Disselbak lekt - knaus sudwind 2007

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
hisaLenart
Berichten: 110
Lid geworden op: za 2 apr 2022 10:51

Disselbak lekt - knaus sudwind 2007

Bericht door hisaLenart » wo 28 sep 2022 17:25

Beste,
ik ben bezig met de kleine zaken die ik tegenkwam tijdens onze drie weken kampeertrip in zweden op te lossen. ( zie topic gasbrander )

Tijdens onze rit hadden we hevige regen en bij aankomst merkte ik water in de disselbak. Het stond langs de hoeken er nog in.
Ik had al eens ergens in dit topic een citaat zien voorbij komen dat dit bij een type knauf het geval was, maar dat dit euvel wel verholpen geworden is. Met de zoekfunctie heb ik echter nergens een oplossing gevonden.

Ik verdenk de inlegbiezen, want deze zijn toe aan vervanging.
Het zou ook de sluitingsband van de klep kunnen zijn, nu herinner ik me wel niet of er water op lag toen ik die open deed. Dat zal ik nog eens testen met de tuinslag.
Of het zou kunnen dat de profielen langs de zijkant niet meer volledig dichtgekit zitten op de panelen ?
Of het komt via die driehoekjes waar de inlegbies wordt vastgehouden.

Iemand deze ervaring ook gehad, of weet hij of zij waar het probleem hem zou kunnen bevinden?

mvg

Autodriver
Berichten: 70
Lid geworden op: za 30 jan 2016 17:33

Re: Disselbak lekt - knaus sudwind 2007

Bericht door Autodriver » wo 28 sep 2022 18:21

ik heb dit ook gehad, nieuwe kit aangebracht onder de kunststof driehoekige hoekjes bij de overgang metaal naar kunststof front. Je kunt deze eraf schroeven, en dan daaronder van nieuwe kit voorzien. Dat was bij mij het euvel. Daar gaat veel vuil onder zitten, als je erop spuit met tuinslag komt er altijd wat troep onderuit.. Misschien helpt het ook bij jouw caravan,,
Knaus Sudwind 500 FDK (2007), A4 Allr. Quattro 2.0 TDI 2010

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36078
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Disselbak lekt - knaus sudwind 2007

Bericht door Chris » wo 28 sep 2022 18:55

Als hiervoor

De kunststof driehoeken die de afdichting tussen dak en disselbak aan de zijkant vormen zijn vermoedelijk de oorzaak.
Beetje "DE" bekende klacht van deze serie... ( als het tenminste de serie is met het rechte horizontale profiel tussen dak/voorplaat en disselbak.)

Dikke klodder butylkit erachter...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

hisaLenart
Berichten: 110
Lid geworden op: za 2 apr 2022 10:51

Re: Disselbak lekt - knaus sudwind 2007

Bericht door hisaLenart » wo 28 sep 2022 21:34

Zo ziet hij eruit op een mooie locatie. Is het dat type die je voor ogen hebt?

Ik weet dat er vuil achter blijft zitten, dus dat klinkt me al bekend. Morgen haal ik ze er eens af.

Toevallig Ken je de maat van de inlegbiezen niet? 12-14mm? Moet er ettelijke meters van bestellen. Heel de caravan moet in het nieuw. Nog zo'n klus, maar zag al de tip van de silicone spuit. Bedankt forum
Bijlagen
DSC_1854.JPG

Autodriver
Berichten: 70
Lid geworden op: za 30 jan 2016 17:33

Re: Disselbak lekt - knaus sudwind 2007

Bericht door Autodriver » wo 28 sep 2022 22:10

zelfde type inderdaad..
Knaus Sudwind 500 FDK (2007), A4 Allr. Quattro 2.0 TDI 2010

hisaLenart
Berichten: 110
Lid geworden op: za 2 apr 2022 10:51

Re: Disselbak lekt - knaus sudwind 2007

Bericht door hisaLenart » do 29 sep 2022 10:47

Zo, dat is inderdaad duidelijk. Zie foto.
Nu het boeltje mooi opkuisen en weer dichten.
Bedankt.

