EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Jan van Vijven » zo 4 sep 2022 13:33

Heeft al iemand een idee hoeveel kilowatt je gemiddeld verbruikt bij 15000 kilometer per jaar? Gewoon solo rijden, niet lichtvoetig en met een middenklasser.
Ik ben eens benieuwd hoeveel ik gratis zou kunnen rijden met mijn overproductie van de zonnepanelen, dat lijkt ongeveer 4000 KWh te worden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door deusjevo » zo 4 sep 2022 14:32

Laadbeurt voor een KIA EV6 kost 74 kWh heb ik ooit begrepen

Iets van 54 volle laadbeurten dan maar je hebt denk ik niet zomer en winter dat surplus aan kWh beschikbaar?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Jan van Vijven » zo 4 sep 2022 14:57

Zolang de saldering nog bestaat maakt het niet uit, later kan ik altijd in de zomer profiteren.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Fransosowitz
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 16 dec 2012 20:10

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Fransosowitz » zo 4 sep 2022 17:04

Jan van Vijven schreef:
zo 4 sep 2022 13:33
Heeft al iemand een idee hoeveel kilowatt je gemiddeld verbruikt bij 15000 kilometer per jaar? Gewoon solo rijden, niet lichtvoetig en met een middenklasser.
Ik ben eens benieuwd hoeveel ik gratis zou kunnen rijden met mijn overproductie van de zonnepanelen, dat lijkt ongeveer 4000 KWh te worden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Met 4000kWh en 15.000km zou je 26,7kWh/100km mogen verbruiken. Dat is een heel fors gemiddeld elektrisch verbruik die je met een middenklasser EV (solo) niet haalt: dat ligt doorgaans veel lager. M.a.w.: je zou het elektrisch rijden op jaarbasis kunnen afdekken met je overproductie.
Ter referentie: met de Tesla Model 3 die ik zakelijk rijd zit ik gemiddeld op minder dan 16kWh/100km. En dat is inclusief meerdere keren naar Zwitserland via de Duitse autobahn. Met mijn prive Kia EV6 rijd ik nog maar een paar maanden, en daar zal het gemiddelde verbruik wat hoger liggen denk ik. Ik schat een jaarrond gemiddelde van hooguit 18kWh/100km. Wel met een efficiënte rijstijl, dus rijd je wat steviger misschien 20kWh/100km.
Eriba Touring Troll 530 getrokken door een Kia EV6 AWD

Gebruikersavatar
EricS
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 20 apr 2012 19:04
Locatie: Assen

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door EricS » zo 4 sep 2022 17:42

Ik heb de EV6 sinds november met 35K km op de klok.
Totaal overall gemiddeld verbruik is 20,1 kw/100km. Dit is door verschillende bestuurders en rijstijlen, lokaal en snelwegen, maar ook 3,5K km met caravan....

Verstuurd vanaf mijn SM-G990B met Tapatalk

Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Jan van Vijven » ma 5 sep 2022 07:51

Bedankt, als er dus niet teveel veranderd kan ik redelijk voordelig auto rijden mocht ik ooit met pensioen gaan.
Moet ik wel “te” groot blijven wonen

Voorlopig eerst nog maar blijven genieten van de huidige te dure automobiel, wellicht eerst maar eens gaan rondneuzen voor een huishoudaccu om te plaatsen als de saldering afgeschaft wordt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
cortrans
Berichten: 1265
Lid geworden op: ma 24 mei 2021 11:27
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door cortrans » ma 5 sep 2022 09:08

Tja, en dan lees je in de kranten dat elektrisch rijden tegenwoordig duurder is als op fossiele brandstoffen.....
LMC Musica 470e (2010), Thule Omnistor 1200 zakluifel met Obelink voor- en zijwanden, Sinclair dak airco, Reich volautm. mover, Heki dakluik, Thule fietsendrager achter, Milenco spiegels, Nissan Qashqai 1.3 MHEV automaat N-Connecta uit 2022

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door deusjevo » ma 5 sep 2022 09:19

[re.gif]
Is dat niet alleen als je bij de laadpaal en thuis vanaf “het net” zonder zonnepanelen laadt?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
cortrans
Berichten: 1265
Lid geworden op: ma 24 mei 2021 11:27
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door cortrans » ma 5 sep 2022 09:30

