Truma Combi 4E en 6E gas, mix, el

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
stronk
Berichten: 773
Lid geworden op: ma 19 jun 2017 12:29

Truma Combi 4E en 6E gas, mix, el

Bericht door stronk » di 4 okt 2022 12:25

Ik zoek wat gebruikerservaringen t.a.v. de Truma Combi 4e en 6e. De 6 wordt, meen ik, wat meer in de grotere caravans gebruikt.
Welke stand gebruiken jullie en gaarne jullie ervaring met gas- en/of stroomverbruik. Je hebt de standen gas, el1 en el2, mix1 en mix2. Ik weet wat deze standen betekenen dus dat behoeft geen uitleg. Sinds kort heb ik de 4e echter het is nog niet dusdanig koud geweest dat ik de verwarming aan heb gehad.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Truma Combi 4E en 6E gas, mix, el

Bericht door Jan van Vijven » di 4 okt 2022 13:10

De stand is net als thuis, de thermostaat op de door jou gewenste temperatuur zetten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Truma Combi 4E en 6E gas, mix, el

Bericht door PD » di 4 okt 2022 14:11

Algemeen:

EL1 (900 Watt) of EL2 (1.800 Watt) kies je wanneer de buitentemperatuur nog niet zo laag is en het stroomverbruik op de camping all-in. Wanneer het wat kouder is en het stroomverbruik is nog steeds all-in, dan kun je voor MIX1 (900 Watt elektra aangevuld met Gas) of MIX2 (1.800 Watt elektra aangevuld met Gas) kiezen. Met al deze standen kun je ook uitstekend alleen je boiler gebruiken (bijv. in de zomer).

Of je EL1/MIX1 of EL2/MIX2 kiest hangt tevens af van je elektra aansluiting van de camping. Voor 1 heb je tenminste 6A nodig en voor 2 tenminste 10 A want je hebt nog meer verbruikers in de caravan.

Tenslotte wanneer het echt koud is, heb je 2 keuzes: MIX2 (MIX1 is wat trager) of uitsluitend Gas. MIX2 levert 1.800 Watt elektrisch en wordt aangevuld met Gas en bij uistluitend Gas gebruik je geen elektra: bij een 4(E) heeft Gas een vermogen van 4.000 Watt en bij een 6(E) een vermogen van 6.000 Watt.


Ons gebruik:

Wijzelf zetten de energieselectie vrijwel altijd op Gas, ongeacht of het stroomverbruik all-in is; dat vinden we behaaglijker en aanmerkelijk sneller en je hoeft niet na te denken over andere verbruikers; het verbruikt in de praktijk niet zoveel, zeker de boiler niet die we altijd 24/7 aan hebben. Ter illustratie: de 10,5 kg gasfles die we in maart hebben aangesloten is nu nog steeds niet leeg.......
Alleen in het winterseizoen verbruiken we wel veel gas (ca. 12 flessen van 10,5 kg) tijdens de weekends gedurende de maanden dec t/m mrt.

Afgelopen weekend stond de Combi 6E op Gas voor de boiler en hadden we permanent de vloerverwarming aan; daarmee werd het zonder met de Combi 6E te verwarmen alsnog tot 21-22 C in de middag en avond. De vloerverwarming verbruikt dan ca. 8 kWh per 24 uur.
Laatst gewijzigd door PD op di 4 okt 2022 14:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Pakkie
Berichten: 1335
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 21:27
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Re: Truma Combi 4E en 6E gas, mix, el

