compressor koelkast in caravan

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Hobbyrijder
Berichten: 98
Lid geworden op: wo 20 apr 2022 15:00

compressor koelkast in caravan

Bericht door Hobbyrijder » wo 5 okt 2022 10:52

Vele internet pagina's heb ik doorgeploegd, zaken gebeld, rondgekeken, maar ik vind het moeilijk om tot een beslissing te komen.

Mijn vraag:
- Heeft iemand daadwerkelijk zelf ervaringen met een compressor koelkast die later in de caravan is ingebouwd?

De situatie:
2 dagen voor de vakantie ging de Thetford koelkast in onze Hobby kapot. Hij wordt heet aan de achterkant, maar niet meer koel van binnen. En eigenlijk zijn we het gedoe met die absorptiekoelkasten (jaja, heeft ook zijn voordelen...) gewoon zat. We hebben bij De Wit compressor koelkasten bekeken en dat lijkt ons wel wat. Als hij teveel lawaai maakt om bij te slapen kunnen we de tip van een leverancier gebruiken - overdags vrieselementen in het vriesvak, 's nachts de elementen in het koelgedeelte leggen en hij zou koel moeten blijven.
De voor- en nadelen zijn me inmiddels bekend. Ook hebben we gedacht over een koelbox als vervanger, dat hebben we allemaal overwogen. Ik zou alleen graag iets lezen van iemand die deze ombouw heeft gedaan of laten doen.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18295
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: compressor koelkast in caravan

Bericht door deusjevo » wo 5 okt 2022 11:57

Wij hebben een Thetford compressor T1090, is een koelkast voor “op ooghoogte” in onze buscamper en die werkt prima.
Zit een nachtstand op en dan hoor je hem helemaal niet eigenlijk.
Werkt alleen op 12V trouwens.
Zullen vast ook compressor modellen voor onder je aanrecht zijn van Thetford.

https://www.obelink.nl/thetford-t1090-o ... lkast.html
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7984
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: compressor koelkast in caravan

Bericht door Ron » wo 5 okt 2022 14:22

Er zijn vast en zeker meer mensen die er interesse in hebben.
Als de inbouw maten kloppen moet het kunnen lukken.
De wielkast kan soms in de weg zitten.
En het geluid.
De een kan naast een voorbij razende trein slapen.
De ander wordt al wakker als er een blaadje van de boom naar beneden wappert.

Ik denk dat je heel veel mensen blij maakt als je een topic met fotoreportage opent over de manier van inbouwen. thumbup.gif
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19758
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: compressor koelkast in caravan

Bericht door Daphne » wo 5 okt 2022 14:50

Wij hebben 2 weken geleden, tijdens een tripje langs de Romantische Strasse, onze compressor koelbox in de caravan aangezet. Wij vonden het geluid heel irritant. Dus zodra het donker en wat frisser werd en wij binnen gingen zitten, ging de koelbox uit en werd pas 's morgens weer aangezet.

Wellicht niet helemaal te vergelijken met een koelkast die wordt ingebouwd, maar ik heb grote twijfels, vooral als je ook vaak in de koude seizoenen kampeert en in de caravan zit.

(Onze koelbox is een nieuwe Mestic MC25)
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11139
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: compressor koelkast in caravan

Bericht door dieseltijger » wo 5 okt 2022 15:02

Ik heb de afmetingen van onze oude elektolux 80 liter koelkast eens ingevoerd bij de Dometic site. Helaas - geen passend model. Wat ik ook zie is dat de "puist" aan de achterkant waar de compressor is ondergebracht bij sommige modellen van beneden naar boven is verplaatst, juist in verband met de wielkast, denk ik. Opletten dus.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

workel

Re: compressor koelkast in caravan

Bericht door workel » wo 5 okt 2022 15:33

[re.gif]
In onze nieuwe bestelde Hobby 460 DL zit een compressor koelkast, levering ergens in juni/juli volgens jaar is de verwachting dan ook meer gebruikers ervaring.

Gebruikersavatar
Arie-V
Berichten: 133
Lid geworden op: za 5 dec 2020 15:19

Re: compressor koelkast in caravan

Bericht door Arie-V » wo 5 okt 2022 15:37

Hoe je een compressor koelkast of koelbox ervaart is per persoon natuurlijk verschillend maar mijn mestic koelbox van 35L maakt veel meer herrie als mijn dometic koelbox van 35L.
Vw T5gp 2.0tdi met een Fendt Platin 540 TG.

Hobbyrijder
Berichten: 98
Lid geworden op: wo 20 apr 2022 15:00

Re: compressor koelkast in caravan

Bericht door Hobbyrijder » wo 5 okt 2022 15:51

Alvast dank voor deze reacties!

