Zelfbouw

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Camperbassie
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 26 sep 2022 14:02

Zelfbouw

Bericht door Camperbassie » di 27 sep 2022 20:01

Als er een aanbieder is die een nieuw type caravan aanbiedt. Nieuw, maar leeg te koop dus zelf naar eigen idee of wensen in te richten. Luxe buitenkant, wind en waterdicht dus ramen en deur erin. Zou je overwegen om een lege caravan te kopen en zelf in te richten?

Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk


TFJ

Re: Zelfbouw

Bericht door TFJ » di 27 sep 2022 20:18

Als de deur en de ramen erin zitten is de indeling al grotendeels bepaald.

Camperbassie
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 26 sep 2022 14:02

Re: Zelfbouw

Bericht door Camperbassie » di 27 sep 2022 20:27

De opbouw is zelfdragend posities van raam en deur is in overleg te bepalen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk


Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Zelfbouw

Bericht door Gemineye » di 27 sep 2022 20:44

Ik niet, een fatsoenlijke inrichting maken die niet te zwaar is, is nog niet zo eenvoudig!
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Zelfbouw

Bericht door Ab » di 27 sep 2022 21:43

Dat valt nog best mee..
Het is alleen wat meer werk.
Wanden en kasten in sandwich bouwen/verlijmen is heel licht en supersterk.
Best veel gedaan in het verleden.
Met kunststof profiel met een ronde hoek aan elkaar te zetten.
Ik denk dat het een stuk lichter was dan wat de toenmalige caravanbouwers gebruikten, daar was alles massieve meubelplaat.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

nonblond
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Zelfbouw

Bericht door nonblond » di 27 sep 2022 21:49

Leuk idee, maar dit is niet nieuw. In de praktijk zijn de caravans waar dit kan vaak erg duur.

Volvodriver

Re: Zelfbouw

Bericht door Volvodriver » wo 28 sep 2022 07:11

Ik vrees dat er maar heel weinig mensen zijn die dit kunnen of willen. Gezien het (op dit moment) nog altijd niet van de grond gekomen project van AartCampers met het Biod casco. Helaas.

Camperbassie
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 26 sep 2022 14:02

Re: Zelfbouw

Bericht door Camperbassie » wo 28 sep 2022 07:23

[re.gif]
De Biod is een plastic caravan, wij denken aan een aluminium opbouw mooie kwaliteit. En met stahoogte en veel binnenruimte. Dat het ene project niet wil lukken zegt niet heel veel over een ander project. Betaalbaar maar in het luxere segment.

Verstuurd vanaf mijn SM-N970F met Tapatalk
Laatst gewijzigd door Trina op wo 28 sep 2022 08:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote op voorgaande bericht verwijderd

TFJ

Re: Zelfbouw

Bericht door TFJ » wo 28 sep 2022 08:15

Ik heb afgelopen zomer serieus gekeken naar een La Mancelle Libery.
Daar zitten hele mooie dingen aan, maar helaas ook een flink aantal zaken wat ik ronduit vond tegenvallen.
Maar als de opbouw die kant op gaat heb ik zeker interesse, maar dan moet de indeling wel op de schop. mrgreen.gif

Afbeelding

CeesZ
Berichten: 158
Lid geworden op: do 4 sep 2008 22:34

Re: Zelfbouw

Bericht door CeesZ » wo 28 sep 2022 08:29

Je zou eens kunnen kijken bij/praten met Bergland caravans. Die bouwen op traditionele wijze caravans op maat. Wellicht is het mogelijk een deel zelf te doen.

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 785
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Zelfbouw

Bericht door WanFie » wo 28 sep 2022 10:47

[re.gif] [re.gif]

Mooi en gestroomlijnd, maar een standaard voortent past er niet aan. En een luifel kan ook maar kort zijn.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 785
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Zelfbouw

Bericht door WanFie » wo 28 sep 2022 10:49

Dat interieur bouwen is met lichtgewicht multiplex en de bijbehorende kunststof profielen best te doen. Maar dan krijg je geen luxe uitstraling aan de binnenkant. Meet het idee van een zelfbouw buscamper a la Reimo.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

TFJ

Re: Zelfbouw

Bericht door TFJ » wo 28 sep 2022 11:23

WanFie schreef:
wo 28 sep 2022 10:47
[re.gif] [re.gif]

Mooi en gestroomlijnd, maar een standaard voortent past er niet aan. En een luifel kan ook maar kort zijn.
Klopt, dat is een van de minpunten knipoog.gif

Badkamer daarentegen is fantastisch thumbup.gif

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Zelfbouw

Bericht door Niels83 » wo 28 sep 2022 15:53

Ik zou niet weten waarom ik een mee caravan zou kopen en dan zelf nog ga inrichten.
Als je een interieur kan bouwen ben je bovengemiddeld handig, en niet bang je handen vies te maken. Als dat mijn wens is zou ik gewoon een 15 jaar oude caravan kopen en die aanpassen aan mijn wensen desnoods leeg halen inrichten. Een caravan vocht dicht maken is dan ook geen ramp. Ik zou dan zoeken naar een caravan met gerenomeerd onderstel en het liefst versleten interieur.

Het zou pas interessant zijn wanneer de caravan onder de 5000 euro aangeboden kan worden. Omdat ook de max zou zijn die ik uitgaf aan een op knapper. Lijkt mij lastig om een nieuwe casco caravan te leveren onder dat bedrag.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Zelfbouw

Bericht door Jan van Vijven » wo 28 sep 2022 22:00

Vanaf een rooitje of zeven acht heb je een nieuwe paarden trailer, is iets duurder maar wel een begin.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Zelfbouw

Bericht door Gemineye » wo 28 sep 2022 22:02

Ik zag recent op marktplaats iemand die in een nieuwe Bakwagen een caravan had gebouwd. Zag er mooi uit. Nooit aan gedacht dat dat blijkbaar een mogelijkheid was maar kan natuurlijk prima.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Zelfbouw

Bericht door Ab » wo 28 sep 2022 22:31

Camperbassie schreef:
wo 28 sep 2022 07:23
[re.gif]
De Biod is een plastic caravan, wij denken aan een aluminium opbouw mooie kwaliteit. En met stahoogte en veel binnenruimte. Dat het ene project niet wil lukken zegt niet heel veel over een ander project. Betaalbaar maar in het luxere segment.

Verstuurd vanaf mijn SM-N970F met Tapatalk
Plastic .. awhoea.gif
Echt niet.. Een Biod bestaat uit een naadloze, houtvrije, dubbewandig geisoleerde opbouw uit GFK.
Beter is er niet. Hagelbestendig, en niet deukgevoelig.
Topkwaliteit..de prijs is daar echter ook naar.
De stahoogte is ook bovengemiddeld.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Zelfbouw

Bericht door PD » wo 28 sep 2022 22:43

[re.gif]
Handig die stahoogte in een Biod, nu ook nog wat horizontale ruimte knipoog.gif Ze worden hier nogal eens verheerlijkt maar uiteindelijk is het een mislukt concept…

Zelfbouw van het interieur blijft volgens mij altijd een hoge knutsel-uitstraling houden; zoals caravanbouwers in grote aantallen kunnen designen/bouwen gaat je simpelweg niet lukken. Ook beperking van het gewicht van de interieurbouw zal tenminste een uitdaging blijven......... lees: een onmogelijke opgaaf.
Bijlagen
Caravan met stahoogvte.jpg
Caravan met stahoogvte.jpg (47.52 KiB) 3961 keer bekeken
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Zelfbouw

Bericht door Niels83 » wo 28 sep 2022 23:32

[re.gif]
Onmogelijk denk ik niet.

Maar ik denk vooral erg duur. Je kunt je schutting tegenwoordig bijna beter van goud dan van hout maken.

Je moet ook haast ook haast een goede meubel maker zijn wil je iets maken dat er gewoon goed uit gaat zien.

Maar reken je de tijd door, de consumenten prijs van je materialen dan kan ik me niet voorstellen dat dit concept goedkoper zou zijn dan een nieuwe caravan. Caravans bieden zoveel keuze in modellen dat er altijd wel een passende indeling is te vinden die bij je past.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Zelfbouw

Bericht door Gemineye » wo 28 sep 2022 23:47

[re.gif]

Nou, een collega is voor zichzelf op zoek naar een 1 persoons caravan. Ideaal lijkt hem een mooie ruime rondzit, echter wil hij maar 1 eenpersoons vast bed. Verder niet. Lastige zoektocht, zo blijkt. Die indelingen bestaan niet echt want daar is geen behoefte aan. Daarvoor zou iets van zelfbouw wellicht ideaal kunnen zijn. En dan zijn er vast nog wel meer situaties te bedenken waarvoor het ideaal zou kunnen zijn.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Zelfbouw

Bericht door Ab » do 29 sep 2022 00:07

Goedkoper is het zeker niet als je het goed doet.
Je bent maar zo 10 K aan materialen kwijt..en dan moet je nog beginnen. Incl. Koekast, verwarming boiler, toilet, kussens, bed, verlichting en elektronica/ schakelmateriaal enz.
Als je erg handig bent, en over een goed machinepark kunt beschikken, bijv. CNC freesmachines ben je ca 3 tot 400 uur kwijt.
Met handgereedschap nog veel meer. Ook moet je over werkruimte kunnen beschikken of die huren.
Een jong gebruikte caravan kopen naar je zin is goedkoper en een stuk makkelijker.
Heel basic inrichten kan natuurlijk ook.. dat kan veel goedkoper en sneller.
Daar moet je dan wel van houden.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Zelfbouw

Bericht door Niels83 » do 29 sep 2022 01:04

Gemineye schreef:
wo 28 sep 2022 23:47
[re.gif]

Nou, een collega is voor zichzelf op zoek naar een 1 persoons caravan. Ideaal lijkt hem een mooie ruime rondzit, echter wil hij maar 1 eenpersoons vast bed. Verder niet. Lastige zoektocht, zo blijkt. Die indelingen bestaan niet echt want daar is geen behoefte aan. Daarvoor zou iets van zelfbouw wellicht ideaal kunnen zijn. En dan zijn er vast nog wel meer situaties te bedenken waarvoor het ideaal zou kunnen zijn.
Dan kun je een nwe caravan kopen en die naar smaak inrichten.

Of je zoekt een caravan met een rondzit en zitje voor beetje klassieke indeling. Rukt de bank en tafel eruit, en legt er een lattenbodem op met een goed matras. Die ombouw zo in een uur kunnen. Zonder dat het heel duur wordt.

TFJ

Re: Zelfbouw

Bericht door TFJ » do 29 sep 2022 08:40

Niels83 schreef:
wo 28 sep 2022 23:32
Maar reken je de tijd door, de consumenten prijs van je materialen dan kan ik me niet voorstellen dat dit concept goedkoper zou zijn dan een nieuwe caravan.
Zelfbouw, met nieuwe premium materialen, moet je niet doen voor goedkoper, want dan ga je heel bedrogen uitkomen.

Camperbassie
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 26 sep 2022 14:02

Re: Zelfbouw

Bericht door Camperbassie » do 29 sep 2022 23:28

Edit Trina: Reclame voor eigen gewin is niet toegestaan.

Gebruikersavatar
Trina
Beheerder
Berichten: 12780
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 11:31
Locatie: Drenthelaand.

Re: Zelfbouw

Bericht door Trina » do 29 sep 2022 23:51

Gesloten voor overleg i.v.m. de reclameregels.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”