Victron PPP 20/30/40 + dongle info.
Re: Victron PPP 20/30/40 + dongle info.
Chris, wat betreft mijn twee opmerking: citaat uit de “Handleiding”:
Accu in- en uitschakelen voor kort gebruik van mover en diversen.
. Inschakelen voor 30 minuten HIGH POWER gebruik: Kort indrukken, LED brand continue rood.
. Uitschakelen: Schakelt na 30 minuten automatisch uit, LED stopt met cont. Rood branden. Uitschakelen kan ook handmatig door kort indrukken.
De mover-uitgang schakelt na 30 minuten automatisch uit, ik begrijp uit het Victron-manual dat de domestic-uitgang geactivieerd blijft, die schakelt dus NIET automatisch uit. Of lees ik het verkeerd (kan ook zomaar, jet-lag!)
Accu in- en uitschakelen voor kort gebruik van mover en diversen.
. Inschakelen voor 30 minuten HIGH POWER gebruik: Kort indrukken, LED brand continue rood.
. Uitschakelen: Schakelt na 30 minuten automatisch uit, LED stopt met cont. Rood branden. Uitschakelen kan ook handmatig door kort indrukken.
De mover-uitgang schakelt na 30 minuten automatisch uit, ik begrijp uit het Victron-manual dat de domestic-uitgang geactivieerd blijft, die schakelt dus NIET automatisch uit. Of lees ik het verkeerd (kan ook zomaar, jet-lag!)
Caravanner sinds 1973, nu met een Eriba Nova GL 485 (2019), uitgerust met iTBS en E&P Levelsysteem en getrokken door een Volvo XC60 AWD.
Re: Victron PPP 20/30/40 + dongle info.
Ben ik helemaal met je eens Erik.
En... ze mogen er wel een vergrootglas bij leveren... mini mini..
Victron zit in Almere..... bellen en vragen stellen is zomaar een optie...
Effe "bijdehand" doen...
Idee !
En... ze mogen er wel een vergrootglas bij leveren... mini mini..
Victron zit in Almere..... bellen en vragen stellen is zomaar een optie...
Effe "bijdehand" doen...
Idee !
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Victron PPP 20/30/40 + dongle info.
Heb dit topic even gemist..
Wij hebben sinds 2020 de 30ah, dat is al overbemeten want 20 werd geadviseerd.. ( wilde graag beetje buffer hebben )
In 2020 direct vuurdoop gehad, kregen een plek die je beste kan omschrijven als een bult..
Caravan in ruim een uur tijd heuvel op en af en weet ik het allemaal.. paste niet, auto ervoor en toch andere plek toegewezen gekregen.. daar ook nog gemoverd.
Geen moment het idee gehad dat de accu het niet aan kon.. caravan +/- 1400kg
Daarna wel weer geladen natuurlijk.. wilde ooit ook de dongle / app om percentage te zien.. puur ter controle hoelang kan je nou moveren op een lading. Je raad het al na bovenstaande gelezen te hebben komt die dongle niet meer .
Mbt laden, mover dealer gaf aan dat hij in uitstand ook laad ?
Wij zetten namelijk de accu uit vanwege dat mooie blauwe ledje wat de gehele caravan blauw laat kleuren ..
Maar meestal bedenk ik me dat pas als ik ga slapen en dan heeft hij al paar uur kunnen laden dus of hij echt laad kan ik niet controleren .
Zet hem overigens pas weer aan als we weg gaan en moet moveren..
Wij hebben sinds 2020 de 30ah, dat is al overbemeten want 20 werd geadviseerd.. ( wilde graag beetje buffer hebben )
In 2020 direct vuurdoop gehad, kregen een plek die je beste kan omschrijven als een bult..
Caravan in ruim een uur tijd heuvel op en af en weet ik het allemaal.. paste niet, auto ervoor en toch andere plek toegewezen gekregen.. daar ook nog gemoverd.
