Roest en probleem met klein deel vloer

Over klussen, reparatie en onderhoud van het interieur van de caravan.
BasRonin
Berichten: 83
Lid geworden op: do 4 aug 2022 19:58

Roest en probleem met klein deel vloer

Bericht door BasRonin » do 22 sep 2022 22:10

Hallo allemaal,

Mijn caravan avontuur loopt niet bepaald lekker.

Vorige maand een Fendt tfb saphyr uit 2002 gekocht (zonder garantie). De caravan zag er op het oog spik en span uit, op wat vervangingen van raamuitzettertjes en wat scharnier reparaties na.

Echter, bij ons eerste avontuur in Zwitserland vond mijn vriendin het onder het bed wat muf ruiken (ik heb een slechte neus).

Vandaag was ik bezig met de caravan winterklaar maken, maar kwam erachter dat er een behoorlijk probleem zit in de ruimte onder het bed, aan de zijde van de dissel. Ik zag wat roestige schroeven op wat kabelgootjes en dacht deze maar eens te vervangen voor rvs.

Bij het weghalen van de kabelgoot kwam er een lijn van veel roest te voor schijn. Deze roest was gelukkig redelijk makkelijk (op wat lichte vlekken na) weg te halen. Wel bleek ik de vloer hier (circa 5cm vanaf het serviceluik gemeten, in te kunnen drukken).

Hierop aan de onderzijde van de caravan gekeken, dat zag er overal goed uit behalve op deze plek onder het bed, precies waar de vloer zacht voelde.
Hier was een klein deel van de houten bodemplaat letterlijk rot (zie fotos).

Hierop heb ik besloten maar eens in dit forum te vragen hoe ik dit zou kunnen repareren of laten repareren, maar dacht eerst maar eens die roestlijn goed weg te halen onder het bed. Toen vielen mij twee stukjes vloerbedekking aan de rand van de dissel van circa 20cm x 8cm op die op de vloer geniet waren. Nadat ik deze verwijderd had bleek hier in dezelfde afmeting een groot roest stuk in te zitten. Het lijkt me een plaatje van staal met daarin twee soort van bouten om de vloer bij elkaar te houden. what the hell..

Nu weet ik dus echt even niet wat de concequenties zijn van deze zaken. Het lijkt allemaal niet groot, maar hoe vervang ik dit en verwijder ik de roest? Ik zie geen onderzijde van de bout uit de caravan steken of iets dergelijks dus heb ook geen idee hoe ik deze jongens eruit schroef.

Kennelijk heeft hier in het verleden (of nog steeds maar ik zie niets nats), iets gelekt met lichte schade tot gevolg. Wat is mijn volgende stap?

Voor de duidelijkheid, ik heb de caravan zonder de juiste kennis bij een handelaar gekocht, ik ben een beetje bang een miskoop te hebben gedaan maar de situatie is nu zoals hij is. Optisch ziet de caravan er super uit en ook in Zwitserland deed hij het geweldig. Ik wil het daarom het liefst gewoon verhelpen zonder gedoe met die handelaar (ben bang dat we daar niet uit gaan komen).


Ik ben erg benieuwd naar jullie adviezen.
Bijlagen
9AE78743-0C84-42EB-8F41-102CA0DE65A1.jpeg
2F68EE7E-B119-4E5A-BD93-ACF56F04521A.jpeg
0BF71041-CB95-43D3-A06B-C0C9F22C1CA4.jpeg

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36093
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Roest en probleem met klein deel vloer

Bericht door Chris » do 22 sep 2022 22:16

Foto's plaatsen....

Want als ik het goed begrijp vind jij een metalen plaat in de vloer van de caravan...????? scratch.gif scratch.gif
Da's niet helemaal origineel denk ik..
Of het is een verstopte rotte plek...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

BasRonin
Berichten: 83
Lid geworden op: do 4 aug 2022 19:58

Re: Roest en probleem met klein deel vloer

Bericht door BasRonin » do 22 sep 2022 22:19

Fotos zijn geplaatst. Beetje lastig zo in het donker, maar twee fotos van onderzijde caravan aan serviceluik disselzijde en een foto van het metalen plaatje met de bouten.

Extra foto als overzichtsfoto. Rode cirkel is waar plaatje zich bevind.

Ps. Bekabeling en luchtbuis heb ik even los gehaald om er bij te komen. Zat uiteraard wel gewoon strak vast.