Lang niet alle berijders van elektrische voertuigen hebben zonnepanelen thuis, of kunnen hun bolide op de oprijlaan naast hun huis kwijt........
Ik lever heel veel elektrische voertuigen bij mensen thuis, die niet eens een stroompaal vlak bij hun huis hebben, laat staan dat ze de auto met "eigen" stroom op kunnen laden
LMC Musica 470e (2010), Thule Omnistor 1200 zakluifel met Obelink voor- en zijwanden, Sinclair dak airco, Reich volautm. mover, Heki dakluik, Thule fietsendrager achter, Milenco spiegels, Nissan Qashqai 1.3 MHEV automaat N-Connecta uit 2022

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Daphne » ma 5 sep 2022 09:47

[re.gif]

Vaak komt de laadpaal pas later dan de auto. Mijn collega's die voor de lease een elektrische auto hebben gekozen, kregen eerst de auto en de paal kwam later. Ik schat zo in dat jij voornamelijk leaseauto's aflevert (misschien ook wel eens bij mij gedaan, van Mossel Tilburg/Waalwijk)

Maar volgens mij ging dit topic over EV's waarmee je een caravan kunt trekken knipoog.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

thundercat
Berichten: 143
Lid geworden op: za 24 sep 2016 21:56

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door thundercat » ma 5 sep 2022 09:50

Laad nu steeds vaker aan de openbare laadpaal. is 36 cent per kwh. Thuis is dat 10 tot 15 cent per kwh duurder. Morgen komt er iemand schouwen voor zonnepanelen.
Verbruik van de leaf is overigens ongeveer 15kwh per 100 kilometer. Dus voor €6,- 100 kilometer rijden.
Verschil is wel kleiner aan het worden maar dat ga je nog niet redden met een brandstofauto. Rij hem zakelijk en als ik hem doorreken over 5 jaar is het nog steeds gunstig. Geen wegenbelasting, een beurtje van €170,- per jaar en nog 4% bijtelling.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Morgoth » ma 5 sep 2022 10:14

thundercat schreef:
ma 5 sep 2022 09:50
Laad nu steeds vaker aan de openbare laadpaal. is 36 cent per kwh.
Dat is een tip voor iedereen die EV rijdt: Ga laden bij openbare laadpunten. Veel gemeenten vergeten de laadprijzen aan te passen. Een beetje "shoppen" levert geld op

Bij Fastnet betaal je nu 83 cent. Als ik uitsluitend langs de snelweg bij Fastnet zou laden zou ik dus 14,8kW/100km x €0,83 = € 12,28 per 100km kwijt zijn. Daar heb je langs de snelweg een kleine 6 liter benzine voor. Dan moet je benzine auto dus 1 op 16,7 rijden om hetzelfde te kosten. De verschillen zijn veel groter als je niet langs de snelweg laadt of tankt.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Fransosowitz
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 16 dec 2012 20:10

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Fransosowitz » ma 5 sep 2022 18:10

[re.gif]
Die gemeentes “vergeten” dat niet. Het komt vaak omdat er nog een contract loopt met een aanbieder zoals Vattenfall dat de openbare laadtarieven (nog) laag zijn.

Als je heel vaak bij Fastned of een andere HPC aanbieder laadt, dan kun je een abonnement nemen die de totale laadkosten omlaag brengen.
Eriba Touring Troll 530 getrokken door een Kia EV6 AWD

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Gemineye » ma 5 sep 2022 18:47

Het snel laden kun je qua prijs stelling eigenlijk niet vergelijken met thuis laden. De hele infrastructuur is anders om snel te kunnen laden en de hele prijs stelling is er natuurlijk ook op gebaseerd dat voorzien wordt in een schaarste/behoefte. Precies dezelfde reden waarom een zakje snoep bij de pomp meer kost dan bij een supermarkt.

Maar inderdaad; voor mij is laden bij de openbare laadpaal bij de zaak nu goedkoper dan thuis laden. Bij de zaak zit blijkbaar nog een ander contract op dan bij mij thuis….
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

burstnerpremio435ts
Berichten: 62
Lid geworden op: di 15 jan 2019 12:55

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door burstnerpremio435ts » vr 9 sep 2022 12:51

https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... r-trekken/
mach e boat.jpg
Een nieuwe verbetering voor de Mustang Mach-E, het grote accupakket mag nu 1500 kilo trekken, genoeg voor een normale caravan of aanhanger. caravan.gif
Of dit ook voor de bestaande en reeds verkochte modellen geld zoals de vorige upgrade van 750kg naar 1000kg is nog niet duidelijk.
benieuwd of we deze nu ook zullen zien met caravans er achter. Ford begon wel voorzichtig maar ook de nieuwe transit heeft elektrisch gewoon een trekgewicht van 2ton. Een normaal trekgewicht bij elektrische auto's word gelukkig steeds normaler. Alleen bij Stellantis moeten ze nog even wakker worden.

Gebruikersavatar
EricS
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 20 apr 2012 19:04
Locatie: Assen

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door EricS » vr 9 sep 2022 20:52

Vandaag weekendje naar Twente, Tukkerville festival. Camping bij Haaksbergen, ritje 140 km.

En zowaar...ik ben niet enige ev met caravan. Ik kom voor het eerst een Polestar met caravan tegen !



Verstuurd vanaf mijn SM-G990B met Tapatalk

Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.

Twan123
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 14 sep 2022 09:55

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Twan123 » wo 14 sep 2022 13:11

Lees geregeld mee met alle topics en zie toch heel interesante dingen voorbij komen.

Een ding zie ik niet zoveel over voorbij komen, hoe de auto omgaat met de oplooprem en het regeneren bij bv bergaf. Ik heb pas proef gereden met een Model Y LR en schrok toch wel van het afremmen als je het pedaal los laat, die stroom gaat dus terug de accu in.
Hoe zou dat gaan als ik mijn caravan er achter hang?

Zag wel iets voorbij komen van iemand die had gehoord dat hij zijn oplooprem heeft geblokkeerd, maar dat is toch levensgevaarlijk.
Is het mogelijk om een oplooprem bijvoorbeeld aan te passen, zodat hij niet zo snel pakt.
Ik hoor graag of hier experts iets over kunnen toelichten, voordat ik overstap op een EV.....
Tesla Model Y LR 2023 | Bürstner 460TS (2022) | Thule 6300 auto luifel | Truma Aventa airco | E&P level systeem | AL-KO Mammut | Travel Vision E85 schotel

Gebruikersavatar
EricS
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 20 apr 2012 19:04
Locatie: Assen

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door EricS » wo 14 sep 2022 14:00

[re.gif]
Ik kan alleen uit eigen ervaring en EV6 spreken...

De EV6 kent meerdere niveau's van regeneratie ( dus niet aan of uit zoals bij sommige andere merken), deze zijn ten alle tijde aan te passen middels flippers achter het stuur. Varieert van '0 ' = zeilen, tot aan volledig iPedal = bijna geen rem nodig. Daarnaast kan je per gradatie de functie 'auto' aanzetten, dan past hij rijgedrag aan tov omstandigheden. De iPedal functie werkt niet met aanhanger/caravan.
Dan het rijden. Met de regeneratie op hoogste stand 3 is het uitstekend rijden met caravan. Naar gelang je langzaam of abrupt van het 'gas af' gaat zal de auto sterker afremmen. ( en remlichten aan). Ik heb niets gemerkt van de caravan die de oplooprem activeert, ook door Oostenrijk niet.

Solo rijd ik ook altijd in stand 3 met auto functie aan. Ik vind iPedal zelf niet zo prettig....
Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.

Twan123
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 14 sep 2022 09:55

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Twan123 » wo 14 sep 2022 16:30

@Erics; thanks voor je snelle reactie. Blij dat die oplooprem dus niet zo snel inschakelt, al zal dat misschien caravan type afhankelijk zijn. Jammer is, als je met een EV gaat proefrijden, van de 10 modellen, er 10 geen trekhaak hebben, zodat je toch ff lekker kunt proberen.
Ik ga de EV overstap uitdaging ook maar aan, mijn Vito blijf ik er voorlopig toch maar bijhouden.
Mochten er nog leden zijn die ervaring hebben met een Tesla model Y, hoor ik het heel graag...
Tesla Model Y LR 2023 | Bürstner 460TS (2022) | Thule 6300 auto luifel | Truma Aventa airco | E&P level systeem | AL-KO Mammut | Travel Vision E85 schotel

