Victron PPP 20/30/40 + dongle info.
Victron PPP 20/30/40 + dongle info.
Hallo..
Wat info over de Victron PPP 20/30/40 Lifepo4 lichtgewicht accu.
Zelf heb ik de PPP30 + dongle, daar is dit topic ook over geschreven.
De accu is on-line besteld en kwam zeer goed verpakt binnen.
In een grote stevige buitendoos, volledig in een voorgevormd foam, zit een 2e doos, die ook weer voorgeformde foam rondom de accu heeft... het kan een flinke stoot hebben... zeer goede indruk gelijk.
De accu heeft alle benodigde accesoires meegeleverd.
De lader, drukknop met led voor de bediening, een connector voor de Car/Solar aansluiting en de strap met montage beugels... geheel compleet.'
Separaat heb ik ook de Dongle besteld die erbij kan maar niet hoeft.
Het bijgeleverde manual krijgt wel een puntje van kritiek.
Een minuscuul A6 boekje met handleiding in 6 talen w.o. Nederlands.
De beschrijving en bediening van de button is wel erg vaag en onduidelijk leesbaar.
Voor een leek zal dat wel even duren voor de werking duidelijk is.
Want je kan de PPP serie zelf aan en uit zetten en nog verschillende modi kiezen.
Gelukkig had medeforummer Paul wel een knappe, duideijke en logische instructie mt de bediening.
Die is hier als Doxje bijgevoegd en printbaar.
Ook heb ik wat foto's van de diverse screens van de dongle bijgevoegd.
Die dongle heeft ongeveer dezelfde functie's als de drukknop maar het is wat logischer, geen knipperende rode of blauwe of constante rode of blauwe LED in de drukknop maar gewoon een button op je mobiel scherm.
De app die bij de Dongle hoort heeft dan ook 4 functie's
Aan - Aan 30 minuten mover - Stand-by en Slaapstand.
Die slaapstand kan alleen met de drukknop gedaan worden, de dongle krijgt dan ook geen spanning meer er werkt dus niet meer.
Ook is de laadstatus te zien, de accu temperatuur, of de hoogvermogen uitgang ( mover) AAN/UIT staat en of de Domestic uitgang aan/uit staat.
Testgegevens heb ik nog niet van de accu, maar de eerste indrukken zijn prima.
Wel al een klein test opstellinkje gemaakt, een 20 watt belasting, dus ong. 1,5 ampere en mijn multimeter, samen met de uitlezing in de APP vast wel interessant.
Dat volgt nog.
Hier een copy/paste van de instructie zoals Paul die heeft gekregen en overgenomen is:
....................................................
Instructie Victron Peak Power Pack 30
Accu uitschakelen voor plaatsing in de stalling en activeren bij ophalen uit de stalling:
. UITSCHAKELEN: 5 Seconden de button ingedrukt houden, LED knippert 10x blauw. (LED is daarna uit. Check: LED gaat ook niet meer aan bij kort indrukken.)
. INSCHAKELEN: 5 Seconden ingedrukt houden, LED knippert 10x blauw.
LET OP!! Accu wordt niet opgeladen in de uitgeschakelde stand.
Accu in- en uitschakelen voor kort gebruik van mover en diversen.
. Inschakelen voor 30 minuten HIGH POWER gebruik: Kort indrukken, LED brand continue rood.
. Uitschakelen: Schakelt na 30 minuten automatisch uit, LED stopt met cont. Rood branden. Uitschakelen kan ook handmatig door kort indrukken.
Accu in- en uitschakelen voor continue gebruik van mover en diversen.
. Inschakelen voor continue gebruik: 2 seconden ingedrukt houden, LED knippert langzaam rood.
. Uitschakelen na continue gebruik: 2 seconden ingedrukt houden, LED stopt met langzaam rood knipperen.
. LED knippert langzaam blauw: Accu wordt opgeladen
. LED continue blauw: Accu volledig opgeladen.
.......................................................................
.
Wat info over de Victron PPP 20/30/40 Lifepo4 lichtgewicht accu.
Zelf heb ik de PPP30 + dongle, daar is dit topic ook over geschreven.
De accu is on-line besteld en kwam zeer goed verpakt binnen.
In een grote stevige buitendoos, volledig in een voorgevormd foam, zit een 2e doos, die ook weer voorgeformde foam rondom de accu heeft... het kan een flinke stoot hebben... zeer goede indruk gelijk.
De accu heeft alle benodigde accesoires meegeleverd.
De lader, drukknop met led voor de bediening, een connector voor de Car/Solar aansluiting en de strap met montage beugels... geheel compleet.'