Op een muisstille camping stoort het idd snel. Omdat onze oude absorbtie koelbox het na een week ook opgaf boos.gif boos.gif hebben we ons in een kustplaatsje op geheel traditioneel Fransche wijze laten afzetten bij de koop van een camping gaz koelbox, met peltier element. Het gesuis stoorde ons zodanig dat hij 's avonds uit ging. Maar goed, we waren ermee gered. Nou is het natuurlijk een luxe probleem, maar we vinden dat we vroeger genoeg hard core gekampeerd hebben met motoren, kleine tent, zonder koeling e.d. Ik wil gewoon koud drinken :twisted:

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11139
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: compressor koelkast in caravan

Bericht door dieseltijger » wo 5 okt 2022 16:33

Nu ja....Bij dometic zijn de compressorkoelkasten even duur als de absorptie uitvoeringen. En -hoewel het vermogen van een compressorkoelkast hoger is - bij de inmiddels 20 jaar oude absorptiekoelkast worden de spulletjes uiteindelijk ook goed koud - dus dan liever een stil ding die op allerlei energiebronnen haar werk doet.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: compressor koelkast in caravan

Bericht door Paul » wo 5 okt 2022 17:25

Ik heb op de beurs in Düsseldorf in de nieuwe fendt modellen gestaan met compressor koelkast en was best een beetje teleurgesteld in het geluidsniveau maar ook de voelbare trilling.
Ze zijn niet zo stil als ik gehoopt had.
Of je er last van hebt zal heel persoonlijk zijn.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3697
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: compressor koelkast in caravan

Bericht door Niels83 » wo 5 okt 2022 18:34

Qua koelen is er niet beter. Maar ze maken geluid en dat is persoonlijk. Wij hebben in de zomer vaak de airco in de nacht aan. Dat maakt heel veel geluid, maar slapen gaat prima. Toch kan ik wakker liggen als de koelkast die buiten staat tegen de caravan aan staat.

Tsjah het is dus heel persoonlijk.

workel

Re: compressor koelkast in caravan

Bericht door workel » wo 5 okt 2022 18:36

Dometic heeft uiteraard ook nagedacht over het geluid, zit een slaapstand functie op voor wat ik heb gelezen, geen idee hoe dat werkt en of het geluid echt minder is.

Wachten op de levering van de Hobby, kan ik het verstellen.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3985
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: compressor koelkast in caravan

Bericht door Gemineye » wo 5 okt 2022 18:50

Hobbyrijder schreef:Alvast dank voor deze reacties!

Op een muisstille camping stoort het idd snel. Omdat onze oude absorbtie koelbox het na een week ook opgaf boos.gif boos.gif hebben we ons in een kustplaatsje op geheel traditioneel Fransche wijze laten afzetten bij de koop van een camping gaz koelbox, met peltier element. Het gesuis stoorde ons zodanig dat hij 's avonds uit ging. Maar goed, we waren ermee gered. Nou is het natuurlijk een luxe probleem, maar we vinden dat we vroeger genoeg hard core gekampeerd hebben met motoren, kleine tent, zonder koeling e.d. Ik wil gewoon koud drinken :twisted:
Zo’n peltier koeler met een ventilator maakt inderdaad een vreselijke herrie, al helemaal als ze een paar jaar oud worden. Zou mijn keuze nooit zijn geloof ik, het vermogen is ook nog eens beperkt. Ik heb er ook een gehad en na twee seizoenen snel op mp gezet. We gebruiken nu een koelbox met compressor en dat bevalt eigenlijk prima.

Die staat dan vervolgens nooit in de caravan, maar het geluid zou voor mij echt prima zijn. Zéker als hij ingebouwd is.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

TFJ

Re: compressor koelkast in caravan

Bericht door TFJ » wo 5 okt 2022 20:03

Paul schreef:
wo 5 okt 2022 17:25
Ik heb op de beurs in Düsseldorf in de nieuwe fendt modellen gestaan met compressor koelkast en was best een beetje teleurgesteld in het geluidsniveau maar ook de voelbare trilling.
Ze zijn niet zo stil als ik gehoopt had.
Of je er last van hebt zal heel persoonlijk zijn.
+1
Ik ben sceptisch en benieuwd hoe het ons gaat bevallen.

