Aansluit snoer 3x2.5 ouderdom dus vervangen?

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Aansluit snoer 3x2.5 ouderdom dus vervangen?

Bericht door Chris » za 24 sep 2022 23:02

@ Stefertje..
Zou ook heel goed Aluminium kunnen zijn.
Dat geleid vrijwel net zo goed als koper.
Alle hoogspanningsleidingen, die in de lucht... allemaal aluninium.
Alu is lichter dan koper... voordeel voor ons.

Als je het niet kan vertinnen is het Alu...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

theotrucker
Berichten: 413
Lid geworden op: wo 24 dec 2014 19:35
Locatie: Zuid Limburg

Re: Aansluit snoer 3x2.5 ouderdom dus vervangen?

Bericht door theotrucker » zo 25 sep 2022 12:10

Maar die aluminium hoogspanningskabels hebben wel een stalen kern.
Anders zouden ze steeds langer en dunner worden.
Dacia sandero stepway 0.9 turbo 2018
met een Caravelair corail 1995

Richard1307
Berichten: 57
Lid geworden op: za 28 jul 2018 15:59

Re: Aansluit snoer 3x2.5 ouderdom dus vervangen?

Bericht door Richard1307 » vr 14 okt 2022 00:55

Ik denk eerder dat het vertind koper is. Dat kwam je vroeger veel vaker tegen dan tegenwoordig. Uit de tijd dat neopreen nog als 'hoogwaardige' kabel werd gezien.

Zelf heb ik alles in 3x2,5mm2 H07BQ-F PUR kabel:
De vaste kabel voor de caravan heeft een blauwe mantel en is van Elektron Berlin met een rechte Bals man en custom haakse PCE vrouw die niet in de handel te krijgen is. De aanvullende kabels hebben een oranje mantel en vertinde aders en gemaakt door een Poolse fabrikant die echt alleen zeer hoogwaardige kabels doet en die je nooit in het reguliere circuit treft. Allemaal afgewerkt met rechte Bals CEE connectoren met veerklemmen op de terminals.

Een goeie die mijn kabels jat en als 'gekocht in de winkel' door wil laten gaan...

PUR is overigens een stuk onverslijtbaarder dan neopreen en ook nog zo'n 30% lichter waardoor mijn 3x2,5mm2 hetzelfde weegt als 3x1,5mm2 neopreen. Ideaal dus.

Richard1307
Berichten: 57
Lid geworden op: za 28 jul 2018 15:59

Re: Aansluit snoer 3x2.5 ouderdom dus vervangen?

Bericht door Richard1307 » za 15 okt 2022 15:05

Dat dus.

Was vandaag toch toevallig in de caravan.
Bijlagen
20221015_141230.jpg
20221015_141242.jpg
20221015_141227.jpg

Richard1307
Berichten: 57
Lid geworden op: za 28 jul 2018 15:59

Re: Aansluit snoer 3x2.5 ouderdom dus vervangen?

Bericht door Richard1307 » za 15 okt 2022 15:08

De laatste foto.

De verloopjes hebben bij mij een gele kabel. Lekker herkenbaar.
Bijlagen
20221008_164013.jpg
20221015_141235.jpg

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Aansluit snoer 3x2.5 ouderdom dus vervangen?

Bericht door Chris » za 15 okt 2022 16:04

Dit is wel kwaliteit...erg fraai en mooi... en dat kost nogal meer denk ik zomaar....
Doorgaans is dat bij industrieel gebruik zeker lonend, bij ons kampeerders met een aankoppelen en weer losnemen is dat wel wat erg luxe.
Ik doe het wel gewoon met mijn neopreentje.... 3x1,5 mm2.... zat..

Ik vraag me af...
Is die PUR kabel ook soepel ????
En als dat in 3x1,5 mm2 te koop is.... zeker interessant... gewichtsbesparing.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Aansluit snoer 3x2.5 ouderdom dus vervangen?

Bericht door Gemineye » za 15 okt 2022 16:06

Ik zit ook op een hifi forum en daar lees ik ook veel over netkabels die door elfjes zijn gesmeed bij maanlicht. Hoe duurder hoe beter. Dat datzelfde principe ook voor caravans van meerwaarde is, is mij nog nieuw. Maar de kleur is wél gaaf. ;-)
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Aansluit snoer 3x2.5 ouderdom dus vervangen?

Bericht door WillyL » za 15 okt 2022 16:34

Mijn oranje kabel moet van ergens 1969 zijn en doet het nog prima. Geen spoor van sleet te merken en een erfstuk van toen mijn ouders nog kampeerden. Ik zie echt geen nut dat ding te wisselen voor een nieuwe.
Dit jaar heb ik nog even de stekker open gehad omdat er een probleem gedetecteerd was door de alarminstallatie van een e-auto. Bleek een losse aardaansluiting te zijn, volledig mijn fout. De aders zagen er nog als nieuw uit.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Richard1307
Berichten: 57
Lid geworden op: za 28 jul 2018 15:59

Re: Aansluit snoer 3x2.5 ouderdom dus vervangen?

Bericht door Richard1307 » zo 16 okt 2022 15:04

Chris schreef:
za 15 okt 2022 16:04
Dit is wel kwaliteit...erg fraai en mooi... en dat kost nogal meer denk ik zomaar....
Doorgaans is dat bij industrieel gebruik zeker lonend, bij ons kampeerders met een aankoppelen en weer losnemen is dat wel wat erg luxe.
Ik doe het wel gewoon met mijn neopreentje.... 3x1,5 mm2.... zat..