Separaat heb ik ook de Dongle besteld die erbij kan maar niet hoeft.
Het bijgeleverde manual krijgt wel een puntje van kritiek.
Een minuscuul A6 boekje met handleiding in 6 talen w.o. Nederlands.
De beschrijving en bediening van de button is wel erg vaag en onduidelijk leesbaar.
Voor een leek zal dat wel even duren voor de werking duidelijk is.
Want je kan de PPP serie zelf aan en uit zetten en nog verschillende modi kiezen.
Gelukkig had medeforummer Paul wel een knappe, duideijke en logische instructie mt de bediening.
Die is hier als Doxje bijgevoegd en printbaar.
Ook heb ik wat foto's van de diverse screens van de dongle bijgevoegd.
Die dongle heeft ongeveer dezelfde functie's als de drukknop maar het is wat logischer, geen knipperende rode of blauwe of constante rode of blauwe LED in de drukknop maar gewoon een button op je mobiel scherm.
De app die bij de Dongle hoort heeft dan ook 4 functie's
Aan - Aan 30 minuten mover - Stand-by en Slaapstand.
Die slaapstand kan alleen met de drukknop gedaan worden, de dongle krijgt dan ook geen spanning meer er werkt dus niet meer.
Ook is de laadstatus te zien, de accu temperatuur, of de hoogvermogen uitgang ( mover) AAN/UIT staat en of de Domestic uitgang aan/uit staat.
Testgegevens heb ik nog niet van de accu, maar de eerste indrukken zijn prima.
Wel al een klein test opstellinkje gemaakt, een 20 watt belasting, dus ong. 1,5 ampere en mijn multimeter, samen met de uitlezing in de APP vast wel interessant.
Dat volgt nog.
Hier een copy/paste van de instructie zoals Paul die heeft gekregen en overgenomen is:
....................................................
Instructie Victron Peak Power Pack 30
Accu uitschakelen voor plaatsing in de stalling en activeren bij ophalen uit de stalling:
. UITSCHAKELEN: 5 Seconden de button ingedrukt houden, LED knippert 10x blauw. (LED is daarna uit. Check: LED gaat ook niet meer aan bij kort indrukken.)
. INSCHAKELEN: 5 Seconden ingedrukt houden, LED knippert 10x blauw.
LET OP!! Accu wordt niet opgeladen in de uitgeschakelde stand.
Accu in- en uitschakelen voor kort gebruik van mover en diversen.
. Inschakelen voor 30 minuten HIGH POWER gebruik: Kort indrukken, LED brand continue rood.
. Uitschakelen: Schakelt na 30 minuten automatisch uit, LED stopt met cont. Rood branden. Uitschakelen kan ook handmatig door kort indrukken.
Accu in- en uitschakelen voor continue gebruik van mover en diversen.
. Inschakelen voor continue gebruik: 2 seconden ingedrukt houden, LED knippert langzaam rood.
. Uitschakelen na continue gebruik: 2 seconden ingedrukt houden, LED stopt met langzaam rood knipperen.
. LED knippert langzaam blauw: Accu wordt opgeladen
. LED continue blauw: Accu volledig opgeladen.
.......................................................................
.
Laatst gewijzigd door Chris op di 20 sep 2022 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Victron PPP 20/30/40 + dongle info.
De dongle screens:
.
.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Victron PPP 20/30/40 + dongle info.
En het scherm voor volledige uitschakeling....5 seconden op de OK knop drukken.
Uit de slaapstand halen kan alleen met de button... ( 5 seconden drukken en 10x blauw knipperende LED)
.
Uit de slaapstand halen kan alleen met de button... ( 5 seconden drukken en 10x blauw knipperende LED)
.
Laatst gewijzigd door Chris op di 20 sep 2022 20:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Victron PPP 20/30/40 + dongle info.
Chris,
Leuk en informatief gedaan zo. Ik maak inmiddels alweer een tijdje gebruik van de PPP40. Erg tevreden!
1 ding klopt niet en heb ik geloof ik al eerder geschreven in het topic van Paul:
Je kunt hem via de App juist WEL in slaapstand zetten! Alleen aanzetten moet weer via de knop. Zie je eigen laatste foto.
Verder nogmaals top gedaan!
Leuk en informatief gedaan zo. Ik maak inmiddels alweer een tijdje gebruik van de PPP40. Erg tevreden!
1 ding klopt niet en heb ik geloof ik al eerder geschreven in het topic van Paul:
Je kunt hem via de App juist WEL in slaapstand zetten! Alleen aanzetten moet weer via de knop. Zie je eigen laatste foto.
