compressor koelkast in caravan

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36078
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: compressor koelkast in caravan

Bericht door Chris » ma 10 okt 2022 16:23

8,5 Ampere mag gewoon door een 1,5 mm2 kabeltje hoor.
JE zal wel wat spanningsverlies hebben over een lang stuk... neem je 2,5 mm2.
Maar 4 mm2 voor 8,5 Ampere..... beetje heel ver overdreven....echt niet nodig.

Nu was dat spanningsverlies met de absorbie kk een groot probleem, met C. koelkasten totaal niet meer.
Die werken ook met 11 volt uitstekend waar de absorbtie het al helemaal af laten weten.

Die bekende kampeerzaken zijn met technische antwoorden voor mij allang door het ijs gezakt.
80%-90% van het personeel weet niks, veredelde vakkenvullers, maar een klein deel weet het wel.
De stomste antwoorden al gehoord in die zaken.
Jammer.

Zoek hier maar eens:
https://budget-marine.nl/kennisbank/wel ... gebruiken/
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7971
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: compressor koelkast in caravan

Bericht door Ron » ma 10 okt 2022 16:40

De door @storm genoemde dometic neemt volgens dometic 56 W op.
Dat is nog geen 5 A
Volgens de gebruiks aanwijzing moeten de volgende ader diameters gebruikt worden.

<4 m = Ø 4 mm²
4 m – 6 m = Ø 6 mm²
>6 m = Ø 10 mm²
Maar wel op een accu van 12V
De spanning van de auto is iets hoger.
Ik verdenk Dometic ervan dat ze de ader diameters overgenomen hebben van een absorptie koelkast.
Die is veel gevoeliger voor de spanningsval.
Ik durf er mijn handen voor in het vuur te steken dat deze compressor koelkast uitstekend werkt op een 2,5mm2 ader.
Of zelfs zoals @Chris schrijft 1,5 mm2 ook.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18276
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: compressor koelkast in caravan

Bericht door deusjevo » ma 10 okt 2022 18:04

De Thetford compressor koelkast in onze caravan wordt gevoed door uiteindelijk via de Schaudt door de huishoudaccu geladen.
Ding wekt als een tierelier
Voedingsdraad dikte? Geen idee misschien kan iemand het zien op de foto.
.
077055C7-AFA7-441A-953B-7C49DCFF0BFD.jpeg
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 336
Lid geworden op: di 7 sep 2010 23:18
Locatie: IJmond

Re: compressor koelkast in caravan

Bericht door Storm » ma 10 okt 2022 18:31

@Hobbyrijder.
De koelkast draait gewoon op de accu/stroomlevering van de auto.
Ik heb geen huishoud accu in de caravan.

Als je het niet meer trekt, moet je duwen.


Subaru Forester 2.0i Comfort, Hobby de luxe 460 lu, Unico Torino en Bologna.
Reich EasyDriverPro 1.8 mover met Mobility Power Pack.

blefke
Berichten: 4601
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: compressor koelkast in caravan

Bericht door blefke » di 11 okt 2022 09:28

Volgens mij hoor ik bij de bezitters van de kleinste caravans van het forum en gebruik al jaren een compressor kk.
Functioneert perfect en het geluid vind ik nou niet echt storend.. maar dat is natuurlijk persoonlijk.

I.p.v. koelelementen kun je ook een schakelklok gebruiken.. Op het tijdstip dat je gaat slapen laten uitschakelen.
De duur van uitschakelen moet je zelf inschatten..
Ik heb in mijn garage een tijdschakelaar bij een KK waar de thermostaat van stuk is.. de laat ik om het al half uur in en uit schakelen..
Functioneert perfect...
Schakelaartje kost een paar euro en een kk iets meer, was het proberen waard..

We hebben ook nog de mogelijkheid om de KK buiten de caravan te plaatsen...
2 handvatten gemaakt aan de kk en kunnen we deze heel simpel in de voortent plaatsen....


Blefke

Hobbyrijder
Berichten: 98
Lid geworden op: wo 20 apr 2022 15:00

Re: compressor koelkast in caravan

Bericht door Hobbyrijder » di 11 okt 2022 09:52

Dank, dank, heren. Ik ga het allemaal eens goed tot me nemen.