Bericht door Pakkie » di 4 okt 2022 14:34

Ook wij hebben een 6E in het hutje en heb eigenlijk weinig toe te voegen aan het verhaal van Hans. Als het koud is en je wilt de hut snel opwarmen dan is gas the way to go. Zowel op elektra 1 als 2 duurt dat namelijk een heel stuk langer.
's Nachts zetten wij hem nog wel eens op elektra 1 in plaats van gas aangezien ik nog wel eens wakker word van het midden in de nacht ontsteken van de gaskachel wat je bij elektra uiteraard niet hebt. Da's met name in voor/naseizoen of zoals afgelopen weken in Oostenrijk als de temperatuur onder de 5 graden komt. Boven de 5 graden nachttemperatuur volstaat de vloerverwarming meestal want warmer dan 15 grd hoeft het wat ons betreft 's nachts niet te zijn in de caravan.
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Truma Combi 4E en 6E gas, mix, el

Bericht door Paul Vingerhoets » di 4 okt 2022 15:03

Als je dan ook nog de ventilator op high zet ipv eco dan wordt het nog wat sneller warm is mijn ervaring
Op eco draait de ventilator een vaste lage snelheid, redelijk stil dat wel maar weinig luchtverplaatsing waardoor de warmte dus slecht door de caravan verspreid..

Als het koud is gaat ie bij ons 4e even op combi tot het wat warmer wordt dan op elektrisch

Afhankelijk van de plek waar de combi gemonteerd is wordt het aldaar ook best warm in die ruimte heb ik gemerkt. Bij ons onder de hangkast dus jassen zijn snel droog en warm zeker bij gebruik van de boiler.

Afgelopen vakantie de boiler niet gebruikt en leeg gelaten. Ja leeg heb een kraan voor de boiler geplaatst zodat ik de boiler af kan sluiten van het koudwater net scheelt een dikke 10 kg aan water aan die kant van de caravan als de boiler leeg is. Hierdoor kan ik tijdens de reis toch gemakkelijk water tappen via de kraan zonder dat de boiler eerst vol moet lopen
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

stronk
Berichten: 773
Lid geworden op: ma 19 jun 2017 12:29

Re: Truma Combi 4E en 6E gas, mix, el

Bericht door stronk » di 4 okt 2022 15:48

Dank voor jullie uitgebreide ervaringen/uitleg!
Informatieve info waar ik wat aan heb. Gas is dus het meest comfortabele als het gaat om snel en behaaglijk verwarmen en de wetenschap dat de combi op elektrisch minder snel verwarmt. Of als het warm genoeg is overschakelen naar een Mix. Nu beschik ik over 16A op de camping dus aan vermogen geen gebrek. Helaas geen all-in meer maar dat lijkt mij logisch in deze tijd.
Het lijkt mij ook ideaal om de timer te gebruiken om de kachel om 7 uur zachtjes aan te zetten voor het opstaan...gaan we volgende week zeker toepassen als we het seizoen gaan beëindigen.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Truma Combi 4E en 6E gas, mix, el

Bericht door PD » di 4 okt 2022 16:25

[re.gif]
De timer gebruiken wij nooit; wanneer ik wakker word, zet ik de temperatuur wat hoger via de App op mijn smartphone. Binnen een kwartiertje is het dan behaaglijk warm en komen we uit bed knipoog.gif

Een SIM-kaart in je iNet box raad ik van harte aan; bedienen van je kachel, boiler en evt airco op afstand werkt echt top en kost vrijwel niks, € 0,10 per keer. Ik heb een prepaid Simyo kaartje met een beltegoed van € 15,- waarvoor ik € 10,- heb betaald. Dit blijft onbeperkt geldig wanneer je tenminste 1x per 6 maanden een sms-je verstuurt.

Dus in een periode van jaren heb je 150x de gelegenheid om op afstand te bedienen. Dit doen wij vooral in de winter: wij zetten dan de kachel in de caravan alvast aan wanneer we thuis vertrekken. De caravan is bij aankomst dan heerlijk warm.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