Geen moment het idee gehad dat de accu het niet aan kon.. caravan +/- 1400kg
Daarna wel weer geladen natuurlijk.. wilde ooit ook de dongle / app om percentage te zien.. puur ter controle hoelang kan je nou moveren op een lading. Je raad het al na bovenstaande gelezen te hebben komt die dongle niet meer .
Mbt laden, mover dealer gaf aan dat hij in uitstand ook laad ?
Wij zetten namelijk de accu uit vanwege dat mooie blauwe ledje wat de gehele caravan blauw laat kleuren ..
Maar meestal bedenk ik me dat pas als ik ga slapen en dan heeft hij al paar uur kunnen laden dus of hij echt laad kan ik niet controleren .
Zet hem overigens pas weer aan als we weg gaan en moet moveren..
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09
Re: Victron PPP 20/30/40 + dongle info.
dat blauwe ledje op de voeding bedoel je??
Of op de knop???
Dit zal bij mij achter een serviceluik komen.
En verder zal de Victron met de app bedient worden... wel duidelijk... duidelijker dan die drukknop.
Of op de knop???
Dit zal bij mij achter een serviceluik komen.
En verder zal de Victron met de app bedient worden... wel duidelijk... duidelijker dan die drukknop.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Victron PPP 20/30/40 + dongle info.
Het blauwe ledje op de knop / afstandbediening.
De lader zit onder de bank, die zie je niet.
Voor jou is het anders je, oude accu zit redelijk verborgen met allerlei relais
Mijne zit onder de achterbank en dat knopje zit op een plek die je niet 1,2,3 ziet.. behalve in het donker dan valt de blauwe gloed wel op
De lader zit onder de bank, die zie je niet.
Voor jou is het anders je, oude accu zit redelijk verborgen met allerlei relais
Mijne zit onder de achterbank en dat knopje zit op een plek die je niet 1,2,3 ziet.. behalve in het donker dan valt de blauwe gloed wel op
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18818
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: Victron PPP 20/30/40 + dongle info.
Een stukje tape over het ledje? Wat led je Of wat doorschijnende tape dat het licht zwakker wordt.
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Re: Victron PPP 20/30/40 + dongle info.
Wij vinden juist het kleine blauwe lampje erg fijn, we hebben daardoor een heel klein beetje licht in de caravan 's nachts... een soort nachtlampje.
Zo zie je maar.. waar de enige zich een beetje aan stoort vind de ander weer prettig.
Zo zie je maar.. waar de enige zich een beetje aan stoort vind de ander weer prettig.
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino
Re: Victron PPP 20/30/40 + dongle info.
Ik heb ook zoiets, maar dan een mini en zwak groen ledje wat aangeeft dat de 12 volt laadspanning aanwezig is..
Aan het voeteneind van mijn bed, uit zicht, maar voor de nacht net mooi om de plee te vinden.... wat ik ook wel met mijn ogen dicht kan, maar toch..
Nu zal de uitstraal richting van de LED wel invloed hebben op de irritatie ervaring denk ik zo...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Victron PPP 20/30/40 + dongle info.
Tip: Een likje Tippex (of meerdere om het verder te dimmen) of een plakfiltje (die het helemaal, of juist niet afdekt).
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Victron PPP 20/30/40 + dongle info.
Het moet slijtvast zijn Erik..
Want de LED zit in de drukkop.
Zo..
.
Want de LED zit in de drukkop.
Zo..
.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Victron PPP 20/30/40 + dongle info.
Heb je al even gemeten 'wat' erin zit en hoe het is aangesloten ?
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Victron PPP 20/30/40 + dongle info.
Nope... dan moet ik hem slopen.
Zit zo te voelen een 2 aderig kabeltje aan, mini jack is ook 2 polig.
Als ik de krimptube eraf haal moet ik de kabel opnieuw aansolderen... liever niet.
Dat drukknopje is wel een leukertje met die led erin.
Eens opzoeken wat ik daar van kan vinden.
