Wat houdt Autark precies in?

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
theotrucker
Berichten: 418
Lid geworden op: wo 24 dec 2014 19:35
Locatie: Zuid Limburg

Re: Wat houdt Autark precies in?

Bericht door theotrucker » di 27 sep 2022 21:33

Een. Vrachtwagen met 24 volt boordspanning door 2 12 volt accu's in serie start je ook over met elke personenwagen.
Parallel over een van de accu's 10 Minuten.
Daarna 10 minuten parallel over de andere accu.
Daarna start je er gemakkelijk een 500 pk diesel met.
Een klap, lopen. Maar eerst even beide accu's zo zelf een beetje laden.
Veel ervaring ermee gehad in mijn vorig leven.
Erg off topic, ik kon het niet laten. Sorry.
Dacia sandero stepway 0.9 turbo 2018
met een Caravelair corail 1995

Gebruikersavatar
cahummel
Berichten: 137
Lid geworden op: di 26 mar 2019 14:36

Re: Wat houdt Autark precies in?

Bericht door cahummel » do 6 okt 2022 16:53

Ieder zo zijn ding denk ik, de een wil state of the art moderne apparatuur in zijn caravan, de ander wil het simpel. Vergeet niet dat het doel hetzelfde is, he?

Wij zijn van de simpele variant, hebben een koelkast op gas, en een zonnepaneel en huishoudaccu voor de verlichting en waterpomp. Warm water voor de afwas komt uit een ketel, en ook water om jezelf te wassen komt daar uit. Verlichting is geheel led en verbruikt dus geen moer.

Waarom? In Zweden, waar wij graag naartoe gaan, zijn de campings in het hoogseizoen vaak overvol, en daar houd ik niet van. Laat een ander maar lekker hutjemutje staan. Er zijn daarnaast ook kleine campings met vaak weinig tot geen voorzieningen, soms alleen een droogtoilet en stromend water. Maar die liggen dan wel op plaatsen met de mooiste uitzichten, beste zwemgelegenheden, dat soort dingen. En die zou ik niet willen missen, omdat ik perse stroom nodig heb.

Mag ik er overigens gaan toe voegen dat autark een germanisme is, en dat wij dat in correct Nederlands zelfvoorzienend noemen. Wordt het ook direct duidelijk dat dit idee bij de Duitse caravan bouwers vandaan komt waarschijnlijk.
Dacia Logan MCV 0.9 TCE en Kip Kompakt 300

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36075
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Wat houdt Autark precies in?

Bericht door Chris » do 6 okt 2022 19:21

Dat laatste is 100% waar....
Ok,... we gaan vernederlandsen.... "Zelfvoorzienend". thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16281
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Wat houdt Autark precies in?

Bericht door Jan van Vijven » vr 7 okt 2022 06:45

Kan best een Duits woord zijn, maar het bestond al voor dat de caravan bouwers het gingen gebruiken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11130
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Wat houdt Autark precies in?

Bericht door dieseltijger » vr 7 okt 2022 07:15

cahummel schreef:
do 6 okt 2022 16:53


Waarom? In Zweden, waar wij graag naartoe gaan, zijn de campings in het hoogseizoen vaak overvol, en daar houd ik niet van. Laat een ander maar lekker hutjemutje staan. Er zijn daarnaast ook kleine campings met vaak weinig tot geen voorzieningen, soms alleen een droogtoilet en stromend water. Maar die liggen dan wel op plaatsen met de mooiste uitzichten, beste zwemgelegenheden, dat soort dingen. En die zou ik niet willen missen, omdat ik perse stroom nodig heb.

<knip>
Dat viel ons een tijd geleden ook al op. We waren toen nog te stom en te onervaren om verder te kijken dan onze neus lang was.

Met een simpele honky-tonk Li-ion accu, koelkast op gas, led lampjes en een Coleman of petromax lamp houden we het wel een week uit. Of twee weken als ik het koelkast ventilatortje los koppel. Limiterende factor zal het leeggooien van de toilet cassette zijn.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Ab
Moderator
Berichten: 26695
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Wat houdt Autark precies in?

Bericht door Ab » vr 7 okt 2022 09:49

Inderdaad.
2 of 3 dagen en het ding zit vol.
Om die reden bouwen sommige camperaars een droogtoilet in.
Of nemen een 2e of zelfs 3e cassette mee.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Volvodriver

Re: Wat houdt Autark precies in?

Bericht door Volvodriver » za 8 okt 2022 17:37

Daphne schreef:
do 22 sep 2022 22:28
Volledig zelfvoorzienend zijn is zelden nodig voor caravans. Autark is meer een nice to have. Ook voor die keer dat op de camping de stroom uitvalt kun je prima overleven zonder autark. ‘s Nachts slaap je en heb je niks nodig, en moet je onverhoopt naar de wc, dan lukt dat best een keer zonder spoeling. Overdag kun je ook bij een toiletgebouw naar het toilet en water kun je bij een tappunt halen.

De meeste McGyvers van het forum staan braaf op een camping en niet in het wild Afbeelding
Als bij ons in de caravan de stroom uitvalt 's nachts heb ik toch een zeer ernstig probleem. Dus staan wij nu nog noodgedwongen aan de paal.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7971
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Wat houdt Autark precies in?

Bericht door Ron » za 8 okt 2022 17:41

[re.gif] scratch.gif
als de stroom van de camping uitvalt bedoel je ?
En hoe vaak gebeurt dat ?
Volgens mij zelden , en dan is het meestal binnen 10 minuten weer hersteld.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19754
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Wat houdt Autark precies in?

Bericht door Daphne » za 8 okt 2022 17:50

Volvodriver schreef:
za 8 okt 2022 17:37
Daphne schreef:
do 22 sep 2022 22:28
Volledig zelfvoorzienend zijn is zelden nodig voor caravans. Autark is meer een nice to have. Ook voor die keer dat op de camping de stroom uitvalt kun je prima overleven zonder autark. ‘s Nachts slaap je en heb je niks nodig, en moet je onverhoopt naar de wc, dan lukt dat best een keer zonder spoeling. Overdag kun je ook bij een toiletgebouw naar het toilet en water kun je bij een tappunt halen.

De meeste McGyvers van het forum staan braaf op een camping en niet in het wild Afbeelding
Als bij ons in de caravan de stroom uitvalt 's nachts heb ik toch een zeer ernstig probleem. Dus staan wij nu nog noodgedwongen aan de paal.
Maar lost Autark of noodstroom via de accu dan jouw probleem op? Dat is toch waar dit topic en mijn opmerkingen over gaat.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7971
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Wat houdt Autark precies in?

Bericht door Ron » za 8 okt 2022 18:09

Ik heb eens een bericht gezien van iemand die apneu apparatuur nodig had.
Dan zou ik sowieso op de camping aan de paal staan.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11130
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Wat houdt Autark precies in?

Bericht door dieseltijger » za 8 okt 2022 18:12

Ab schreef:
vr 7 okt 2022 09:49
Inderdaad.
2 of 3 dagen en het ding zit vol.
Om die reden bouwen sommige camperaars een droogtoilet in.
Of nemen een 2e of zelfs 3e cassette mee.
Hm. Het is te doen voor ons, als we ooit nog eens naar Noorwegen gaan. We gaan daar - denk ik- af en toe in the middle of nowhere staan Als het zo uitkomt. Meer niet, en dan weer een paar daagjes op een camping. Daar kiepen we de boel dan leeg en vol.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
dvp
Berichten: 17
Lid geworden op: di 27 dec 2016 14:47
Locatie: Leuveheim

Re: Wat houdt Autark precies in?

Bericht door dvp » di 14 feb 2023 17:20

De leverancier van het apneu apparaat kan een 12 volt stekker leveren.
Hyundai Tucson.1.6 Turbo. Fendt 515 SG Saphir IC Blackline

Gebruikersavatar
cahummel
Berichten: 137
Lid geworden op: di 26 mar 2019 14:36

Re: Wat houdt Autark precies in?