Hobbyrijder
Berichten: 98
Lid geworden op: wo 20 apr 2022 15:00

Re: compressor koelkast in caravan

Bericht door Hobbyrijder » di 11 okt 2022 10:06

Chris schreef:
ma 10 okt 2022 16:23
8,5 Ampere mag gewoon door een 1,5 mm2 kabeltje hoor.
JE zal wel wat spanningsverlies hebben over een lang stuk... neem je 2,5 mm2.
Maar 4 mm2 voor 8,5 Ampere..... beetje heel ver overdreven....echt niet nodig.

Nu was dat spanningsverlies met de absorbie kk een groot probleem, met C. koelkasten totaal niet meer.
Die werken ook met 11 volt uitstekend waar de absorbtie het al helemaal af laten weten.

Die bekende kampeerzaken zijn met technische antwoorden voor mij allang door het ijs gezakt.
80%-90% van het personeel weet niks, veredelde vakkenvullers, maar een klein deel weet het wel.
De stomste antwoorden al gehoord in die zaken.
Jammer.

Zoek hier maar eens:
https://budget-marine.nl/kennisbank/wel ... gebruiken/

Uhhhh, scratch.gif op die zelfde kennisbank vind ik deze zinsnede over de keuze van een omvormer voor o.a. een compressor koelkast:

Een extremer voorbeeld is een compressorkoelkast. Een klein en zuinig model met een nominaal vermogen van 0,5 Ah of 110 watt heeft een inschakelstroom van zeker 8x die 110 watt. in de praktijk kan een kleine zuinige koelkast niet op minder als 800 watt piekvermogen correct functioneren. Ik zou hiervoor dus liever een 800 watt continu aanraden.


800W:12V = 67 A? Is natuurlijk maar heel kort, maar wat doet de zekering dan?

Een aanvullinkje: Ik wil uiteraard niet de beschreven praktijk ervaringen in twijfel trekken. Het is voor mij echter een beetje een spookbeeld om straks meer dan 1000.- uit te geven en er dan bij de eerste praktijk test achter te komen dat het niet goed werkt.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36078
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: compressor koelkast in caravan

Bericht door Chris » di 11 okt 2022 10:29

Welke caravan fabrikant die 12 volt compressor kk inbouwd gebruikt zulke omvormers.
Niet een dus.. want..
Het gaat hier over een aanloopstroom, dat is een fractie van een seconde, te snel voor een normale zekering om uit te springen.
Om dan dat piekje van een aanloopstroom als nominale prestatie van een omvormer aan te nemen is wel heel overdreven... doet niemand.
Want van die luttele milliseconden merkt de elektronica niet veel.
Blijft... ik zou dat ding gewoon met 1,5 mm2 aansluiten, na de herziene vermogens aanduiding zeker.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Hobbyrijder
Berichten: 98
Lid geworden op: wo 20 apr 2022 15:00

Re: compressor koelkast in caravan

Bericht door Hobbyrijder » di 11 okt 2022 10:31

Top. Bedankt.

Ab
Moderator
Berichten: 26695
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: compressor koelkast in caravan

Bericht door Ab » di 11 okt 2022 10:59

Nou..da's niet helemaal waar.. knipoog.gif
Elektronica kan nogal gevoelig zijn voor piekstroom.
Mijn koelbox heeft een vermogen van iets van 50 Watt.
Indertijd, toen ik nog het idee had dat ie onderweg ook moest koelen, had ik 'm aangesloten op een 300 watt invertertje van 12 naar 230 volt.
Dat moest makkelijk kunnen dacht ik.
Helaas...het werkte niet. De inverter klapte er elke keer uit als de motor opstartte. Te hoge piekstroom. Dat had ik ook niet verwacht..
Met een 1000 watt inverter deed ie het wel.
Mogelijk was het 300 watt ding wat gevoelig.
Ik heb 'm weggegeven aan een familielid, die 'm in zijn camper geknutseld heeft.
Daar doet ie inmiddels prima dienst voor diverse zaken, o.a. fietsen opladen en kleine huishoudelijke apparaten.

