Roest en probleem met klein deel vloer

Over klussen, reparatie en onderhoud van het interieur van de caravan.
Ab
Moderator
Berichten: 26696
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Roest en probleem met klein deel vloer

Bericht door Ab » ma 26 sep 2022 20:22

thumbup.gif Perfect spul.
Je zou er nog een beetje glasbubbles bij kunnen bestellen om het zo nodig nog wst dikker te kunnen maken.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

mark m
Berichten: 498
Lid geworden op: wo 24 jun 2020 19:57

Re: Roest en probleem met klein deel vloer

Bericht door mark m » ma 26 sep 2022 21:56

Die 'breuk' in het omranding van het Luik hoort daar niet lijkt mij. Schroefje tijdens montage te hard aangedraaid waardoor het na verloop van tijd is doorgescheurd?

Stel dat de caravan een aantal jaren op een seizoensplek heeft gestaan, dan zou de tentkant inderdaad redelijk droog blijven (na het seizoen weer in de stalling?) En de niet tentzijde zou dan inderdaad veel meer water zien.

Logischerwijs zou dit toch opvallen met het in en uitpakken als je met regelmaat op vakantie gaat. Op een seizoensplek zie je de lekkage wellicht veel minder snel?
Alfa Romeo Stelvio Super 2.0T Q4, '17

Met daarachter

Knaus Sport Silver Selection 540 FDK, '21
Met Unico Genua + Torino

BasRonin
Berichten: 83
Lid geworden op: do 4 aug 2022 19:58

Re: Roest en probleem met klein deel vloer

Bericht door BasRonin » di 27 sep 2022 20:20

Mark m ik moet eerlijk zeggen dat dat in eerste instantie exact mijn theorie was. Maarr de knip in de bovenste schroef is zeker niet gebeurd door scheuren met schroeven, beide luiken hebben exact in het midden een 90 graden snede, overduidelijk fabrieks af zo gemaakt.

Ik las laatst iets over nieuwe modellen van Thetford luiken. Ik denk dat dit gewoon een (veel) ouder model betreft (al snap ik deze uitsnede niet).

Ik vroeg me eigenlijk af of deze zilver aluminium achtige fendt kleur van de thetford luiken nog wel zo gemaakt wordt. Ik zie nu alleen wit, lichtgrijs en zwart als opties. Vervangen is dus optisch ook niet echt alles.

Gebruikersavatar
Rodo
Berichten: 961
Lid geworden op: di 23 aug 2022 13:11
Locatie: On the road somewhere

Re: Roest en probleem met klein deel vloer

Bericht door Rodo » di 27 sep 2022 20:23

Er zijn in het verleden ook luiken geplaatst dmv dubbelzijdige tape. Deze heeft na jaren van weersinvloeden zijn kracht wel verloren. In dat geval helemaal los halen, restjes tape verwijderen en opnieuw kitten. Geen tape meer gebruiken.
Spending a fortune to live like a wanderer

BasRonin
Berichten: 83
Lid geworden op: do 4 aug 2022 19:58

Re: Roest en probleem met klein deel vloer

Bericht door BasRonin » za 29 apr 2023 21:47

Eindelijk tijd om het probleem aan te pakken.

Ik ben begonnen al het rotte hout te verwijderen, dit bleek meer dan in eerste instantie zichtbaar was. De lekkage heeft ervoor gezorgd dat de hoek volledig rot was, en vanaf daar beide kanten op rot in het hout.

In eerste instantie had ik het idee de balkjes aan de zijde van de dissel af te schrapen zover het houtrot weg was, dan impregneer en dan houtrotvuller.

Was er wel aan begonnen maar kwam er al snel achter dat dit een hele dure grap zou worden omdat er cm’s opgevuld zouden moeten worden. Van sommige delen van de balk van 44x34 bleef nog maar een cm over.

Nieuw hout erin aan de disselzijde dus :-).
Zoals origineel twee balken van 33x34 met epoxyhars (thanks Ab) op een nieuw bodemdeeltje en tegen de wand gelijmd.
Ik moest wel even wennen aan werken met de epoxyhars. Ik heb deze delen nagenoeg onverdikt tegen de wand geplakt, hopelijk houdt dit goed want het smeerde nu als een soort houtlijm en ik kwam er later achter dat ik het nog veel meer man verdikken met glasbubbels waardoor het een veel smeerbaardere pasta wordt.

