Fietsenrekken plaatsen
Fietsenrekken plaatsen
Morgen komen de fietsenrekken voor onze nieuwe caravan binnen, de dissel is niet zo’n probleem maar die op de achterkant wordt natuurlijk wat bewerkelijker.
Nu heb ik de volgende vraag: iemand nog een goede tip hoe ik de houten draagstructuur in de achterwand kan vinden: de leidingzoeker gaat op tilt vanwege t aluminium plaatwerk. Als ik er op tik hoor ik op heel veel plekken een doffer geluid, wat zou betekenen dat het daar massiever is.
Ik heb bij een gelijke caravan gekeken, daar lijkt op de plek van de onderste steunen juist geen vlees te zitten.
Dit is door een dealer gedaan, dus ik kan natuurlijk domweg kopiëren, maar ergens twijfel ik…
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Nu heb ik de volgende vraag: iemand nog een goede tip hoe ik de houten draagstructuur in de achterwand kan vinden: de leidingzoeker gaat op tilt vanwege t aluminium plaatwerk. Als ik er op tik hoor ik op heel veel plekken een doffer geluid, wat zou betekenen dat het daar massiever is.
Ik heb bij een gelijke caravan gekeken, daar lijkt op de plek van de onderste steunen juist geen vlees te zitten.
Dit is door een dealer gedaan, dus ik kan natuurlijk domweg kopiëren, maar ergens twijfel ik…
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!
Re: Fietsenrekken plaatsen
Niet een antwoord op je vraag maar ik zou het laten doen door een dealer
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Fietsenrekken plaatsen
In onze caravan zit helemaal geen houten frame. Daar moest het fietsenrek onder tegen de vloer geschroefd worden. Door de dealer uitgevoerd.... En dan kom je thuis van vakantie, en blijkt de boel los te hangen en er te weinig schroeven in te zitten.
De dealer schrok daar toch wel van.
De dealer schrok daar toch wel van.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt.
Re: Fietsenrekken plaatsen
Tja....
Kom ik weer....
2 Fietsendragers, 1 voor op de dissel en 1 achterop de kont..
Je hebt er alles aan gedaan om de maximale slinger of pendule te maken.
Veel gewicht op de uiteinden van zo'n lange caravan zal de stabiliteit zeker niet positief beinvloeden.
Enige voordeel is het tandemstel.
Kom ik weer....
2 Fietsendragers, 1 voor op de dissel en 1 achterop de kont..
Je hebt er alles aan gedaan om de maximale slinger of pendule te maken.
Veel gewicht op de uiteinden van zo'n lange caravan zal de stabiliteit zeker niet positief beinvloeden.
Enige voordeel is het tandemstel.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Fietsenrekken plaatsen
@xecto persoonlijk zou ik dat laten doen door een dealer
@WanFie. Hopelijk netjes opgelost door de dealer.
Ik heb net voor de vakantie naar het buitenland het fietsenrek op de dissel eraf gehaald. Voor mijn vrouw het fietsen in bergachtig gebied onmogelijk, ondanks elektrische ondersteuning. Voor vakanties in NL zet ik het er wel weer op.
@WanFie. Hopelijk netjes opgelost door de dealer.
Ik heb net voor de vakantie naar het buitenland het fietsenrek op de dissel eraf gehaald. Voor mijn vrouw het fietsen in bergachtig gebied onmogelijk, ondanks elektrische ondersteuning. Voor vakanties in NL zet ik het er wel weer op.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL
Fietsenrekken plaatsen
[mention]Chris [/mention] ik weet t, ik weet t… liever hang ik de fietsen op de achterklep van de auto, maar ik heb voor de Q7 nog geen passende gevonden.
Onze volwassen en zware fietsen gaan voor op, achterop is puur voor de kinderfietsen. Die zullen over een aantal jaren ook wel groter en zwaarder worden, dan is er ook een andere auto en misschien wel een rek op de klep ;) Overige bagage gaat in en voor het midden, ik wil minimaal 120kg kogeldruk hebben.
In de caravan zou je denken: plek zat… bij de c’go hadden we een ‘garage’ en daar ging het gemakkelijk, overigens laad je daar dus ook ver naar achteren. Binnenin zouden de fietsen op het bed moeten, daar waar de schakelaar voor mover onder zit. Ook niet praktisch onderweg, en een beschadiging in t interieur is dus snel gemaakt.
