voorkomen zwart dak

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
perk
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 9 dec 2015 10:06

voorkomen zwart dak

Bericht door perk » ma 3 okt 2022 08:05

We hebben net de Caravelair achtergelaten (verkocht) maar toch tot de vaststelling gekomen dat het dak na al die jaren buiten te staan toch veel vuiler (en wat ingevreten) was dan ik dacht.

Normaal wassen we elk jaar de caravan met een milde zeep en spons, wat wel een heel werkje is hier op de oprit. Je kan er zo moeilijk aan.

We wonen in nogal vochtig en wat bosrijk gebied en stallen de caravan in de tuin, en de caravan staat ook op de camping 6 maand onder een eikenboom. Leuk om elke morgen de mussen op de caravan te horen trampenlen, maar ze poepen nogal royaal de zaak onder.

Dat allemaal bij elkaar zorgde toch voor een dak in minder fraaie staat dan ik dacht.

Bij de nieuwe Fendt willen we dat nu vermijden. Dit weekend bij de dealer staan praten maar zij zijn geen voorstandervan wax op de caravan, en zeker niet op de hamerslag zijwanden. Ze raden gewoon aan om een paar keer per jaar het dak te poetsen met een bepaald product, maar om onze seizoensplaats zie ik dat niet zitten. Ik heb daar geen tuinslang aansluiting en ik denk dat de camping niet graag shampoo overal op de plaats heeft.

Mijn plan was eigenlijk met Gently Polish (had ik hier op het forum positief over gelezen) om het minst het dak te proberen behandelen.

Maar ik twijfel nu een beetje? Toch helemaal doen met Polish , alleen het dak of alleen wat jaarlijks poetsen met shampoo?

Gebruikersavatar
yarrah
Berichten: 511
Lid geworden op: za 25 feb 2012 21:39

Re: voorkomen zwart dak

Bericht door yarrah » ma 3 okt 2022 08:41

In elke stad is wel een autopoets bedrijf de meeste doen ook aan caravanwassen. Voor nog geen 30 euro (bij ons in groningen dan). Wordt je caravan voor je gewassen ook het dak! Ik doe geen moeite om dat op de oprit te doen.
You only live once! Nope,… you only die once….live every day!!

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: voorkomen zwart dak

Bericht door Gemineye » ma 3 okt 2022 08:47

Beste oplossing ligt wel voor de hand denk ik.. Als je caravan veel buiten staat en dus veel vuil vangt, dan moet je ook veel schoonmaken. Ik zou van eventuele poetsmiddelen geen wonderen verwachten. Ik reinig de caravan op het dak altijd met een dweil; dat is eenvoudig te doen. Daarna spuitwax van 123. 1 á 2 keer per seizoen wordt al heel wat vind ik, maar ja mijn caravan staat niet het hele jaar buiten.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

perk
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 9 dec 2015 10:06

Re: voorkomen zwart dak

Bericht door perk » ma 3 okt 2022 08:50

Auto poets bedrijven daar kom ik niet met mijn caravan hoor.

Ik wil geen kwaad spreken van die mensen, maar hier in de buurt denk ik niet dat ze ooit een caravan gezien hebben in zo een zaak.
De laatste keer dat ik trouwens mijn Mercedes professioneel heb laten schoonmaken is het uitgedraaid op een heel nieuw interieur en een verzekeringskwestie.

Nogal slechte ervaringen daarmee

P.

perk
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 9 dec 2015 10:06

Re: voorkomen zwart dak

Bericht door perk » ma 3 okt 2022 08:51

Die spuitwax van 123, is dat geen overdadig spuiten? Dat komt dan toch op de ramen en veel sneller op de caravan dan je het kan verwerken?


Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: voorkomen zwart dak

Bericht door Gemineye » ma 3 okt 2022 09:37

[re.gif] [re.gif]

Wat wil je aan die spuitwax verwerken dan? Het is de bedoeling dat je eerst gewoon je hele caravan schoonmaakt, en daarna spuit je middels een hogedrukspuit dat schuim erop. Even laten zitten en daarna weer afspoelen. Net als in de wasstraat bij je auto eigenlijk. Je doet dan dus inderdaad je hele caravan, óók de wanden.

Niet handig als er een voortent aan je caravan zit, denk ik.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: voorkomen zwart dak

Bericht door Niels83 » ma 3 okt 2022 10:16

Mijn caravan van 40 jaar gaat niet meer zo lekker met schoonmaken, komt allemaal melk achtig spul af. Dus ik Ga niet meer verder dan afspuiten.. over het dak een borstel.

Maar wij hadden dit probleem vnl met onze zeilboot.
Die kwam elke winter compleet groen/bruin weer van de stallingsplek af.dat was een dag flink poetsen en Borne

Uiteindelijk besloten om hem schoon weg te zetten onder een zeil. En dan in het voorjaar weer schoonmaken. Dat was volgens het beste.

Voor en najaar goed schoonmaken, uiteraard moest de boot tussendoor ook schoongemaakt maar dat waren dan gewoon wat emmers water met de borstel.

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: voorkomen zwart dak

Bericht door moyzo » ma 3 okt 2022 10:25

We hebben de caravan en dak afgelopen voorjaar behandeld met een coating van sonax, dat zou voor een paar jaar voldoende zijn. Tot nu toe gaat het vuil er goed af. Onze caravan wordt regelmatig dus ook het dak goed gewassen met de hoge ladder en een lange borstel gaat dit perfect.
Doet mijn man meerderen keren per jaar, kwestie van zuinig zijn op je spullen vinden wij en vooral na vakanties waar je onder de pijnbomen gestaan hebt is dit noodzakelijk.
Op de camping in Kroatië haalt hij ook iedere week de ergste rommel er al af met de waterslang en borstel.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: voorkomen zwart dak

Bericht door PD » ma 3 okt 2022 14:17

Onze caravan staat het gehele jaar buiten, deels op de oprit en deels op campings. Ik reinig de caravan (incl. het dak) ca. 3 a 4x per jaar met 123 shampoo en spuit deze dan ook elke keer in zijn geheel in met 123 UV spuitwax. De caravan incl. het dak zijn nog steeds in nieuwstaat thumbup.gif Na het inspuiten met de spuitwax droog ik uitsluitend de ramen en de gladde delen van de kop en kont; de wanden laat ik gewoon opdrogen.

Tussendoor (ook onderweg als het zo uitkomt) af en toe een zgn. kop-en-kont wasje incl. de skirts en wielen wanneer de caravan door verplaatsingen vuil is geworden; de wanden pakken dan vrijwel geen vuil.

Door gebruik van de 123 UV spuitwax reinigt de caravan erg makkelijk; vuil hecht niet of nauwelijks. Ik kan me niet voorstellen dat dit middel schadelijk zou zijn voor je dak.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: voorkomen zwart dak

Bericht door Gemineye » ma 3 okt 2022 14:32

[re.gif]

Waarom droog je sommige delen dan? Deze spuitwax is toch juist bedoeld om gewoon op te laten drogen? Of ben je bang dat het vlekken kan geven op gladde oppervlakken? Ik laat het ook op de ramen gewoon opdrogen, en dat is me eigenlijk nog nooit opgevallen geloof ik
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: voorkomen zwart dak

Bericht door Chris » ma 3 okt 2022 15:38

De spuitwax gaat er pas op na een grondige wasbeurt.
Dan die spuitwax er op en afspoelen met water.
De ramen droog ik zeker wel... streeploos resultaat.

Nu heb ik een nieuwe hoge drukreiniger met meerdere "koppen".
Een daarvan geeft een mooie zachte douche straal....ideaal om af te spoelen.
Ook heb ik daar een foam spuit bij... dat geef met de 123 wax een schitterende brede foam straal.... super...hele caravan in een witte deken van wax... had ik veel eerder moeten hebben.