Edit: ik denk eigenlijk dat het stukje vloerbedekking wel origineel is, want als ik heel diep onder de wc kijk vanaf de bedzijde zie ik nog zon stukje vloerbedekking net voor het toilet, daar kan nooit iemand achteraf bij zijn gekomen om iets te verdoezelen of iets dergelijks. Ik denk dat Fendt destijds op deze manier een stalen constructieplaatje in de vloer netjes wilde maken of iets dergelijks. Bij mij is het alleen helemaal verroest.
Bijlagen
013B61DA-AF83-4397-9761-281BF6748A08.jpeg

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3985
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Roest en probleem met klein deel vloer

Bericht door Gemineye » do 22 sep 2022 23:15

Dat metalen plaatje zou ik nog niet zoveel probleem in zien persoonlijk. Dat zal wel origineel zijn denk ik.. de roest aan dat metalen plaatje is ook niet zo erg, en aan het hout nu misschien ook nog niet, maar dat moet wel worden aangepakt! Vind dus de oorzaak van de lekkage!

Als ik je foto trouwens zo bekijk dan lijkt er wel meer vocht te zitten. Zie foto! Of lijkt dat zo?Afbeelding
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

BasRonin
Berichten: 83
Lid geworden op: do 4 aug 2022 19:58

Re: Roest en probleem met klein deel vloer

Bericht door BasRonin » do 22 sep 2022 23:40

Dat deel heb ik dus schoongemaakt (dit is een foto na het schoonmaken). Hier lag ook een kabelgoot die na weghalen een roeststreep achterliet. Daar zat dus ook “schade”. De muur daar is gelukkig niet echt in te drukken ofzo dus het lijkt alleen wat cosmetische schade. Of kan dat verergeren?

Nu bedenk ik me dat ik bij de aankoop en het vullen van het water erachter kwam dat de kunstof boiler gebroken was (wss niet goed leeggemaakt afgelopen winter door de vorige eigenaar). Er was toen dus lekkage (5 liter van de boiler) die ik direct weggeveegd heb. Echter ik zag aan de disselzijde van de caravan ter hoogte van dat serviceluik dat er water naar beneden kwam, terwijl hier geen afvoer zat. Het was destijds 30 graden (tijdens die hittegolf) en ik heb dit toen ook op dit forum gevraagd omdat ik bang was dat ik serieuze vochtschade zou oplopen. De algemene mening was toen dat het door het warme weer wel los zou lopen, maar ik twijfel nu toch heel erg of deze lekkage niet voor deze roestplekken en schade aan de vloer gezorgd heeft.
Dit zou dus de reden kunnen zijn geweest. Het lijkt alsof er meer lekkage is maar het kan goed zijn dat dit de “stroom” van het gelekte water betrof en dat de lekkage daarmee meteen gestopt is.
Ik vind het alleen bizar dat de onderkant van de vloer in dat geval zo extreem te lijden heeft gehad met dit als gevolg in vier weken tijd.

Hoe kom ik erachter of er wellicht nog een lekkage is? Lijkt me in dat geval namelijk van buitenaf.

Verder mbt de vloer aan de onderzijde caravan. Het betreft maar een klein stuk maar moet/kan ik hier iets in vervangen. Er is echt een deel rot. Vloeit dit niet uit op de rest van de vloer?

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3985
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Roest en probleem met klein deel vloer

Bericht door Gemineye » vr 23 sep 2022 08:25

Tja het is lastig beoordelen zo op afstand. Als die boiler al even lek was, en er heeft even water gestaan onder het bed, dan zou het goed kunnen dat dat stukje tapijt lang nat is geweest en dat daarom het metalen plaatje is gaan roesten. Maar dat plaatje maak ik me nog niet zo’n zorgen over..

Die bodem wekt de indruk dat het veel langer gelekt heeft; dat is niet van een paar weken denk ik.

