2 x lengte bed, of frans bed met toilet er naast?

Voor adviezen over merken en indelingen en alle andere zaken die niet over één bepaald merk gaan.
Powerman

Re: 2 x lengte bed, of frans bed met toilet er naast?

Bericht door Powerman » vr 23 sep 2022 12:38

Wij hebben inmiddels ervaring opgedaan met een Frans bed, een dwars bed en 2 enkele bedden. Wat door de meeste reageerders wordt gemeld, kunnen wij alleen maar bevestigen. Een tweepersoonsbed is leuk en intiem, maar het is altijd vrij smal en als degene die tegen de wand ligt er 's-nachts uit moet, moet die dus altijd over de partner heen. Niet echt prettig. Wij zijn 72, hebben inmiddels onze 3e caravan met enkele bedden en hebben deze indeling van meet af aan de plezierigste gevonden. Voorwaarde is wel, dat de bedden breed genoeg zijn en toch voldoende loopruimte bieden. De bedden in onze caravan zijn 2.00x85. Ruim genoeg dus. Een alternatief zou een queens bed kunnen zijn. Dan kan ieder aan de eigen kant uitstappen en lig je toch naast elkaar. Die bedden zijn vaak minimaal 1.40 breed, maar 1.50 komt ook voor. Maar dat zijn doorgaans niet de kleinste caravans. Succes met jullie zoektocht en de verbouwing

ArnoM
Berichten: 2021
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: 2 x lengte bed, of frans bed met toilet er naast?

Bericht door ArnoM » vr 23 sep 2022 16:33

Dat Doubleyou wel bij de bovenkastjes boven zijn bed kan komt waarschijnlijk ook omdat Kabe nooit de breedste bedden in de aanbieding heeft?
Ik kom tenminste regelmatig belachelijke bed breedtes tegen van 130 of 135 cm.
Bij een normaal 160 breed bed (voor minder doe ik het iig niet) is het mij nog nooit gelukt om met mijn 183 lengte bij de bovenkastjes te komen boven het Franse bed, niet in de Dethllefs 550 lifestyle en niet in de Hobby 650 UMFe.
Dat vond ik echt een van de voordelen van de 2 aparte bedden, altijd makkelijk bij de kastjes komen en makkelijk uitstappen.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2026
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: 2 x lengte bed, of frans bed met toilet er naast?

Bericht door doubleyou » vr 23 sep 2022 17:54

In een Kabe Kingsize (2.50) is het bed de standaard breedte van 1.40, in de gewone is het 1.30. Dat is inderdaad smal. De lengte van 1.96 is bij Kabe is ook echt een hele rare keuze.

Mijn Avento 500 TF heeft ook een bed van 1.40 en ook daar kan ik redelijk makkelijk bij de bovenkastjes.

Uiteraard is een bed van 1.60 fijner! Bij mijn 560 XL KS past dat niet omdat de badkamer wat breder is. De meeste caravans met Frans bed hebben een wat smalle ruimte voor alleen het toilet en eventuele douche en naast het bed apart de wasbak. Bij Kabe is dat niet zo. Het is een complete badkamer. Voordeel is meer bewegingsruimte en dat er daardoor naast de hangkast ruimte voor een complete legkast is. Daar gaat alle kleding in! Links van de koelkast zit zelfs een tweede smalle hangkast.
De kastjes boven het bed zitten bij mij dan ook maar halfvol met weinig gebruikte spullen.

You can’t have it all :).
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Rene59
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 12 jan 2022 20:15

Re: 2 x lengte bed, of frans bed met toilet er naast?

Bericht door Rene59 » za 24 sep 2022 13:42

Dat over elkaar heen moeten kruipen ‘s nachts vinden wij niets. Wij hebben nu voor de tweede keer lengtebedden en dat bevalt super.
Voor een weekendje weg houden wij ze ook apart, makkelijk er tussendoor lopen voor de bereikbaarheid van de bovenkastjes.
Voor wat langer weg nemen we het opvulkussen mee en maken we er ‘s nachts één bed van. Na het opstaan het kussen dubbelvouwen en op een van de bedden leggen en de rolbodem inschuiven en je hebt weer de doorloop overdag.
Als trekauto een Ford Kuga PHEV titanium X met daarachter een Fendt Bianco Activ 465 sge voorzien van wat fijne extra’s

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1966
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: 2 x lengte bed, of frans bed met toilet er naast?

Bericht door moyzo » za 24 sep 2022 17:24

ArnoM schreef:
vr 23 sep 2022 16:33
Dat Doubleyou wel bij de bovenkastjes boven zijn bed kan komt waarschijnlijk ook omdat Kabe nooit de breedste bedden in de aanbieding heeft?
Maar @doubleyou is toch denk ik ook langer dan de gemiddelde vrouw die toch meestal de kastjes in ruimen. Ik moet zelfs bij de huidige caravan met een knie op het eenpersoons bed omdat de caravan hoger is. Bij de vorige caravans kon ik er zo bij vanuit het gangpad.

Ben benieuwd wat TS van al onze bevindingen vindt, hopelijk reageert hij nog.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Willem Deden
Berichten: 148
Lid geworden op: ma 5 feb 2018 14:57
Locatie: Hellevoetsluis

Re: 2 x lengte bed, of frans bed met toilet er naast?

Bericht door Willem Deden » za 24 sep 2022 18:13

Lekker 2 losse bedden
Hobby 540 UL vinden wij de ideale caravan.
Je hebt naast de bedden ook nog een lekkere zithoek, waarbij je allebei lekker met je benen op de bank kunt zitten
Mazda CX-5 2.5 192PK Automaat 4x4 Benzine met Hobby 540 UL Excellent 2020

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18311
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: 2 x lengte bed, of frans bed met toilet er naast?

Bericht door deusjevo » za 24 sep 2022 18:23

In onze ex Knaus Südwind hadden wij een vast dwars bed, nu in de buscamper 2 lengtebedden met evt een extra stuk matras ertussen en dat bevalt extreem goed.
.
9477996C-C739-4D4A-9756-692E0080EE50.png
.
Kunnen prima uit bed stappen nu, niet dat we van die oude gebakkies zijn maar blijft gewoon niet prettig dat over elkaar heen geklauter ‘s nachts.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Jeroent83
Berichten: 695
Lid geworden op: di 6 jan 2015 08:14
Locatie: Venray

Re: 2 x lengte bed, of frans bed met toilet er naast?

Bericht door Jeroent83 » za 24 sep 2022 19:12

Wij zijn ook begonnen met een frans bed, buiten dat het bed erg lekker lag had dit veel nadelen. Snachts overelkaar heen kruipen erg smal in een 230cm caravan en omdat wij niet heel groot zijn moet je op het bed klimmen om bij de bovenkasten te komen. Nu hebben we 2 apparte bedden op wens van mijn ouders, waarmee we de carvan delen, kies dan wel een 250cm caravan want anders is het inderdaad erg smal. Ondertussen zijn we aan het kijken naar een caravan met Queensbed, wij vinden het appart liggen erg ongezellig.

Voor het beeld hier de tussenruimte van een 2.50cm breede carvan.
20220906_163223053_iOS.jpg
20220906_163247631_iOS.jpg
BMW 530i Touring + Adria Adora 613 UT

Plaats reactie

Terug naar “Algemene caravan informatie”