Doréma voortent te groot?

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
Plaats reactie
spookje51
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 5 mar 2014 20:27

Doréma voortent te groot?

Bericht door spookje51 » di 4 okt 2022 17:19

beste forum leden,

Deze zomer kochten wij een DOREMA ONYX270 voortent bij onze HOBBY 495UL DeLuxe modeljaar 2019
Ik heb bij Dorema de juiste maat gevraagd, en die geven als antwoord maat 13.

Nu blijkt bij het opzetten dat de flappen die tegen de caravanwand aan komen dat deze niet afgespannen kunnen worden. Het is een tent met afneembare slikranden. De klittenband strook ligt op de grond, met de gebruikelijke ladder af spanners kun je niet meer afspannen.
Het lijkt erop dat deze tent te groot is.
Als ik zelf meet met een touw door de tentrail, dan meet ik 955 cm dit valt NET in de maat van maat 13
als je maat 12 zou nemen dan kom je 5 cm te kort.

Nu is de oplossing die Dorema geeft de zij wanden verder uitspannen, idd klopt dit voor de zijwanden, echter het deel wat tegen de caravan wand aankomt verandert daar niet door.

VRAAG: is er iemand die deze tent gebruikt met een HOBBY 495 UL of WFB uit de jaren 2018-2019-2020

wat is jullie mening, en wat kan ik hieraan doen om het wel goed te krijgen, mi is de tent te GROOT.
zie graag de reacties tegemoet.
MVG Casper
Laatst gewijzigd door Trina op di 4 okt 2022 18:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4013
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Doréma voortent

Bericht door Gemineye » di 4 okt 2022 17:25

Even apart topic openen hiervoor.. en heb je foto’s ter verduidelijking van je probleem?
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Trina
Beheerder
Berichten: 12830
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 11:31
Locatie: Drenthelaand.

Re: Doréma voortent te groot?

Bericht door Trina » di 4 okt 2022 18:39

Titel gewijzigd en gesplitst.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4013
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Doréma voortent te groot?

Bericht door Gemineye » di 4 okt 2022 18:45

Hm dorema stelt inderdaad maat 13 voor zie ik op hun site, en ik vind online een omloopmaat van 964cm. Normaal gesproken zou je inderdaad de zijkanten van de tent wat naar buiten moeten zetten, maar een echt te grote tent blijft te groot en kan je nooit strak opzetten. Sterker nog; ik zou liever een tent hebben die iets aan de kleine kant is dan aan de grote kant!
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Davendre
Berichten: 2333
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 22:33

Re: Doréma voortent te groot?

Bericht door Davendre » di 4 okt 2022 21:41

Zwager heeft dit voorjaar een Dorema Air gekocht. Via de omloopmaat een tent besteld en deze in Brabant willen halen. Toen hij daar kwam werd hem geadviseerd om een grotere tent te nemen omdat maat die was uitgekozen volgens hen te klein was. Nog telefonisch contact met Dorema gehad en die gaven ook de grotere maat aan.

Deze meegenomen en zag er niet uit! Zijwanden stonden schuin om toch nog beetje sliprand te kunnen gebruiken. Je ziet de zijlijn in de tent ook naar de caravan naar beneden aflopen. Na het sturen van diverse foto’s kosteloos kunnen omruilen. Zou hij deze maat zelf hebben opgegeven dat had het serieus geld gekost om deze om te ruilen.

Gaat bij mijn zwager om een Hobby 495ul uit 2014.

.
871B3CFA-9428-48C4-AED3-3E4C625401BC.jpeg
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Doréma voortent te groot?

Bericht door Chris » di 4 okt 2022 21:56

Zo jammer he een te grote tent.
Zal altijd als een voddenzak staan, terwijl een krappe tent juist als een vioolsnaar zo strak staat.
Ik kijk ook liever naar een strak zittende jeans dan een flodder jeans... zeg nou eerlijk.. knipoog.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

rsjab
Berichten: 114
Lid geworden op: zo 11 feb 2018 21:45

Re: Doréma voortent te groot?

Bericht door rsjab » wo 5 okt 2022 15:36

Wij hadden dit ook bij onze tent. Ook links en rechts in de hoek op de grond. Op advies van te Velde in Nieuw Buinen een 2 tal extra ogen aangenaaid. Flap hangt nog op de grond maar wel strak af te spannen. De flap komt toch onder grondzeil.

Beter dan breder opzetten.

Groet,

Ronald

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 792
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Doréma voortent te groot?

Bericht door WanFie » wo 5 okt 2022 17:20

Wanneer de grond in de lengte van de caravan niet vlak is, heb je twee mogelijkheden. Of het wiel aan de linkerkant moet omhoog, of het wiel aan de rechterkant moet omhoog. In het laatste geval is het wel handig wanneer je wat tent over hebt. Een te kleine tent hangt dan boven de grond met extra lange of dubbele spanners
En lager dan het wiel op de grond komt het nooit. Tenzij je het rechterwiel gaat ingraven.
Aan de achterkant van de caravan kun je de wand eventueel ook wat verder uit spannen.

Maar veel te groot is inderdaad niet handig.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

jantien1963

Re: Doréma voortent te groot?

Bericht door jantien1963 » do 1 dec 2022 16:44

Dit is vlg. mij goed op te lossen door de caravan op oprijkeggen te zetten.
Op die manier win je zo makkelijk 8cm per zijkant.

Groet Jan Rijfers.

Gebruikersavatar
Rodo
Berichten: 965
Lid geworden op: di 23 aug 2022 13:11
Locatie: On the road somewhere

Re: Doréma voortent te groot?

Bericht door Rodo » do 1 dec 2022 18:41

Als de opgegeven maat inderdaad op advies van Dorema zelf komt, en het valt nog te bewijzen, (mail?) dan ging ik toch ff reclameren. Ik zou toch benieuwd zijn wat hun antwoord was. Als de caravan goed horizontaal staat, lengte en breedte, en het klittenband ligt inderdaad op de grond, neem foto’s. Foto’s meenemen om de klacht te onderbouwen. Laat dorema dan maar met een oplossing komen. Kost ook ff wat, zo’n voortent.
Spending a fortune to live like a wanderer

Gebruikersavatar
Rodo
Berichten: 965
Lid geworden op: di 23 aug 2022 13:11
Locatie: On the road somewhere

Re: Doréma voortent te groot?

Bericht door Rodo » do 1 dec 2022 18:43

Chris schreef:
di 4 okt 2022 21:56
Ik kijk ook liever naar een strak zittende jeans dan een flodder jeans... zeg nou eerlijk.. knipoog.gif
Ligt eraan wie en wat erin zit haphop.gif
Spending a fortune to live like a wanderer

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Doréma voortent te groot?

Bericht door Chris » do 1 dec 2022 20:37

[re.gif]
Daar hoef je geen discussie aan te wijden... da's een uitgemaakte zaak toch?? knipoog.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

BertJan
Berichten: 2697
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Doréma voortent te groot?

Bericht door BertJan » do 1 dec 2022 21:03

deze foto is niet de betreffende onyx.
een onyx kan je eigenlijk niet echt naar buiten afspannen, doordat deze tent rond is staat hij standaard naar buiten.
een Hobby 495 UL (behalve de 1e serie van 2014) is al jaren een maat 13.
je kan het beste naar je dealer gaan om de tent te passen, misschien is je as doorgezakt (iets wat de 1e serie van het 2014 model door een asfout standaard had)

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”