Bericht door cahummel » di 14 feb 2023 21:17

dieseltijger schreef:
za 8 okt 2022 18:12
Ab schreef:
vr 7 okt 2022 09:49
Inderdaad.
2 of 3 dagen en het ding zit vol.
Om die reden bouwen sommige camperaars een droogtoilet in.
Of nemen een 2e of zelfs 3e cassette mee.
Hm. Het is te doen voor ons, als we ooit nog eens naar Noorwegen gaan. We gaan daar - denk ik- af en toe in the middle of nowhere staan Als het zo uitkomt. Meer niet, en dan weer een paar daagjes op een camping. Daar kiepen we de boel dan leeg en vol.
Ik weet niet hoe het zit in Noorwegen, maar in Zweden hebben een hoop grote parkeerplaatsen langs de weg naast een aantal WCs ook een stortbak voor afvalwater en chemische toiletten. Zou dus op zich ook geen probleem te hoeven zijn.
Dacia Logan MCV 0.9 TCE en Kip Kompakt 300

Ab
Moderator
Berichten: 26695
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Wat houdt Autark precies in?

Bericht door Ab » wo 15 feb 2023 00:06

Wel als je volledig autark aan dat mooie afgelegen meertje in the middle of nowhere zit en vis voor het avondeten aan het vangen bent. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Wat houdt Autark precies in?

Bericht door meeder » wo 15 feb 2023 05:58

Wij kiezen vaak voor ongeveer de helft plaatsen zonder stroom op campings tijdens de zomervakanties. In de Scandinavische landen krijg je dan vaak net even de mooiere plekjes. Als we een camping tegen komen waar stroom inclusief is gaat gewoon de stekker er in.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11130
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Wat houdt Autark precies in?

Bericht door dieseltijger » wo 15 feb 2023 06:21

Dat is prima te doen. Waterzak kopen en gebruik maken van het toiletgebouw. En een gas- of benzine lampje op tafel buiten. Paar keer met een tent gekampeerd om tot de ontdekking te komen dat dit een prima manier is om vakantie te vieren.

En je kan ongelimiteerd accu's en omvormers en zonnepanelen naar binnen kruien ter compensatie van je beperkte aanpassingsvermogen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Paul Vingerhoets
Berichten: 2403
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Wat houdt Autark precies in?

Bericht door Paul Vingerhoets » wo 15 feb 2023 08:25

meeder schreef:
wo 15 feb 2023 05:58
Wij kiezen vaak voor ongeveer de helft plaatsen zonder stroom op campings tijdens de zomervakanties. In de Scandinavische landen krijg je dan vaak net even de mooiere plekjes. Als we een camping tegen komen waar stroom inclusief is gaat gewoon de stekker er in.
Een schep lost ook veel op, gaatje graven 💩 en nadien weer netjes dicht gooien groeien de boompjes ook weer
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

NN

Re: 100 KM/h Duitsland?

Bericht door NN » do 6 apr 2023 09:38

Daphne schreef:
do 6 apr 2023 09:24


En dan denkt de koper dat ie veel laadvermogen heeft en rijdt met een overbeladen caravan rond :oops:
Ben in de zoektocht naar onze nieuwe jonge tweedehands op veel leeggewichten gestoten zonder opties, en meestal bij dealers.
Overigens mag deze tot 1500Kg en zit deze op 1200 met opties.
Het verwijderen van luifel en accu ga ik overigens niet doen, hoogstens de accu.
Was maar een flauwigheid van mijnentwege.
Nu zit er een dikke vette loodaccu en deze wordt na verloop van tijd vervangen door een Lifepo4.
De vorige eigenaar heeft dat mooi laten installeren in de disselbak maar neig toch meer om dit te verplaatsen onder het bed dichter bij de as.
Maar dat zijn dingen voor later, voor de moment zijn er andere zaken urgenter.
Wanneer de budgetbeheerder, lees als mijn eega, groen licht geeft wil de elektrische installatie autark maken.
Hoofddoel is Nespresso op 12V. mrgreen.gif

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4284
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: 100 KM/h Duitsland?