Als nieuw bodemdeeltje heb ik 3.6mm multiplex exterieur gebruikt wat ik aan de onderkant behandeld heb met een spuitbus Dekaphon 9735.

Aan de wandzijde bij het serviceluik, waar de lekkage vandaan blijkt te komen, was het balkje tegen de wand aan echt rot. Deze weggebikt, helaas wel wat (hele) kleine gaatjes door het aluminium heen gekomen (was heel lastig verwijderen), maar de epoxy zal dit wel weer dichten. Anders wat butylkit vanaf buitenzijde.

Zowel het wandbalkje van 18x69 als de 44x34 tegen de wand aan geplaatst.

Nieuw serviceluik ligt al klaar, dat wordt de volgende stap, dan het bodemdeel aan de wandzijde, nieuw eps en nieuwe vloerdelen.
Bijlagen
4DCFE6D2-4962-4CBA-9E51-8ADD41D3F187.jpeg
A3539142-F755-4297-BB28-1D0CD6B80661.jpeg
BC0393C8-0F37-49C7-9379-D389745E3E5C.jpeg

Wally
Berichten: 1274
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Roest en probleem met klein deel vloer

Bericht door Wally » za 29 apr 2023 21:53

[re.gif]

Prima thumbup.gif thumbup.gif

Hou ons op de hoogte. Is leesvoer voor velen.

Frans

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7971
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Roest en probleem met klein deel vloer

Bericht door Ron » za 29 apr 2023 22:02

Zodra hij klaar is. Kom ik wel weer eens kijken.
Voorlopig ziet het er goed uit.
Goed bezig. thumbup.gif
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36087
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Roest en probleem met klein deel vloer

Bericht door Chris » za 29 apr 2023 22:07

Complimenten hoor voor je aanpak.
Straks ben je trots op je werk.... toch maar gefixt..

Blijf maar foto's maken en posten. thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26696
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Roest en probleem met klein deel vloer

Bericht door Ab » za 29 apr 2023 22:36

Goed bezig!
Achteraf is het eigenlijk maar een klusje van niks, denk ik dat je ons laat weten over een paar dagen.knipoog.gif
Tenslotte is een caravan maar gewoon een witte doos met wielen.
Met wat goeie lijm, wat hout, piepschuim en triplex kan je bijna alle vochtschade eenvoudig repareren.
Je moet er gewoon effe aan beginnen. thumbup.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

BasRonin
Berichten: 83
Lid geworden op: do 4 aug 2022 19:58

Re: Roest en probleem met klein deel vloer

Bericht door BasRonin » zo 30 apr 2023 10:44

Dank allen.

Het zijn dan ook met name de uitdagingen die weinig te maken hebben met de daadwerkelijke opbouw die de moeilijkheid geven.

Zo heb ik nu nog een klein probleem waar ik niet helemaal uitkom. De “hoofdkabel” die onder de caravan door loopt en precies bij de rotte plek eruit kwam moet straks een nieuwe doorvoer krijgen door de nieuwe vloer. Ik heb even gekeken maar snap niet goed hoe ik alle bedrading los kan krijgen zodat ik de kabel makkelijk door een passende doorvoer kan krijgen.

Het liefst haal ik alle bedrading van deze kabel even los uit de zwarte houder maar zie nergens een “losmaak” punt.

Iemand ervaring hiermee?

(Slechte) foto als bijlage zodat te zien is wat ik bedoel.
Bijlagen
6D914EE9-7DA7-4B11-BC85-CF46D30B11ED.jpeg

BasRonin
Berichten: 83
Lid geworden op: do 4 aug 2022 19:58

Re: Roest en probleem met klein deel vloer

Bericht door BasRonin » zo 30 apr 2023 17:24

Vandaag nieuw luik geplaatst. Nu heeft Thetford kennelijk wel ingebouwde regendakjes in de modellen. De aard van al het gedane kwaad. Kennelijk hebben ze geleerd van hun fout..

Ik heb de lichtgrijze versie genomen, wel witter dan ik gehoopt had. Helaas zijn de luiken alleen in wit, lichtgrijs of zwart beschikbaar. Overigens groot prijsverschil tussen Obelink en De Wit. Scheelde tientjes bij De Wit!

Oude serviceluik zat overigens vast met dubbelzijdig tape. Nu alles met Decaseal 8936 vastgekit.

