Weegbrug mysterie

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
eurotrotter
Berichten: 6220
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Weegbrug mysterie

Bericht door eurotrotter » do 13 okt 2022 19:41

Paul Vingerhoets schreef:
do 13 okt 2022 07:19
Ga er maar alvast vanuit dat de gegevens op kenteken niet correct zijn bijna altijd lager dan het daadwerkelijk gewicht.

Neem wel een gekeurde weegbrug.
DE gegevens op het kentekenbewijs zijn correct op het moment dat er gewogen is door de RWD,of bij aanvraag van een typegoedkeuring
Dat men er naderhand nog allerlei attributen aan toevoegt word dikwijls geen rekening mee gehouden.
Zo komt t dat het gewicht op het kenteken meestal altijd lager zijn dan de daadwerkelijke gewichten bij weging ,maar dat dat gewicht op het kenteken niet correct zou zijn vind ik niet juist.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Pakkie
Berichten: 1338
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 21:27
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Re: Weegbrug mysterie

Bericht door Pakkie » do 13 okt 2022 20:00

[re.gif]
Feit is dat de nodige caravans kaal (dus zonder accessoires) een stuk zwaarder zijn dan wat er op het kenteken staat.

@doubleyou: vervelende situatie. Niemand in je omgeving waar je even alles uit je caravan kunt halen, even wegen (dan weet je je uitgangspunt) en dan alles er weer in? Van een beetje overbelading zou ik ook niet wakker liggen maar zo'n 13% is wel wat veel.
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2024
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Weegbrug mysterie

Bericht door doubleyou » do 13 okt 2022 20:05

Ik vind het bizar dat fabrikanten de ruimte krijgen om onjuiste gewichten door te geven. De RDW zegt: ja, wij weten dat het niet klopt maar dat is niet onze verantwoordelijkheid.
En dan is het aan u om uw caravan of camper niet te overbeladen. Want u bent nu in overtreding en bij de eerste de beste weging bent u de klos. Reken maar dat uw leverancier hier verder ook niets mee doet.

En zo neemt niemand verantwoording en is de consument de dupe.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2024
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Weegbrug mysterie

Bericht door doubleyou » do 13 okt 2022 20:17

Pakkie schreef:
do 13 okt 2022 20:00
[re.gif]
Feit is dat de nodige caravans kaal (dus zonder accessoires) een stuk zwaarder zijn dan wat er op het kenteken staat.

@doubleyou: vervelende situatie. Niemand in je omgeving waar je even alles uit je caravan kunt halen, even wegen (dan weet je je uitgangspunt) en dan alles er weer in? Van een beetje overbelading zou ik ook niet wakker liggen maar zo'n 13% is wel wat veel.
Tsja, dan moet ik weer helemaal naar Alkmaar rijden. En dan maar zien of ik bij de RDW in Amsterdam terecht kan. Ik ga het volgend jaar als ik weer in NL wel een keer rustig regelen.
Ik denk dat ik nu 125 kilo uit de caravan kan halen waarvan een deel in de auto moet.
Ik ga morgen checken of De Greeff of er makkelijk een lithium accu in kan zetten. Dat zou zomaar weer 15 tot 20 kilo schelen. En ook fijn voor de kogeldruk. Er zit nu een 130 Ah AGM in. Dat ding weegt ruim 30 kilo. Nu aan het kijken of ik een betaalbare 100ah lithium kan vinden. Een Victron wordt me te duur.

Het reservewiel ga ik niet opofferen. Heb ‘m net laten monteren. Met de afstanden die ik rij wil ik ‘m toch aan boord.

Lichtgewicht gasfles scheelt ook weer 5 kilo. Maar die krengen zijn enorm duur. Ik wil geen Benegas meer. Het zou zo’n zelfde fles maar dan met blauwe bovenkant moeten worden.
Laatst gewijzigd door doubleyou op do 13 okt 2022 20:21, 1 keer totaal gewijzigd.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2521
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Weegbrug mysterie

Bericht door SBerend » do 13 okt 2022 20:18

Voor de mover reken je 30 kilo. Maar met de accu kom je volgens mij al ruim boven de 30 kg. Voor mover, E&Ppakket electr opstapje en lattenbodem is dat 1 accu of meerdere.
Heb je de koelkast leeg of gevuld is ook zoiets.
Bedspul als dekbed + hoes ( 2,2 kg), kussen (1kg), moltonlaken en hoeslaken ((1,2 kg) en evt extra zit ook al gauw op 8-9 kg. Wat ook tegenvalt is het gewicht van een strandlaken 2,,8 kg