Wat het beste werkt denk ik; zorg dat de caravan goed droog wordt van binnen (kachel even aan ofzo??) en zet hem daarna buiten in de regen. Als het daarna weer nat wordt dan weet je dat het van buiten komt. Lekkage is wel echt een lastig ding helaas. Er bestaat niet per se een snelle of makkelijke methode..
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7971
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Roest en probleem met klein deel vloer

Bericht door Ron » vr 23 sep 2022 08:59

Is het service luik wel waterdicht ?
Het lijkt er op dat via het service luik het water naar binnen is gekomen.
De vloer moet wel gerepareerd worden.
Nieuw stuk er in of injecteren ?
Dit komt niet van de lekke boiler.
Voor dat het hout rot is ben je wel wat jaartjes verder dat gebeurt niet in 4 weken.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

BasRonin
Berichten: 83
Lid geworden op: do 4 aug 2022 19:58

Re: Roest en probleem met klein deel vloer

Bericht door BasRonin » vr 23 sep 2022 09:11

@Gemineye dat is een goeie! Ga ik doen.

@ronk, ahh.. goed dat je het zegt. Enig idee of die houtrot zich op den duur uitzet? De rotte stukken zal ik wel moeten afbreken en dan kijken of ik er een nieuw stukje plaat onder kan taggen ofzo.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3985
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Roest en probleem met klein deel vloer

Bericht door Gemineye » vr 23 sep 2022 09:18

Houtrot blijft verder gaan als het vochtig blijft. Als je de lekkage kunt stoppen (daarmee beginnen dus) en de vloer wordt weer droog, dan zou de schade best beperkt kunnen blijven tot minimale inspanningen.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36093
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Roest en probleem met klein deel vloer

Bericht door Chris » vr 23 sep 2022 10:52

Wellicht een goed idee om een vochtmeter te kopen.
Dan kan je best goed uitvinden waar de lekkage / vocht zit.
Want zonder oorzaak reparatie is de gevolg reparatie zinloos.
En met een vochtmeter ben je niet meer aan het raden waar vocht zit.
Want ik denk ook, aan de verkleuring van de wand te zien, dat het al langer gelekt heeft.
Dit is geen "tekening" van een keer 5 liter water.

Die vochtmeters....
Je moet een inductief model hebben.
Zeker niet die met 2 prikkers voorop... dat is destructief,,,, helemaal fout.
Bij Aliexpress rond de 20 euro.
Ik heb er ook een en als je wilt mag je die best lenen... moet je hem effe halen in Hillegom.
Deze: https://nl.aliexpress.com/item/32807241 ... Eib1tkpT0q
Maar er zijn meerdere versie's.... inductief model... dat moet je hebben.
Op de foto de mijne..
.
vochtmeter.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

BasRonin
Berichten: 83
Lid geworden op: do 4 aug 2022 19:58

Re: Roest en probleem met klein deel vloer

Bericht door BasRonin » vr 23 sep 2022 21:48

Dat is een hele goede tip! Er zit wel wat levertijd of van ali maar dat is het wel waard gezien zon meter hier 160 euro kost. Ik ga hem bestellen!

Oh.. en bedankt voor het aanbod, maar Hillegom is voor mij een uur+ rijden.

iemand
Berichten: 5242
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Roest en probleem met klein deel vloer

Bericht door iemand » vr 23 sep 2022 22:03

Kun je vast inlezen...

Zie onder vochtmeting op m'n onderhoudspagina

Enige voorbereiding is ... De meter instellen op gear 1 dmv de select-knop.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36093
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Roest en probleem met klein deel vloer

Bericht door Chris » vr 23 sep 2022 22:42

BasRonin schreef:
vr 23 sep 2022 21:48
Dat is een hele goede tip! Er zit wel wat levertijd of van ali maar dat is het wel waard gezien zon meter hier 160 euro kost. Ik ga hem bestellen!

Oh.. en bedankt voor het aanbod, maar Hillegom is voor mij een uur+ rijden.
Ok...maar het had dichtbij kunnen zijn... mrgreen.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

BasRonin
Berichten: 83
Lid geworden op: do 4 aug 2022 19:58

Re: Roest en probleem met klein deel vloer

Bericht door BasRonin » za 24 sep 2022 13:06

Zeker, bedankt voor het aanbod. En bedankt voor de gebruiksaanwijzing voor een vochtmeter.

Ik krijg vanavond een vochtmeter binnen via amazon, dan zal eea hopelijk verduidelijkt worden.

Maarrrr.. met het oog zag ik toch de meeste schade onder het serviceluik. Aangezien ik de vloer daar kon indeuken en aan de onderzijde van de caravan ook een stuk rot was (zie fotos eerdere post) heb ik daar een stuk zijl weggesneden. Helaas blijkt er een groot stuk rot.

Ik heb een lap zijl afgesneden ter grootte van het rot, maar mogelijk moet ik het nog groter maken.