Zit zo te voelen een 2 aderig kabeltje aan, mini jack is ook 2 polig.
Als ik de krimptube eraf haal moet ik de kabel opnieuw aansolderen... liever niet.
Dat drukknopje is wel een leukertje met die led erin.
Eens opzoeken wat ik daar van kan vinden.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Victron PPP 20/30/40 + dongle info.
FF ohmmeter erop in 2 richtingen
en zo ook diode test.
En in gebruik eens de voltmeter erop.
en zo ook diode test.
En in gebruik eens de voltmeter erop.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Victron PPP 20/30/40 + dongle info.
Van de hete naar de koude op de mini jack 7 Meg
Andersom 1,7 Meg.
Knoppie ingedrukt = 0 ohm.
Diode meting.
Van heet naar koud op de mini jack... 2,7 VDC en de BLAUWE led brand.
Andersom, 1,7 VDC en de RODE led brand.
Kortom... het is wel een apart knoppie.
Met de loupe bekeken, geen merkt op te vinden.
Gemeten met mijn Fluke.
Andersom 1,7 Meg.
Knoppie ingedrukt = 0 ohm.
Diode meting.
Van heet naar koud op de mini jack... 2,7 VDC en de BLAUWE led brand.
Andersom, 1,7 VDC en de RODE led brand.
Kortom... het is wel een apart knoppie.
Met de loupe bekeken, geen merkt op te vinden.
Gemeten met mijn Fluke.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Victron PPP 20/30/40 + dongle info.
Hallo Victron PPP vrienden,
Ik ben er achter gekomen dat de PPP nog een manier van laden heeft, die niet in de gebruiksaanwijzing genoemd wordt, maar wel in de specificaties in de folder te lezen is.
Het betreft de domestic uitgang, die voorziet de verlichting en de pomp. In ons geval wordt die groep tijdens het rijden via pen 9 (constante spanning) gevoed. De garage heeft er voor gekozen om deze draad te koppelen aan de domestic uitgang te koppelen. Omdat ik wat aan het experimenteren was heb ik de car/solar stekker uit de PPP getrokken. Bij ons zit die draad op pen 10, op contact van de auto samen met de koelkast.
Rijdend in de auto keek ik op de app (dongle) en zag dat dat er geladen werd. In de folder specificaties zie je bij uitgang 2 staan dat er met 10A geladen kan worden. En dat doet ie dan ook. Ik weet niet of de PPP daadwerkelijk 10A trekt.
We hebben dus geen laadstatus of percentage, maar wel een fantastisch flexibel produkt die op meerdere manier te laden is zonder aparte dure 12v laders…..
Ik ga een klein zonnepaneeltje van 50W, max 25V en 2,4A monteren. Deze ga ik ZONDER mppt lader aansluiten op de car/solar aansluiten. Zal daardoor een iets lagere opbrengst hebben maar dat ga ik eerst maar eens meten, mppt kopen kan altijd later nog… In de manual staat immers niets over dat er een regelaar tussen moet. De PPP lust alles tussen 11V en 30V en regelt max 7A. Een mppt regelaar zal wel de opbrengst iets vergroten. Meer opbrengst is dus een keuze tussen een groter zonnepaneel of een mppt regelaar. Eerst maar eens zien of we de PPP leeg krijgen. Met onze 40Ah, zonder omvormer en zelden movergebruik kunnen wij er weken mee vooruit, met zonnepaneel wellicht voldoende…
Ik ben er achter gekomen dat de PPP nog een manier van laden heeft, die niet in de gebruiksaanwijzing genoemd wordt, maar wel in de specificaties in de folder te lezen is.
Het betreft de domestic uitgang, die voorziet de verlichting en de pomp. In ons geval wordt die groep tijdens het rijden via pen 9 (constante spanning) gevoed. De garage heeft er voor gekozen om deze draad te koppelen aan de domestic uitgang te koppelen. Omdat ik wat aan het experimenteren was heb ik de car/solar stekker uit de PPP getrokken. Bij ons zit die draad op pen 10, op contact van de auto samen met de koelkast.