Verder nogmaals top gedaan!
Re: Victron PPP 20/30/40 + dongle info.
Kijk... goeie aanvulling... Thanx..
We duiken daar natuurlijk in... die functie UIT via de app wil ik ook weten.
En... direct geprobeerd...
Klopt wat je zegt.
In slaapstand kan ook door 5 seconden op de OK knop in het laatste screen te drukken.
Kort daarna krijg je de melding dat de verbinding verbroken is... logisch, de dongle krijgt een spanning meer.
Aanzetten volgens de instructie: 5 seconden de button indrukken, de LED knippert 10x blauw... ( knippert meer dan 10 keer trouwens)
Super ding he..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Victron PPP 20/30/40 + dongle info.
Dank voor het plaatsen van de foto's van de app
Hier nog een foto van de verpakking.
Hier nog een foto van de verpakking.
-
- Berichten: 419
- Lid geworden op: wo 24 dec 2014 19:35
- Locatie: Zuid Limburg
Re: Victron PPP 20/30/40 + dongle info.
Chris, mooi beschreven.
Nederlands familiebedrijf, maar zo'n slechte documentatie.?
Kon je aan de accu zien waar hij geproduceerd is?
Nederlands familiebedrijf, maar zo'n slechte documentatie.?
Kon je aan de accu zien waar hij geproduceerd is?
Dacia sandero stepway 0.9 turbo 2018
met een Caravelair corail 1995
met een Caravelair corail 1995
Re: Victron PPP 20/30/40 + dongle info.
Goed bezig Chris
Ik vind het minpunt van de dongel/app dat het accupercentage niet inzichtelijk is, dat is wel een misser aangezien andere merken dit wel hebben. De laadstatus is wel zichbaar, maar het percentage dus niet...
Ik heb namelijk geen idee hoeveel prik er nog in de accu zit na lang moveren of na een dag of 2 op de accu te hebben geleefd. Tot nog toe altijd voldoende prik, echter ben ik wel benieuwd hoeveel er dan nog in zit...
Voor de rest bevalt ie goed. Het kleine knopje/ledje vind ik ook makkelijk. Deze zit bij mij mooi achter het serviceluik verstopt, waar ook de AB en de opzetstang (halfautomaat) van de mover liggen.
Ik vind het minpunt van de dongel/app dat het accupercentage niet inzichtelijk is, dat is wel een misser aangezien andere merken dit wel hebben. De laadstatus is wel zichbaar, maar het percentage dus niet...
Ik heb namelijk geen idee hoeveel prik er nog in de accu zit na lang moveren of na een dag of 2 op de accu te hebben geleefd. Tot nog toe altijd voldoende prik, echter ben ik wel benieuwd hoeveel er dan nog in zit...
Voor de rest bevalt ie goed. Het kleine knopje/ledje vind ik ook makkelijk. Deze zit bij mij mooi achter het serviceluik verstopt, waar ook de AB en de opzetstang (halfautomaat) van de mover liggen.
Alfa Romeo Stelvio Super 2.0T Q4, '17
Met daarachter
Knaus Sport Silver Selection 540 FDK, '21
Met Unico Genua + Torino
Met daarachter
Knaus Sport Silver Selection 540 FDK, '21
Met Unico Genua + Torino
Re: Victron PPP 20/30/40 + dongle info.
dat is wel vreemd dat dat er niet opzit.
Voor mij de 45 euro niet waard, voegt verder weinig toe.
Temperatuur vind ik verder niet zo spannend en of hij volledig opgeladen is geloof ik verder wel.
Aan / uit zetten doe ik wel met het knopje.
Denk dat je die app verder eigenlijk nooit meer gebruikt.
Volgens mij kan je beter een smart shunt kopen, heb je meer aan.
Voor mij de 45 euro niet waard, voegt verder weinig toe.
Temperatuur vind ik verder niet zo spannend en of hij volledig opgeladen is geloof ik verder wel.
Aan / uit zetten doe ik wel met het knopje.
Denk dat je die app verder eigenlijk nooit meer gebruikt.
Volgens mij kan je beter een smart shunt kopen, heb je meer aan.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)
Re: Victron PPP 20/30/40 + dongle info.
Mijn accu staat aan de "andere" kant van het serviceluik.
De kabel van de bijgevoegde drukknop is te kort om ook bij het serviceluik te komen.
Daarvoor is ondertussen een verlengkabel onderweg... 10 meter... dan kan ik alle kanten op.