Andersom, van 230 volt naar 12 volt zal het echter mogelijk wel minder problemen geven denk ik.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36078
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: compressor koelkast in caravan

Bericht door Chris » di 11 okt 2022 12:14

Edoch...
Moderne elektronica ontwikkeld zo snel..
Wat gisteren nog ondenkbaar was is vandaag al achterhaald.
Die milliseconden piek ...
Ik geloof er niks van dat zoiets nog niet onder de knie is omdat dit juist specifiek de gebruikers doelgroep is.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Hobbyrijder
Berichten: 98
Lid geworden op: wo 20 apr 2022 15:00

Re: compressor koelkast in caravan

Bericht door Hobbyrijder » ma 31 okt 2022 09:45

Maar even een voorlopig vervolg op het verhaal neerkloppen. De wielkast blijkt een serieus probleem te zijn bij het vinden van een alternatieve koeling. We hadden een prachtige koelkast gevonden die op 12V slechts 32W vroeg, maar ja, dat hoekje..... :( Heb inmiddels op diverse plekken informatie ingewonnen. Zaken geven aan dat ze eigenlijk nooit een koelkast vervangen in een caravan. Iemand van een grote zaak hier in de buurt zei dat hij in 25 jaar werken nog nooit zo'n vervanging had gedaan. Wat sommigen hier ook al aangeven: Vervangen door een koelbox, of een 230V koelkast is gebruikelijker. Ik mot zo nodig weer 'ns iets aparts doen.... :(

Nou gaat de hut deze week voor onderstel onderhoud naar een bedrijf. Voor het weekend uit de stalling gehaald wat me gelijk de kans gaf om nog eens goed te kijken en te meten. We keken elkaar aan en zeiden: "Zullen we hem nog eens..... "

En jawel. Hij doet het nu wel op 230V. Knetterkoud. scratch.gif
Schiet mij maar lek.

Afijn. We kijken het even aan. Als hij van onderhoud terugkomt proberen we hem weer. Als hij het dan ook doet, gaan we ws een kleine compressor koelbox erbij kopen voor de vakantie van volgend jaar. Dan hebben we iig altijd een goede koelmogelijkheid bij ons. En de ventilators voor de opening komen er ook als hij blijft werken.

Wordt wellicht vervolgd.

Ab
Moderator
Berichten: 26695
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: compressor koelkast in caravan

Bericht door Ab » ma 31 okt 2022 18:07

Mocht ie toch de geest geven..doe dan net als velen.
Vergeet 12 volt..en koop een standaard 230 volt compressorkoelkastje die past, of pas te maken is.
Onderweg hoeft ie echt niet te werken.
Goed gevuld, en goed koud bij vertrek van huis of camping, en het ding blijft echt de hele dag erna koud zat.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Hobbyrijder
Berichten: 98
Lid geworden op: wo 20 apr 2022 15:00

Re: compressor koelkast in caravan

Bericht door Hobbyrijder » di 1 nov 2022 10:35

Die overweging neem ik zeker mee. Punt is alleen dat we graag trekken. Iedere 2/3 dagen verder. Dan zit je iedere keer met een opwarmende koelkast. I.c.m. een compressor koelbox erbij voor evt. "gevoelige" etenswaren zou het dan weer wel kunnen. Bedankt voor de suggestie.

Ik heb de koelkast net uitgezet, hij hield hem op 6 graden, de afgelopen dagen. Morgen gaat de hut voor onderstel controle naar de reparateur. Als hij terugkomt, hou ik hem nog een paar dagen thuis en probeer ik de koelkast weer.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19754
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: compressor koelkast in caravan

Bericht door Daphne » di 1 nov 2022 11:23

Hobbyrijder schreef:
di 1 nov 2022 10:35
Punt is alleen dat we graag trekken. Iedere 2/3 dagen verder. Dan zit je iedere keer met een opwarmende koelkast.
Wij trekken ook iedere 2/3 dagen verder. Daarom zetten wij de koelkast ook in de caravan ook onderweg op gas (met duo control cs). Toen we door Italië trokken met 35 graden bleef de koelkast beter koel dan op 12V. Zelfs beter dan op 230V met die buitentemperatuur.