We hebben er dus echt we over nagedacht en opties overwogen. Naast t tandemstel zit er ook nog ATC op overigens.
[mention]deusjevo [/mention] is dat omdat dit moeilijker is dan een buiten(gas)aansluiting of een dakraam maken, of puur vanwege de faalkans?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Onze volwassen en zware fietsen gaan voor op, achterop is puur voor de kinderfietsen. Die zullen over een aantal jaren ook wel groter en zwaarder worden, dan is er ook een andere auto en misschien wel een rek op de klep ;) Overige bagage gaat in en voor het midden, ik wil minimaal 120kg kogeldruk hebben.
In de caravan zou je denken: plek zat… bij de c’go hadden we een ‘garage’ en daar ging het gemakkelijk, overigens laad je daar dus ook ver naar achteren. Binnenin zouden de fietsen op het bed moeten, daar waar de schakelaar voor mover onder zit. Ook niet praktisch onderweg, en een beschadiging in t interieur is dus snel gemaakt.
We hebben er dus echt we over nagedacht en opties overwogen. Naast t tandemstel zit er ook nog ATC op overigens.
[mention]deusjevo [/mention] is dat omdat dit moeilijker is dan een buiten(gas)aansluiting of een dakraam maken, of puur vanwege de faalkans?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!
Re: Fietsenrekken plaatsen
Je gaat er in ieder geval al bewust mee om... da's al gewonnen.
Want hoeveel gaan er niet bewust mee om en komen in de problemen.
Kleine fietsjes achterop zal zeker schelen..elke kilo minder scheelt gewoon.
BTW..
Die mover schakelaar is niet handig dus.
Ik heb het opgelost met een heel dik relais wat 200 Ampere kan schakelen, vlak bij de stuurkast en accu.
En dat relais wordt bediend met een schakelaartje achter een serviceluik.
( Die hele zooi moet nu op z'n kop want ik heb een andere ( Lifepo4) accu gekocht... die met een app te bedienen is )
Want hoeveel gaan er niet bewust mee om en komen in de problemen.
Kleine fietsjes achterop zal zeker schelen..elke kilo minder scheelt gewoon.
BTW..
Die mover schakelaar is niet handig dus.
Ik heb het opgelost met een heel dik relais wat 200 Ampere kan schakelen, vlak bij de stuurkast en accu.
En dat relais wordt bediend met een schakelaartje achter een serviceluik.
( Die hele zooi moet nu op z'n kop want ik heb een andere ( Lifepo4) accu gekocht... die met een app te bedienen is )
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Fietsenrekken plaatsen
We hebben voor de voorkant ook een rek gekocht waar nog een derde rail bij kan als de grootste kinderfiets me te zwaar wordt voor de achterkant.
Zal vandaag eens zien of ik t houtwerk van de binnenkant kan detecteren, maar dan moet de bank even uit elkaar.
Ik denk dat ik die schakelaar ga verplaatsen naar onder de bank bij de deur, ik heb nog wel wat 6mm2 liggen van de zonnepanelen
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zal vandaag eens zien of ik t houtwerk van de binnenkant kan detecteren, maar dan moet de bank even uit elkaar.
Ik denk dat ik die schakelaar ga verplaatsen naar onder de bank bij de deur, ik heb nog wel wat 6mm2 liggen van de zonnepanelen
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16221
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Fietsenrekken plaatsen
Als de bevestigingen achter een bovenkast of bank vallen zou je het volgende kunnen doen:
Boor van binnen grote gaten en plaats daar busjes of hout in wat overeen komt met de dikte van de caravanwand, daar overheen aan de binnen kant een dikke plaat lijmen, vervolgens door de busjes of hout pasgaten boren voor de boutjes van het rek.
Zo weet je zeker dat er een versteviging is.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Boor van binnen grote gaten en plaats daar busjes of hout in wat overeen komt met de dikte van de caravanwand, daar overheen aan de binnen kant een dikke plaat lijmen, vervolgens door de busjes of hout pasgaten boren voor de boutjes van het rek.
Zo weet je zeker dat er een versteviging is.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Fietsenrekken plaatsen
Er ook nog over gedacht om de fietsen liggend op een drager van op het dak van de auto te vervoeren.
Is een mooi stuk gewicht van de caravan op de auto waar het juist welkom is.
Is een mooi stuk gewicht van de caravan op de auto waar het juist welkom is.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16221
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Fietsenrekken plaatsen
Dat de plaats niet de beste is was al bekend maar daar gaat de vraag niet over.