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Nimma » wo 14 sep 2022 17:14

Zag vanmorgen deze in de showroom van een dealer, rij je niet alleen electrisch maar ook uiterst comfortabel. Dat geldt ook voor de passagiers achterin. Kost in Noorwegen iets van €60.000 [attachment=0]IMG_20220914_104827149_copy_2000x1500.jpg[/attachment]
Bijlagen
IMG_20220914_104827149_copy_2000x1500.jpg
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

homeonwheels
Berichten: 95
Lid geworden op: ma 15 aug 2022 17:07
Locatie: West-Friesland

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door homeonwheels » wo 14 sep 2022 17:35

Ik verwacht eind oktober mijn nieuwe BMW i4. Die mag 1600kg trekken. Dan is het caravanseizoen wel zo'n beetje over, maar ik ga zeker een paar ritjes maken om het rijgedrag en verbruik in beeld te krijgen.
Tabbert Rossini Booster 450TD 2022 achter BMW i4 edrive 40

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Paul Vingerhoets » do 15 sep 2022 12:53

Geen ev maar een hybride, de kuga remt ook generatief af en regelt dat zelf navenant de snelheid en houd de snelheid ook in afdalingen op de ingestelde snelheid of in geval van geen cc ingesteld op de op dat moment rijdende snelheid en gaat dus meer of minder regenereren.,
Tot 7,5 % omlaag met de caravan zonder oplopen en nog ruimte over om meer te vertragen,
Of de caravan dan mee remt is mij niet helemaal duidelijk merk er niets van caravan ong 1550 kg (1800 kg as en bijpassende oploopdemper) moet me er nog eens over buigen om een systeem te maken wat zichtbaar maakt of de caravan remt
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Morgoth » vr 16 sep 2022 10:59

EricS schreef:
wo 14 sep 2022 14:00
[re.gif]
Ik kan alleen uit eigen ervaring en EV6 spreken...

De EV6 kent meerdere niveau's van regeneratie ( dus niet aan of uit zoals bij sommige andere merken), deze zijn ten alle tijde aan te passen middels flippers achter het stuur. Varieert van '0 ' = zeilen, tot aan volledig iPedal = bijna geen rem nodig. Daarnaast kan je per gradatie de functie 'auto' aanzetten, dan past hij rijgedrag aan tov omstandigheden. De iPedal functie werkt niet met aanhanger/caravan.
Dan het rijden. Met de regeneratie op hoogste stand 3 is het uitstekend rijden met caravan. Naar gelang je langzaam of abrupt van het 'gas af' gaat zal de auto sterker afremmen. ( en remlichten aan). Ik heb niets gemerkt van de caravan die de oplooprem activeert, ook door Oostenrijk niet.

Solo rijd ik ook altijd in stand 3 met auto functie aan. Ik vind iPedal zelf niet zo prettig....
Zo werkt het bij mijn auto ook. Maar goed, die komt natuurlijk ook uit dezelfde stal. Persoonlijk vind ik iPedal ook niet fijn. Ik wordt dan misselijk van mijn eigen rijstijl. Bovendien remt de auto dan heel abrupt als je hem van de SCC afzet. Maar iPedal is ook helemaal niet nodig. Want als je op de rem trapt, dan rem je ook regeneratief totdat je echt heel erg hard op de rem gaat staan. Je rijdt er dus niet onzuiniger door. Stand 0 vind ik trouwens ook niet prettig. Dan is het net of het "gas" blijft hangen. Ik zet hem vrijwel altijd op stand 1, soms 2. Wel staat hij op "auto" waardoor hij wel automatisch sterker regeneratief afremt als je voorliggers hebt of een rotonde nadert.
Mijn life time gemiddelde verbruik over 90.000km is 14.8kW/100km
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Met een elektrische auto en caravan op vakantie, kan dat?

Bericht door thmeyer » za 17 sep 2022 21:30


Hier een interessante link om met een elektrische auto en caravan op vakantie te gaan.

Het leuke is dat je met een elektrische aangedreven auto en een speciale stekker zelf je eigen 230 volt aansluiting mee kan nemen.
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Fransosowitz
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 16 dec 2012 20:10

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Fransosowitz » zo 18 sep 2022 10:25

Voor de geïnteresseerden: onderstaand mijn ervaringen tijdens de afgelopen vakanite.

Vakantie naar Oostenrijk met EV & caravan

Begin september ben ik samen met mijn vrouw en hond met EV en caravan naar Oostenrijk geweest. Dit was de eerste caravantrek ervaring i.c.m. een elektrische auto en dus spannend! :)

Auto:
Kia EV6 AWD GT-line
325pk/605nm
77kWh batterij (bruto)
2 personen, 1 hond in bench en wat bagage

Caravan:
Eriba Touring 530
210cm breed, 226cm hoog met ingeklapt hefdak
Beladen gewicht ca 1150 kg (maximaal toegestane gewicht van de caravan is 1300kg)
Toegepaste kogeldruk was tussen de 75 en 80kg waarbij de caravan mooi vlak achter de auto lag.

De rit ging naar Tirol in Oostenrijk wat iets meer dan 900km vanuit mijn woonplaats is. Met de eerdere brandstofauto’s reden we meestal maximaal 800-850km met de caravan op 1 dag. Tirol was dus maar net iets verder, maar omdat dit de eerste vakantie met een EV zou zijn is er besloten om de heenreis in een relaxte 2 dagen te doen.

Van te voren is de rit met ABRP voorbereid waarbij ik op basis van internet reviews een geschat verbruik van 33kWh/100km heb ingeprogrammeerd. Vanwege het gratis Ionity Power abonnement (en daardoor €0,29/kWh) is er zo veel mogelijk bij Ionity geladen met de Kia charge pas. Naast deze Kia pas had ik een Shell Recharge pas bij me en enkele apps zoals Bonnet, Mobility+ en Tesla op de telefoon staan.

Als eerste over het rijden met caravan en de EV6: dat gaat verbluffend soepel! Niks geen geschakel of extra toeren maken bij het optrekken of de diverse autobahnhellingen (8% bij b.v. Kassel): de EV6 lijkt de caravan moeiteloos te trekken. Mijn vorige benzine en diesel auto’s (8 traps automaat, 3 liter 6 cilinder met allen rond de 250pk) waren alles behalve stakkers, maar de souplesse van een EV is van een andere orde en bovendien stil. Heerlijk! Ook ligt de caravan erg stabiel achter de auto. Waarschijnlijk o.a. vanwege het flinke gewicht van de EV6.
Ook mooi dat bij helling afrijden er flink geregenereerd wordt. Dit is duidelijk te zien op de displays van de auto. Van te voren vroeg ik me af of de oplooprem roet in het regenereer-eten zou gooien, maar dat bleek dus niet het geval.

Dan over het verbruik met caravan: op de snelweg heb ik net als met de eerdere brandstofauto’s zo veel mogelijk 90km/h gereden (GPS snelheid, snelheid op de teller is bij de EV6 dan 92-93km/h). De daadwerkelijke gemiddelde snelheid ligt door wegwerkzaamheden en af en toe een file natuurlijk wat lager.
Tussen de diverse laadstops op de heenweg naar Tirol lag het verbruik volgens de boordcomputer tussen de 24,6kWh/100km en 27,4kWh/100km. Een stuk lager dan de 33kWh/100km waar ik op gerekend had. Het gunstige zomerweer (rond de 23 graden en weinig wind) zal vast wat geholpen hebben. Ook is Eriba Touring caravan relatief goed gestroomlijnd. Desalniettemin was ik aangenaam verrast.

Afbeelding

(PS: in bovenstaande screenshot is de tijd van 2:14 inclusief caravan aankoppelen)

Omdat we zoals gezegd zoveel mogelijk bij Ionity wilde laden moest er wat geschipperd worden met de afstanden tussen de laadstops. Deze varieerde van ongeveer 120km tot 195km. Met bovenstaande verbruik waren dit soort afstanden geen probleem en is er geen enkele keer range anxiety geweest: een enkele keer aangekomen bij de lader met 20% maar vaak was het 30%-40%. Afhankelijk van de volgende ritafstand werd er tot 80 of 90% geladen. Al bleek dat dus lang niet altijd nodig. Maar, zeker op zo’n eerste vakantie, liever wat extra marge.
Zoals verwacht moest bij vrijwel alle Ionity laadpunten de caravan af- en weer aankoppeld worden. Niet veel werk, maar het kost enkele minuten. Gelukkig was er altijd plek genoeg om de caravan dichtbij te parkeren (met disselslot). Een keer geluk gehad bij Ionity omdat alle laadplekken vrij waren en er ook nog ongebruikte parkeervakken naast waren. De auto is toen met caravan dwars over de pekken geparkeerd waarbij 2 laadplekken bezet gehouden werden. Uiteraard ben ik toen bij de auto gebleven om hem eventueel anders te parkeren mocht het ineens toch druk worden. Maar dat bleek niet nodig.

Afbeelding

Afbeelding

Overigens hebben we nergens laadfile gehad: er was altijd plek genoeg. Wel enkele keren gehad dat de lader niet wilde starten. Bij een andere laadpaal ging het wel goed.
Ook een keer bij EnBW geladen (met Shell Recharge pas): daar konden we zonder anderen te hinderen aangekoppeld laden. Toch handig en als we geen Ionity abonnement hadden dan zou dat zeker een goede plek zijn om vaker te laden.

Afbeelding

Snelladen doet de EV6 trouwens lekker snel: vrijwel alle keren ca 240kW aangetikt en rond een minuut of 20 klaar met laden. Meer tijd dan even een broodje eten en de hond laten plassen is er nauwelijks.

Afbeelding

Overigens staan langs de Duitse snelwegen op de borden waar pauze- en tankplekken aangegeven staan ook bordjes om aan te geven als er laders aanwezig zijn. Handig voor als je geen laadplanning gemaakt hebt.

Voordat we op de camping in Tirol arriveerden (idem voor de overnachtingscamping) hebben we nog een extra keer bij Ionity geladen zodat we nog maar enkele tientallen kilometers naar de camping moesten en met rond de 80% aankwamen. Handig als je daarna vanuit de camping wat uitstapjes wil doen. Op de camping zelf is er niet geladen: heb het niet gevraagd, maar ik vond het niet gepast omdat er geen echte laadplekken waren en bovendien was het niet nodig: op ca 10km afstand van de camping was er in een dorp tegenover een supermarkt een 150kW lader van Tiwag. Deze hebben we een keer gebruikt (met de Kia Charge pas) om voldoende opgeladen aan de terugreis te kunnen beginnen.

Fun fact: op de overnachtingscamping kon er stroom per kWh via een automaat met muntjes gekocht worden. Niet nodig met de EV6: met de Vehicle To Load adapter heb ik de caravan van stroom voorzien. :) Kost voor een avond en een nacht een paar procenten aan batterij maar dat was geen probleem omdat we met een zeer ruime SoC aangekomen waren.

Afbeelding

Afbeelding

De terugweg naar huis is in 1 keer gedaan. Het verbruik tussen de diverse laatstops was ondanks wat regen in de ochtend en wat lagere temperaturen vergelijkbaar met de heenweg: tussen de 24,5kWh/100km en 28,5kWh/100km. Opnieuw erg netjes!

Overigens zijn we op zowel de laadplekken als op de camping diverse keren aangesproken met vragen over het elektrisch rijden met een caravan. Er zijn dus meer mensen die geïnteresseerd en benieuwd zijn.

Al met al is het caravantrekken en deze vakantie in het algemeen met de EV6 ons beiden heel goed bevallen. Het is i.v.m. de laadstops wat meer plannen dan met een brandstofauto. Ik hoop dat Kia in de nabije toekomst een laadplanning ala Tesla in de software implementeert. Dat zou het duidelijk vergemakkelijken.
Het laden zelf (incl. afkoppelen) kost natuurlijk wat meer tijd. Maar dit is voor ons nauwelijks een minpunt: we stopten eerder elke 2,5-3 uur voor iets van een kwartier. Nu afhankelijk van de laadstops een half uurtje eerder en 10 minuten langer. Big deal!
Het extra comfort van de elektrisch aandrijflijn compenseert dat wat ons betreft ruimschoots!
Eriba Touring Troll 530 getrokken door een Kia EV6 AWD

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”