Victron PPP 20/30/40 + dongle info.

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Victron PPP 20/30/40 + dongle info.

Bericht door Chris » zo 8 jan 2023 19:01

Nee,,, een PPP is te klein voor een camper.
Maar diezelfde Victron heeft ook Litium accu's van 200Ah..
Of hele dikke AGM accu's.
Dus veel kennis van accu's, en dat zal de uitgebreide aansluitmogelijkheden bij de PPP serie vermoedelijk gevoed hebben.
Ook in de bijbehorende apparatuur is er een grote range van producten bij die mannen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Florence
Berichten: 68
Lid geworden op: ma 28 aug 2017 21:31

Re: Victron PPP 20/30/40 + dongle info.

Bericht door Florence » di 17 jan 2023 08:06

Chris, het is heel gevaarlijk om je ongelijk te geven, dus hierbij: OK je het gelijk!😉
Ondertussen heb ik wat research gedaan. Op de website van Victron is er ook een ‘ community’ waar je vragen en opmerkingen kunt plaatsen. Handig voor techneuten! Daar zijn meerdere PPP gebruikers die teleurgesteld zijn dat er geen capaciteits indicatie is. Een gebruiker geeft aan dat het via een omweg wel mogelijk is. Je dient een shunt te plaatsen in de massaleidingEN, dus alle massaleidingen ook van de mover. Over die shunt plaats je dan de capaciteitsmeter. Nadeel is dan de 230Vac lader die daar niet in meegenomen kan worden, daar moet een alternatief voor komen.
Ik heb een klein zonnepaneeltje van 40W gekocht en mijn gedachte was om die rechtstreeks op de car/solar ingang aan te sluiten. Een mppt regelaar verhoogt de opbrengst van het paneel, dus maar eens gekeken wat de specs zijn. De mppt regelaar kan je voor ontelbare soorten accu’s instellen, ook lithium. Beetje vreemd geen woord over de PPP. De mppt eist een zekere spanning op zijn uitgang om in te schatten of, en hoe het kan gaan laden. Bij een te lage spanning wordt een slechte accu vermoed en zal de lader niets doen. De PPP lust alles tussen 11 en 25V, maar er staat niets over welke spanning de car/solar heeft als er niets op aangesloten zit.
Hier heb ik een vraag over gesteld bij Victron. Antwoord is dat er een PWM lader ingebouwd zit! Ik hoef dus geen mppt regelaar te kopen. Zolang het paneel maar tussen 11 en 25V bij 7A blijft. En nou komt het: zit je daar boven moet er wel een regelaar tussen en die moet dan op of de domestic of de mover uitgang(ingangen). Als je per se een capaciteitsindicatie wil komt ook die mogelijkheid er bij. Het wordt steeds mooier…..😁
Volvo V40 T3 Cross Country / Eriba Touring Familia 310 60 Edition
Happy wife, happy life!

Ab
Moderator
Berichten: 26727
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Victron PPP 20/30/40 + dongle info.

Bericht door Ab » di 17 jan 2023 11:08

Een spanningsbegrenzer tussen het zonnepaneel en de ingebouwde lader lost evt te hoge spanningen ook op.
Een DC-DC omvormertje kan dat ook.
Kost alleen wel iets vermogen, zoals alle omvormers.
Het voordeel is dat bij hogere ingangsspanning dan uitgaand, je te hoge spanning niet allemaal weggooit.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Victron PPP 20/30/40 + dongle info.