Ik vraag me af...
Is die PUR kabel ook soepel ????
En als dat in 3x1,5 mm2 te koop is.... zeker interessant... gewichtsbesparing.
Wat betreft de meerkosten valt het eigenlijk nogal mee. Ik betaal voor mijn stekkers (Bals) bijvoorbeeld ongeveer hetzelfde als wat je er bij de Gamma voor betaald. Ik heb dan wel vernikkelde contacten en nog wat andere features zoals veerklemmen voor de contacten en een wartel die gelijk trekontlasting is.

Hetzelfde geldt voor de kabel: Het ligt er maar net aan waar je shopt en voor de corona had ik zelfs een periode van een jaar of 2 dat ik minder betaalde voor PUR dan neopreen.

Ik heb jarenlang in het licht en geluid met neopreen gewerkt (zelf een kilometer of 1,5/2 gehad) en was een aantal features van neopreen zoals gewicht en snijbestendigheid (of het gebrek daaraan eigenlijk) heel erg zat. Mijn ouders hadden een boot en aangezien de echte schipper niet zonder zijn PUR kabel kan... Zodoende ben ik er op de jachthaven mee in aanraking gekomen.

Tegelijkertijd zag ik een aantal grote verhuurders van tijdelijke stroomvoorzieningen ook vanwege onder andere voornoemde redenen overschakelen naar PUR en toen ben ik wel overstag gegaan. Daarbij heel goed rond gekeken wat er leverbaar was en toen op een aantal merken uitgekomen. Draka met ribbels daarbij bewust uitgesloten vanwege onder andere problemen met waterdichtheid op de wartels, schoonmaken en slijtage. Die ribbels slijten best wel erg snel en ongelijkmatig bij zwaar gebruik.

Het liefst ga ik voor vertinde aders om elke vorm van corrosie uit te sluiten. Met alle invloeden van de afgelopen paar jaar helaas niet altijd mogelijk. Elektron Berlin heeft het zelfs niet in het programma. Nog een kleine wetenswaardigheid: De moeilijkst verkrijgbare kleur in PUR (voor stroomkabels) is zwart. Dat begint heel langzaam te veranderen. Overigens had ik het liefst alles paars gehad maar ook daar weer dat je niet altijd kan krijgen wat je wil en dat oranje wereldwijd de meest geproduceerde kleur is met daarna geel.

Wat betreft flexibiliteit: Net zoals dat je bij neopreen tussen de verschillende merken verschillen hebt in flexibiliteit, heb je dat ook bij PUR. Met de merken die ik heb, kan ik zeggen dat ik een zeer goede neopreen moet hebben wil die flexibeler zijn dan mijn PUR.

En ja, PUR is in 3x1,5mm2 te krijgen. Zie hieronder een aantal voorbeelden waar het makkelijk te verkrijgen is tegen een redelijke prijs:
50m https://www.thomann.de/nl/stairville_pu ... 5mm_bl.htm
50m https://www.thomann.de/nl/stairville_pu ... mm_yel.htm
50m https://www.thomann.de/nl/stairville_pu ... 5mm_pi.htm

Een leverancier van mij met zeer goede prijzen:
100m: https://www.kraus-kabel.de/kabel-und-le ... 00m/a-2116
50m https://www.kraus-kabel.de/kabel-und-le ... 0-m/a-2269
Verzenden is dankzij de huidige economie van €10,- Naar €16,50 gestegen...

De Nederlandse distributeur van Elektron Berlin:
https://www.elektronnederland.nl/
Bij afname van genoeg meters zelfs bedrukt met je eigen naam of andere gewenste opdruk.

Overigens ben ik ook ooit met een standaard 3x1,5mm2 Crusader kabel begonnen specifiek alleen voor de caravan. Maar als je toch bezig bent en het een soort van hobby is...

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Aansluit snoer 3x2.5 ouderdom dus vervangen?

Bericht door Ron » zo 16 okt 2022 16:06

Ik moest ff zoeken wat PUR kabel was.
Ik heb al jaren gele QWPK kabel.
Dat is ook PUR.
Prima kabel heeft verschillende jaren over de weg gelegen waar er per dag honderden auto's overheen reden.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7068
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Aansluit snoer 3x2.5 ouderdom dus vervangen?

Bericht door karelV » zo 16 okt 2022 17:22

Heb vorige week 100 meter 3x 2,5 mm2 kabel besteld waar ik zelf 4x 25 meter van voorzien heb met CEE stekkers, en dit was na aanleiding dat mijn vorige kabel wat 3x 1,5 mm2 was begon te kronkelen en dat ik al 2x een Ctek mxs 10 opgeblazen heb terwijl dat toch 1 van de beste opladers is.
Die Ctek is zo gevoelig voor zuivere stroomtoevoer aldus Sjoerd Kuipers van Kampeertechniek Zuid-Holland, dus daarom dus 3x 2,5 mm2.
Bij onze vorige caravans had ik daar geen last van, maar daar zaten ook niet zoveel stroomvreters in dan nu.

En waarom 100 meter....als we aan de Rijn of Moezel staan hebben we dat nodig.....laatst nog op de Holländischer Hof nog 85 m1 kabel gebruikt dus vandaar. knipoog.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”