Op naar een volgende klus. Dat worden dan wss gasveren zoeken voor de disselbak en dakvenster
Bijlagen
DSC_1929.JPG
DSC_1928.JPG

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36078
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Disselbak lekt - knaus sudwind 2007

Bericht door Chris » do 29 sep 2022 10:50

Zo zeg..
Daar is iemand flink aan het prutsen geweest.
En het lijkt met siliconenkit...helemaal fout.
Alleen Butylkit gebruiken..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

hisaLenart
Berichten: 110
Lid geworden op: za 2 apr 2022 10:51

Re: Disselbak lekt - knaus sudwind 2007

Bericht door hisaLenart » do 29 sep 2022 11:27

Er is veel meer schade dan eerst gedacht. Het zal een langer en intensief project worden om het te herstellen. Zijwand en bodem rot.
Nu het blijft een gegeven caravan, ik mag er best nog wat tegenaan gooien alvorens ik de aankoopprijs van moet ophoesten.
Zal een nieuwe topic openen ivm houtrot als ik niet genoeg info vind na zoekwerk op de pc
Bijlagen
DSC_1930.JPG

hisaLenart
Berichten: 110
Lid geworden op: za 2 apr 2022 10:51

houtrot Disselbak - knauf sudwind 2007

Bericht door hisaLenart » do 29 sep 2022 13:16

Zo,
aansluitend op het probleem van het lek in de disselbak is de schade vele malen erger dan wat ik had gedacht.
toen ik de caravan kreeg had ik in de hoeken wel wat vuil opgemerkt, maar ik had er niet teveel aandacht aan gegeven. het voelde toen allemaal droog aan.
tijdens onze reis hebben we regen gekend en ik merkte vocht op in de disselbak. Dit probleem leek vandaag dus idd van die kleine hoekjes te komen. En zoals iemand zei, de kit die daar eens gebruikt geweest is, was de foutieve. Dus dat moet bij de eerste eigenaar gebeurd zijn. Want mijn kennis die de caravan geschonken heeft, heeft hier niet aangekomen.

De vloer is door en door rot, ik steek er zo met een schroevendraaier doorheen ! Het is bijna een wonder dat hij niet eens door de voorpoten gezakt is tijdens de reis :)

Nu ga ik hem natuurlijk herstellen en dit wil ik op de correcte manier doen en met de correcte producten.
Het zal hem natuurlijk wel beginnen met alles mooi te demonteren en na te gaan hoe ver de schade gekropen is.

Het moet best mogelijk zijn een deel van de vloer uit te zagen en vervolgens een nieuwe plaat in te schuiven en te bevestigen, plus dicht te kitten over de naden.

Welk soort hout zal ik nodig hebben, welke type kit wordt er voor deze klus gebruikt.
Alle tips zijn welkom, want ik wil me eerst goed inlezen, alvorens ik begin met opbouwen.

Ik neem aan dat ik het gehele stuk in de disselbak, plus wss een stuk naar binnentoe zal moeten uithalen. Of kan ik ermee weg komen, slechts de hoeken langs bijde kanten te verwijderen tot waar het rot stopt ?

mvg.
fotos voeg ik zodadelijk toe van de telefoon
Bijlagen
knauf sudwind houtrot.jpg
knauf sudwind houtrot 2.jpg

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36078
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: houtrot Disselbak - knauf sudwind 2007

Bericht door Chris » do 29 sep 2022 13:28

Mijn dealer techneut vertelde mij over dit probleem.
Hij noemde deze hoeken ook de duivelsdriehoeken.
Als die hoeken.niet goed in de kit gehouden worden gaat het vaak mis.
Helaas bij jou ook.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26695
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: houtrot Disselbak - knauf sudwind 2007

Bericht door Ab » do 29 sep 2022 22:53

De vloer bestaat uit 3 delen.
Boven meestal 6 mm multiplex. Dan 30 mm tempex, dan onder 4 mm multiplex.
Verlijmd met epoxy lijm, of andere gescbikte sterke lijm.
De lijmsoort is belangrijk..de meeste lijmsoorten lossen de isolatie op.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

hisaLenart
Berichten: 110
Lid geworden op: za 2 apr 2022 10:51

Re: houtrot Disselbak - knauf sudwind 2007

Bericht door hisaLenart » vr 30 sep 2022 08:08

Bedankt, dat is een duidelijk antwoord.