Bericht door Chris » di 17 jan 2023 11:22

Florence schreef:
di 17 jan 2023 08:06
Chris, het is heel gevaarlijk om je ongelijk te geven, dus hierbij: OK je het gelijk!😉
Ondertussen heb ik wat research gedaan. Op de website van Victron is er ook een ‘ community’ waar je vragen en opmerkingen kunt plaatsen. Handig voor techneuten! Daar zijn meerdere PPP gebruikers die teleurgesteld zijn dat er geen capaciteits indicatie is. Een gebruiker geeft aan dat het via een omweg wel mogelijk is. Je dient een shunt te plaatsen in de massaleidingEN, dus alle massaleidingen ook van de mover. Over die shunt plaats je dan de capaciteitsmeter. Nadeel is dan de 230Vac lader die daar niet in meegenomen kan worden, daar moet een alternatief voor komen.
Ik heb een klein zonnepaneeltje van 40W gekocht en mijn gedachte was om die rechtstreeks op de car/solar ingang aan te sluiten. Een mppt regelaar verhoogt de opbrengst van het paneel, dus maar eens gekeken wat de specs zijn. De mppt regelaar kan je voor ontelbare soorten accu’s instellen, ook lithium. Beetje vreemd geen woord over de PPP. De mppt eist een zekere spanning op zijn uitgang om in te schatten of, en hoe het kan gaan laden. Bij een te lage spanning wordt een slechte accu vermoed en zal de lader niets doen. De PPP lust alles tussen 11 en 25V, maar er staat niets over welke spanning de car/solar heeft als er niets op aangesloten zit.
Hier heb ik een vraag over gesteld bij Victron. Antwoord is dat er een PWM lader ingebouwd zit! Ik hoef dus geen mppt regelaar te kopen. Zolang het paneel maar tussen 11 en 25V bij 7A blijft. En nou komt het: zit je daar boven moet er wel een regelaar tussen en die moet dan op of de domestic of de mover uitgang(ingangen). Als je per se een capaciteitsindicatie wil komt ook die mogelijkheid er bij. Het wordt steeds mooier…..😁
Zo...da's een lap tekst zeg, maar wel duidelijk.
Waar ik niet aan ga beginnen in om op deze manier een capaciteits meter erbij te halen.
Te omslachtig gewoon.
Wat ik snap van de mannen bij Victron is dat een PPP per cel uit de BMS gevoed wordt, in tegenstelling tot b.v. een PowerXtreme, die voed de cellen niet per stuk.
Hoe dat daar dan met de celbalance zit weet ik weet niet, maar dat lijkt bij de Victron beter geregeld, per cel balanceren.
En dat schijnt geen mogelijkeheid te bieden voor de capaciteits meting.... helaas..

Ik begreep ook dat je een zonnepaneel direct op de solar input kan aansluiten, de regelaar daarvan zit op de BMS.... mooi he...
Alleen de spanning met je mee opletten als je een paneel koopt.... ok...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Florence
Berichten: 68
Lid geworden op: ma 28 aug 2017 21:31

Re: Victron PPP 20/30/40 + dongle info.

Bericht door Florence » di 17 jan 2023 12:37

582FCD9F-3995-4FCA-8F81-4DBAFAABF02D.jpeg
582FCD9F-3995-4FCA-8F81-4DBAFAABF02D.jpeg (86.94 KiB) 1742 keer bekeken
Het betreft een Sunware Solar Panel SW-20182, 50 Wp, spanning max 21,74 V. Hoewel, bij de specs staat max 25,8 V, maar dat is bij open circuit. Nou ken ik het gedrag (nog) niet van van car/solar ingang als de spanning toch te hoog wordt, gaan we opzoeken… Een hele kleine optie zit nog in een zgn Cell protector die er standaard bij zit. Dit is een schakeling met enkele Schottky diodes die het paneel beschermen als die gedeeltelijk bedekt is. Aan de laadkant is er een optie om in het geval van retourstroom er nog een extra diode in de keten op te nemen, dit verlaagt de spanning met 0,6 V. Dt is de theorie, meten is weten! Wordt vervolgd…
Volvo V40 T3 Cross Country / Eriba Touring Familia 310 60 Edition
Happy wife, happy life!

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Victron PPP 20/30/40 + dongle info.

Bericht door Chris » di 17 jan 2023 12:47

Mocht je daarvoor nog een stel hele dikke diode's nodig hebben, ik heb meen ik nog een stel 25 ampere knullen liggen ...al jaren..
Montage op een koelplaat..