Badhanddoeken kun je ook rustig 0,3 kg per stuk tellen. Al met al telt het lekker aan
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

Paul Vingerhoets
Berichten: 2410
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Weegbrug mysterie

Bericht door Paul Vingerhoets » do 13 okt 2022 20:23

Gewichtsmetingen via een remmenbank is absoluut geen goede indicatie van het gewicht deze metingen zijn zeker niet geijkt laat staan betrouwbaar
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2024
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Weegbrug mysterie

Bericht door doubleyou » do 13 okt 2022 21:08

In dit geval blijkt het vrij goed te kloppen. Gewogen bij de test is 2137 kilo. Plus 120 kilo kogeldruk maakt 2257 kilo. Hij woog toen 2280 kilo: da’s een verschil van 1%.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

erichendri
Berichten: 2177
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Weegbrug mysterie

Bericht door erichendri » do 13 okt 2022 21:49

Slordig van de Greeff om dat gewicht niet ff te melden.
Vaak hebben de banden ook niet veel marge.
En al een paar keer te zwaar naar het buitenland geweest waar ze minder marge hebben dan ij NL.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

eurotrotter
Berichten: 6220
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Weegbrug mysterie

Bericht door eurotrotter » do 13 okt 2022 22:08

doubleyou schreef:
do 13 okt 2022 20:05
Ik vind het bizar dat fabrikanten de ruimte krijgen om onjuiste gewichten door te geven. De RDW zegt: ja, wij weten dat het niet klopt maar dat is niet onze verantwoordelijkheid.
En dan is het aan u om uw caravan of camper niet te overbeladen. Want u bent nu in overtreding en bij de eerste de beste weging bent u de klos. Reken maar dat uw leverancier hier verder ook niets mee doet.

En zo neemt niemand verantwoording en is de consument de dupe.
Zo is t niet helemaal natuurlijk ;
Een fabrikant laat een typekeuring doen voor een bepaald type caravan en het dan gewogen gewicht komt op het kenteken.
Na aankoop gaan wij er allerlei dingen op en aan bouwen ,zoals een mover ,de accu voor de mover ,een sattelietantenne en een airco,(meerdere) gasflessen ,levelsystemen , en nog wat gadgets.
De fabrikant bouwt er ook soms een schoonwatertank in ,maar deze is wel leeg in het "leeggewicht " opgenomen ,dat wij daar 40 of 50 liter water ( 40 of 50 kg) ingooien houdt de fabrikant geen rekening mee.
Al deze extra's zijn geen vermeerdering van het leeggewicht ,ze zijn een vermindering van het laadvermogen.
De verantwoordelijkheid ligt bij slechts één persoon : n.l. u zelf
Niemand verbied u om vóór aankoop de caravan te gaan wegen of met de handelaar af te spreken dat ,als bij aflevering het afgesproken gewicht niet klopt ,de aankoop ongedaan te maken.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Ab
Moderator
Berichten: 26726
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Weegbrug mysterie

Bericht door Ab » do 13 okt 2022 23:18

Sinds een aantal jaren zijn fabrikanten verplicht het ledig gewicht nauwkeurig ( binnen een kleine tolerantie) op te geven.
Dat gebeurd ook.
Het lege gewicht klopt, binnen een marge van ca 20 kg.
Echter..dat is excl. opties.
Die maar zo 150 tot 250 kg van het laadvermogen kunnen wegsnoepen..

Die ervaring heb ik zelf ook.
Mijn laatste caravan had ook niet zo veel laadvermogen meer over.
Wat al te enthousiast geweest bij het aanvinken van alle mogelijke leuke en handige dingen.
Nu was dat niet zo'n heel groot probleem, in en op de auto kon meer dan genoeg. De e.bikes ook.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

RobbertW
Berichten: 177
Lid geworden op: wo 23 mei 2018 23:51

Re: Weegbrug mysterie

Bericht door RobbertW » vr 14 okt 2022 12:18

Pakkie schreef:[re.gif]
Jazekers, helemaal gratis thumbup.gif . Caravan op de weegbrug zetten, naar binnen lopen in de shop en vragen wat hij weegt. Tankstation is 24u/dag bemand dus je kunt er altijd terecht. Ook handig voor mensen die via de A2 rijden (op/terug van vakantie) en die benieuwd zijn naar het gewicht van hun caravan. Het is namelijk letterlijk 4 minuutjes rijden vanaf de afslag Nederweert (nr 39) op de A2.
Vandaag de auto even wezen wegen.