Het lijkt me wel duidelijk dat het serviceluik de boosdoener is, ik wordt wel een beetje hopeloos van deze situatie.

Mbt de wand:
Dit lijkt multiplex, dikte mij even onbekend daar ik bijna alles onder het serviceluik kan afschrapen door het rot. De buitenwand lijkt aluminium (de beplating uiteraard). Ik ben eigenlijk niet echt piepschuim tegengekomen tussen deze twee materialen.

Mbt de vloer:
Als ik het zo met het oog zie lijkt de vloer zowel aan de onderzijde van de Fendt als de bovenzijde te bestaan uit 2x een plaat multiplex, met daartussen piepschuim. De alleronderste bodemlaag lijkt 3mm, de allerbovenste vloerlaag lijkt ook 3mm. Daartussen zitten nog twee platen met daartussen het piepschuim. Klopt dat een beetje?

Nu ben ik een beetje bang dat er ook een stuk van de dwarsbalk wat aangevreten is.

Ik denk dat ik eerst al het rot maar weg ga bikken. Dan pas kan ik gedegen verder kijken. Uiteraard zal ik een nieuw serviceluik van Therford bestellen, die kosten ook de hoofdprijs niet.

De rest van de vloer lijkt gewoon sterk, dus ik denk dat ik het maar bij deze plek hou, dit lijkt me echt de veroorzaker. Vanavond zal ik met de vochtmeter testen of er nog meer problematische plekken zijn. Wat denken jullie?

Ik denk dat die hele plek zo een beetje weggezaagd moet worden. Zowel op vloer als bodem, en vanaf daar weer opbouwen.

Het is trouwens niet zo dat ik eerst het lek kan dichten, ervanuitgaand dat dit bij het serviceluik zit.

Het serviceluik zit namelijk tegen het hout aangeschroefd dat ik aan de onderzijde in elk geval verwijderd heb. Dit zal dus eerst vervangen moeten worden denk ik.

Tis allemaal niet best iig.
Bijlagen
5B72B4F8-C621-44EE-9F67-4521FF8697AC.jpeg
Eerst het ondergedeelte van de wand onder het serviceluik weggestoken, zat echt heel los op de rechterzijde na
ABD0480E-B459-43C9-91E9-C03DC1749CEA.jpeg
Dit is de situatie nu

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36093
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Roest en probleem met klein deel vloer

Bericht door Chris » za 24 sep 2022 15:27

Een vloer of wand opbouw in een caravan is geen rocket science hoor.
En die dikte's die je opgeeft zijn een beetje zoals overal.
Mag hier of daar een mm schelen in plaatdikte maar daar kom je al reparerend wel achter.
Idd... Triplex, tempex, triplex.
En Kit...
Ab weet een hout constructie lijm die blijkbaar geweldig sterk is.
HEt verhaal wat ie verteld is in ieder geval heel sterk.. knipoog.gif
Als je dus een dwarsbalkje moet vervangen.... aanhelen met die lijm lijkt ideaal..
Desnoods effe een spalkje over de verbinding.... zit toch in de vloer en zie je later nies meer van.

Tja...
Werk wel naar onaangetast hout toe en bouw vanaf daar opnieuw op denk ik....en niet alleen vloer... ook de wand nauwkeurig meten met de as vochtmeter.
(PS... als je toevallig een spijker of nietje tegenkomt met meten gaan deze meters op hol... inherent aan het systeem van de meter... niet schrikken)
( Meet eens wat op "droge" stukken in de wand en zie dat als referentie vochtigheid. )
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

BasRonin
Berichten: 83
Lid geworden op: do 4 aug 2022 19:58

Re: Roest en probleem met klein deel vloer

Bericht door BasRonin » za 24 sep 2022 16:11

Ha Chris,

Ja ok. Maar overal waar ik lees lijkt er idd te staan triplex tempex triplex. In de praktijk hier zie ik dus eigenlijk triplex - triplex - tempex - triplex - triplex als ik het goed zie. Vier lagen hout dus met ertussen tempex. Klopt dat of zie ik dit door het weghalen van het rot verkeerd.

Waarom wordt er 2x triplex 3mm op triplex 3mm gedaan? Ipv 1 triplex plaat van bv 6mm. Of zie ik het nu helemaal verkeerd?