De topic gaat over hoe dit goed te monteren!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
De topic gaat over hoe dit goed te monteren!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Fietsenrekken plaatsen
6 mm2 is echt veel te dun hoor om de accukabels te vervangen.
Ik heb 25mm2 gebruikt....da's wel dik..
Beter dan een relais
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Fietsenrekken plaatsen
En daarnaast kabelogen vinden, die op je motor en besturingskast passen.
Frans
Re: Fietsenrekken plaatsen
Dit heb ik inderdaad ook al als back-up bedacht, bijvoorbeeld met een stukje aluminium buis. Even zien hoe t uitkomt, zal namelijk aan een kant bij t stapelbed uitkomen, niet echt in t zicht maar er is daar wel een tussenwand tegen de achterkant. Bij t rek zijn overigens contra plaatjes met afdekking geleverd die aan de binnenkant komen.Jan van Vijven schreef:Als de bevestigingen achter een bovenkast of bank vallen zou je het volgende kunnen doen:
Boor van binnen grote gaten en plaats daar busjes of hout in wat overeen komt met de dikte van de caravanwand, daar overheen aan de binnen kant een dikke plaat lijmen, vervolgens door de busjes of hout pasgaten boren voor de boutjes van het rek.
Zo weet je zeker dat er een versteviging is.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Wat betreft de alternatieve locaties: allemaal al bedacht en afgewogen inderdaad en daar gaat t topic niet over. Net als de verplaatsing van de hoofdschakelaar van de mover, die pak ik wel op in een ander draadje als het zover is
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!
Re: Fietsenrekken plaatsen
De leverancier heeft er dus al over nagedacht.
door de wand heen boren
let wel op dat de buisjes een fractie korter moeten zijn dan de wanddikte.
En het liefst ook nog een rubberen afdekplaat aan de buitenzijde er tussen als pakking.
door de wand heen boren
let wel op dat de buisjes een fractie korter moeten zijn dan de wanddikte.
En het liefst ook nog een rubberen afdekplaat aan de buitenzijde er tussen als pakking.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Fietsenrekken plaatsen
Even een verslag! De voorkant was een peulenschilletje: even uitmeten, voorste steunen positioneren en de disselafdekking doorboren. U-beugels op maat slijpen en vastzetten.
Daarna de achterste beugels positioneren, weer boren, op maat maken. Alles in elkaar schroeven, beschermdopjes er op en klaar!
De achterkant was wat meer werk! Met de bovenste beugels begonnen, die zitten op de alu lijst. De laser parallel aan het raam gezet.
3x meten, 1x boren. Of nou ja, 4 keer natuurlijk!
Uiteindelijk de kunststof strip verder opgeboord zodat ik hier aluminium ringen (stukjes buis) in kon zetten. De hele boel vullen met Dekasyl en de brackets monteren. Binnen kwam 1 bout precies in het tussenschot van het stapelbed uit, dus daar even de Multitool opgezet en een hapje tot de helft van de wand er uit gehaald. Binnenkapje aangepast en klaar!
Daarna door naar onderen, het raam weer als referentie aangehouden. Onder het raam en achter de bumper zit hout. De onderste steunen dus vlak boven de bumper gezet, gaten boren vanaf buiten en daarna binnen met een grotere maat tot aan de aluminium buitenkant zodat daar ook weer aluminium busjes in konden.
De hele boel weer met Dekasyl gevuld en de bevestigingsbalk ook voorzien van twee strepen: alle beugels hebben een gekarteld stuk, dus dat lijkt me er precies voor bedoeld
Alles weer terugbouwen en klaar! Komt wel nog even 62cm bij de lengte op
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Daarna de achterste beugels positioneren, weer boren, op maat maken. Alles in elkaar schroeven, beschermdopjes er op en klaar!
De achterkant was wat meer werk! Met de bovenste beugels begonnen, die zitten op de alu lijst. De laser parallel aan het raam gezet.
3x meten, 1x boren. Of nou ja, 4 keer natuurlijk!
Uiteindelijk de kunststof strip verder opgeboord zodat ik hier aluminium ringen (stukjes buis) in kon zetten. De hele boel vullen met Dekasyl en de brackets monteren. Binnen kwam 1 bout precies in het tussenschot van het stapelbed uit, dus daar even de Multitool opgezet en een hapje tot de helft van de wand er uit gehaald. Binnenkapje aangepast en klaar!
