Truma S5002

Over klussen, reparatie en onderhoud van gas en alles wat daar bij hoort
Plaats reactie
hisaLenart
Berichten: 110
Lid geworden op: za 2 apr 2022 10:51

Truma S5002

Bericht door hisaLenart » wo 28 sep 2022 12:35

Beste,
ik heb al even nagezocht op het forum ivm dit type truma brander. ik vond twee draadjes die ik doorgelezen heb.
Toch wil ik nog even raad alvorens ik eraan begin.
Onze brander deed het niet tijdens onze laatste trip. Het was ook de eerste maal dat ik hem probeerde.

Er kwam geen vonk, geen probleem. ik heb getest met het apparaatje van mijn ouwe caravan die thuis staat. die vonkt wel en geeft vonk in de brander.

de brander liep, eerst op 1, dan op 2 branders. dan weer niet bij het loslaten.
dan wil hij weer niet opnieuw aan, dan brand hij maar op 1 brander etc.

Ik lag al even onder de caravan gelegen, daar ik gelezen had dat je dit langs onder kunt loshalen ( ? ) en daar zag ik het roostertje, dat heb ik even voorzichtig geblazen met de compressor, kwestie van wat oud stof te doen verdwijnen.

Nadien gaat hij wel aan, maar hij wil nu niet blijven branden wanneer ik loslaat. en het resultaat blijft afwisselend.

Alvorens ik een lijstje met de post laat opsturen voor herstel, wil ik even bij jullie raad inwinnen
Het zou kunnen gaan om de thermoelement https://www.frankana.de/nl/thermoelemen ... 0-330.html
of misschien het systeem Ontstekingsbeveiligingsventielset
https://www.frankana.de/nl/ontstekingsb ... 9-492.html

alle tips zijn welkom.

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Truma S5002

Bericht door iemand » wo 28 sep 2022 13:04

De klacht/vraag is nu ... Brander blijft niet aan na loslaten knop. (Truma 5002)

Tja dan volstaat vernieuwen van het thermokoppel in 99% van de situaties.
Gehele gas-regeling vervangen is bijna nooit noodzakelijk.

Kun je evt ook controleren met millivoltmeter, wat het thermokoppel nog doet.

Ismenietduidelijk wat je bedoelt en gedaan hebt met het Testen met je oude apparaat scratch.gif

P.s.
onderhoud heeft de kachel altijd nodig.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

hisaLenart
Berichten: 110
Lid geworden op: za 2 apr 2022 10:51

Re: Truma S5002

Bericht door hisaLenart » wo 28 sep 2022 15:37

zo, nog enkele uren onder en vanonder de caravan gekropen.
leuk als de brander net boven de as van de caravan geplaatst is. zo kun je er van beide kanten net niet degelijk aan.

brander eruit gehaald, die leek proper. toch even voorzichtig alles afgeblazen.
de thermokoppel heb ik idd getest met een voltmeter ( had het op youtube gevonden hoe dat moest https://www.youtube.com/watch?v=Y4izohPW3K8 ) Deze doet het nog.

nadien het boeltje er terug ingezet en weer gaan testen.

Door het inbouwen zat de bougie even te dicht op het schaaltje en wou niet meer vonken. weer wat los en wat voorzichtig buigen en toen had ik weer vonk.

situatie nu :

ik steek de brander aan. Direct gaat de dichtstbijzijnde waakvlam aan, de tweede heeft moeite om aan te gaan. Dus ik moet opnieuw en opnieuw proberen tot hij aangaat. Ik wil het namelijk niet riskeren gewoon lang te wachten met slechts 1 waakvlam. ( of hoor ik net wel wat langer te wachten tot de vlam doorgaat ) het pijpje tussen beide branders is nog in goede staat.

Wanneer de tweede brander aangaat, waar zich ook de thermokoppel bevind, dan blijft de waakvlam in beide branden.
Wanneer ik dan overga op branden, dan gaat hij met een 'poef, even grotere vlam ' uit.

Als ik vervolgens opnieuw de waakvlam start, meestal dus slechts/enkel de voorste, blijft deze wel aan omdat de thermokoppel van waakvlam 2 nog warm is. Dus ik weet dat de thermokoppel werkt.