Hobbyrijder
Berichten: 98
Lid geworden op: wo 20 apr 2022 15:00

Re: compressor koelkast in caravan

Bericht door Hobbyrijder » ma 10 okt 2022 10:21

Inmiddels loop ik tegen een tweede dingetje aan. Op websites zie ik dat er kabels van 10 vierkante mm vereist worden voor een compressor koelkast. Dat zou beteken dat ik de 6 mm kabels die ik vorig jaar onder de auto naar achteren heb getrokken, moet vervangen. Dat zou kunnen, maar je krijgt de 10 mm kabels niet in de Jaeger contactdoos. De 6 mm was al nauwelijks te doen. Dan moet ik ws ook nieuwe kabels in de caravan leggen, buiten de gewone "trekhaak"-kabel. Niet netjes.
Reden die men hiervoor opgeeft: Bij het opstarten vraagt de comp koelkast een piekstroom die deze kabels moeten kunnen hebben.
Eigenlijk moet zo'n koelkast dus of op de omvormer of op een accu draaien. Dat zou betekenen dat ik een grotere/sterkere accu moet gaan plaatsen en dat deze onder het rijden vanuit de auto wordt opgeladen. Is allemaal mogelijk natuurlijk, maar ik zit al aan het max. gewicht. Dan zou je een kleinere lithium accu kunnen nemen, maar dan wordt het prijskaartje, dat toch al aanzienlijk is, nog een stuk hoger.
Dilemma's. Luxe dilemma's, gelukkig. Misschien de huidige koelkast er toch maar eens uithalen en (laten) nakijken. scratch.gif

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11139
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: compressor koelkast in caravan

Bericht door dieseltijger » ma 10 okt 2022 10:56

Dat opstarten van electromotoren: totdat een electromotor op toeren is vraagt íe meer stroom als gevolg van het ontbreken van tegen EMK (zeg maar: het dynamo effect). Bij mijn airco bijvoorbeeld: Aansluitwaarde 4,2 A, piekstroom gedurende 0,15s iets van 20A. Je gaat echt niet een kabel dimensioneren op die 20A.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 336
Lid geworden op: di 7 sep 2010 23:18
Locatie: IJmond

Re: compressor koelkast in caravan

Bericht door Storm » ma 10 okt 2022 11:16

Niet zelf ingebouwd maar wel ervaring in gebruik.
In mijn 2022 Hobby is standaard een Dometic RCS10.50sxn5 Compressor koelkast ingebouwd.
Hoor ik hem ‘s-nachts, ja, is het hinderlijk, nee, lig ik er wakker door, nee. Ik ben een lichte slaper en wordt snel wakker van geluiden buiten de caravan. Dan te bedenken dat ik hem niet eens op de stillere nachtstand inschakel.
Omdat hij standaard ingebouwd en dus ook elektrisch aangesloten is heb ik kennelijk geen veranderingen in stroom toevoer aan de auto hoeven aanbrengen en koelt hij onderweg ook normaal.
Iets waar ik in de vorige caravan met een absorptie koelkast wel een punt mee had.
Dit jaar 4 weken zowel in Italië en Frankrijk met vrijwel continu buiten temperatuur tussen de 30 en 36 graden perfect koud.

Als je het niet meer trekt, moet je duwen.


Subaru Forester 2.0i Comfort, Hobby de luxe 460 lu, Unico Torino en Bologna.
Reich EasyDriverPro 1.8 mover met Mobility Power Pack.

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 336
Lid geworden op: di 7 sep 2010 23:18
Locatie: IJmond

Re: compressor koelkast in caravan

Bericht door Storm » ma 10 okt 2022 11:20

[re.gif]
Type nummer moet zijn Dometic rcs10.5sx

Als je het niet meer trekt, moet je duwen.


Subaru Forester 2.0i Comfort, Hobby de luxe 460 lu, Unico Torino en Bologna.
Reich EasyDriverPro 1.8 mover met Mobility Power Pack.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3697
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: compressor koelkast in caravan

Bericht door Niels83 » ma 10 okt 2022 11:23

Het lastige is hier dat het persoonlijk is, maar ook de wijze en materiaal van inbouwen.

Als die koelkast gaat trillen tegen je bestek la die wat los inde geleiders zit, of je ligt met je hoofd naast die koelkast dan geeft dat een heel ander geluid dan wanneer dat niet het geval is

sailor wim
Berichten: 2676
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: compressor koelkast in caravan

Bericht door sailor wim » ma 10 okt 2022 12:31

Een kennis van mij heeft naveel klachten zijn Knaus 60 jaar uitvoering naar de dealer teruggebracht daar isnu de bank airco gedemonteerd en terugnaar de fabriek. Over de compressor koelkast is die al helemaal niet te spreken. Ik denk zoals hem ken zal het best kunnen dat die straks terugkomt met een gaskachel en wie weet watnog meer. Wel is hij content metde inductiekookplaat en een plofkoffer buiten.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Ab
Moderator
Berichten: 26727
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: compressor koelkast in caravan

Bericht door Ab » ma 10 okt 2022 13:27

Ik lees iets over dikke kabels..
Dat geeft mij aan, dat het een 12 volt compressor is.
Dat zou ik niet willen.
Het kan toch ook op 230 volt?
Op 12 volt kan wel, maar dan heb je een dikke accu, zonnepanelen, een redelijk zware inverter, en een laadsysteem van auto naar caravan nodig als je het goed wilt doen.