Nu niet via de shop. Dat kon niet, wel via het kantoortje. Heeft openingstijden.
Als het eenmalig was geen probleem. Maar kom toch nog wel terug met de caravan...

Gewicht auto op brug: 1600kg rond
Rijklaar gewicht kenteken: 1599kg.

Netjes!




Gebruikersavatar
Pakkie
Berichten: 1338
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 21:27
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Re: Weegbrug mysterie

Bericht door Pakkie » vr 14 okt 2022 12:33

[re.gif]
Het Limburgse meten met twee maten waarschijnlijk knipoog.gif.
Ben daar diverse keren geweest met de caravan (ook recent nog), maar kon altijd gewoon via de shop scratch.gif
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2024
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Weegbrug mysterie

Bericht door doubleyou » vr 14 okt 2022 13:50

Er is 55 kilo uit de caravan en die sla ik op bij mijn vader. Wel weer 4 uur rijden maar het is niet anders. Volgend jaar als ik weer in NL ben ga ik de auto en de caravan leegtrekken en wegen.
Ik kan 70 kilo naar de auto overhevelen. Niet erg praktisch maar het zij zo. Ik kom dan nu op 2135 kilo. Met een kogeldruk van 120 kilo kom ik dan op 2015 kilo aslast. Bij controle kom ik er mee weg en de as wordt niet overbeladen. Wettelijk klopt het niet, in de praktijk wel :). Ik ga zo met een OK gevoel op pad morgen.

Kabe Zweden raadt aan om geen lithium accu te plaatsen volgens De Greeff. Eigenlijk vreemd voor een technisch innovatief merk waarvan de standaard kogeldruk al te hoog is (75-80 kilo). 20 kilo minder gewicht maakt echt wel verschil.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
OTTY
Berichten: 61
Lid geworden op: di 8 mei 2018 23:45

Re: Weegbrug mysterie

Bericht door OTTY » vr 14 okt 2022 20:24

Hallo,

Het “eigen gewicht” van de caravan kan weer op verschillende manieren uitgelegd worden. Indien er een “Certificate Of Conformity” (COC document) aanwezig is bij de caravan kan hier de juiste informatie vanaf gehaald worden betreffende het gewicht.

De genoemde massa van het voertuig in rijklare toestand, dit gewicht gebruikt het RDW bij caravans als “massa rijklaar” en/of “massa ledig voertuig”, is het gewicht van het identieke model caravan van de fabrikant in de meest lichte uitvoering met betrekking tot het gewicht, dus echt een standaard uitvoering. Dit is ook voor auto’s van toepassing.

Hier is dus al een verklaring voor het verschil in het werkelijke gewicht en het geregistreerde gewicht.

De werkelijk massa van het voertuig in rijklare toestand is het werkelijke eigengewicht van de caravan inclusief alle accessoires zoals de caravan door de fabrikant is uitgerust. Hier komt bovenop het gewicht van een 11 kg alu-gasfles, inhoud watertank 75% en kabeltrommel om en nabij 4 kg.
In totaal eigenlijk te rekenen met 71 kg., veel fabrikanten gebruiken dit als de standaard norm.

Bij mijn caravan ontving ik een weegprotocol in kg. van de fabrikant voor alle 3 assen (tandem en neuswiel), gewogen op een geijkte weegschaal.
Dit gewicht heb ik zelf direct gecontroleerd bij ophalen van de caravan bij “mijn buurman” een loonbedrijf, het gewicht klopte. En klopt ook met de verhoging van het gewicht tot de werkelijke massa van het voertuig in rijklare toestand welke op het COC document staat genoemd.

Mijn Tabbert weegt dus 2840 kg. leeg af fabriek inclusief alle accessoires, bij RDW staat een eigen gewicht genoemd van 2.500 kg. (de redenen staat hierboven).
Daar kwam ook nog bij dat het standaard chassis eigenlijk 2.800 kg. dit was dus gewoon geen geschikt chassis, derhalve heb ik bij opdrachtbevestiging het 3.500 kg. chassis gekozen.

Destijds op de beurs ben ik ook bij de Kabe stand geweest, het probleem was dus een maximaal chassis van 2.800 kg. voor de modellen 880 en 1000, een zwaarder chassis was niet mogelijk. Tevens was er geen duidelijkheid over het werkelijke eigen gewicht van de betreffende modellen, in 2017 kreeg ik hier geen info over, de enige info welke ik kreeg was dat het laadvermogen wel voldoende zou zijn, daar had ik dus mijn twijfels over, de keuze voor mij werd toen duidelijk.