Kan ik de overtollige butyl kit er af halen als het “droog” is of moet dat gelijk weggedept worden?
Bijlagen
7020BF5D-30C8-40B4-9777-C016C479F2FF.jpeg

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36087
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Roest en probleem met klein deel vloer

Bericht door Chris » zo 30 apr 2023 17:30

Kan je de 13 polige niet losmaken.
Is vaak simpel.
Goed kleuren en nummers noteren en gelijk een nieuwe aanzetten
2 vliegen in 1 klap thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7971
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Roest en probleem met klein deel vloer

Bericht door Ron » zo 30 apr 2023 17:58

Als het niet anders kan.
Knip de kabel zo kort mogelijk bij de doos door.
Dus 1 cm per ader laten zitten.
Puur voor de kleur herkenning..
Samen komen we er later wel uit.
Ik ben nu nog op vakantie.
Als ik thuis ben eerst de keuken van zoonlief.
Maar ik vind wel een gaatje om je daarmee te helpen.
Schuifjes e.d neem ik wel mee. ( Inclusief juiste tang)
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Ab
Moderator
Berichten: 26696
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Roest en probleem met klein deel vloer

Bericht door Ab » zo 30 apr 2023 18:32

Overtollige butylkit kan je altijd weghalen.
Nu of over een jaar..maakt niks uit. Het droogt nooit uit, blijft altijd kleverig.
Het makkelijkst gaat dat met een doekje of papier van een keukenrol, waar je wat WD40 op spuit.
Eerst het ergste weg, daarna herhalen met een schoon stuk doek of keukenrol.
Als laatste net langs het naadje.
Niet op of tussen de naad spuiten, de butyl lost op.
Als er veel naast zit, kan het wel, voor de eerste keer wegvegen.
Alleen op de butyl spuiten die op het plaatwerk of kunststof zit.

Wat ronk voorstelt is een heel goede optie.
Elk draadje wat je eruithaalt met een stukje kleur erop, gewoon 1 op 1 direct vervangen door dezelfde kleur van de kabel.
Een voor een. Kan nooit fout gaan.
Mogelijk zitten de draden in een lange kroonstrip.
Kan je ze er zo weer insteken, en vastdraaien, net als de draden die je eruit haalt. Na losdraaien uiteraard..

Wat Chris voorstelt, kan ook op dezelfde manier.
Als de stekker wat ouder is, zeker doen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

BasRonin
Berichten: 83
Lid geworden op: do 4 aug 2022 19:58

Re: Roest en probleem met klein deel vloer

Bericht door BasRonin » ma 1 mei 2023 20:34

Bedankt iedereen,

@ronk echt tof dat je dat zou willen doen. Ik kijk eerst even of er geen snellere manier is (bestaande kabel meteen meenemen in een gat in een nieuw vloerdeel), dan hoeft er niets te veranderen namelijk want volgens mij ziet alles er nog goed uit. Anders kom ik zeker op de lijn!

Weet iemand overigens hoe de beluchting/ventilatie bij de vloer heet. Ik heb bij het zagen van de vloer namelijk een deel van dit beluchtings onderdeel geraakt en wil graag een nieuwe bestellen, maar enige dat er op lijkt op de bekende websites zijn schoorstenen.
Bijlagen
FFFECFE1-4759-43BA-8715-22D609924326.jpeg

Ab
Moderator
Berichten: 26696
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Roest en probleem met klein deel vloer

Bericht door Ab » ma 1 mei 2023 20:52

Screenshot_20230501_205115_Chrome.jpg
Zoiets? knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36087
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Roest en probleem met klein deel vloer

Bericht door Chris » ma 1 mei 2023 20:53

Ab...top.!! thumbup.gif
Die wist ik echt niet
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

BasRonin
Berichten: 83
Lid geworden op: do 4 aug 2022 19:58

Re: Roest en probleem met klein deel vloer

Bericht door BasRonin » ma 1 mei 2023 21:29

Haha houdt jullie expertise dan nooit op? 😂😂

Thanks @Ab. Ga hem direct bestellen.

BasRonin
Berichten: 83
Lid geworden op: do 4 aug 2022 19:58

Re: Roest en probleem met klein deel vloer

Bericht door BasRonin » za 6 mei 2023 20:52

Gisteren en vandaag verder gegaan.

Zoals op de fotos te zien heb ik dwarsbalkjes met inkepingen gemaakt om zeker te zijn dat de balken op hun plaats blijven wanneer ze in de lijm staan. Wel lekker ruim uitgemeten zodat de balkjes altijd wat kunnen werken.
E30B9852-B530-4F66-9DD6-DC81F8A1E658.jpeg
Hier nog niet gelijmd maar getest op passendheid:
F020044C-64D2-4B63-919A-D51D87A6E7EA.jpeg
Vandaag was wel een beetje stress..