Ik ga het simpeler houden, de Car/Solar gaat gewoon aangesloten worden op de constante plus uit de auto.
Het lijkt erop dat ik een optie gevonden heb om bij die kabel te komen zonder al teveel gelazer.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Florence
Berichten: 68
Lid geworden op: ma 28 aug 2017 21:31

Re: Victron PPP 20/30/40 + dongle info.

Bericht door Florence » di 17 jan 2023 13:23

Bij de inbouw van onze mover hebben ze de car/solar input aangesloten op pen 10, die deelt ie dus met de koelkast. Nu is bij mij vorig jaar iets stuk gegaan waardoor er op pen 10 op de auto geen spanning meer komt. Ik vermoed een overbelasting van pen 10 waardoor de trailermodule defect is gegaan, terwijl alle zekeringen in de auto goed zijn….10A van de kk + 7 van de PPP was misschien toch te veel van het goede… De trailermodule zit verstopt daar moet de bekleding voor uitgebouwd worden.
Nu zat ik er aan te denken om ook pen 9 te gaan gebruiken om zo hoge stromen te voorkomen en te verdelen over twee pennen, toen ik dit paneeltje op MP vond voor 50 euro….
Chris, hoe ga jij je boordnet dat aan pen 9 zit koppelen aan je domestic uitgang? Wil maar zeggen dat als je gaat rijden en je domestic staat aan, de PPP gekoppeld zit aan je auto accu…In mijn geval is dat zo en kwam ik er achter dat de PPP ook geladen wordt via de domestic uitgang… Hoef je eigenlijk de car/solar poort helemaal niet te gebruiken.
Volvo V40 T3 Cross Country / Eriba Touring Familia 310 60 Edition
Happy wife, happy life!

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Victron PPP 20/30/40 + dongle info.

Bericht door Chris » di 17 jan 2023 13:38

Momenteel heb ik dit in de disselbak zitten..
.
Aansluitkastje en WCD.jpg
.
Daar komt een gezekerde 12 volt binnen.. ( foute draadkleuren, Bruin en Blauw)
Die XLR connector gaat naar een contra jaeger die in de dissel Jaeger kan....volledig Foolproof noodspanning systeem dus.
Zit noodstroom en voor de grap ook contour verlichting op aangesloten.
Mijn "Rijverlichting" is allemaal LED, en het was een 3 aderig kabeltje...dat idee voor contourverlichting was er snel.
Krijg je dit:
.
Contourverlichting.jpg
.
Onder aan dat kastje zitten ook nog 2 chassisdelen Banaan met 12 volt.
Nu in gebruik voor de 12 volt voor de camera achterop waarvan de zender ook in de disselbak zit... goed signaal in de auto..
En, op de camping in gebruik als disselbak verlichting met LEDstrip en een PIR.

Om dat nou allemaal te slopen en alles om te bouwen is niet nodig vind ik.
Dat blijft dus zo en de voeding komt op de Domestic uitgang te zitten. ( gezekerd, net als nu, steekzekeringblok net zichtbaar naast de accu)
Maar... dan is tijdens het rijden de domestic dus NIET aan pen 9 gekoppeld, die contra jaeger ligt los ernaast.

Nu ben ik er net achter dat een van de kabels die naast mijn accu over de wielbak heengaan uit de aansluitdoos onder de hut komt waar de Jaeger disselkabel binnenkomt.
Een van die kabels gaat naar mijn Schaudt omvormer, welke moet ik nog effe uitzoeken, dat is simpel kijken op de Schaudt welke kabel er aan "Batterie" zit.
Die oppikken en aftappen naar de "CAR " input van de PPP30..
.
Mover elektronisch.jpg
.
Laatst gewijzigd door Chris op di 17 jan 2023 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Victron PPP 20/30/40 + dongle info.

Bericht door Chris » di 17 jan 2023 13:42

Dit is mijn Schaudt, en ergens rechts moet er BATTERIE of ACCU opstaan.
Daar komt pen 9 binnen.
Die kabel moet is dus aftappen voor het toilethok.
Lasdoosje, stelletje WAGO klemmen en klaar is de klus.
De Optima YT en de CTEK gaan dan natuurlijk weg.
.
Schaudt.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

myalexx
Berichten: 1190
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

Victron PPP 20/30/40 + dongle info.