Dus ook, net als nu de sleutelschakelaar van mijn dikke 200A relais voor de mover... net als die sleutelschakelaar achter het serviceluik kan dus best.
Mja... spielerei.. gadgets... je kent me..
@ Mark M..
Yep... ook gezien dat je geen laadstatus/accu capaciteit ziet..
Dat had ik eigenlijk wel verwacht.
Wie weet... in een volgende update.. want ik moest direct de dongle software al updaten.
Automatisch hoor... maar er wordt dus wel aan gewerkt.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Victron PPP 20/30/40 + dongle info.
Ik verwacht zelf niet dat er een update komt waarbij de accu capaciteit wordt aangegeven, want dan was dat er al wel geweest, zo moeilijk is dat immers niet.
Jammer, want dat was voor mij eigenlijk de hoofdreden om de dongel aan te schaffen.
Ook binnen Victron is dat wel mogelijk, alleen niet met onze app/accu.
Bij ons op het werk gebruiken we wat zwaardere accu's en componenten (hybride aggregaten, icm zonnedaken en omvormers) en in de 'professional' app zijn op afstand vele parameters uit te lezen
Alfa Romeo Stelvio Super 2.0T Q4, '17
Met daarachter
Knaus Sport Silver Selection 540 FDK, '21
Met Unico Genua + Torino
Met daarachter
Knaus Sport Silver Selection 540 FDK, '21
Met Unico Genua + Torino
Re: Victron PPP 20/30/40 + dongle info.
Jammer dus...
Ik hoopte dat ook idd.
Ik hoopte dat ook idd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Victron PPP 20/30/40 + dongle info.
Yep inderdaad jammer. Maar ik vind nog steeds de app handig om te gebruiken, ook omdat het knopje niet het eeuwige leven heeft.
Ik ga wellicht volgende jaar een smart shunt of BMV van Victron er tussenzetten.
Ik ga wellicht volgende jaar een smart shunt of BMV van Victron er tussenzetten.
Re: Victron PPP 20/30/40 + dongle info.
De accu capaciteit uitlezen kan nooit zonder meer.
Het lijkt er soms op, maar dan wordt het gedaan door voltmeting.
Dat is verreweg van nauwkeurig. Bij loodaccu's heb je nog wel wat indicatie, omdat het voltage zakt naarmate de accu leger wordt.
Echter, als de indicatie aangeeft, dat de accu nog maar 25 % is, en je zet er een lader op voor 5 minuten, dan zie je dat de accu ineens weer 100 % is. Dat kan natuurlijk nooit.
Bij een Lifepo accu wordt het nog moeilijker, omdat de spanning practisch gelijk blijft van vol naar leeg.
De enige goede manier om de capaciteit van een accu te meten is door exact te weten wat erin en eruit gaat.
Dat kan. Is eerder ook al aangegeven. Je hebt dan o.a. een shunt nodig.
Ook dat is op een telefoon uit te lezen als je dat leuk vindt.
Het is echter ontzettend saaie informatie.
Na een week of zo gebruik je het niet meer.
Het lijkt er soms op, maar dan wordt het gedaan door voltmeting.
Dat is verreweg van nauwkeurig. Bij loodaccu's heb je nog wel wat indicatie, omdat het voltage zakt naarmate de accu leger wordt.
Echter, als de indicatie aangeeft, dat de accu nog maar 25 % is, en je zet er een lader op voor 5 minuten, dan zie je dat de accu ineens weer 100 % is. Dat kan natuurlijk nooit.
Bij een Lifepo accu wordt het nog moeilijker, omdat de spanning practisch gelijk blijft van vol naar leeg.
De enige goede manier om de capaciteit van een accu te meten is door exact te weten wat erin en eruit gaat.
Dat kan. Is eerder ook al aangegeven. Je hebt dan o.a. een shunt nodig.
Ook dat is op een telefoon uit te lezen als je dat leuk vindt.
Het is echter ontzettend saaie informatie.
Na een week of zo gebruik je het niet meer.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Victron PPP 20/30/40 + dongle info.
Exact, is een paar dagen leuk en daarna niet meer.
Als je echt Autark wil gebruiken zoals in een camper met zonnepanelen en 230V omvormer dan heb je ook gewoon een paneel waarop je dit af kan lezen, veel bruikbaarder.
Overigens is een smart shunt bij de ppp ook niet altijd de oplossing omdat hij 2 uitgangen heeft en meerdere laadoplossingen.
Ding kan dus nooit weten wat erin of eruit gaat of je moet alleen de high power output gebruiken en hem laden op de polen in plaats van de interne lader.