stronk
Berichten: 773
Lid geworden op: ma 19 jun 2017 12:29

Re: Truma Combi 4E en 6E gas, mix, el

Bericht door stronk » di 4 okt 2022 16:45

[re.gif]
Ik moet je zeggen dat wij in de vorige caravan zeer zelden de kachel (vanaf april tot november) aan hadden. Als het net te fris was een klein elektrisch kacheltje om even de kou er uit te halen. En dan voornamelijk in het voorjaar. Het wordt met dit systeem wel wat aantrekkelijker/simpeler om het te gaan gebruiken.
Je suggestie van de sim kaart heb ik gelezen in een ander topic maar dat ga ik zeker niet doen (of ik doe het wel.....omdat het kan en omdat ik wel van die gadgets hou knipoog.gif ). Ik ben van plan om volgend jaar het Inet X panel er in te zetten. Dan gebruik je dat Inet kastje niet meer. Remote control komt later voor deze Inet X panels.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Truma Combi 4E en 6E gas, mix, el

Bericht door PD » di 4 okt 2022 17:00

[re.gif]
Wij hebben inderdaad het huidige paneeltje maar gebruiken dat echt nooit; alles doen we via de smartphone, dat werkt echt een stuk prettiger dan dat druk/draaiknopje knipoog.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

stronk
Berichten: 773
Lid geworden op: ma 19 jun 2017 12:29

Re: Truma Combi 4E en 6E gas, mix, el

Bericht door stronk » di 4 okt 2022 17:01

Simyo 5 euro pre-paid besteld! haphop.gif

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Truma Combi 4E en 6E gas, mix, el

Bericht door PD » di 4 okt 2022 17:02

Kwistuth... awhoea.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Pakkie
Berichten: 1335
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 21:27
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Re: Truma Combi 4E en 6E gas, mix, el

Bericht door Pakkie » di 4 okt 2022 17:32

Eenmaal zo'n Truma Combi 4E of 6E en je wilt niet anders meer thumbup.gif . We hebben het er hier thuis wel eens over als er ooit eens wat kleiners zou komen/moeten komen qua caravan dat zo'n Truma Combi echt wel een "eis" is voor een volgende caravan. Als je je caravan alleen van mei - sept gebruikt maakt het niet zo veel uit wat je hebt qua verwarming, maar als je zoals wij year round met dat ding op pad bent inclusief de kou in Oostenrijk dan is het toch echt wel een topsysteem. Hoe heerlijk is het om simpel de temperatuur in te stellen voor het slapen gaan en er verder geen omkijken meer naar te hebben. Wij gebruiken de timer overigens wel, gewoon omdat het kan knipoog.gif . Maar zoals Hans ook al aangeeft is bediening via de telefoon vanuit bed bij wakker worden ook erg eenvoudig.

Op afstand inschakelen kan bij flinke kou ook handig zijn om te voorkomen dat de vorstbeveiliging er iedere keer uitklapt als je de boiler wilt gaan vullen zodra je bij je steenkoude caravan komt. Als de caravan vanaf afstand een beetje opgewarmd is kun je namelijk direct met vullen beginnen.
Als je aan een leek verteld dat een middels telefoon bedienbare vewarming in een caravan zit dan kijken ze je overigens wel wat ongeloofwaardig aan awhoea.gif
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

stronk
Berichten: 773
Lid geworden op: ma 19 jun 2017 12:29

Re: Truma Combi 4E en 6E gas, mix, el

Bericht door stronk » di 4 okt 2022 17:56

[re.gif]
Dat wil ik zeker geloven.
Wij zullen de verwarming wel vaker inzetten nu. 's Nachts op 13 zetten of iets dergelijks in voor- en najaar. Dan is het 's morgens ook niet zo vochtig in de caravan.
Denk dat ik het spaarpotje Inet X panel ga veranderen in Truma Airco.