Tja... en een caravan ALTIJD buiten hebben staan, en maar 1x per jaar reinigen... dan wordt alles vies, een Caravelair maar ook een Fendt..
Ook de Mercedes, maar die kan je altijd wassen..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Wally
Berichten: 1251
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: voorkomen zwart dak

Bericht door Wally » ma 3 okt 2022 16:43

Gemineye schreef:
ma 3 okt 2022 14:32
[re.gif]

Waarom droog je sommige delen dan? Deze spuitwax is toch juist bedoeld om gewoon op te laten drogen? Of ben je bang dat het vlekken kan geven op gladde oppervlakken? Ik laat het ook op de ramen gewoon opdrogen, en dat is me eigenlijk nog nooit opgevallen geloof ik
Lees de gebruik aanwijzingen. Ze zullen niet voor niets schrijven na gebruik ramen en gladde oppervlaken drogen.
Het zal geen schade veroorzaken, maar bij juist gebruik strepen en vlekken zichtbaar achter laten, met name zichtbaar op ramen.

Frans

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: voorkomen zwart dak

Bericht door Gemineye » ma 3 okt 2022 16:44

[re.gif]

Ik droog het nooit na, maar dit is me echt nog nooit opgevallen. Ik zal er de volgende keer eens beter op letten.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: voorkomen zwart dak

Bericht door WillyL » ma 3 okt 2022 17:01

Mijn caravan staat jaar in jaar uit naast het huis en deels onder bomen (kastanje en hoogstam-kriekenboom). In het kriekenseizoen zit die dikwijls onder paars-achtige vogelschijt..
Ik poest met gentle (wax). Goed resultaat. Recent 123-wax maar de spuit doet het niet goed vind ik.
Een verschil is wel te zien na de winter wanneer ik de caravan laat helle. Dus voorwiel in of uit. Het water loopt dan gemakkelijker van het dak. Minder groèen zwart is het resultaat.
Op een seizoensplaats is dat hellend zetten moeilijk maar thuis geen probleem.
Op camping doe ik voor en achterkant met wat water en gentle(wax).

Wagen doe ik ook af en toe. Enkel dak en effen delen. 1 maal ook het bobbeltjes deel van de zijwand. Nooit meer wegens moeilijk oppoetsen van de gedroogde wax tussen die bobbels.
Laatst gewijzigd door WillyL op ma 3 okt 2022 17:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

perk
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 9 dec 2015 10:06

Re: voorkomen zwart dak

Bericht door perk » ma 3 okt 2022 17:05

ja, de caravan laten achteruit hellen deed ik thuis ook altijd. Het helpt toch iets.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: voorkomen zwart dak

Bericht door Nimma » ma 3 okt 2022 17:35

De bovenkant zie ik alleen als ie voor de deur staat en ik vanaf de 1e verdieping kan kijken. Bij ons mag je voor de deur niet wassen, spuitwaxen of wat dan ook. Gescheiden waterafvoer. De "smurrie" van de straat komt met de regen in de overstort vijver achter mijn huis. Met 1 emmer sop 1 x per jaar was ik hem toch. Hier geen bedrijven waar ik het kan doen. Althans, als ik er dan ben werkt het schuim/zeep niet.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: voorkomen zwart dak

Bericht door PD » ma 3 okt 2022 17:46

Gemineye schreef:
ma 3 okt 2022 14:32
Waarom droog je sommige delen dan? Deze spuitwax is toch juist bedoeld om gewoon op te laten drogen? Of ben je bang dat het vlekken kan geven op gladde oppervlakken? Ik laat het ook op de ramen gewoon opdrogen, en dat is me eigenlijk nog nooit opgevallen geloof ik
Wanneer ik de ramen en de gladde delen niet droog met een Meguiars droogdoek, dan zie je duidelijk droogvlekken en dat vind ik niet mooi mrgreen.gif De zijwanden hebben er geen last van, die fonkelen als briljantjes in de zon knipoog.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

stronk
Berichten: 773
Lid geworden op: ma 19 jun 2017 12:29

Re: voorkomen zwart dak

Bericht door stronk » ma 3 okt 2022 18:06

Ik poets de ramen en voor- en achterkant caravan altijd na met Yachticon premium hard wax teflon.
Laatst gewijzigd door stronk op ma 3 okt 2022 18:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: voorkomen zwart dak