Ik zat te denken, is het mogelijk de gaten na opkuisen en uitdrogen op te gieten met epoxy. Dit neemt vanzelf de oneffen vorm van de aangetaste delen aan.

Bewerking.
In de disselbak heb ik tot dusver geen isolatiematerialen in de vloer aangetroffen. Toch zeker niet in de hoeken waar het rot zich bevind. Enkel hout.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36078
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: houtrot Disselbak - knauf sudwind 2007

Bericht door Chris » vr 30 sep 2022 08:44

Het zou goed kunnen dat de disselbak vloer een ander deel/plank is dan de caravan vloer.
Dus een aparte plaat die van het front tot aan de voorwand van de caravan die je in de disselbak ziet op de disselbomen gemonteerd is.
Zeg maar: apart van de vloer in het "huisje".
Die plaat ligt dan eigenlijk op de disselbomen en zit aan de zijkanten vast.

Dat kan je goed zien als je even onder de disselbak gaat liggen, dan zal je een duidelijke naad zien tussen die twee delen.
Bij mijn huidige Sudwind is de disselbakvloer ook apart van de vloer in het "huisje" ..... alleen bij mij is het een kunststof plaat.
En bij mijn 1e Sudwind was het ook een aparte plaat, stuk multiplex was dat toen..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26695
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: houtrot Disselbak - knauf sudwind 2007

Bericht door Ab » vr 30 sep 2022 11:23

Dat wordt vaak gedaan inderdaad. In mijn laatste caravan was de vloer in de disselbak van alluminium traanplaat.
De disselbak kan eigenlijk van alles in als vloer.
Hoeft immers niet geisoleerd te zijn. Hout is eigenlijk niet eens het beste, tenzij het watervast multiplex is.
Mijn voorkeur zou alluminium traanplaat zijn.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3686
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: houtrot Disselbak - knauf sudwind 2007

Bericht door Niels83 » vr 30 sep 2022 11:46

Het is idd de vraag of de disselbak een andere vloer is dan de caravan. Ik twijfel daar over omdat ts het heeft over de poten.

Als het apart zou ik denken aan multiplex of alu plaat. Beetje afhankelijk van of die poten nou vast zitten aan de disselbak. Bij mij zitten die overigens vooral op het frame.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36078
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: houtrot Disselbak - knauf sudwind 2007

Bericht door Chris » vr 30 sep 2022 11:50

D'r effe onder kijken en je weet alles.
Bij mij een kunststof bodem in de disselbak en dat is ook de reden dat de "poten" ver onder de hut zitten.... die zitten idd aan de vloer van het huisje zelf en niet onder de disselbak-kunststof vloer..

Dus... twijfel... duik er effe onder en je weet alles.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

hisaLenart
Berichten: 110
Lid geworden op: za 2 apr 2022 10:51

Re: houtrot Disselbak - knauf sudwind 2007

Bericht door hisaLenart » vr 30 sep 2022 11:57

Vandaag bakken regen, dus ik zal er even niet onder rollen.
Maar ik bekijk het morgen als alles weer droog is. De caravan staat onder een dak, maar juist waar ik onder moet rollen komt het spatwater toch op de beton :)

Een van de schroeven van de poot zit bevestigd in de disselbak, de rest zit zover ik me nu goed voor ogen kan houden wel op de rest van de hut/chassis. morgen meer of het is dat ik straks even natte knieen erbij neem en toch even snuister.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36078
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: houtrot Disselbak - knauf sudwind 2007

Bericht door Chris » vr 30 sep 2022 12:04

Op je hurken er naast en met je mobiel op "Selfie" stand eronder foto's maken...
Zie je vast van alles op..
Maak je 25 foto's, allicht een goeie bij.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

hisaLenart
Berichten: 110
Lid geworden op: za 2 apr 2022 10:51

Re: houtrot Disselbak - knauf sudwind 2007

Bericht door hisaLenart » vr 30 sep 2022 20:18

Ik ben even gaan kijken.
De poot vertrekt vanop het chassis en onder het woongedeelte. Vandaar loopt hij naar de disselbak, waar de andere twee bouten zitten. Dus die gaat er dan ook af en nadien terug op.
Ik heb ook gekeken en zie geen naad lopen. Dus ik denk dat de onderste laag van de sandwich doorloopt en dat deze rond het disselbak compartimen gevuld is met een variant van hout. Ik zal wegnemen tot ik stabiel hout vind. Een multitool staat alvast op mijn lijstje.
Foto's volgen wanneer ik er aan verder doe