Maar op 230 volt kan je daar prima buiten.
In mijn auto had ik een 230 volt compressor koelbox achter in de laadbak van mijn RAM.
Toen ik die net had, wilde ik dat ie onderweg ook koelde.
Dus..1000 watt omvormer erin gezet.
Maar 1 keer gebruikt.
Het bleek, dat als de koelbox 's nachts op de camping goed koelde, dat aan het eind van de volgende dag alles nog steenkoud was. Na 2 dagen ook nog, bleek toen ik eens vergat de stekker erin te doen. Hoewel de temperatuur wel iets was opgelopen was mijn biertje nog uitstekend drinkbaar.
Onderweg koelen is dus absoluut niet nodig is mij gebleken.
Ik zou dus zeker kiezen voor 230 volt.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Hobbyrijder
Berichten: 98
Lid geworden op: wo 20 apr 2022 15:00

Re: compressor koelkast in caravan

Bericht door Hobbyrijder » ma 10 okt 2022 14:16

Storm schreef:
ma 10 okt 2022 11:16
Niet zelf ingebouwd maar wel ervaring in gebruik.
In mijn 2022 Hobby is standaard een Dometic RCS10.50sxn5 Compressor koelkast ingebouwd.
Hoor ik hem ‘s-nachts, ja, is het hinderlijk, nee, lig ik er wakker door, nee. Ik ben een lichte slaper en wordt snel wakker van geluiden buiten de caravan. Dan te bedenken dat ik hem niet eens op de stillere nachtstand inschakel.
Omdat hij standaard ingebouwd en dus ook elektrisch aangesloten is heb ik kennelijk geen veranderingen in stroom toevoer aan de auto hoeven aanbrengen en koelt hij onderweg ook normaal.
Iets waar ik in de vorige caravan met een absorptie koelkast wel een punt mee had.
Dit jaar 4 weken zowel in Italië en Frankrijk met vrijwel continu buiten temperatuur tussen de 30 en 36 graden perfect koud.
Bedankt voor je verhaal. Een vraag: Heb je dan een accu in de caravan waar de koelkast tijdens het rijden op draait of draait hij op stroom van de auto tijdens het rijden?

Ook dank voor de andere reacties. Je wordt van alles wijzer.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: compressor koelkast in caravan

Bericht door Chris » ma 10 okt 2022 14:22

[re.gif]

In alle caravans met een compressor KK zit een 12 volt KK.
Anders heb je onderweg niets.... compressor KK hebben geen gas.
Dus niets te kiezen.... alleen maar 1 soort...

En..
Die aanloopstroom vraagt echt geen 10 mm2...
Dat zou te zot voor woorden zijn, want die 12 volt moet op de camping gewoon uit de omvormer komen... daar zit nooitennever 10 mm2 aan.

Hobbyrijder heeft al dikkere kabel gemonteerd... daarmee heeft ie al een voorsprong op alle andere ....want bijna niemand heeft dat.
Daarbij... een compressor KK staat er juist om bekend dat ze VEEL minder stroom gebruiken dan een absorbtie KK...
Geen zorgen dus... nieuwe dikke kabels totaal overbodig...

Edit... op de spanning uit de auto is perfect... geen accu voor nodig....hooguit als backup
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Hobbyrijder
Berichten: 98
Lid geworden op: wo 20 apr 2022 15:00

Re: compressor koelkast in caravan

Bericht door Hobbyrijder » ma 10 okt 2022 16:02

Dat dacht ik dus ook, eigenlijk. C-koelkasten trekken rond de 100 Watt:12 = 8.5 A : 3 = 2.8 vierkante mm, dus zou een 4 mm kabel al genoeg moeten zijn.

Een naam gaat snel rond zwerven, dat wil ik dan ook weer niet, maar het was een bewering van een bekende kampeer zaak.

Ab
Moderator
Berichten: 26727
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: compressor koelkast in caravan

Bericht door Ab » ma 10 okt 2022 16:17

Is het niet veel slimmer om een 230 volt koelkast in te bouwen?
Die kosten een derde van de prijs van een 12 volt, en werken beter.
Geen omvormer noodzakelijk.
Onderweg niet werkend geeft niks. Is echt niet nodig.
Er zijn heel veel soorten en maten te koop rond de 250 euro.
Er zijn er al velen voorgegaan in caravans en campers.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”