Bericht door Gemineye » ma 3 okt 2022 18:07

WillyL schreef: Recent 123-wax maar de spuit doet het niet goed vind ik.
Dat klopt. Onding. De plastic houder gaat ook heel snel stuk bovendien. Ik heb via Amazon een hulpstuk gekocht voor op de hogedrukspuit die de functie overneemt. Is veeeeel steviger en bovendien beter in gebruik. Dus gewoon de was daar in gieten en de 123 spuit direct in de container gooien. Ik heb de laatste keer ook gewoon een navulverpakking gekocht maar die zijn er niet altijd.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Wally
Berichten: 1251
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: voorkomen zwart dak

Bericht door Wally » ma 3 okt 2022 18:55

[re.gif]

Een voorbeeld daarvan?

Ik heb nl van de lente 2 maal de zogenaamde verbeterde versie gekregen van 123.
Die waren echter net zo gauw stuk. Dus niets verbeterd.

Vandaar mijn vraag.

Frans

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: voorkomen zwart dak

Bericht door Gemineye » ma 3 okt 2022 19:10

Ik heb nu deze. Gaat uiteindelijk alleen om het plastic flesje, die klik je zo op bestaande hogedruk reiniger. Het blauwe einde zorgt dan voor het schuim. Ik heb deze nu al een paar seizoenen en voelt erg stevig aan.

Afbeelding
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: voorkomen zwart dak

Bericht door Chris » ma 3 okt 2022 21:22

Ik heb deze op mijn Nilfisk HD spuit..
Echt mooi regelen... superding.
Let wel op dat je het juiste koppelstuk hebt.

Ik gooi er eerst de 123 shampo in, effe lekker in de sop de hut...beetje weken en dan met de caravanborstel lekker schoonmaken..dak en alle verticale delen.
Daarna met de 123 Wax nog eens een mooie witte deken erop leggen.... prachtige verdeling..
En dan met een soort douche kop op de HD reiniger, met een heel milde douchestraal de hut afspoelen.
Vlakke delen en ramen droog ik wel.
Mijn hutje heeft gladde plaat en dat streept ook, net als ramen... maar het is heel snel klaar.
.
foamlans2.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Rodo
Berichten: 943
Lid geworden op: di 23 aug 2022 13:11
Locatie: On the road somewhere

Re: voorkomen zwart dak

Bericht door Rodo » di 4 okt 2022 09:28

Voor mij is dit de oplossing. Kan zowel met de normale water slang als op de HD reiniger.
Niet dat ik ooit de HD reiniger gebruik voor de caravan. Gewoon de slang met sproei kop.
Het reservoirtje kan dmv de knop alleen water of water/zeep geven. Reservoir ooit gekocht bij een dealer. Werkt perfect.
Bijlagen
CEF135B6-8B50-4CED-8600-849B103AC0A3.jpeg
Spending a fortune to live like a wanderer

Powerman

Re: voorkomen zwart dak

Bericht door Powerman » di 4 okt 2022 09:54

Nou staat onze caravan normaal gesproken in de stalling, als wij hem niet gebruiken, maar na een vakantie rijd ik hem altijd naar de caravan/camperwasserette bij ons in de buurt. Daar kan ik hem prima schoonwassen met het wasprogramma. Dat bestaat uit afspuiten, wassen, spoelen en waxen, net als in de auto wasboxen. Ook het dak is goed bereikbaar. Aan weerszijden van de caravan kun je nl. een trap op en vanaf een plateau het hele dak wassen.

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”