Als je echt Autark wil gebruiken zoals in een camper met zonnepanelen en 230V omvormer dan heb je ook gewoon een paneel waarop je dit af kan lezen, veel bruikbaarder.
Overigens is een smart shunt bij de ppp ook niet altijd de oplossing omdat hij 2 uitgangen heeft en meerdere laadoplossingen.
Ding kan dus nooit weten wat erin of eruit gaat of je moet alleen de high power output gebruiken en hem laden op de polen in plaats van de interne lader.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)
Re: Victron PPP 20/30/40 + dongle info.
Iemand ideeën over wat de beste manier is om de PPP te laden?
De lader er permanent aan, zodat als je aan walstroom ligt altijd maar te laden lijkt me niet de beste oplossing voor de levensduur.
Maar wat is dan wel een goede methode?
Want zoals uit bovenstaande postings blijkt heb je geen inzicht in hoe ver de PPP ontladen is.
De lader er permanent aan, zodat als je aan walstroom ligt altijd maar te laden lijkt me niet de beste oplossing voor de levensduur.
Maar wat is dan wel een goede methode?
Want zoals uit bovenstaande postings blijkt heb je geen inzicht in hoe ver de PPP ontladen is.
Re: Victron PPP 20/30/40 + dongle info.
Vanuit Victron/Stroomwinkel zeggen dat het beste is altijd aan het walstroom te laten. Dit zou de levensduur niet erg beïnvloeden wordt er gezegd.
Re: Victron PPP 20/30/40 + dongle info.
Zo heb ik het ook gehoord.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Victron PPP 20/30/40 + dongle info.
Ik heb altijd begrepen dat het altijd maar opladen van lithium accu's juist de levensduur beperkt en dat je het beste ook niet meer dan een 80% oplaad.
Doe je dat wel dan gaan de accu's, net als laptops en smartphones, maar een paar of 5 á 6 mee en dan zijn ze op.
Doe je dat wel dan gaan de accu's, net als laptops en smartphones, maar een paar of 5 á 6 mee en dan zijn ze op.
Re: Victron PPP 20/30/40 + dongle info.
Ja dat heb ik ook al vaak gehoord, maar klopt lang niet altijd. Als ik kijk naar de levensduur van de lithium accu’s hier thuis waarvan veel onregelmatig worden opgeladen of langdurig aan het stroom liggen; nog geen groot verschil gemerkt en nog nooit een defecte accu gehad van welk apparaat dan ook.
En bij de Victron gaat het sws niet werken aangezien je nagenoeg niks weet over laad- of ontlaadstatus.
En bij de Victron gaat het sws niet werken aangezien je nagenoeg niks weet over laad- of ontlaadstatus.
Re: Victron PPP 20/30/40 + dongle info.
Levensgroot bijgeleverde sticker in 6 talen zegt dit:
.
.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Victron PPP 20/30/40 + dongle info.
Gisteren even mailcontact met Victron in Almere gehad met betrekking tot het uitlezen van verbruik, huidig vermogen etc. Kort maar krachtig:
Via het BMS icm dongle uitlezen niet mogelijk en wordt ook niet mogelijk. Enige betrouwbare optie volgens hen is alles via de hoofdaansluiting doen. Dus alleen verbruik en laden via de hoofdaansluiting en dan middels een shunt uitlezen.
Via het BMS icm dongle uitlezen niet mogelijk en wordt ook niet mogelijk. Enige betrouwbare optie volgens hen is alles via de hoofdaansluiting doen. Dus alleen verbruik en laden via de hoofdaansluiting en dan middels een shunt uitlezen.
Re: Victron PPP 20/30/40 + dongle info.
Jammer maar het zij zo...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Victron PPP 20/30/40 + dongle info.
Kan iemand mij uitleggen wat er met een "shunt" bedoeld wordt?
Mazda CX5 met Kip Kompakt Travel 2019
Re: Victron PPP 20/30/40 + dongle info.
Zoek maar eens op SHUNT STROOMMETING.
is technisch gezien een 'kleine weerstand' die je opneemt in de stroomketen.
Als je de waarde van die weerstand weet en dan gaat meten hoeveel spanning er over staat, kun je berekenen hoeveel stroom er loopt en in welke richting (Wet van Ohm geeft I = U/R)
is technisch gezien een 'kleine weerstand' die je opneemt in de stroomketen.
Als je de waarde van die weerstand weet en dan gaat meten hoeveel spanning er over staat, kun je berekenen hoeveel stroom er loopt en in welke richting (Wet van Ohm geeft I = U/R)
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )