Vloerverwarming

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Vloerverwarming

Bericht door PD » zo 2 okt 2022 10:07

Met uitsluitend de vloerverwarming aan blijft het bij een nachttemperatuur van ca. 12 C in onze caravan momenteel ca. 19 C, eigenlijk net iets te warm. Overdag en in de avond is het ca. 21 C met wederom uitsluitend de vloerverwarming.
Bijlagen
555014CA-8CB6-4032-BA8C-8BDCDE06932A.jpeg
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Florence
Berichten: 68
Lid geworden op: ma 28 aug 2017 21:31

Re: Vloerverwarming

Bericht door Florence » zo 2 okt 2022 12:47

Wij hebben in onze kleine Eriba Familia 310 een 230V verwarmingsfolie gelegd. Omdat we slechts 1,5 m2 hebben, is de 175W/m2 gekozen. Daaroverheen hebben we een katoenen schoonloopmat met rubber onderzijde gelegd. De vloer werd veel te warm, zo’n 40 graden. Opgelost door er een simpele dimmer tussen te zetten. Er is een thermostaat bij maar ik ben bang dat het geklik van het relais me uit de slaap gaat houden. De dimmer werkt geweldig want je kunt afhankelijk van weer en wind de temperatuur instellen. En door het flinke oververmogen reageert het zeer snel. Na 5 minuten is de vloer al op temperatuur. De dimmer staat meestal op halve kracht, dus rond de 100 Watt. Temperatuur van de vloer is meestal zo rond de 25 graden. Over de veiligheid is nagedacht. Als je vleesmes valt en rechtop in de vloer staat is risicovol. Weet dan dat de aardlekschakelaar je beschermt. Dit soort excessen waarbij er een geleidend voorwerp dwars door de vloerbedekking gaat is bijna nul. Daarom heb ik toch maar van het vleesmes het puntje rond geslepen, gebruik je toch niet..Qua vocht moet je opletten, daarom heb ik een soort ‘badkuip’ gemaakt door de folie af te dekken en langs de randen af te plakken. Maar deze problemen kleven ook aan de eerder getoonde losse 230V matjes….en die zijn legaal, dus..
Wij zijn er beide van overtuigd dat dat dit onze beste toevoeging is aan de caravan. We zwerven vaak meerdere maanden rond tot boven de poolcirkel, garantie op koude voeten. De vloer blijft nu ook lekker droog en de schoenen ook. Het heeft voor ons twee seizoenen toegevoegd aan de zomer.
Volvo V40 T3 Cross Country / Eriba Touring Familia 310 60 Edition
Happy wife, happy life!

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Vloerverwarming

Bericht door Chris » zo 2 okt 2022 13:20

[re.gif]
En dat is nou exact de reden waarom er door caravan fabrikanten allemaal laagspanningsmatten gebruikt worden.
Maximaal is 48 volt.
Dat is een ongevaarlijke spanning.... ook als het vleesmes ( ik heb trouwens meer messen met scherpe punten in de la liggen) er eens invalt.
Of als er eens een onbedoelde overstroming is.
De 230 volt matten zijn bedoeld om b.v. in badkamers te maken, onder tegels....veilig opgeborgen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Vloerverwarming

Bericht door iemand » zo 2 okt 2022 14:39

Ik heb mn 48 volt ringkerntrafo vervangen voor een schakelende voeding.
Zie hier op het forum.
Die 48 volt spanning is met een kleine potmeter in de voeding te callibreren.

Tja de vloer is me wel eens warm aan mn voeten. Dus dacht ik, hoe kan dat minder scratch.gif
Ik ben over de uitvoering nog aan het winter-brainstormen... Hoe en waar zef ik een een extra regeling in serie met de afregeling van de voeding.

Op m'n Nog-doen-lijstje staat ...

Warmteafgifte vloerverwarming kunnen regelen; met thermostaat en/of door voedingsspanning te kunnen instellen (is tot +/- 20% instelbaar; van 39,1 - 61,5 volt. Dus gebied van 39,1 t/m 48 volt) d.m.v. (extra) potmeter op de electronische voeding.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Vloerverwarming

Bericht door Chris » zo 2 okt 2022 17:28

En een 42 volt voeding Erik.
Bestaan vast wel.
Die regelt denk ik mooi in jou gewenst werkgebied .
Potmetertje extern maken.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Stigter
Berichten: 1132
Lid geworden op: ma 18 nov 2013 23:45
Locatie: Midden Nederland

Re: Vloerverwarming

Bericht door Stigter » zo 2 okt 2022 18:22


Chris schreef: ( die 2 delen verwarmingsmat zijn volgens mij nog steeds in gebruik bij 2 forumleden...)
Wij gebruiken het 1 tot 2 keer per jaar als we vroeg binnen zitten en werkt nog steeds prima.

Waarom wil je het oprollen om een klein pakketje te bewaren?

Als dat zo is bij ons ligt het onder het matras op de lattenbodem. Hoef je het niet op te rollen en ligt ook niet in de weg.
Het is maar een idee.

Groet Arnold

Gebruikersavatar
corina
Berichten: 68
Lid geworden op: ma 12 apr 2021 13:49

Re: Vloerverwarming

Bericht door corina » zo 2 okt 2022 23:29

"" Stigter schreef ; Als dat zo is bij ons ligt het onder het matras op de lattenbodem. Hoef je het niet op te rollen en ligt ook niet in de weg.
Het is maar een idee.

Bij ons noemen ze dat een elektrische deken blij.gif

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Vloerverwarming

Bericht door Ab » wo 19 apr 2023 15:57

Reclame verwijderd.
Het is niet toegestaan om reclame uitingen of verwijzingen naar eigen bedrijf te plaatsen.
Zie forumregels. Bij herhaling volgt een ban.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”