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Truma Combi 4E en 6E gas, mix, el

Bericht door Paul » di 4 okt 2022 17:58

Ik heb onze combi 6E nu een weekend gebruikt en vind het echt een hele stap voorwaarts ten opzichte van de S3004 die we hiervoor hadden.
Ik had een 16a aansluiting dus vooral op EL2 gehad en 1 ochtend even op gas getest.
Verbaasde me hoe snel de caravan warm werd op EL2.
Huidige caravan is een stuk groter dan de vorige, wel beter geïsoleerd maar werd veel sneller warm dan de Knaus met de ultraheat.
App bediening is erg lekker als je in de ochtend in je warme bedje ligt
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Robertolini
Berichten: 401
Lid geworden op: vr 23 sep 2016 16:17

Re: Truma Combi 4E en 6E gas, mix, el

Bericht door Robertolini » di 4 okt 2022 18:34

Heb hem altijd op EL2. En icm de vloerverwarming prieemmaaaa
Ford Kuga 150pk St-Line
Gechipt naar 190 pk

Hobby 540 FU 2021, lekker compleet 😋

TFJ

Re: Truma Combi 4E en 6E gas, mix, el

Bericht door TFJ » di 4 okt 2022 19:30

Ik had de 4 in de 465 en krijg de 6 in de 550, maar zonder de E functie. Het is echt een super systeem thumbup.gif

stronk
Berichten: 773
Lid geworden op: ma 19 jun 2017 12:29

Re: Truma Combi 4E en 6E gas, mix, el

Bericht door stronk » do 6 okt 2022 09:23

PD schreef:
di 4 okt 2022 14:11
Wijzelf zetten de energieselectie vrijwel altijd op Gas,
En je laat het gas open wanneer je weer naar huis gaat en de caravan blijft achter?

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Truma Combi 4E en 6E gas, mix, el

Bericht door Jan van Vijven » do 6 okt 2022 09:35

Je draait thuis ook niet telkens de gaskraan dicht als je een paar dagen weggaat.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Truma Combi 4E en 6E gas, mix, el

Bericht door Jaap van Duijn » do 6 okt 2022 09:44

@Stronk,
Ook wij hebben de airco op het paneel geschakeld en werkt dan geheel automatisch (dus verwarmen of koelen) net wat nodig is aan of bij gevraagde temperatuur.
Wel voor de 6E meest op gas, zodat we meer vrijheid hebben aan de paal voor andere zaken en de boel netjes gebruiken.
Maar bij aanbiedingen van 16 ampere, ja gebruiken we de mix stand 1 of zelfs 2 ook wel.
En met wintersprot gebruiken we onderweg gas tijdens rijden de boel warm houden en op de camping daar de slang van de camping er op.

@TS,
Er is hier boven al zoveel geschreven het zou in herhaling vallen wezen om weer zelfde te vertellen.
En ja we hebben pech gehad 1e reis met kerst in Oostenrijk daar TRUMA er bij geweest voor fabriek reset en toen weer goed.
En begin dit jaar fan van brander kapot natuurlijk buiten garantie, konden gelukkig toen ons verder behelpen met de EL 1 en 2 daar de circulatie fan voor nodig.
Alleen vinden wij dat veel warmte onder de bank blijft hangen, daarom een kleine computer fan op 12volt geplaatst die de warmte weg trekt onder de bank en naar de leefruimte blaast scheelt "een jas".
De thermostaat die e.a. aanstuurt is boven de deur geplaatst, denk niet de juiste plaats en denk nog steeds over een andere plaats maar waar, dit omdat bij verwarmen de gevraagde temperatuur niet snel met de werkelijke temperatuur is en we daar dus met instellen goed rekening houden, maar dit is ook weer te regelen deels op de INEX
Verder proberen we eerlijk gebruik, maar daar is in andere draadjes al geschreven

Kort gezegd een goed systeem groet en succes Jaap van Duijn.

