekers, helemaal gratis . Caravan op de weegbrug zetten, naar binnen lopen in de shop en vragen wat hij weegt. Tankstation is 24u/dag bemand dus je kunt er altijd terecht. Ook handig voor mensen die via de A2 rijden (op/terug van vakantie) en die benieuwd zijn naar het gewicht van hun caravan. Het is namelijk letterlijk 4 minuutjes rijden vanaf de afslag Nederweert (nr 39) op de A2.
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S
Re: Weegbrug mysterie
Het is voor mij tien minuten rijden maar deze wist ik nog niet. Thanks!
-
- Berichten: 6225
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Weegbrug mysterie
Kom er maar in PD.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
- dieseltijger
- Berichten: 11209
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Weegbrug mysterie
Geen vestand van. Er is een weegbrug bij het Total tankstation op de weg van Zoetermeer naar Boskoop. Er zit daar ter plekke eveneens een grasdrogerij, en de vrachtwagens worden daar gewogen. Beetje gekletst met de pomphouder. Mocht kijken hoe dat er in de kelder eruit zag (niets te zien, alleen een paar ronde, schijfvormige weegsensoren waarop de betonnen brug was geplaatst met draadjes). Ik stapte op de brug, en verdraaid: ding gaf mijn gewicht perfect weer (+/- 10 kg). Netjes hoor - ben onder de indruk over de aanspreekgevoeligheid van zo'n geval.
Laatst gewijzigd door dieseltijger op do 13 okt 2022 16:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Weegbrug mysterie
Dat zei ik toch ook al.
Ik loop er iedere maand wel overheen.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Weegbrug mysterie
Ik heb ooit (15 jaar geleden) volgend antwoord van het NMI gekregen en daar hou ik mij maar aan vast.
Even de e factor van de brug opvragen dusDe maximaal toelaatbare fout van een weegbrug wordt niet uitgedrukt in procenten.
Op de opschriftenplaat van de weegbrug staat een "e = .... kg" vermeld.
De maximale fout is gerelateerd aan deze "e"
Voor in gebruik zijnde weegbruggen geldt:
0 - 500 e, is de maximaal toelaatbare fout 1 e
500 e - 2000 e, is de maximaal toelaatbare fout 2 e
2000 e - Max, is de maximaal toelaatbare fout 3 e
Ik hoop dat u hiermee bent geholpen.
Vriendelijke groet,
NMi Certin B.V.
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV
Re: Weegbrug mysterie
Bij de RDW in Venlo kwam het slechte nieuws: camper 2960, caravan 2260 .
De eerste 2 wegingen zijn dus fout geweest. Geen idee hoe ze in Alkmaar aan precies 2000 kilo kwamen. Ik kan het papier helaas niet meer vinden maar het bericht waarin ik het hier schreef nog wel. De camper klopte dus wel ongeveer. De caravan totaal niet!
Ook de tweede weging van in Amsterdam van 2760 voor de camper klopt niet.
En echt…ik heb geen 300 kilo meer bij me dan in februari.
De Greeff gebeld en de werkplaatschef heeft de meting van de remmentest opgezocht. 2130 kilo, zonder kogeldruk (120 kilo). Dat is dus 2250 kilo. Niets van gehoord! Volgens hen zijn bijna alle caravans te zwaar….
Ik zou richting Zwitserland vertrekken vandaag. Dat gaat dus niet door nu. Ik ga heel rustig verzamelen wat eruit kan. Wat een ongelofelijk gezeik! Denk je dat je alles op orde hebt blijkt de eerste weging fout…. Dat bedenk je toch niet?
De caravan helemaal leeghalen om dan te wegen wordt lastig. Waar laat ik al die spullen? Dat is problematisch als je in je caravan woont. Ik kan niet ff naar huis om de spullen op te slaan.
260 kilo krijg ik er nooit uit. Onmogelijk in mijn situatie. Ik probeer ‘m op 2120 te krijgen.
De eerste 2 wegingen zijn dus fout geweest. Geen idee hoe ze in Alkmaar aan precies 2000 kilo kwamen. Ik kan het papier helaas niet meer vinden maar het bericht waarin ik het hier schreef nog wel. De camper klopte dus wel ongeveer. De caravan totaal niet!
Ook de tweede weging van in Amsterdam van 2760 voor de camper klopt niet.
En echt…ik heb geen 300 kilo meer bij me dan in februari.
De Greeff gebeld en de werkplaatschef heeft de meting van de remmentest opgezocht. 2130 kilo, zonder kogeldruk (120 kilo). Dat is dus 2250 kilo. Niets van gehoord! Volgens hen zijn bijna alle caravans te zwaar….
Ik zou richting Zwitserland vertrekken vandaag. Dat gaat dus niet door nu. Ik ga heel rustig verzamelen wat eruit kan. Wat een ongelofelijk gezeik! Denk je dat je alles op orde hebt blijkt de eerste weging fout…. Dat bedenk je toch niet?
De caravan helemaal leeghalen om dan te wegen wordt lastig. Waar laat ik al die spullen? Dat is problematisch als je in je caravan woont. Ik kan niet ff naar huis om de spullen op te slaan.
260 kilo krijg ik er nooit uit. Onmogelijk in mijn situatie. Ik probeer ‘m op 2120 te krijgen.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600
Re: Weegbrug mysterie
Misschien heb ik het gemist maar...
Waarom moet je dan 260 kilo afslanken ??
Is een van de 2 te zwaar?? of een andere reden??
Waarom moet je dan 260 kilo afslanken ??
Is een van de 2 te zwaar?? of een andere reden??
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Weegbrug mysterie
Ehh…. dat staat toch gewoon in mijn bericht ?
Caravan weegt 2.260 kilo en mag maar 2.000 kilo wegen.
Caravan weegt 2.260 kilo en mag maar 2.000 kilo wegen.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600