Bericht door myalexx » wo 18 jan 2023 20:59

Ik zeg 2 uurtje freubelen
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Victron PPP 20/30/40 + dongle info.

Bericht door Chris » wo 18 jan 2023 21:38

Kom jij effe helpen op het CFW ?? thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

myalexx
Berichten: 1190
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

Re: Victron PPP 20/30/40 + dongle info.

Bericht door myalexx » wo 18 jan 2023 21:45

Jahoor
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Victron PPP 20/30/40 + dongle info.

Bericht door Chris » di 14 feb 2023 13:27

Vandaag een extra drukknop kabeltje besteld.
Aan die drukknop zit 2 meter kabel, en dat is veel te kort voor mijn plan met de installatie.
Ik had wel verlengkabels gekocht, 5 en 10 meter, werkte wel, maar toch... scratch.gif
Zelf ben ik geen voorstander van verlengkabels, de connectors kunnen los gaan, slechte verbinding etc etc.
Het idee kwam op om zelf een kabel te maken.
Maar dan... die drukknop met 2 kleuren..
Exact dezelfde drukknop kan je vinden met een LED in alle kleuren van de regenboog, maar een 2 kleuren LED... niet te vinden.
Contact met een Victron dealer gezocht en die kabel blijkt een habbekrats te kosten.
Dus... besteld.... en die knip ik lekker door en soldeer er een mooi stuk tussen, krimpkousjes erom... lekker stevig en veel beter dan een verlengkabel.
Nu even op de kabel wachten en dan de kniptang erin... mrgreen.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2412
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Victron PPP 20/30/40 + dongle info.

Bericht door Paul Vingerhoets » di 14 feb 2023 13:44

Is die kabel dan ook nog bijzonder ?

Je zou toch elke kabel eraan kunnen knopen zolang er maar voldoende aders in zitten
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

TFJ

Re: Victron PPP 20/30/40 + dongle info.

Bericht door TFJ » di 14 feb 2023 14:26

Chris schreef:
di 14 feb 2023 13:27
Vandaag een extra drukknop kabeltje besteld.
Graag lengte/prijs/artikelnummer en bedrijf waar je hem besteld hebt mrgreen.gif thumbup.gif

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Victron PPP 20/30/40 + dongle info.

Bericht door meeder » di 14 feb 2023 14:29

Smart shunt van Victron er tussen en je hebt ook de capaciteit.
Het mooie van de Victron producten met VE smart networking is dat deze dus ook onderling samen kunnen communiceren. De shunt kan gegevens delen met de accu en een lader als je een losse lader gebruikt. Zeker bij complexere installaties kan dat heel mooi werken.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Victron PPP 20/30/40 + dongle info.

Bericht door Chris » di 14 feb 2023 14:39

Paul Vingerhoets schreef:
di 14 feb 2023 13:44
Is die kabel dan ook nog bijzonder ?

Je zou toch elke kabel eraan kunnen knopen zolang er maar voldoende aders in zitten
Ik denk niet bijzonder, maar als ik er een aan flarden knip wil ik wel nog een goede beschikbaar hebben.
Het plugje wat eraan zit is een Jack 3,5 mm met 2 kontakten... dus de oude MONO vorm.

Ik had een 10 meter verleng kabel besteld, ( Male en Female connector) niet te vinden met mono jack, maar een stereo werkt ook.
Wellicht die kabel gebruiken, aangegoten plug is wel netjes.
Of... de nieuwekabel middendoor en een stuk er tussen maken.
Effe kijken wat het wordt.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Victron PPP 20/30/40 + dongle info.

Bericht door Chris » di 14 feb 2023 14:43

TFJ schreef:
di 14 feb 2023 14:26
Chris schreef:
di 14 feb 2023 13:27
Vandaag een extra drukknop kabeltje besteld.
Graag lengte/prijs/artikelnummer en bedrijf waar je hem besteld hebt mrgreen.gif thumbup.gif
Is maar 1 soort... 2 meter.Ze noemen het:
Push-button with cable 2 mtr and dual colour LED.