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Truma Combi 4E en 6E gas, mix, el

Bericht door moyzo » do 6 okt 2022 09:51

Hier combi 6 zonder E. Fantastisch systeem samen met vloerverwarming helemaal top. Bij vorst ook gebruikt en binnen no-time caravan heerlijk warm. Wij doen wel de slaapkamer deur dicht zodat het daar wat koeler blijft voor als we gaan slapen en het in het woongemeente razendsnel warm is.
Boiler op gas laten we niet continu draaien: even op turbostand bij aanvang koken en schakelt dan uit om met heet water na het eten af te kunnen wassen ( deze tip van camperforum gehaald) temperatuur van het water warmt sowieso al behaaglijk mee met de verwarming alleen aan.
Op afstand bedienen vinden wij ook makkelijk zodat caravan al opgewarmd is als je binnen komt maar ook de airco laten koelen bij het laatste wijntje op het terras voor we huiswaarts gingen was top.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Truma Combi 4E en 6E gas, mix, el

Bericht door PD » do 6 okt 2022 09:59

stronk schreef:
do 6 okt 2022 09:23
PD schreef:
di 4 okt 2022 14:11
Wijzelf zetten de energieselectie vrijwel altijd op Gas,
En je laat het gas open wanneer je weer naar huis gaat en de caravan blijft achter?
Ja de gaskraan blijft altijd open, anders werkt het niet 😉 Ik sluit de gaskraan overigens uitsluitend tijdens het wisselen van de gasfles. Via de duocontrol staan ze altijd beiden bijgeschakeld, ook tijdens verplaatsingen.
Bijlagen
F6E5FE0A-9E3D-4861-8ABC-E2D5C1B4BE63.jpeg
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

stronk
Berichten: 773
Lid geworden op: ma 19 jun 2017 12:29

Re: Truma Combi 4E en 6E gas, mix, el

Bericht door stronk » do 6 okt 2022 10:12

Dank Moyzo, Jan, Jaap en PD.
Helder. Ik heb weliswaar een gastank in de disselbak (en niet eens gedurende de zomer) staan maar alles in de caravan wordt/werd gevoed middels stroom. Gaskraan is niet open geweest voor de caravan. En als we de caravan achterlaten dan draai ik altijd de gaskraan dicht mocht deze wel open staan. Koken doen we buiten op 2-pits gasstel, wokbrander en Cobb.
Jaap van Duijn schreef:
do 6 okt 2022 09:44
Alleen vinden wij dat veel warmte onder de bank blijft hangen, daarom een kleine computer fan op 12volt geplaatst
Bij mij zit het ook onder de bank. Ik zal er eens op letten. Vind het wel een mooie oplossing.
Laatst gewijzigd door stronk op do 6 okt 2022 10:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
refram
Berichten: 680
Lid geworden op: wo 26 aug 2020 18:03
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Truma Combi 4E en 6E gas, mix, el

Bericht door refram » do 6 okt 2022 10:24

Een Sim kaartje voor de iNet Box is handig als je de kachel op grotere afstand wil bedienen, voorbeeld zoals PD vanaf thuis.
De iNet Box werkt ook perfect zonder SIM kaartje, maar dan op Bluetooth, enkel de afstand is dan beperkt tot in en rond de caravan.
En wel even handig om vanuit je bed de combikachel aan te sturen.
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Truma Combi 4E en 6E gas, mix, el

Bericht door PD » do 6 okt 2022 10:31

[re.gif]
Klopt, verreweg de meeste bedieningen doe je binnen het bereik van de BT. Daarom doe je ook vrijwel eindeloos met een prepaid simkaartje. Enige voorwaarde bij Simyo is dat je het tenminste 1x per 6 maanden gebruikt.
De App schakelt automatisch tussen BT en SIM.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

stronk
Berichten: 773
Lid geworden op: ma 19 jun 2017 12:29

Re: Truma Combi 4E en 6E gas, mix, el

Bericht door stronk » za 8 okt 2022 16:31

Helaas helaas. Dat zijn dure 5 eurootjes voor een sim kaart. Geen sim card beschikbaar zegt de Inet box. Ook na factory reset. Ik ga ervan uit dat als ik een sim kaart plaats dat dan het knipperende rode licht een constant rood lampje wordt. zucht.gif

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”