Daarna door naar onderen, het raam weer als referentie aangehouden. Onder het raam en achter de bumper zit hout. De onderste steunen dus vlak boven de bumper gezet, gaten boren vanaf buiten en daarna binnen met een grotere maat tot aan de aluminium buitenkant zodat daar ook weer aluminium busjes in konden.
De hele boel weer met Dekasyl gevuld en de bevestigingsbalk ook voorzien van twee strepen: alle beugels hebben een gekarteld stuk, dus dat lijkt me er precies voor bedoeld
Alles weer terugbouwen en klaar! Komt wel nog even 62cm bij de lengte op
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!
Re: Fietsenrekken plaatsen
Is er een speciale reden dat je de fietsdrager aan de voorkant zo ver naar voren hebt geplaatst?
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Fietsenrekken plaatsen
Dan kan de disselklep open zonder te kantelen, zodat je de slinger en oprijblokken pakken kan zonder de auto af te koppelen. Kantelen van de fietsen gaat niet met de auto ervoor…
Aan de andere kant: de kans dat de auto er nog voorhangt is vanwege de mover natuurlijk gering… misschien moet ik er nog eens over nadenken
Ik denk trouwens dat ie niet heel veel verder, cm of 10, naar achteren kan: dan wordt de dissel te breed.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Aan de andere kant: de kans dat de auto er nog voorhangt is vanwege de mover natuurlijk gering… misschien moet ik er nog eens over nadenken
Ik denk trouwens dat ie niet heel veel verder, cm of 10, naar achteren kan: dan wordt de dissel te breed.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Laatst gewijzigd door Xecto op zo 16 okt 2022 19:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!
Fietsenrekken plaatsen
Bedenk ook dat hoe verder naar voren, hoe eerder de auto wordt geraakt bij scherp draaien.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Fietsenrekken plaatsen
Knap werk geleverd. Klopt inderdaad dat de fietsen tegen de auto vallen tijdens kantelen.
Hopelijk gaat het met het kenteken ook goed komen. Vervelend is het voor jullie wel. Ook moet je het weer regelen met de verzekeringsmaatschappij.
Hopelijk gaat het met het kenteken ook goed komen. Vervelend is het voor jullie wel. Ook moet je het weer regelen met de verzekeringsmaatschappij.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL
Re: Fietsenrekken plaatsen
Jup, been there, done that met de vorige caravan en zonder mover is dat meer dan eens gebeurd
Dan sta je wel al bijna haaks, dat gebeurt bij normaal rijden natuurlijk niet
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dan sta je wel al bijna haaks, dat gebeurt bij normaal rijden natuurlijk niet
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!
Re: Fietsenrekken plaatsen
Komt wel goed met dat kenteken, de afspraak voor herinslag staat. Bij de verzekering hoef ik tzt alleen het kenteken door te geven, daar staat ie nu op chassisnummer.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!
Re: Fietsenrekken plaatsen
Ik zie dat je achterop een Thule Elite hebt. Die heb ik ook. Een erg fijn en vooral heel stevig rek met die ovale buizen. Ik had het zelfde probleem bij de tussenwand, in mijn geval van het toilet. Ook op deze manier opgelost.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Fietsenrekken plaatsen
Ik zou dat niet zo gauw zeggen. Bij parkeerplaatsen of opdraai naar een benzinepomp aan de andere kant vd weg kan de draai wel eens scherper uitvallen. Ik spreek uit ervaring met toen nog een vouwwagen aan de haak. De afdruk van de goot van fietsendrager zat dus mooi in de bumper van mijn 1 1/2 jaar oude BMW.Xecto schreef:
Dan sta je wel al bijna haaks, dat gebeurt bij normaal rijden natuurlijk niet
Naast de financiële kant ook een gevalletje "ego"......
Eriba Nova L 442 -2022
BMW 320e PHEV Touring - 2023
BMW 320e PHEV Touring - 2023
Re: Fietsenrekken plaatsen
Ego is inderdaad kostbaarder dan de spuiter...
Goot, fiets standaard en zelfs borging neuswiel op de bumber gehad.
Enkele drager op dissel waarbij de fiets bijna klem tegen de caravan staat.
Verstuurd vanaf mijn Mi A3 met Tapatalk
Goot, fiets standaard en zelfs borging neuswiel op de bumber gehad.
Enkele drager op dissel waarbij de fiets bijna klem tegen de caravan staat.
Verstuurd vanaf mijn Mi A3 met Tapatalk