Rijdend in de auto keek ik op de app (dongle) en zag dat dat er geladen werd. In de folder specificaties zie je bij uitgang 2 staan dat er met 10A geladen kan worden. En dat doet ie dan ook. Ik weet niet of de PPP daadwerkelijk 10A trekt.
We hebben dus geen laadstatus of percentage, maar wel een fantastisch flexibel produkt die op meerdere manier te laden is zonder aparte dure 12v laders…..
Ik ga een klein zonnepaneeltje van 50W, max 25V en 2,4A monteren. Deze ga ik ZONDER mppt lader aansluiten op de car/solar aansluiten. Zal daardoor een iets lagere opbrengst hebben maar dat ga ik eerst maar eens meten, mppt kopen kan altijd later nog… In de manual staat immers niets over dat er een regelaar tussen moet. De PPP lust alles tussen 11V en 30V en regelt max 7A. Een mppt regelaar zal wel de opbrengst iets vergroten. Meer opbrengst is dus een keuze tussen een groter zonnepaneel of een mppt regelaar. Eerst maar eens zien of we de PPP leeg krijgen. Met onze 40Ah, zonder omvormer en zelden movergebruik kunnen wij er weken mee vooruit, met zonnepaneel wellicht voldoende…
Volvo V40 T3 Cross Country / Eriba Touring Familia 310 60 Edition
Happy wife, happy life!
Happy wife, happy life!
Re: Victron PPP 20/30/40 + dongle info.
Je kunt de 30+ zelfs op 3 manieren laden....
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Victron PPP 20/30/40 + dongle info.
Victron's zijn idd heel veelzijdige accu's... gemaakt voor Campers eigenlijk... uitgebreide mogelijkheden..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Victron PPP 20/30/40 + dongle info.
Er zijn dus 4 manieren om te laden….
Volvo V40 T3 Cross Country / Eriba Touring Familia 310 60 Edition
Happy wife, happy life!
Happy wife, happy life!
Re: Victron PPP 20/30/40 + dongle info.
Weet je toevallig ook wat de laadspanning op de Domestic uitgang dan moet zijn??
Edit... zo opgezocht... moet 14 volt minimaal zijn.
Dan is de CAR/SOLAR wel heel fijn... 11 volt minimale laadspanning.
Dus wat spanningsverlies maakt dan niet meer uit.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Victron PPP 20/30/40 + dongle info.
Beetje weinig vermogen voor campers..
Daar is 100 Ah wel zo'n beetje het minimum.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Victron PPP 20/30/40 + dongle info.
Daar hebben ze een 200Ah knul voor...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Victron PPP 20/30/40 + dongle info.
Ik dacht dat de hoog vermogen uitgang specifiek voor mover gebruik bedoeld is. Chris, welk voordeel heb je er in een camper van?
Volvo V40 T3 Cross Country / Eriba Touring Familia 310 60 Edition
Happy wife, happy life!
Happy wife, happy life!
Re: Victron PPP 20/30/40 + dongle info.
Al de verschillende aansluit mogelijkheden komen uit de camper wereld
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Victron PPP 20/30/40 + dongle info.
Een bakkie koffie zetten in een camper met een Nespresso (bijv) vraagt meer vermogen dan een mover..
2 elektrische fietsen opladen zonder stroompaal trekt maar zo 100 Ah uit een accu, of nog veel meer.
Het enige wat je nodig hebt in een camper, zijn 2 dikke aansluitpolen.
2 elektrische fietsen opladen zonder stroompaal trekt maar zo 100 Ah uit een accu, of nog veel meer.
Het enige wat je nodig hebt in een camper, zijn 2 dikke aansluitpolen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Victron PPP 20/30/40 + dongle info.
Denk ook niet dat er veel ppp's in campers zijn ingebouwd.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)