Daarnaast hebben we een kleine compressor koelbox, die zetten we in de auto niet eens aan, want eenmaal goed voorgekoeld, blijft deze de hele dag goed koel. Wij vinden een losse koelbox die je onder de luifel zet prettig zodat je niet voor elk drankje naar binnen hoeft. Zoals in m'n eerdere post staat is de compressor koelbox binnen zetten geen succes ivm het geluid.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: compressor koelkast in caravan

Bericht door Conradi » zo 6 nov 2022 11:25

Hobbyrijder schreef:
ma 10 okt 2022 10:21
Op websites zie ik dat er kabels van 10 vierkante mm vereist worden voor een compressor koelkast.
......
Reden die men hiervoor opgeeft: Bij het opstarten vraagt de comp koelkast een piekstroom die deze kabels moeten kunnen hebben.
Sorry, maar dat is volslagen onzin. Die piekstroom is er wel degelijk, maar dan heb je het in orde van grote van milliseconden, daar hoef je de kabels niet op te berekenen. Als autofabrikanten dat zouden doen, zouden de kabelbomen gigantisch worden :wink:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Hobbyrijder
Berichten: 98
Lid geworden op: wo 20 apr 2022 15:00

Re: compressor koelkast in caravan

Bericht door Hobbyrijder » zo 6 nov 2022 13:31

[re.gif]
Jouw reactie heb ik idd van anderen ook gekregen, o.a. van hier op het forum. Thnx.

Iemand schreef dat het met een omvormer wel een probleem kan zijn.

Hobbyrijder
Berichten: 98
Lid geworden op: wo 20 apr 2022 15:00

Re: compressor koelkast in caravan

Bericht door Hobbyrijder » ma 14 nov 2022 10:38

Na onderstel onderhoud de caravan terug gekregen. Koelkast ingeschakeld en hij doet het ook nu weer, na een paar weken. Ik ga ventilators inbouwen en dan zien we volgend jaar hoe hij zich houdt. Het blijft toch een beetje een raadsel waarom hij het afgelopen zomer niet deed.
Ik ben kennelijk een beetje hard over een hobbel gereden, want er lag een gordijn met rail en al op de grond toen ik hem uit de stalling had gehaald. Misschien een luchtbel of één of andere blokkade in de koelkast los geschoten??? mrgreen.gif Zal wel niet.

We waren trouwens voor wat spulletjes bij een grote caravanzaak in de omgeving en hebben uiteraard even rondgekeken in de showroom. Stapten we een nieuwe Hobby in met een compressor koelkast. We wisten gelijk dat hij teveel geluid maakte (voor ons). Dus dat zou toch wel een dingetje zijn geworden. Maar goed, het blijft persoonlijk wat je stoort of niet.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: compressor koelkast in caravan

Bericht door Conradi » ma 14 nov 2022 18:54

Hobbyrijder schreef:
zo 6 nov 2022 13:31
Iemand schreef dat het met een omvormer wel een probleem kan zijn.
Dat klopt, een omvormer kan lastig omgaan met aanloopstroom. Maar ook daar zijn types die dat goed kunnen hebben, gewoon even opletten bij de aanschaf.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Hobbyrijder
Berichten: 98
Lid geworden op: wo 20 apr 2022 15:00

Re: compressor koelkast in caravan

Bericht door Hobbyrijder » do 29 jun 2023 17:50

De afsluiting van deze escapade. De koelkast is het blijven doen in de vakantie. Ik hoef dus niet te gaan slopen en verbouwen. haphop.gif
Wat heb ik gedaan:
1. Een verlengd hitteschildje gemonteerd boven de koelribben waardoor de warme lucht alleen nog maar richting het rooster kan. Het was een beetje rommelig achter de koelkast en warmte kon daar blijven hangen.

Afbeelding

2. Ventilator. Bovenaan was geen ruimte voor een ventilator. Ik heb een Brunner set gekocht en één fan daarvan gebruikt. Die heb ik achter het onderste rooster gemonteerd. Hij hoeft niet eens hard te draaien om een flinke warme stroom uit het bovenste rooster te veroorzaken. Je hoort hem dan ook nauwelijks. De automatische stand van dat ding heeft weinig zin. Hij draait al bij kamertemperatuur, dat schiet niet op. Met de handbediening ging het prima.

Verder hebben we een compressor koelbox erbij gekocht voor de echt bederfelijke zaken.
Bij elkaar ging het perfect zo.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”