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 792
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Roest en probleem met klein deel vloer

Bericht door WanFie » za 24 sep 2022 16:30

Ik heb alleen gezien dat er onder platen van 3 mm werden gebruikt en aan de bovenkant een plaat van 6 mm. Soms ook 6 mm aan de onderkant, maar 3 mm is genoeg en natuurlijk een stuk lichter.

Aan de randen en om de ca. 40 cm zijn houten latten ingelijmd. Deze dienen om de dekplaten op afstand te houden zodat er een sandwich element ontstaat de vloer zo stijf mogelijk wordt. EPS (Tempex) is samendrukbaar. Ik zou de naad van een nieuw stuk dekplaat (boven én onder) niet samen laten vallen met de naad in een lat. 5 cm verschuiven is voldoende. Wél alles stevig lijmen. Eventueel voor het aanklemmen schroeven gebruiken. En onder de naden van de dekplaten stroken triplex tussen de dwarsbalkjes leggen om wisselen te voorkomen.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

BasRonin
Berichten: 83
Lid geworden op: do 4 aug 2022 19:58

Re: Roest en probleem met klein deel vloer

Bericht door BasRonin » za 24 sep 2022 17:27

Dat klinkt wel logisch. Het kan ook dat het door de rot zo los gekomen is dat het twee aparte bovenplaten van 3mm lijken maar eigenlijk gewoon 1 bovenplaat van 6mm betreft.

Ik ga eens goed kijken.

BasRonin
Berichten: 83
Lid geworden op: do 4 aug 2022 19:58

Re: Roest en probleem met klein deel vloer

Bericht door BasRonin » zo 25 sep 2022 16:43

In de jacht naar de oorzaak van de lekkage ben ik met mijn nieuwe vochtmeter aan de slag gegaan. Alles lijkt erop dat er in elk geval veel vocht zit bij exact de plaats van het serviceluik waar al het rot zit.

Toen ik het serviceluik beter inspecteerde merkte ik dat het serviceluik met weinig weerstand dicht gaat. Nu moet ik zeggen dat het serviceluik aan de andere zijde van de caravan net zo goed weinig weerstand geeft bij het dichtdoen. Hier is het vochtpercentage superlaag en is alles droog. Wat me wel verbaasd is dat beide serviceluiken Thetford (nummer 5) betreffen en dat bij beide serviceluiken een scheiding in de bovenzijde van het serviceluik bij de schroef zit die niet dichtgekit is of iets dergelijks. Eerst dacht ik dat het een scheur of iets dergelijks betrof, maar het lijkt echt het oude model van Thetford 5 te betreffen daar het tot in perfectie gesneden is in het midden van de bovenzijde en beide serviceluiken dit bij mij hebben. Op de site van Thetford zag ik dat de nieuwe modellen dit niet hebben.

Zou dit niet heel goed de oorzaak kunnen zijn van de lekkage? Het lekt 100% bij het serviceluik en ik kan me heel goed voorstellen dat het te maken heeft bij deze snee bij de bovenzijde van het luik. Maar als dit het probleem is zou het toch bij veel mensen het geval zijn met een dergelijk luik?!

Wat ik alleen heel vreemd vind is dat het aan de andere zijde van de caravan (exact hetzelfde luik met dezelfde snee in het midden van de bovenzijde) kurkdroog is.
Bijlagen
AF0A5D72-DA12-4914-B098-52202B856C08.jpeg
BB1874B3-8FBF-4F78-BF65-C3A01F2AC791.jpeg
7CEA9F87-CA1B-449C-AD51-40B4FBE1986D.jpeg
De snee bij de schroef in het midden van de bovenzijde (niet afgekit of iets dergelijks)

Wally
Berichten: 1274
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Roest en probleem met klein deel vloer

Bericht door Wally » zo 25 sep 2022 17:02

Dan zou de vochtmeter ook moeten uitslaan ter hoogte van de "breuk".

De echte vochtschade zit toch onder het serviceluik?

Of het water moet met een regenbui met een straaltje via die breuk naar binnen lopen. En dat dan al een behoorlijke tijd.

Heb je al geprobeerd om met een waterslang water rondom het luik te sproeien, om te kijken of je kunt zien waar het water naar binnen komt?

Frans

BasRonin
Berichten: 83
Lid geworden op: do 4 aug 2022 19:58

Re: Roest en probleem met klein deel vloer

Bericht door BasRonin » zo 25 sep 2022 18:19

Goeie Wally! Ga ik uittesten!