Naar welk stuk, zie bijgevoegd shema van de brander, moet ik nu gaan kijken.
https://www.leisurespares.co.uk/spare-p ... ters/s5002


ik wil niet zomaar verder proberen tot er plots een grotere knal plaatsvind.


bewerking, als antwoord op je vraag. Met het testen van het oude apparaat bedoel ik dat ik mijn starter uit een andere truma van mijn vorige caravan gehaald heb. Weliswaar met zelf de kortsluiting te maken om de vonk te activeren, want het is een net iets andere stekker

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Truma S5002

Bericht door WillyL » wo 28 sep 2022 16:15

Ben je zeker dat de schoorsteen nog volledig vrij is? Dat is wel moeilijk na te gaan. Onderaan losmaken betekend ook de je de O-ring moet vervangen.
Misschien even checken dat het kapje bovenop goed (vrij) zit.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

hisaLenart
Berichten: 110
Lid geworden op: za 2 apr 2022 10:51

Re: Truma S5002

Bericht door hisaLenart » wo 28 sep 2022 16:37

Ik heb toch nog even geprobeerd.
beide waakvlammen blijven mooi samen branden. nadien verder draaien geeft altijd een poef en alles uit.
dus ik verdenk ook de schoorsteen. Ik ben er al even opgekropen, kapje zit er nog op, maar ik zie al een oud wespennest zitten, slechts gedeeltelijk geblokkeerd langs boven, beloofd niet veel goeds. Ik ben toen ik de caravan kreeg overal wespennesten tegengekomen, dus ze zullen deze droge ruimte ook wel gevonden hebben. In de brander zelf was er niets aanwezig. dat heb ik wel gecontroleerd daarjuist toen de boel openlag.
ik zou kunnen proberen met een stofzuigerslag tot beneden te gaan. Spijtig dat je het nergens met een compressor kan doorblazen
Bij het demonteren had ik inderdaad gezien dat ik dan stukken moet vervangen!

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Truma S5002

Bericht door iemand » wo 28 sep 2022 18:07

Kap je kan je eraf trekken; om de buis te kunnen verlengen ingeval van ernstige sneeuwval.

Misschien kun je dan met een pijprager bezig.

Maar is dus een caravan die zeker onderhoud nodig heeft, wat ik nu lees.
Tja dan zou ik de schoorsteen binnen geheel losnemen.
En zelfs vernieuwen want wespen eten/kauwen vaak eea stuk als ze hun nest maken.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Truma S5002

Bericht door Ron » wo 28 sep 2022 18:48

Het direct met een poef uitgaan laat lijkt er meer op dat de vlam uitgeblazen wordt.
Zit de juiste druk regelaar er wel op ?
Of is deze misschien wel defect
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

hisaLenart
Berichten: 110
Lid geworden op: za 2 apr 2022 10:51

Re: Truma S5002

Bericht door hisaLenart » wo 28 sep 2022 21:30

Onderhoud kan hij wel hebben, heeft een aantal jaar gestaan en toen heb ik hem cadeau gekregen. Dus een gekeken paard... En wat jezelf kan kost ook niet veel.
Die paar vervang stukken kosten nu echt niet veel, maar als het eerst zonder kan, dan probeer ik het nog zo.

Drukregelaar is een 30mbar. Zo had ik hem ook op mijn oude caravan zitten. Kookvuur brandt normaal en ook de frigo werkt normaal op gas.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Truma S5002

Bericht door WillyL » do 29 sep 2022 00:07

Die schouw van de kachel halen is niet het grote werk. Dan kan je ook goed de buis uitkuisen. De O-ring kost geen arm maar moet wel vervangen worden wanneer je op veilig wilt spelen.
En die dubbelwandige schouw, ook hierlangs wil je geen CO en andere gassen in je caravan.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

hisaLenart
Berichten: 110
Lid geworden op: za 2 apr 2022 10:51

Re: Truma S5002

Bericht door hisaLenart » do 29 sep 2022 10:38

Hij brandt weer! blij.gif

Stofzuigerbuis langs boven in de pijp en slokken maar. Resultaat zie foto. Er zat dus best wat in de weg. Dan resulteert dit volgens mij dat wanneer voordien de vlam aanschoot hij door de terugdruk weg uitgeblazen.
Nu brandt hij mooi, en de buis is ook ondertussen uitgedroogd. Foto van de schoorsteen na een minuut branden, toen was er nog witte damp.
Ik kijk nu eens naar de stukken waar het beste te vinden zijn. Voorts is er ook altijd een werkende Co meter in de caravan. Altijd extra veiligheid.
Bedankt voor het meedenken,
Op naar de volgende klus. De disselbak vochtdicht maken.
Bijlagen
DSC_1926.JPG
DSC_1924.JPG

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Truma S5002

Bericht door WillyL » do 29 sep 2022 11:13

Ter info. Bij de S3000 zit gans onderaan het aluminium kachelhuis onder de bocht waar de schouw op aangesloten is een klein gaatje of gleufje. Dit dient om overtollig water dat in de schouw komt (condens of regen) te laten weglopen.
Misschien kan je checken of dit er bij jou type ook zit en nog mooi vrij is.
Je zult er wel onder de caravan voor moeten...

In alle geval, proficiat!
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

hisaLenart
Berichten: 110
Lid geworden op: za 2 apr 2022 10:51

Re: Truma S5002

Bericht door hisaLenart » di 8 aug 2023 19:19

Zo,
we zijn de caravan onder handen aan het nemen en dus komt de truma ook weer in zicht.
ik ben mijn lijstje aan het samenstellen van de nodige reserve delen.
ik wil dus ook de schoorsteen op zijn geheel vervangen, binnen en buitenbuis en dus ook die O ring.
welk nummer is het op dit schema ?


https://www.leisurespares.co.uk/spare-p ... ters/s5002

ik ben even een lijstje bij dewitte schijndel aan het samenstellen maar vind het stuk niet direct terug op part number.

of zijn er nog webshops die jullie aanraden. Mij maakt het niet zoveel uit, maar ik maak gerust mijn lijstje op enkele sites om prijs te vergelijken en te zien wie er tegen betaling ook naar Slovenie verstuurd.
mvg en bedankt voor het meedenken

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Truma S5002

Bericht door Chris » di 8 aug 2023 19:35

Jasicamp is ook een goede voor technisch materiaal.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

hisaLenart
Berichten: 110
Lid geworden op: za 2 apr 2022 10:51

Re: Truma S5002

Bericht door hisaLenart » di 8 aug 2023 20:12

Thanks, ga ik ook eens bezoeken

hisaLenart
Berichten: 110
Lid geworden op: za 2 apr 2022 10:51

Re: Truma S5002

Bericht door hisaLenart » ma 28 aug 2023 14:26

Zo,
dan had ik vandaag op een regendag de vervanging van de afvoerbuis ingerekend.
eerst de oude verwijderen, nadien de nieuwe op maat zagen na het opmeten van de oude.
buis doorvoeren in het omhulsel en nadien de boel terug aan de truma monteren . . . tot
Ik het pakketje met de nieuwe afdichtring open, hem naast de oude leg. Tot mezelf denk, ja die oude ziet er best afgeleefd uit en dan pas merk ... ik ben de misse ontvangen. Ik kreeg deze voor de s3002 modellen en die heeft een kleinere diameter ... even balen natuurlijk, daar het ding naar Slovenie was opgestuurd.
Dan toch even mijn orignele mail nagekeken en daar vroeg ik duidelijk om het model voor de S5002 en kreeg ik nadien enkel een product nummer door die niet aanwezig was op hun website ( daar hadden ze me over geinformeerd en ze zouden de set bestellen voor me )
Zonet een mailtje gestuurd met de uitleg en alsook nog enkele andere zaken in het boodschappenmandje gedaan (zie andere topic, inlegbies . en de originele deurklink voor het toilet ) Hopelijk kan ik de boel toch snel afwerken. want nu is het ook maar een hoop gerommel.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Truma S5002

Bericht door Chris » ma 28 aug 2023 14:30

He...

Ben je zo duidelijk en maken ze er nog een rommeltje van.
Da's weer jammer he.. stom.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

hisaLenart
Berichten: 110
Lid geworden op: za 2 apr 2022 10:51

Re: Truma S5002

Bericht door hisaLenart » di 29 aug 2023 20:31

Ik kreeg vandaag al antwoord. Ze waren in het magazijn gaan kijken en blijkbaar hingen ze door elkaar aan hetzelfde haakje. Foutje wordt recht gezet en ze sturen de juiste op.
Nu nog 14mm bies scoren. Dewitte heeft hem niet en obe zie ik hem ook niet online staan.

Plaats reactie

Terug naar “Gas”