Bericht door WillyL » do 6 apr 2023 10:38

Autark voor Nespresso... stevig dikke draden (met 15A zekering) van de batterij naar een centraal gemonteerde 12V sigarenaansterkerstekker en klaar is Kees (of Sardonis)
Dat stopcontact heb ik rechtstreeks op de moverbatterij aangesloten omdat het 12V Nespressomachientje erg veel stroom trekt en ik wat vreesde dat de 230v omvormer dat niet aankon.
Zoals:
Screenshot_20230406_103747_bolcom.jpg
De rest van de 12v gebruikers zitten bij mij via de gewone omvormer (en die op 230 walstroom of 12 v auto of de moverbatterij)
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36075
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Wat houdt Autark precies in?

Bericht door Chris » do 6 apr 2023 11:35

Willy...
Een nespresso is toch 230 volt????
De accu is 12 volt... dat werkt niet denk ik..

Sorry... nieuwsgierig geraakt even GeGoogled...:https://www.amazon.nl/HANDPRESSO-Koffie ... B08W57R1ZJ
12 volt Nespresso bestaat dus wel.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

NN

Re: Wat houdt Autark precies in?

Bericht door NN » do 6 apr 2023 13:33

Bedoeling in de toekomst is een lIthiumaccu icm met een zware omvormer om zodoende stroom te krijgen op alle stopcontacten.
Vind wat zonde om die accu enkel te gebruiken voor de mover.
Gewoon 230V Nespresso dus.

Verstuurd vanaf mijn SM-X200 met Tapatalk


Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4284
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Wat houdt Autark precies in?

Bericht door WillyL » do 6 apr 2023 13:52

Chris schreef:
do 6 apr 2023 11:35
Willy...
Een nespresso is toch 230 volt????
De accu is 12 volt... dat werkt niet denk ik..

Sorry... nieuwsgierig geraakt even GeGoogled...:https://www.amazon.nl/HANDPRESSO-Koffie ... B08W57R1ZJ
12 volt Nespresso bestaat dus wel.
Een dik jaar geleden is er zelfs over geschreven op dit prachtige forum en er is zelfs op gereageerd door ene Chris whistle.gif knipoog.gif ...
viewtopic.php?p=872898&hilit=handspresso#p872898
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1962
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Wat houdt Autark precies in?

Bericht door moyzo » do 6 apr 2023 14:11

Wij zijn ook nespresso fans maar als we autark kamperen dan gebruiken we de bialetti.
Eigenlijk is dat nog veel lekkerder dan nespresso en het heeft ook wel wat vind ik bij het “zonder stroom” kamperen.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11130
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Wat houdt Autark precies in?

Bericht door dieseltijger » do 6 apr 2023 14:34

Het beweegt zich tussen het koken op gas en een gastflesje versus inductiekoken met meer dan 100 kilo aan accu's en zware Victron omvormers in tandem opstelling in. Er was hier ooit een bijdrage van iemand (niet van onze electronica minnende mede-forummer) die zoiets overwoog of zelfs had ingebouwd.

The bare minimum-plus variant is een miezerig accu'tje voor de waterpomp that's all. En de sta-duur wordt gelimiteerd door de vullingsgraad van het toilet.

En als je zo'n goddelijke Kia Niro of EV6 hebt (en wellicht ook haar opvolgers) steek je gewoon jouw caravanstekker in de Kia 230V 1900W aansluiting. Heel wat kopjes koffie. En als je echt in the middle of nowhere wil staan (Noorwegen of zo) en je hebt een benzineslobberaar, neem dittum:
honda_eu2200itag1_profile.jpg
Je bezorgt er niemand overlast mee (want er is niemand).
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1962
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Wat houdt Autark precies in?

Bericht door moyzo » wo 12 apr 2023 07:32

Nog even op de vraag van nespresso machines op 12 V terug te komen: deze moet wel een oplossing zijn dan waarschijnlijk. ik ben benieuwd of ervaringsdeskundigen met dit soort apparaten hun ervaring willen delen.
https://www.amazon.nl/Dreiklang-Draagba ... 5THF&psc=1
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”