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36093
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Roest en probleem met klein deel vloer

Bericht door Chris » zo 25 sep 2022 18:59

Ik denk ook niet dat die naad de oorzaak kan zijn.
Daarvoor lijkt het mij veel teveel water inwerking.

Naast de tuinslang kan je ook in het donker van de avond eens met een felle zaklamp binnen rond de naad van het luik schijnen en dan buiten iemand goed kijken of er licht te zien is.
Of van buiten naar binnen schijnen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Wally
Berichten: 1274
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Roest en probleem met klein deel vloer

Bericht door Wally » zo 25 sep 2022 20:48

[re.gif]

Met licht langs het serviceluik schijnen zegt niet alles.
Was een paar jaar geleden 's avonds in de caravan bezig en zag buiten op een bepaald moment licht via het gesloten serviceluik.
Was wel via een staande kant. Gelukkig moet de eerste druppel daar nog naar binnen komen.
Caravan slaapt bij mij gewoon buiten, zomer en winter.
Op de vloer bij het luik wat A 4tjes gelegd, maar die hebben die winter geen druppel water gezien.
Ik loer nu toch nog wel regelmatig nog na een regenbui of de vloer bij het luik droog blijft.

Voor zover ik het kan bekijken komt het door iets of wat vervorming van de caravan wand.
Het profiel van het luik waar ook het afdichtingsrubber in zit is gewoon recht.
Gecontroleerd met een rij.

Frans

Ab
Moderator
Berichten: 26698
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Roest en probleem met klein deel vloer

Bericht door Ab » zo 25 sep 2022 20:49

Die naad in het kozijntje van het luik hoort daar niet vlgs mij.
Maar even afkitten en het is ook weer dicht.
De vloer bestaat uit 1 bovenplaat en 1 onderplaat.
De bovenste is dikker.
Beide platen zijn onderling verlijmd tot een sterke sandwich met isolatie ertussen.
Let wel op..isolatie lost op met de meeste lijmsoorten.
De beste reparatie methode is een rechthoekig stuk uit de bodem zagen. Daarna de isolatie ca 2 cm wegkrabben.
Daar een lat inlijmen met 2 K epoxylijm, van ca 4 cm breed, en de dikte van de isolatie. Zodanig, dat de lat een paar cm uitsteekt naar de binnenzijde van de opening.
Dan vanaf de onderkant een passend stuk plaat van 4 mm dikte op de latten lijmen. De lijm een uur of zo uit laten harden.
Met wat steunlatjes eronder om het aangedrukt te houden.
Daarna een passend stuk isolatie op de bodemplaat lijmen, ook met de epoxylijm.
Aansluitend de isolatie aan de bovenkant insmeren met een lijmkam met de epoxy.
De bovenplaat daarop drukken, en de naadjes ook vullen met de lijm.
Het best gebruik je thixotrope Epoxylijm, wat dikkere lijm dus.
Verkrijgbaar bij o.a. Polyservice.
Evt. kan je de lijm zelf dikker maken door er verdikkings poeder in te roeren. Dan kan je het ook als plamuur voor evt wat grotere naden gebruiken. Zit zo vast als een huis..gaat nooit meer los.
Succes!
Nb. De stalen strip zit vlgs mij met 2 bouten aan het chassis.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

BasRonin
Berichten: 83
Lid geworden op: do 4 aug 2022 19:58

Re: Roest en probleem met klein deel vloer

Bericht door BasRonin » ma 26 sep 2022 08:56

Ha Ab, super bedankt, daar kan ik wat mee.
Ik had een soortgelijk bericht van jou al eerder gezien bij andere discussies. Bedoel je deze lijm? (Zie foto)
Mbt de stalen strip, klopt hoor, zijn de bouten die in het chassis zitten, met daglicht kon ik dit beter zien.

Nu stond ik gisteren op het punt om de boel af te tekenen en uit te zagen, ware het niet dat een deel van het rotte stuk onder het chassis loopt. Daar kan ik dus niet in zagen. Nu moet ik wel zeggen de bodemvloer op het chassis er wel goed uit ziet, en alleen aan het begin rot is.
Bijlagen
6543C0A9-CC59-4FB1-9D9B-EE32CFE599FD.png
6543C0A9-CC59-4FB1-9D9B-EE32CFE599FD.png (230.63 KiB) 2079 keer bekeken

Plaats reactie

Terug naar “Interieur”