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36078
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: houtrot Disselbak - knauf sudwind 2007

Bericht door Chris » vr 30 sep 2022 21:04

En een mooie stevige metalen lat, een rij heet zoiets.
Kan je tegen de bodem klemmen en een mooie rechte lijn met je multitool uitzagen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3686
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: houtrot Disselbak - knauf sudwind 2007

Bericht door Niels83 » za 1 okt 2022 04:16

Is het hout in de dissel een sandwich paneel of is dat wel massief?

Het lijkt er als doorloopt dat er dan een uitstekende plank is gebruikt als eind lat in het paneel. Wel lekker sterk natuurlijk, en dat zal nodig omdat je poot er op steunt. Maar ook gek omdat die echt niet de enige caravan is waarbij de disselbak uiteindelijk lekkage krijgt.

Ik zou er over nadenken of er een manier is om die dele los van elkaar te houden. Hopelijk is het door gerot tot het sandwich paneel. Dan zou je op uit einde missen een alu u profiel kunnen maken. Waarin je dan een strook 24mm dik multiplex kan dat goed in de lak of volledig in de bodem coating weer heel lang mee kan gaan.

hisaLenart
Berichten: 110
Lid geworden op: za 2 apr 2022 10:51

Re: houtrot Disselbak - knauf sudwind 2007

Bericht door hisaLenart » za 1 okt 2022 21:04

Dat lijken mij zeer goede tips!

hisaLenart
Berichten: 110
Lid geworden op: za 2 apr 2022 10:51

Re: houtrot Disselbak - knauf sudwind 2007

Bericht door hisaLenart » do 6 jul 2023 21:00

Zo even het stof van deze topic halen, want ik heb eindelijk wat tijd kunnen vrijmaken om eraan te beginnen. Als eerste uitzoeken tot waar het rot is. Begonnen met een beitel, maar dat duurde wat. Vandaag enkele stukken eruit met zo'n bibberende multi tool. Het is idd een sandwich constructie. Bovenaan dunne multiplex, dan massief hout en eronder ja... Iets dat voor mij nog geen naam waardig is.. Van dat spul die je als achterwand krijgt bii goedkope kasten 😩
Dus ik zal nog wel even bezig zijn met grondig opkuisen en ondertussen denk ik aan mogelijke oplossingen.

Oei, ik dacht fotos bij te steken. Maar blijkbaar heb ik er nog geen genomen. Die voeg ik dan morgen toe.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36078
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: houtrot Disselbak - knauf sudwind 2007

Bericht door Chris » do 6 jul 2023 21:41

Benieuwd naar je foto's
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

hisaLenart
Berichten: 110
Lid geworden op: za 2 apr 2022 10:51

Re: houtrot Disselbak - knauf sudwind 2007

Bericht door hisaLenart » vr 7 jul 2023 12:02

het is bijna om bij te huilen, maar zoals eerder gezegd. een gegeven paard mag je niet in de bek kijken.
Dus ik zal deze klus proberen tot een goed einde te leiden.

Vandaag al enkele uren bezig geweest met demonteren en hoe meer ik snijd en wegneem, hoe groter de omvang van het werk wordt.
Zo begon ik vandaag met het wegnemen van het bed om zicht te krijgen onder de vinyl.
binnen links voor.jpg
Dat bleek al snel het begin van ...
Dus verder strippen
binnen in voor aanzicht.jpg
om vervolgens nog meer frame werk eruit te halen
binnen in vooraanzicht 2.jpg
toen ben ik begonnen met het demonteren van de zijwand van de badkamer, maar dit lijkt een hele grote klus te zijn. Dus denk ik aan het verzagen van de voorwand.
Voor ik hier zou aan beginnen hoor ik graag jullie bedenkingen.
Zoals je nu op de laatste foto van het binnen aanzicht ziet, heb ik al 4 bouten vrij van de 6stuks. Deze vind je terug op de bijlagen hier onder. Van links bekeken zitten er dus nog 2 verscholen achter de douche.

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”