Ik bestelde bij een Victron dealer... voor mij de dichtsbijzijnde in Harderwijk... mrgreen.gif
Kosten nog geen 9 euro.
( Daar was ik verbaast over, had duurder verwacht, daarom knip ik er ook gewoon in)
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.


myalexx
Berichten: 1190
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

Victron PPP 20/30/40 + dongle info.

Bericht door myalexx » di 14 feb 2023 17:49

Zoiets chris

https://kabelsenco.nl/jack-35mm-aux/114 ... 03501.html

Krimpkous met lijm over de stekkers als trek ontlasting en klaar is chrissie Afbeelding
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Victron PPP 20/30/40 + dongle info.

Bericht door Chris » di 14 feb 2023 18:55

Wel het goede soort Alex, maar deze is maar 5 meter.
Ik denk ong. 6-7 mtr nodig te hebben.
Moet een rondje voorlangs in de hut maken.

Maar ik heb al verlengkabels... alleen de stereo versie, drie kontakten dus, maar die werken prima.
Alleen ben ik niet zo van de verlengkabeltjes, liever een geheel met een aangesoldeerd stuk ertussen.
Al die "gammele" kontakjes ertussen.... mmmm... nope..
Want een 3,5 mm Jack kan je nou niet echt een lekker stevig ding vinden.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

myalexx
Berichten: 1190
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

Re: Victron PPP 20/30/40 + dongle info.

Bericht door myalexx » vr 17 feb 2023 23:25

Waarom niet accu naast kast plaatsen ?

Met 2m moet je toch wel een makkelijk bereikbare plek kunnen vinden voor de schakelaar

Je hebt nu zo’n grote magneet schakelaar ertussen, dat hoeft nu niet meer met de Victron daar is die kabel voor.
Tevens kan je hem met de app aan en uitzetten begreep ik ( heb zelf de app niet )
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Victron PPP 20/30/40 + dongle info.

Bericht door Chris » za 18 feb 2023 10:30

Mijn accu staat onder mijn voeten..
De kabel moet daarvandaan, voorlangs naar het serviceluik onder het bed aan de andere kant.
Daar zit de huidige schakelaar van de moveraccu ook.
Dat relais gaat nu weg, simpel omdat de mover output van de accu apart te schakelen is met de app of de drukknop.
Je kan de accu idd met de App bedienen maar om de accu AAN te zetten ben je op de drukknop aangewezen.
5 seconden indrukken en 10x blauw knipperende led zien.
Onontkoombaar..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

myalexx
Berichten: 1190
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

Re: Victron PPP 20/30/40 + dongle info.

Bericht door myalexx » za 18 feb 2023 11:04

Ja oké maar welke kast zit die accu

Bij ons onder de achterbank..
Even in dat hoekje vinger op de knop houden.. dan knipperd er wat en klaar.. in jou geval rest van de vakantie niet meer naar omkijken..

Ik denk dat je het voor jezelf onnodig moeilijk maakt
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Victron PPP 20/30/40 + dongle info.

Bericht door Chris » za 18 feb 2023 11:15

Vind ik niet want in dat zelfde serviceluik waar nu ook dat knoppie zit ligt ook de opzet sleutel van de mover, de afstandsbediening zit daar in zijn houder en de accuboor met pootjes sleutel ligt daar ook.
Alles centraal bij elkaar.
Lijkt mij juist handig, en het is simpel te maken.

Op de accu kan ik nu ook direct de Domestic aansluiten, noodstroom zeg maar, en ik kan ook onderweg laden.
Want die Victron kan je al met 11 VDC laden.... netjes geregeld door het BMS..
Daar ik thuis 40 meter kabel uit moet leggen om bij de hut te komen met 230 volt is dat een handige optie.
Dezelfde reden om mijn KK op gas te gaan laten draaien onderweg en thuis voorkoelen.
Die parkeerplek is nou eenmaal niet voor de deur... dat zou erg handig zijn, helaas...
( Maar ook geen auto's rondom mijn huis...alleen spelende kinderen)
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Movers”