Hobby 460 DL On-tour verkocht

workel

Hobby 460 DL On-tour verkocht

Bericht door workel » zo 4 sep 2022 20:04

Aanschaf nummer 2 voor dit weekend:

Vandaag gekocht op de beurs in Düsseldorf:

Hobby 460 DL On-Tour, enkele bedden.

Met de volgende extra’s af fabriek:
- 1500 kg as
- Lichtmetalen velgen
- Bedverbreder
- Ambiente verlichting
- Dometic airco
- Thule 6300
- Raam aan de voorzijde van het bed
- Vloerverwarming
- Pico bekleding

Levering April 2023 als voorloper van onze Hymer. Vaste prijs afgesproken ivm mogelijke stijging vanuit Hobby tot max. 3%.

Mover monteer ik zelf Truma SX of Smart M, met powerxtreme x20.

sailor wim
Berichten: 2677
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Hobby 460 DL On-tour gekocht

Bericht door sailor wim » ma 5 sep 2022 12:39

[re.gif]
Zo gefeliciteerd met de aankoop.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Diny
Berichten: 3883
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Hobby 460 DL On-tour gekocht

Bericht door Diny » ma 5 sep 2022 15:27

Mooie aankopen!
Vooral de camper is een beauty thumbup.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Hobby 460 DL On-tour gekocht

Bericht door Chris » ma 5 sep 2022 15:32

Hoi Harald..

Ook lekker, maar de Hymer wint..echt... thumbup.gif

Dat raam voorin hebben wij ook in de Knaus.
Soms lekker, in het voorjaar b.v. maar in de hete zomers van Spanje en Kroatie moet je daar beter geen zon op hebben.
Of zo'n zonne luifeltje erboven.
Want je voelt meer warmte op de rollo dan ernaast waar plaatwerk zit.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2053
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Hobby 460 DL On-tour gekocht

Bericht door Aviva » ma 5 sep 2022 16:46

Mooie aankoop thumbup.gif, mooie tussen oplossing tot jullie Hymer wordt geleverd thumbup.gif
Je hebt een complete hut besteld met alle opties erbij…..
Ik vermoed een aantrekkelijk door verkoopbaar model thumbup.gif
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

workel

Re: Hobby 460 DL On-tour gekocht

Bericht door workel » ma 5 sep 2022 18:01

[re.gif]
Klopt dat is de reden en met dezelfde opties als de Fendt, wil niet martelen tijdens de zomervakantie, airco was beurs actie. De duitse dealer had nog nooit z'n dure on-tour verkocht, 30K bruto, zonder korting in NL zit je dan snel op 35K, belachelijke prijzen.

Een van de laatste 460 DL, 3 andere dealers kunnen niet leveren of bestelling aanpassen aan onze wensen.

workel

Re: Hobby 460 DL On-tour gekocht

Bericht door workel » vr 23 sep 2022 17:39

[re.gif]
UPDATE: opdracht formeel geannuleerd, gaat nog wel een dingetje worden met de leverende duitse dealer, dat wacht ik maar af.

Maandag jl. een opdrach bevestiging vanuit Hobby gekregen via de dealer, productie datum 12 Juli 2023 dan zal het wel een week of 2-3 duren voordat hij bij de dealer geleverd is dan nog ophalen RDW en mover eronder.

Uitdaging 3de/4de week Juli staat onze zomervakantie gepland.

Formeel de opdracht bevestiging geannuleerd aangezien de koopovereenkomst staat levering mei 2023. Dealer gaat nu beetje lastig doen en allerlei bezwaren opwerpen. Prima maar opdracht bevestiging zegt toch iets heel anders.

Andere optie is om het model te veranderen in een Hobby 460 SL Execellent met dezelfde opties als de 460 DL, ben benieuwd.

Kortom denk dat het geen Hobby gaat worden, maar wat dan wel scratch.gif scratch.gif. Dealer geeft aan dat er helemaal niets meer te bestellen is bij Hobby dit jaar.

Hopelijk gaat het geen hoofdpijn dossier worden.

TFJ

Re: Hobby 460 DL On-tour gekocht

Bericht door TFJ » vr 23 sep 2022 17:47

Dat is knap balen zeg :(

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Hobby 460 DL On-tour gekocht

Bericht door Chris » vr 23 sep 2022 17:53

Oef... als nu al de productiedatum vooruit wordt geschoven.... wat kan je dan nog meer meemaken...
Idd... moet geen hoofdpijndossier worden.

Is een hutje huren misschien een idee??
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2024
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Hobby 460 DL On-tour gekocht

Bericht door doubleyou » vr 23 sep 2022 18:21

https://link.mobile.de/n687Yiud8NCD5Y9w8

Gewoon weer kopen wat je had :)?
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

workel

Re: Hobby 460 DL On-tour gekocht

Bericht door workel » vr 23 sep 2022 19:12

[re.gif]
Is een idee maar weet dat ik daar in 2021 op de beurs toch € 6.500 minder voor heb betaald 2 extra service luiken, hier zit wel ATC op.

Ik denk dat ik maar ff pas, Thule 6300 erop en Truma SX, kost die mij meer dan ik die van ons voor heb verkocht.

Denk dat ik je een bod doe op je Avento, mrgreen.gif knipoog.gif

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2053
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Hobby 460 DL On-tour gekocht

Bericht door Aviva » vr 23 sep 2022 19:43

Dat is flink balen dat de verwachtte leveringsdatum zo ver opschuift.met de oorspronkelijke planning paste het allemaal hartstikke mooi. En je had natuurlijk ook de winst al ingecalculeerd die je zou maken als je de Hobby na de vakantie 2023 weer zou verkopen.

Hopelijk doet de Duitse dealer niet al te moeilijk of komen ze nog met een goede oplossing voor je.
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2024
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Hobby 460 DL On-tour gekocht

Bericht door doubleyou » vr 23 sep 2022 19:53

workel schreef:
vr 23 sep 2022 19:12
Denk dat ik je een bod doe op je Avento, mrgreen.gif knipoog.gif
Moet je wel ff het bed doormidden zagen en de toiletruimte ergens anders plaatsen 😀. Maar je bent wel goedkoper uit ;).
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

workel

Re: Hobby 460 DL On-tour gekocht

Bericht door workel » vr 23 sep 2022 20:13

Aviva schreef:
vr 23 sep 2022 19:43
Dat is flink balen dat de verwachtte leveringsdatum zo ver opschuift.met de oorspronkelijke planning paste het allemaal hartstikke mooi. En je had natuurlijk ook de winst al ingecalculeerd die je zou maken als je de Hobby na de vakantie 2023 weer zou verkopen.

Hopelijk doet de Duitse dealer niet al te moeilijk of komen ze nog met een goede oplossing voor je.
Helemaal niets, denken niet mee, hebben het allen maar over kosten die ze maken die ze vergoed willen zien.

Heb wel wat alternatieven, nog 2 Hobby 460 DL in duitsland te koop, maar niet al te beste korting. Kijk nu nog naar een alternatief Eriba Nove light 442. Moet de prijs wel naar zijn.

Anders toch een alternatief, senior heeft denk ik een andere Fendt gekocht, zelfs type als die heeft en dan niet van 2010 maar van 2016, vrienden stoppen ermee. Dan word het met de Fendt van senior de zomervakantie 2023 in Kroatie door, prima.

BertJan
Berichten: 2697
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Hobby 460 DL On-tour gekocht

Bericht door BertJan » vr 23 sep 2022 20:19

of je zo kan annuleren hangt van de kleine letters en de duitse regelgeving af, (ben ik niet in thuis), bij een nederlandse dealer kan je kosteloos annuleren als de caravan 1 maand te laat komt, ook kan je een x. aantal dagen een beursorder kosteloos annuleren.

die duitse dealer moet de levertijd al geweten hebben, de fabriek is al vanaf 2e kwartaal 2022 al uitverkocht tot september 2023 en hobby heeft zelfs orders geannuleerd in juli, de dealers weten sinds begin september wanneer de fabrikage van een caravan(serie) begint, als je de caravan houdt hopen dat een caravan op tijd komt en dat is echt hopen, veel komt te laat, (enkele dagen tot maanden)

workel

Re: Hobby 460 DL On-tour gekocht

Bericht door workel » vr 23 sep 2022 20:28

BertJan schreef:
vr 23 sep 2022 20:19
of je zo kan annuleren hangt van de kleine letters en de duitse regelgeving af, (ben ik niet in thuis), bij een nederlandse dealer kan je kosteloos annuleren als de caravan 1 maand te laat komt, ook kan je een x. aantal dagen een beursorder kosteloos annuleren.

die duitse dealer moet de levertijd al geweten hebben, de fabriek is al vanaf 2e kwartaal 2022 al uitverkocht tot september 2023 en hobby heeft zelfs orders geannuleerd in juli, de dealers weten sinds begin september wanneer de fabrikage van een caravan(serie) begint, als je de caravan houdt hopen dat een caravan op tijd komt en dat is echt hopen, veel komt te laat, (enkele dagen tot maanden)
Toen ik de deal heb gemaakt, heb ik de vraag gesteld wanneer word hij geleverd. Dealer heeft netjes overleg gehad en komt met de mededeling productie april, levering mei. Die mei staat ook op de overeenkomst. Men vertelde wel dat Hobby een bevestiging stuurt vanuit de fabriek met alles erop en eraan, dat was jl. maandag, toen werd ik verrast met een productie datum van 12 juli 2023, dan is er nog 3 weken nodig dat de caravan bij de dealer staan moet ik hem nog ophalen en naar het RDW, dat is te plannen, maar niet voor de geplande zomervakantie van ons.

Dus ik hem netjes de opdracht geannuleerd en 3 alternatieven geboden, daar word niet naar gekeken en komt totaal geen reactie op maar wel dat als ik annuleer ik kosten moet betalen, ben malle pietje niet, Mei is mei, maandje later ook prima, maar net doen of er niets aan de hand is en ik een probleem hem daar ben ik snel klaar mee.

Wacht het wel af, ben toch wel iemand van afspraak is afspraak zowel zakelijk als privé.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7988
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Hobby 460 DL On-tour gekocht

Bericht door Ron » za 24 sep 2022 01:48

Oops.
Dat is balen.
Dat is langer dan een maand die Bertjan aangeeft.
Ik weet niet of dat echt zo is.
Maar koopcontract is koopcontract.
En als daar hard "leveren in mei" staat .
Dan is dat zo.
Dan heeft de dealer nog geluk dat je hem nu al annuleert .
En niet in mei.
Lekker met de hut van senior op vakantie gaan.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

princewv
Berichten: 431
Lid geworden op: ma 16 aug 2021 21:06

Re: Hobby 460 DL On-tour gekocht

Bericht door princewv » za 24 sep 2022 07:50

Das verdorie mooi ruk! Uit ervaring weet ik dat Duitsers (Duitse bedrijven) heel koppig en eigenwijs kunnen zijn ook al sta je in je recht. Veelal in de hoop dat je zwicht. Heb zelf ook 10 jaar in Dld gewoond en heb nog steeds familie daar. Dat verandert echt nooit.

Al zijn er zeker meer dan genoeg die wel
meedenken en je tegemoet komen!

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Hobby 460 DL On-tour gekocht

Bericht door Paul » za 24 sep 2022 09:22

Mijn (zakelijke) ervaringen met Duitsers en contracten is ook dat die strikter zijn dan we hier gewend zijn.
Volgens mij heb je een prima punt om er vanaf te zien, ben je er ruim op tijd bij en die dealer heeft die caravan zo weer verkocht waarbij er nog tijd zat is om de configuratie aan te passen door een andere koper.
Daarnaast, denk niet dat een Duitse dealer het juridische conflict was aangaat met een Nederlander met de wetenschap dat hij de caravan wel 10 keer kan verkopen, veel teveel gedoe.

Succes met de afhandeling en een eventueel alternatief.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

workel

Re: Hobby 460 DL On-tour gekocht

Bericht door workel » za 24 sep 2022 10:37

[re.gif]
Zal vast goed komen, dame van de administratie die mailt, bellen doe ze al helemaal niet. Verkoper die hoor of zie je niet. Ze gooien het erop dat ik blij mag zijn dat de Hobby nog te bestellen is omdat alles is uitverkocht, larie koek.

Formeel de opdracht bevestiging van Hobby geannuleerd incl. de redenen. Dan ligt dat vast en weten ze dat ik het ook serieus meen.

Inmiddels al contact met 3 andere duitse dealers en die geven alle 3 aan dat de productie van caravans bij Hobby gewoon inzichtelijk zijn voor de dealer. Alle 3 kunnen ze een bestelling plaatsen voor productie April, levering Mei en daarna weer bestellen in Juli, levering Augustus.

Heb eerder het idee dat die van mij verkocht is aan een andere, aangezien er niet veel om-tour worden gemaakt en dat ze dachten die NL schuiven wij mooi in de productie van juli.

TFJ

Re: compressor koelkast in caravan

Bericht door TFJ » wo 5 okt 2022 20:04

workel schreef:
wo 5 okt 2022 15:33
[re.gif]
In onze nieuwe bestelde Hobby 460 DL zit een compressor koelkast, levering ergens in juni/juli volgens jaar is de verwachting dan ook meer gebruikers ervaring.
Gaat de bestelling/levering gewoon door?

workel

Re: compressor koelkast in caravan

Bericht door workel » wo 5 okt 2022 20:43

[re.gif]
Zeker alleen wanneer dat weet ik in november.

De caravans die verkocht zijn op de beurs in Dusseldorf moeten nog ingepland worden in de productie bij Hobby. Geeft de dealer aan. Dit heb ik wel ff gecheckt bij een Duitse en NL dealer en die geven dat beiden aan.

Productie is namelijk helemaal uitverkocht voor 2023, niets meer te bestellen.

Dus ff afwachten weten wij meer en de exacte datum.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4305
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: compressor koelkast in caravan

Bericht door WillyL » do 6 okt 2022 13:34

Dan hoop ik dat de verkoper correct geïnformeerd heeft over die levering, zeker wanneer je na die beurs je aankoop wilt doen.
Wat mij betreft, niet kopen die Hobby en voor een ander (euh, beter [aschrik.gif] ) merk gaan die wel tijdig kunnen leveren. +1,2 jaar tot 2024 is gewoon belachelijk en dan weet je nog niet wanneer in 2024.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

workel

Re: compressor koelkast in caravan

Bericht door workel » do 6 okt 2022 13:54

WillyL schreef:
do 6 okt 2022 13:34
Dan hoop ik dat de verkoper correct geïnformeerd heeft over die levering, zeker wanneer je na die beurs je aankoop wilt doen.
Wat mij betreft, niet kopen die Hobby en voor een ander (euh, beter [aschrik.gif] ) merk gaan die wel tijdig kunnen leveren. +1,2 jaar tot 2024 is gewoon belachelijk en dan weet je nog niet wanneer in 2024.
Ik snap dat je dat schrijft maar onze camper word in Q4 2023 geleverd als het goed is, dat kan ook langer worden geeft de dealer al aan.

Alternatieven voor ons zijn er niet zoveel, ja een Eriba Nova 442, maar die is nieuw ook niet te leveren en korting € 500,- niet aantrekkelijk.

Ik laat de Hobby sowieso komen, gezien mijn aanschafprijs ruim € 6.500 onder de NL nieuwprijs ligt, kom ik daar wel vanaf.

Of ik zet hem te koop als nieuw met blanco kenteken of hij gaat de komende 3 jaar de verhuur in en dan bij vrienden en familie. Krijg die vraag wel eens vaker de afgelopen jaren of wij onze caravan niet willen verhuren. Gaat die daarna de verkoop in.

Weet dat er in caravan land bijna niets meer nieuw te koop is of met hele lange levertijden en de gemiddelde korting op een nieuwe tussen de 500 - 1500 zit, zit ik niet met de Hobby in mijn maag. Kan in mijn eigenstal dus dat heb ik ook geen kosten aan.

TFJ

Re: compressor koelkast in caravan

Bericht door TFJ » vr 7 okt 2022 09:24

workel schreef:
do 6 okt 2022 13:54
Ik laat de Hobby sowieso komen, gezien mijn aanschafprijs ruim € 6.500 onder de NL nieuwprijs ligt, kom ik daar wel vanaf.
Is die €6.500 een type- of rekenfout?

Plaats reactie

Terug naar “Hobby”