In ieder geval levert Knaus-Tabbert een weegprotocol bij de caravans, of dit andere fabrikanten doen weet ik niet, maar het zou eigenlijk een service/plicht moeten zijn, zo kan men controleren of de caravan af-fabriek niet boven het maximale gewicht komt. De verantwoording om na de koop accessoires in te (laten) bouwen is dan voor de eigenaar.

Groeten,

Eric-Norbert
Ik heb liever spijt van de dingen die ik heb gedaan, dan spijt van de dingen die ik niet heb gedaan.

2648

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2024
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Weegbrug mysterie

Bericht door doubleyou » vr 14 okt 2022 21:38

[re.gif]
Dank voor je uitgebreide reactie. Ik heb geen weegprotocol of een CDC formulier bij de caravan gekregen. Ik heb een andere Kabe dealer gesproken en die zei dat de opgegeven gewichten over het algemeen aardig kloppen. Ik hoop er volgend jaar een antwoord op te hebben :).
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4303
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Weegbrug mysterie

Bericht door WillyL » za 15 okt 2022 09:56

Dan is het hier in België gemakkelijker. Toen mijn eertse 2dehands caravan ingeschreven werd moest die naar de keuring en daar ook gewogen..
Of dat met de 2de, nieuw, gebeurde weet ik niet. Dat werd door de verkoper geregeld.

Elke 2 jaar moet de caravan nog eens langs de automobielinspectie. Daar gaat die onder andere op de remmentestbank en zie ik even naar de gewichten (niet nauwkeurig lees ik in dit topic).
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2024
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Weegbrug mysterie

Bericht door doubleyou » za 15 okt 2022 23:46

Nog een keer naar de weegbrug geweest: 2040 kilo aslast. De kogeldruk is nog steeds 120 kilo. Er is 15 kilo onder het bed weg…en 10 kilo uit de disselbak dus dat heft elkaar zo’n beetje op.

Op naar het zuiden! En nu in de Duitse regen in Wachstein an der Weinstraße. Morgen naar Zürich.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
Bart
Berichten: 251
Lid geworden op: zo 19 feb 2006 12:29
Locatie: Heusden

Re: Weegbrug mysterie

Bericht door Bart » zo 16 okt 2022 12:03

Ook in mijn caravan zit een lifePO4 accu een Sencell Gold .gemonteerd door een Kabe dealer,dus daar zijn de meningen verdeeld over.
Wordt opgeladen door lader van de caravan,zit er al 3 jaar in.
Volvo xc 90 T5 inscription
Kabe 540 Gle Smaragd 2018 Thule 6300 en Truma Avanta Comfort airco.

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2024
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Weegbrug mysterie

Bericht door doubleyou » zo 16 okt 2022 18:39

[re.gif]
Ik heb ook twee andere dealers gesproken. Die hebben klanten met een LifePo4 in hun Kabe. Goed om te weten dat het bij jou werkt 👍.

Laadt de caravan zelf de accu bij? Dat lukt niet met alle lithium/LifePO4accu’s. Ik begreep dat de ingebouwde lader van een Kabe niet de 14,6 volt haalt om de een LifePo helemaal op te laden.

Zie jij op je scherm wel hoe vol de accu is? Dat zou nl. niet kunnen met een lithium accu.

Ik wil volgend jaar waarschijnlijk switchen naar LifePo4. Bij voorkeur een 100ah zodat ik langer zonder stroom kan staan. De Kabe gebruikt best aardig wat stroom. Ik moet alleen uitvinden welke accu het beste past. Victron of PowerExtreme zijn pittig geprijsd. Ik heb best wat andere LifePO4 accu’s gezien die betaalbaarder zijn. Sencell heeft alleen een 30Ah.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
Bart
Berichten: 251
Lid geworden op: zo 19 feb 2006 12:29
Locatie: Heusden

Re: Weegbrug mysterie

Bericht door Bart » ma 17 okt 2022 09:12

Mijn accu is de gold uitvoering .
Volgens mijn dealer kan de Kabe lader de accu laden, hij zei wel dat deze accu past bij Kabe lader.
Hoe vol de accu is zie ik aan de voltmeter.
Maar mijn caravan heeft geen digitaal scherm, alleen knoppen
Volvo xc 90 T5 inscription
Kabe 540 Gle Smaragd 2018 Thule 6300 en Truma Avanta Comfort airco.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”