Ik had een mooie bodem gemaakt, en de (dure) epoxylijm stond al klaar, maar nadat ik de bodem geplaatst had, alles ingelijmd had en de dwarslatjes op de bodem en reeds gelijmde balken lijmde bedacht ik me wat druk op het middelste dwarsbalkje uit te oefenen om zeker te zijn dat de dwarsbalkjes goed aangedrukt waren. De bodemplaat brak dwars door midden (ook zo’n dun plaatje..), net als het middelste dwarslatje.

Ik heb op dat moment geen foto gemaakt, jammer voor het verslag maar dacht alleen maar aan alle aangebrachte lijm en het werk dat snel gedaan moest worden.

Dus zo snel mogelijk naar de Karwei gereden, nieuwe plaat uit de schappen getrokken, snel over de tafelzaag op maat gemaakt en het bodemdeel snel gespoten met Decaphon 9735. Helaas was de spuitbus al bijna leeg dus heb alleen een eerste laag kunnen spuiten, als alles klaar is spuit ik de onderkant nog wel een keer na.

Hierop nieuwe lijm aangemaakt en de bodemplaat opnieuw vastgezet. Ook snel een nieuw dwarsbalkje uitgezaagd. De bestaande lijm was verre van uitgehard dus heb niet alles weggeschraapt maar snel alles opnieuw in de lijm gezet (over de oude lijm heen) en ook maar meteen eps vastgelijmd voor de stevigheid. De eps was alleen beschikbaar in 40mm terwijl ik 35mm nodig had, dus was nog niet op de juiste hoogte geschuurd (ik begreep vanuit het topic van @KnaufamSee dat dit te schuren is), dus dat doe ik later (hopelijk lukt dit makkelijk). Ik kan nu wel precies zien wat de goede hoogte moet worden maar had het misschien toch liever van tevoren gedaan.

Uiteraard wordt eea aan de onderzijde van de caravan ondersteund door houten latten die het bodemdeel tegen de balkjes aandrukken.
E01926B7-19CF-4554-A0DF-0841B3FB44F3.jpeg
Eea lijkt meteen wat steviger. Ik begrijp goed dat de vloer zijn kracht van de drie eenheid (sandwich) multiplex - eps - multiplex moet hebben en dat de lijm nog niet eens een klein beetje uitgehard was, maar ik ben op een of andere manier toch een beetje bang dat het deel altijd wat verzwakt zal blijven. Hopelijk blijkt het tegendeel!

Ik ben benieuwd of er, wanneer ik komende week de bovenste vloerplaat verlijm, echt op kan staan. Geloof dat ik het risico maar niet neem omdat er toch een bed op komt en ik er in de praktijk nooit kan staan. Zou toch lullig zijn als ik er na al dat werk alsnog door heen zak 🤨.

Voor de lezers die zich afvragen hoeveel lijm ik tot nu toe nodig had; er is al een 1,5 kilo epoxyhars + verharder doorheen gegaan en ben nu begonnen aan de tweede 1,5 kilo.

Oh ps; ik heb het bestaande electradraad van de kabelboom door een klein gaatje tussen de nieuwe bodem kunnen plaatsen, dus dit hoeft niet uit elkaar @ronk.
Natuurlijk wel altijd welkom om te kijken naar het eindresultaat later 😎.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7971
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Roest en probleem met klein deel vloer

Bericht door Ron » za 6 mei 2023 21:53

Uiteraard kom ik een keer langs voor het eind resultaat.
Je bent goed bezig. thumbup.gif
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

ReinierH
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 6 mar 2024 11:41

Re: Roest en probleem met klein deel vloer

Bericht door ReinierH » wo 6 mar 2024 14:47

Had eenzelfde lekkage bij een Hobby 460UFE 2004 bij het waterreservoir luik. Bleek gewoon het rubber te zijn wat in de deur zit. Deze was plat geworden en sloot niet meer goed af waardoor er water via de sponning naar binnen liep.

Dus check goed je deurrubbers.

Ab
Moderator
Berichten: 26696
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Roest en probleem met klein deel vloer

Bericht door Ab » wo 6 mar 2024 16:14

Ik lees (nu pas) iets over de epoxylijm.
Wel juiste hoeveelheid verharder erdoor gedaan? Normaal gesproken is het in een uurtje hard..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Interieur”